Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: McCloud - 11.02.2025, 19:15:17
-
Joo, niin puuttuu tankinkorkki eli sellainen läpällinen jutskahan näissä on joka myös aiheuttaa lieveilmiöitä. Toki erilaisten täyttöpistoolien jumiutumien on tiedossa, mutta omassani ainakin kun tuon tankkaa täyteen ensimmäiseen katkaisuun saakka vain siis, niin auto pikkuhiljaa sotkee tankin korkin ympäristöä ja takalokasuojaa kun dieseliä fuskaa ajaessa tästä korkittomasta systeemistä. Onko muilla vastaavaa tullut eteen näissä V60/90:issä, vai onko tuo korkin virkaa näyttelevä läppäsysteemi jo vainaa? Toisesta eli V40:stä meni jo aiemmin koko läppäsysteemi vaihtoon putkineen kun toinen läppä meni totaalisen jumiin (osia irti siis) ja siinä fuskaa myös jonkin verran kanssa dieseliä auton sivulle, mutta ajattelin onko näissä isommissä myös yhtä hapero tämä korkiton läppäsysteemi.
Saisikohan näihin jotakin kierrettävää lisäkorkkia tuohon päälle. Muistelen, että näin nettivideon joskus, että vastaaviin Fordin pickuppeihin ainakin oli tarjolla erillistä korkkia lisäksi.
-
Ei pitäisi missään oloissa sotkea auton kylkeä.
Melkein väittäisin, että käyttämäsi tankkauspistooli vuotaa ja se tiputtaa auton kylkeen noron, jonka ajoviima sitten levittää. Tähän olen itse törmännyt muutamalla huoltsikalla.
-
Tai sitten se viemäri on tukossa. Näin oli edellisessä S90 D5:ssä ja silloin valkoisen auton kylki oli likainen. Eikä edes harjallisessa pesussa irronnut :-\
-
Vähän Wd-40:stä siihen ja rätillä pois. On semmonen yleisaine että tekee vaikka konerempan. V:>
-
Moi taas, tuon hukkareijän putsasin juuri paineilmalla, josko sen kautta ylimääräiset valuisi. En tiedä oliko tukossa, mutta nyt on ainakin auki.
Tuo päällimmäinen läppä on hiukan kostea nytkin ja luulen, että silloin kun tuon tankkaa täyteen, niin tietyissä tilanteissa (sopiva kaarre tms.) se loiskauttaa dieseliä noita läppiä vasten ja siitä sitten kulkeutuu pikkuhiljaa auton kyljelle. Ei ehkä maailman tiiveimmät nuo läpät enää 60tkm:n jälkeen. Pitää seurailla tilannetta taas seuraavan täyteen tankkauksen jälkeen.
Juu, WD40:llä olen V40:stä viisastuneena kevyesti voidellut nuo läpät - tosin tässä 60:ssä taitaa dieselöljy jo itsessään hoidella saman homman.
Tuo lisäkorkki mitä aiemmin ehdottelin ei ollut sinällään vitsi - parilla youtube videolla jenkkilästä olen tuollaiseen joskus törmännyt, mutta tuskimpahan ne tähän kävisi.
Taitaa olla vikasaldo vakio näissä Volvoissa - ne vain mitä niistä sattuu omalla kohdalle vaihtelee. Meillä ei ole mitään lukko-ongelmia V60:ssä koskaan ollut, niin vastapainona meidän Volvoissa on sitten näitä tankin "korkki" ongelmia.
-
Meinasin että veedeellä lähtee maalipinnasta nuo pinttymät melko hyvin, ei ehkä tarvii järeempiä aineita ettei lähe väri :D
-
Ainakin omassa -20 mallin V60 toimii aivan moitteitta tuo systeemi ja joka kerta kun mittarilla ollaan tankki laitetaan täyteen. Ei mitään vuotoja eikä roiskeita ole ilmestynyt kylkeen kertaakaan.
-
Meinasin että veedeellä lähtee maalipinnasta nuo pinttymät melko hyvin, ei ehkä tarvii järeempiä aineita ettei lähe väri :D
Kävi mielessä tämäkin vaihtoehto kun vastasin, että tarkoititko tätä. Mutta kun tuon V40:n osalta luin Fordin palstoja ja siellä suosittelivat voitelemaan noita läppiä WD40:llä, ettei pistooli jumi niin herkästi täyttöaukkoon ja ehkäpä se hiukan auttaakin, tosin siihen piti putkineen päivineen koko läppäjuttu uusia lopulta.
-
Yhteensä neljä läpällistä, eli ilman korkkia olleita autoja on ollut ja kaikilla yli 100 tonnia ajettu, eikä koskaan ole mihinkään vuotanut sieltä.
-
Yhteensä neljä läpällistä, eli ilman korkkia olleita autoja on ollut ja kaikilla yli 100 tonnia ajettu, eikä koskaan ole mihinkään vuotanut sieltä.
Tämä. Tankki on kuitenkin puoli metriä tankkauskohtaa alempana ja tankkausputki tekee monta mutkaa. Melko vaikea uskoa, että tankista loiskuisi tavaraa ulos, vaikka tankkausaukko olisi täysin avoin.
Kannattaa katsoa, että vuotaako se jo tankatessa.
-
Yhteensä neljä läpällistä, eli ilman korkkia olleita autoja on ollut ja kaikilla yli 100 tonnia ajettu, eikä koskaan ole mihinkään vuotanut sieltä.
Ei paljon lohduta - itsellä kaksi läpällistä (Volvoa) tällä hetkellä ja molemmat vuotaa...
-
Tämä. Tankki on kuitenkin puoli metriä tankkauskohtaa alempana ja tankkausputki tekee monta mutkaa. Melko vaikea uskoa, että tankista loiskuisi tavaraa ulos, vaikka tankkausaukko olisi täysin avoin.
Kannattaa katsoa, että vuotaako se jo tankatessa.
Juu, ei vuoda tankatessa eli se on täysin poissuljettu. Vasta kun täyteen tankatulla on ajanut hetken, niin sitten kylki kastuu ja kun tankki on vajunut jonkin verran ja kyljen putsaa, niin sitten pysyy taas kuivana seuraavaan tankkaukseen saakka.
-
Juu, ei vuoda tankatessa eli se on täysin poissuljettu. Vasta kun täyteen tankatulla on ajanut hetken, niin sitten kylki kastuu ja kun tankki on vajunut jonkin verran ja kyljen putsaa, niin sitten pysyy taas kuivana seuraavaan tankkaukseen saakka.
Muistan tuossa muutama vuosi sitten kun kaverillani oli vanha toyota Ravi. Niin siinä jos tankkasi katkaisija pohjassa tankin täyteen, niin teki juuri samaa. Sitten kun tankkasi pienellä paineella hitaasti, niin ei vuotanut koskaan. Ei muistaakseni koskaan selvittänyt mistä johtui, vaan tankkaili aina ns. puolella kaasulla, niin homma toimi.