Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jouscar - 11.02.2025, 16:16:05
-
Nykyisissä 13 napasissa perävaunun pistokkeisss olisi resursseja asentaa kärryn tai vaunun taakse kunnon perutusvalo tai jopa kamera. Mutta mistä valolle heräte? Teoriassa voii kytkeä sumuvalon tilalle mutta ei kaiketi viisain vaihtoehto, auton pakkivalolta vois ottaa mutta alkaako herjaamaan poltinvikaa.
Varmin olisi varmaan ottaa heräte pakkivalolta releelle jonka kautta virrat kärryyn, mutta onko takakontissa vapaita 12v sulakepesiä syötölle?
-
13 napaisessa pistokkeesta pitäisi olla jo valmiina pinnissä 8 peruutusvalo mikäli alkuperäinen asennus.
-
Ainakin omassa 13-piikkisessä peruutusvalo on vakiona kytkettynä. Eikös se kaikissa pitäisi olla, napa 8?
-
Ahaa, eli tehdas asennus koukussa on tuikattu kaikki 13 napasen syötöt valmiiksi, täähän kuulostaa helpolta hommalta ;D
-
On tietysti. Liitäntä on standardi ja esim matkailuvaunuissa toimii lataus ja jääkaappi 13 napaisen kautta.
-
Onko ne kaikki ohjelmoitu käyttöönkin?
-
Onko ne kaikki ohjelmoitu käyttöönkin?
On.
-
On tietysti. Liitäntä on standardi ja esim matkailuvaunuissa toimii lataus ja jääkaappi 13 napaisen kautta.
Vaunuissa huomannut että tuo lataus jää aika vaisuksi, lähinnä taitaa yllä pitää latausta, kaapelit kuitenkin noissa yleensä melko ohkasia ja pitkiä.
-
Vaunuissa huomannut että tuo lataus jää aika vaisuksi, lähinnä taitaa yllä pitää latausta, kaapelit kuitenkin noissa yleensä melko ohkasia ja pitkiä.
No se johtuu siitä, että kun auton oma akku on täynnä, latausjännnite putoaa alas, eikä riitä täyttämään vaunun akkua.
Siksi vaunuihin on asennettu nykyään latausboosterit, jotka nostaa lataustehoa useilla ampeereilla.
-
Ok, itsellä vaunussa ei tuollaisia ole. Aurinkopaneeleilla menty pari vuotta ilman ulkopuolisia latauksia, tosin vain kesäkäytössä ollut, talvellakin näyttää kuitenkin akkujen jännitteet pysyvän ylhäällä ja paneelien säädin näyttää jonkinmoista lataus virtaa.
-
Kaikissa 13 napaisissa ei käsittääkseni ole jokaista piuhaa kytketty jos ei ole erikseen tilattaessa pyydetty. Esim 12v syöttö akulle.
-
13-napainen pistoke riittää. 13-napaisissa pistokkeissa on yleensä peruutusvalo ja takasumuvalo kytketty valmiiksi. Tarvi kuin kaapelointi peräkärryssä hoitaa ajantasalle. Ja jos kärryssä kaapelointi on jo valmiina, voi vaatia vain kytkennän ja se on siinä.
Ajonaikainen 12V syöttö onkin sitten toinen juttu: joissain tapauksissa se on kytketty valmiiksi, joissain ei.
-
Näin myös kytkennän ymmärtänyt että tuota 12V syöttöä ei automaattisesti kytketä, harvemmin noiden 13 napaisten kanssa touhunnut ja enemmänkin kärryjen puolelta noita joutunut vaihtamaan niin 7 ja 13 napaista pistoketta.
-
Pitää viikonloppuna mittailla ja raportoida
-
Tarvikkeista ainakin Jaegerin tarvikesarjassa on lisävarusteena latausjohtosarja, mutta muuten kaikki on kytketty.
Jos en väärin muista, niin tuo johtosarja latausta varten maksoi 2020 noin 40€, mutta ei ollut tarvetta ja jäi asentamatta.
-
Ainakin V60 2011 orgis koukun kanssa toimi kärryn pakkivalot suoraan. Kärry tehty suoraan 13 napaisille sähköille. Teetin kärryyn suoraan lisäperuutusvalonkin, niin oikeasti näkee peruutella pimeässä. Vähän joutu lisäperuutusvalon kanssa tekemään viritelmiä ettei jäänyt vilkutelmaan Volvon sähköissä. Rikkinäisen polttimon haistelussa varsinaisessa pakkivalossa hehkulamppu ja lisäpruutusvalo on tehokkaampi peruutuskäyttöön tarkoitettu LED-lisävalo.
-
Peruutusvalo nyt toimiikin mutta tuosta latauksesta olikin nyt juttua.
-
Peruutusvalo nyt toimiikin mutta tuosta latauksesta olikin nyt juttua.
XC70 my11 muutin 7-napaisen itte 13-napaiseksi. Lataus oli trailer boksin liittimessä kuin myös peruutusvalo.
Jatkuva virta on edelleen kytkemättä, kun paikallinen "marmoritiski" ei osannut myydä sopivaa liitintä peräkontin sulaketaulun pohjaan.
Olisiko kellään vinkkiä, millä varaosanumerolla saa liittimen sinne sulakkeen pohjaan? Ja mielellän 2.5mm² johdolla.
-
Peruutusvalo nyt toimiikin mutta tuosta latauksesta olikin nyt juttua.
Kyllä otsikossa peruutusvalosta puhutaan.. (ei herneitä..)
-
Juu ei ole tapana herneillä, niinpä siinä lukeekin, ajatus tais tökkiä :idiot2:
-
Sieltähän ne kytkennät pistokkeesta mittaamalla löytyi.
Napa 8 peruutusvalo
Napa 9 jatkuva virta.
Sen mitä kopukynällä mitatessa huomasin ni jatkuvassa virrassa hehkupoltin palaa kokoajan
Muissa navoissa vaan vilahtaa hetken, ilmeisesti vastus on liian pieni (kö)?
-
Pitää viikonloppuna mittailla ja raportoida
Nyt kokeilin led työvalolla, kytkin + johdon auton napaan 8=peruutusvalo ja - johdon napaan 3=maa. Led valo vilkkuu pakkipäällä 3 sekunnin välein 1 sekunnin. Autossa palaa jatkuvasti. Muita johtoja ei tässä kokeilussa kytketty.
-
Nyt kokeilin led työvalolla, kytkin + johdon auton napaan 8=peruutusvalo ja - johdon napaan 3=maa. Led valo vilkkuu pakkipäällä 3 sekunnin välein 1 sekunnin. Autossa palaa jatkuvasti. Muita johtoja ei tässä kokeilussa kytketty.
Toimiiko paremmin parkista (5 tai 7)? Kyllähän tuon ikäisen pitäisi jo osata toimia ledeillä.
Sitä ajan takaa, kun tutkii parkeista, onko perävaunu kytketty, niin rauhoittuuko tuo testausvilkutus silloin, jos parkissa on jotain kytketty.
Mun 11 vuosimalli ei tajua ledejä, vaikka on hehkupolttimot parkeissa. Led peruutusvalo vilkkuu ajaessa. Ei ole tullut katottua miten pelaa pakilla.
-
13-napainen pistoke riittää. 13-napaisissa pistokkeissa on yleensä peruutusvalo ja takasumuvalo kytketty valmiiksi. Tarvi kuin kaapelointi peräkärryssä hoitaa ajantasalle. Ja jos kärryssä kaapelointi on jo valmiina, voi vaatia vain kytkennän ja se on siinä.
Ajonaikainen 12V syöttö onkin sitten toinen juttu: joissain tapauksissa se on kytketty valmiiksi, joissain ei.
Vahvistan, ainakin omassa V60:ssä alkuperäisen koukun 13-napaisessa oli kytketty kaikki valot käyttöön, vaunun perässä syttyi peruutus ja sumuvalot OK.
-
Tuosta Volvon omasta ohjeesta voi vakoilla miten pitäsi olla kytkettynä ja mitä optioita on olemassa https://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/PrintDocument/VCC-501452
-
Joo, nyt kytkin piuhat kärryn pistokkeeseen ja led takavalo palaa yhtenään, eli vaatii muutkin piuhat että tunnistaa kärryn olevan kiinni
[tuote author=Jouscar link=topic=147572.msg1061735202#msg1061735202 date=1740217405]
Nyt kokeilin led työvalolla, kytkin + johdon auton napaan 8=peruutusvalo ja - johdon napaan 3=maa. Led valo vilkkuu pakkipäällä 3 sekunnin välein 1 sekunnin. Autossa palaa jatkuvasti. Muita johtoja ei tässä kokeilussa kytketty.
[/quote]