Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Minä ja Volvo - 11.02.2025, 20:01:53
-
Pitkästä aikaa tuli selattua ajotietokoneen tietoja, ja keskikulutuksen kohdalla näytti lukemaa 13.2. Onko tämä "normaali" kulutus 2.5T moottorille jonka kaverina on automaattinen vaihteisto? Käytän talvikaudella moottorinlämmitintä (letku lämmitin) ja ajotapani on vuodet ympäri varsin rauhallinen enkä harrasta mitään salama-startteja liikennevaloista tms. Autoni myös huolletaan merkkiliikkeen toimesta vuosittain. Etelä-Suomessa on toki nyt talvikelit, mutta ei mitään kovin kylmiä ilmoja, jotenkin vain tuntuu että tuo ajotietokoneen lukema on hieman pessimistinen. Kyllähän tietty nastarenkaatkin vaativat oman lisänsä, mutta kuitenkin jäin miettimään, että alkaako autoon tulemaan jotain vikaa. Vai huolestuinko ihan turhaan :)
-
Jäi se tärkein mainitsematta, minkälaista ajoa on ollut? Jos kaupunkipainotteista, jossa istutaan liikennevaloissa, niin ei kuulosta mitenkään epätodelliselta tuo kulutus. Ehkä parempaa vertailuarvoa saa, jos ajelet vaikka kehätietä tasaista 80km/h ja katsot paljonko auto kuluttaa siinä nopeudessa. Jos jarrusatulat ovat vielä alkuperäiset ja koskemattomat, niin jarrujen laahauskin olisi hyvä sulkea pois. Ei tarvitse paljoa laahata, kun alkaa jo kulutuksessa näkymään.
-
Ihan pelkkää kaupunkiajoa ollut nyt pidemmän aikaa tosiaan. Kesällä sitten taas enemmän maantieajoa mökkikauden merkeissä. Tuota jarruasiaa en ajatellutkaan, täytyy katsoa ajon jälkeen lämpeneekö pyörän napa missä määrin. Harraste Volvossa ollut jatkuvana harmina jarrujen laahaus, kun auto nukkuu talvet ja vain kesäisin ajetaan.
-
Noin 14l/100km taitaa olla ilmoitettu kaupunkikulutustolla kombolla. Edellinen P2 koppainen 2,5T vei helposti sen verran taajamaliikenteessä talvisin, varsinkin jos oli lyhyempää ajoa (<10km). Siinä oli toki se vanhempi automaattiaaki jatkeena, mutta nykyinen P3 aut. diesel on kyllä myös janoinen kaupunkiajossa.
-
Yhdyn....johonkin. kaupunkiajoon siedettävä kulutus.
Omaani ei voi suoraan verrata kun on T5 mutta kai sekin tuota luokkaa ottaa. Viimeaikoina oon ajellu matkaa melkosesti ja siinä kulutus 80 rajoituksella ja vähän myös satasta, vain pari kovempaa kiihdytystä niin keskik. jää johonkin 7.9 litraa satkulla.
T5 BSR ohjelmalla vähän piristetty. Automaatti.
-
Harraste Volvossa ollut jatkuvana harmina jarrujen laahaus, kun auto nukkuu talvet ja vain kesäisin ajetaan.
Tähän vinkkinä, että jarrunesteet kahden vuoden välein vaihtoon ja myös talviaikaan vähän liikuttelee autoa ja jumppaa jarruja vaikka kerran kaks kuukaudessa, niin ongelmia ei synny ehkä niin herkästi. Itselläni kanssa uinuu talvet muutama eri Volvo, mutta yllä olevilla neuvoilla selvitty seisomisesta ilman ongelmia.
-
Ihan pelkkää kaupunkiajoa ollut nyt pidemmän aikaa tosiaan. Kesällä sitten taas enemmän maantieajoa mökkikauden merkeissä. Tuota jarruasiaa en ajatellutkaan, täytyy katsoa ajon jälkeen lämpeneekö pyörän napa missä määrin. Harraste Volvossa ollut jatkuvana harmina jarrujen laahaus, kun auto nukkuu talvet ja vain kesäisin ajetaan.
Sanoisin, että ihan normikulutus. Oma kokemus pohjautuu manuaalivaihteiseen -05 2.5T seitekymppiseen.
Mulla 242 harrasteautona, seisoo talvet ja usein myös kesätkin lämpimässä tallissa. Jarrut tehty 2004 eikä kertaakaan ole ollut jumissa. Jarrunesteetkin on samat olleet 20 vuotta. Kilometrejä tullut reilu 19 000, joista varmaan kymppitonni parina ensimmäisenä kesänä.