Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvoelmeri - 13.02.2025, 22:28:26

Otsikko: v70 2.5t 2008 nykii/pätkii kylmänä lämpösenä toimii normaalisti
Kirjoitti: Volvoelmeri - 13.02.2025, 22:28:26
-08 v70 2.5t 265tkm. ajaessa nykii ja pätkii kun kaasua painaa. välillä lakkaa ja taas alkaa, välillä vaihtelee että nykii reilummin ja taas välillä vähemmän. kone lämpenee niin toimii normaalisti. tulpat, puolat, polttoaine painetunnistin, kampiakselin asentotunnistin, ahtopainetunnistin, polttoainepumpun ohjausyksikkö vaihdettu eikä auttanut. ja maf anturi putsattu eikä auttanut. voiko olla että maf anturin joutuu kokonaan vaihtamaan? koodin lukiessa ilmoitti että 2 cylinder misfire
Otsikko: Vs: v70 2.5t 2008 nykii/pätkii kylmänä lämpösenä toimii normaalisti
Kirjoitti: Vauxi - 15.02.2025, 12:37:18
Kun selvästi tuntee että kone nytkii niin silloin siellä ei tapahdu sylinterissä kunnollista palamista. Tai palamista juurikaan. Ecm on huomannut tämän sylinterissä kaksi. Jos sama sylinteri toistuu niin siellä suunnalla lienee feilua. Kun tulpat ja pulat on vaihdettu niin teoriassa niissä ei lie silloin vikoja. Varsinkaan jos oire ei muuttunut töiden jälkeen. Sitten jäisi jäljelle polttoaine pula tai liika sellainen. Eli tahmaileva suutin.
Otsikko: Vs: v70 2.5t 2008 nykii/pätkii kylmänä lämpösenä toimii normaalisti
Kirjoitti: JKE - 21.02.2025, 12:32:47
Tarkistanut että etumainen lamda toimii oikein? Lamda-arvon pitäis kait pysyä hyvin liki 1 tai ainakin vapareissa noin on. Heittelyt muutaman 1/100 osan luokkaa.

Tyttären 2.4 vaparissa kans oli nykimistä aika-ajoin. Kylmänä ei ollut ja syy siihen lie se että silloin käyttää oletuskarttaa. Samoin oli jossain sylinterissä sytytyskatkoja testerin mukaan. Lamda-arvo heitteli 0.8 - 1.2 ja siitä päättelin että lamda on rikki ja oli kans. Vaihdoin lamdan ja siihen loppu nykimiset samoin lamda-arvo alkoi pysyä hyvin liki ykköstä.

Jos nyppäsee lamdatökkelin kokonaan irti ni silloin kait käyttää oletuskartaa? Jos loppuu nykiminen ni hommeli lie on aika selvä. Tuo toimenpide tosin sytyttää vikavalon koskapa lamdan lämmitysvastus on ECU: n näkövinkkelistä poikki ja siitä vikavalo. Samoin lamdastakin vikakoodi koskapa vastusarvo muuttuu äärettömäksi.

Ainiin mutta ahdetuissa taitaa olla laajakaista lamda ja sen toiminta-alue on erilainen. Enkä tiedä sitäkään mikä on esim nopealla tyhjäkäynnillä tavoitearvo. Mutta tuo tieto kait luulisi löytyvän eikä isoa heittelyä tavoitearvon yli tai ali kait siinäkään kuuluisi olla?