Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: peljoppi - 10.02.2025, 23:35:39
-
Laitoin eilen Xc90 2.5 t autom :een uudet volvon omat käsijarrukengät. Levyt oli viime vuonna ostettu. Oli minusta pitävinään mutta aamulla katsuri rullaili dynolla aikansa ja ajoi pihalla sen jälkeen rinkiä ja sanoi jotta nyt tulee välitön ajokielto, käsijarru ei pidä. Korjaamolle saat viedä 24 tunnin kuluessa ja liimasi punalapun ikkunaan . Mitään muuta vikaa ei autossa ollut. Sanoi, että näin on trafin määräys. No illalla kaverin korjaamolle ja yhdestä jarrukengästä pinta irti. Uudet kengät, uudet Boschin levyt, uudet jarruvaijerit ja jarrun linkkumekanismit. Kyllä pihassa pitää mutta lähteehän se auto liikkeelle kun painaa kaasua. Säätö on oikein tehty eli löysänä kengät säädetty ja sitten kiristetty keskikonsolin systeemistä. Se on muuten ihan p..stä. Kertokaa nyt mikä v näitä vaivaa. Ei ksi nyt poljin voi kulua ettei seisontajarru pidä kunnolla vai onko vllbon kengät sittenkin huonot. Kyselerpi kiukustunut Jussi
-
Vai on semmoset pykälät nykyään että seisontajarrun toimimattomuudesta tulee ajokielto. Enpä tiennytkään. :o
Onko sulla ne säätörullat kenkien välissä? Niillähän yleensä homman saa pelaamaan.
Piti googlettaa, on se tosiaan noin että ajokielto voi napsahtaa tehottomasta käppäristä.
-
suurin vaiva on että niitä ei käytetä.
Mulla ei ollut omassa XC90:ssä mitään vaivaa kun käytin seisontajarrua aina parkkeeratessa, siinä oli vakio H-palat jarruissa mutta ite kyllä pidin volvolta ostettuja levyjä ja paloja siinä.
-
Ajokielto on tainnut tulla jo muutaman vuoden aikana, jos kokonaisteho jää liian pieneksi. Ysifarkulla tuli koettua sama, kun käsijarrukengän pinta oli ruostunut irti.
Onko sulla ne säätörullat kenkien välissä? Niillähän yleensä homman saa pelaamamaan.
Tämä, jos ongelma on siinä, ettei jarrukengällä ole tarpeeksi kitkaa huonon asennon takia. En tiedä jaksaako käsijarrua pitää nelikkoa paikallaan jos innostuu polkemaan kaasua, pahimmillaan irtoaa pinta kengästä. 2wd helppo kokeilla meneekö pyörät käsijarrulla lukkoon soralla, XCn kanssa kokeilin pyörä nostettua ilmaan jaksanko pyörittää rengasta "maastaveto"-tyyppisesti vanteen puolasta. Antaa ainakin osviittaa.
-
Onko uusi kenkä oikeanmallinen elk kitkapinnasta ajettu keskeltä siivu pois?
-
Oli samaa ongelmaa. Pikku rälläkällä jarrurumpu karheaksi, katkaisulaikalla......
-
Juuri on työnalla S60 käsijarru. Uusittu liikkeen toimesta noin 10 vuotta sitten. Jarrukilvet (alkuperäiset) niin ne kenkien läpilaitettavat jouset ei löytäneet enää kiinteää metallia ja vaijerien kuoret poikki sieltä rummun päästä. Suurin ongelma oli, ettei käsijarru palauttanut kunnolla jote ei voinut säätää kovin tiukalle. Pinnat oli kuitenkin kiinni. Levyt uusin 6kk sitten.
Nyt uusin jarrukilvet, vaijerit, levittimet, kiinnitysjouset, kiristyspalan ja käsijarrukengät. Toisen puolen sain lattialla tehtyä eilen ja tänään teen toisen puolen. ATEn kengät ja vaijerit, muut tarvikemerkkejä - koko setti 128€ kotiin tuotuna.
Edit: kaikki meni kuin elokuvissa, auto pysyy 4-5 kahvanapsun jälkeen mäessä kuin täi tervassa
-
Kyllä pihassa pitää mutta lähteehän se auto liikkeelle kun painaa kaasua. Säätö on oikein tehty eli löysänä kengät säädetty ja sitten kiristetty keskikonsolin systeemistä. Se on muuten ihan p..stä. Kertokaa nyt mikä v näitä vaivaa. Ei ksi nyt poljin voi kulua ettei seisontajarru pidä kunnolla vai onko vllbon kengät sittenkin huonot. Kyselerpi kiukustunut Jussi
Kuulostaa kovin tutulta askareelta ko. kulkineen kanssa. Käsijarrun kanssa sai jumpata joka katsastuksen yhteydessä. Omaan kokemukseen perustuen jarrut sai pitämään
- Löysätään keskikonsolin kiristysviritielmä
- Säädetään takapäästä jarrut kiinni ja sitten naksu taaksepäin (alkuperäiset H-raudat suosiolla mäkeen ja säädettävät tilalle)
- Painetaan jarrupoljinta naksun verran kiinni
- Sitten se oleellisin: kierretään keskikonsolin kiristintä ainoastaan sen verran kiinni, että levitettäessä/kiristettäessä ottaa juuri ja juuri vaijerista kiinni. Mikäli sen kiristimen ruuvaa tappiin asti kiinni, niin vaijeria ei saa järjellisellä voimankäytöllä enää tarpeeksi kireälle.