Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Rola - 03.02.2025, 11:01:02
-
Tervehdys!
Allekirjoittanut on palaamassa takaisin volvoilun maailmaan, ja kiikarissani on vuosimallin 2016 Volvo S60 T5 R-Design. Tein auton mallin ja moottorin (B4204T11) kohdalla mielestäni kattavan taustatyön, ja tähän taustatyöhön vedoten olen sopinut kaupat löytämästäni hyväkuntoiselta vaikuttavasta yksilöstä. Kyseisessä yksilössä kilsoja noin 225 tkm, auto on tuotu Ruotsista ja huoltohistoria vaikuttaa pätevältä.
Nyt kun kaupat ja kuljetukset on sovittu, törmäsin jenkkifoorumeilla kirjoituksiin siitä, kuinka tämän ikäisissä bensalla toimivissa neloskoneissa on ongelmia öljynkulutuksen ja männänrenkaiden kanssa, ja kuinka männänrenkaiden korjaukseen tulisi varata vähintään useita tonneja. Yritin tutkiskella euroopplaisia foorumeita aiheeseen liittyen, mutta en kuitenkaan löytänyt kyseisille bensakoneille vastaavia keskusteluja läheskään yhtä paljoa.
Täten tiedustelisin, onko tätä männänrengas-/öljynkulutusongelmaa ilmennyt foorumin käyttäjillä? Tottakaihan tämän asian löytää vasta siinä vaiheessa, kun auton malli- ja merkkivalinta on lyöty lukkoon, ja paperit on jo allekirjoitettu.
-
Bensakoneita taitaa olla vähempi liikenteessä ja siksi ongelmat harvinaisempia. Vuosien 2014-2016 dieseleissä (D4204Txx) ongelmaa on esiintynyt, sanoisin ihan epidemiaksi saakka. Kone ja öljyrenkaat ovat periaatteessa samat. Perimmäinen syy lienee se, että öljyrenkaat tukkeutuvat karstasta.
-
Bensakoneita taitaa olla vähempi liikenteessä ja siksi ongelmat harvinaisempia. Vuosien 2014-2016 dieseleissä (D4204Txx) ongelmaa on esiintynyt, sanoisin ihan epidemiaksi saakka. Kone ja öljyrenkaat ovat periaatteessa samat. Perimmäinen syy lienee se, että öljyrenkaat tukkeutuvat karstasta.
Juuri näin olen itsekin ymmärtänyt. Mitä nyt asiaan olen perehtynyt, osa on ilmeisesti suosinut moottoria hoitavia lisäaineita sekä perinteistä moottoritiellä annosteltavaa karstakäsittelyä. Osa taas sitten näemmä joutunut poistamaan ja vaihtamaan männänrenkaat, joka kyllä operaationa kuulostaa melko luotaantyöntävältä.
-
Kunhan se on -16 malli, vaikka olis valmistettu loppuvuodesta -15 niin en usko että on ongelmia.
Jos liikkeestä hommaat niin kovaa ajoo ja öljynkulutus seurantaan. Jos ongelmia niin kaippa sen korjauksen voi sopia tai perua kaupan.
-
Sen veran alkoi kiinnostaa onko joku moottorin sarjanumero milloin asia on muuttunut parempaan? Itsellä on toi pikku volvo T5 my 15