Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tk1988 - 19.02.2025, 05:21:52

Otsikko: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Tk1988 - 19.02.2025, 05:21:52
v50 d5 2007vm kävi paikallisella pajalla laatikkoöljyn vaihdossa joka tehtiin vain ropusta ulos laskemalla ja lisäämällä ( ei siis huuhtelemalla). Auto toimi pari viikkoa ok mutta yhtenä aamuna millään pykälällä auto ei liikkunut. Keppi liikkuu, polkimen tunnistaa ja vetarit ovat paikoillaan. Ei vaan liiku eikä mitään ääntä kuulu. Eilen lueskelin ja kokeilin sitten työntää paineilmaa lauhduttimen toisesta päästä sisään ja kappas! Auto rupesi liikkumaan ja kaikki pykälät löytyivät! Hetken ajelin eestaas ja käyttelin pykäliä niin teki saman ja kaikki hävisi, no kokeilin uudelleen nopeasti ilmaa suhauttaa ja taas löytyy. Onkohan tuolla nyt jotain paskaa vai minkalainen homma voisi olla? auttaisiko laatikon pesu ja huuhtelemalla öljyn vaihto vai meneekö hukkaan? Pitäisikö ennemmin suoraan avata ja putsata jotain vai? Kiitos etukäteen jos jollain jotain vinkkejä tai neuvoja.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: tuomaril - 19.02.2025, 05:42:32
Kuten oletkin jo todennut itse, niin se laatikon sisällä oleva sihti on enemmän tai vähemmän tukossa siellä ja öljynpaineet sitä myöten nollissa. Kunnolla paineilmaa vastakiertoon samalla kun laatikon öljyproppu on irti, jonka jälkeen öljyt laatikkoon, hetki käyttöä ja itse tekisin tuon paineilmalla puhaltamisen vielä toistamiseen ja tämän jälkeen kunnon huuhteluvaihto, niin on edellytykset toimia. Ei varmaan kannata nyt huvikseen autoa "testailla" kun vika on päällä, kun paineet on vajaat, tapahtuu vaihteiston kytkinpakoissa luistamista ja ne kytkinpinnat eivät ole järin paksua tavaraa.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko ajettu laatikko ja minkälaisella huoltohistorialla?
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Tk1988 - 19.02.2025, 05:56:01
Kuten oletkin jo todennut itse, niin se laatikon sisällä oleva sihti on enemmän tai vähemmän tukossa siellä ja öljynpaineet sitä myöten nollissa. Kunnolla paineilmaa vastakiertoon samalla kun laatikon öljyproppu on irti, jonka jälkeen öljyt laatikkoon, hetki käyttöä ja itse tekisin tuon paineilmalla puhaltamisen vielä toistamiseen ja tämän jälkeen kunnon huuhteluvaihto, niin on edellytykset toimia. Ei varmaan kannata nyt huvikseen autoa "testailla" kun vika on päällä, kun paineet on vajaat, tapahtuu vaihteiston kytkinpakoissa luistamista ja ne kytkinpinnat eivät ole järin paksua tavaraa.

Ihan mielenkiinnosta, paljonko ajettu laatikko ja minkälaisella huoltohistorialla?

371tkm mittarissa ja laatikkoon on vaihdettu öljyjä ainakin 3kertaa tuona aikana, enempää en ole vielä tutkinut. Onkos tuossa järkevämpää nyt itse vain kokeilla tuota putsailla noilla ohjeilla vai olisiko varmempi viedä vaikka öljypisteelle pesuun ja öljynvaihtoon? Vai onko se sen parempi? voisihan sinne itsekkin pesuaineen laittaa sittenkun vaihtaa uudelleen jos siitä mitään ylimääräistä hyötyä on. Ja tosiaan toimi aivan normaalisti myös ennen tuota öljynvaihtoa.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: jak900 - 19.02.2025, 09:01:21
Kun se toimi ennen öljyn vaihtoa normaalisti niin v...ksi meni vaihto, eikö se sinne pajaan kannattaisi olla yhteydessä. Varmasti oikeaa öljyä, määrä oikea, laskurit nollattu?
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Tk1988 - 19.02.2025, 09:19:15
Veisin varmasti jos olisin itse käyttänyt. Entinen omistaja kuitenkin käytti ja tempun jälkeen menetti uskonsa volvoon kun oli juuri teettänyt jakopää remontit ja muutkin. Täytyy tänään vastapäivään roppu auki työntää uutta öljyä ja katsoa taso varmasti kohdilleen. Mobil 3309 atf öljyä on laitettu. Jos ei rupea toimimaan niin pitää raapustaa laatikon osto ilmoitus
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: jumo - 19.02.2025, 09:46:57
Tarkista se öljyn määrä ensin. Voiko tuossa käydä niin että kun painat sitä ilmaa niin työnnät itse asiassa jäähdyttimestä öljyn takaisin laatikkoon ja se hetken pelaa ?
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Tk1988 - 19.02.2025, 10:07:18
Tarkista se öljyn määrä ensin. Voiko tuossa käydä niin että kun painat sitä ilmaa niin työnnät itse asiassa jäähdyttimestä öljyn takaisin laatikkoon ja se hetken pelaa ?

Tuonkinhan se voi tehdä. En ole niin perehtynyt aijemmin noihin automaattilaatikoihin enkä tiedä miten tuossa tuo öljynjäähdytin toimii että voiko siinäkin olla joku ongelmakohta itsessään. Vaikuttaa kyllä kovasti että on joko tukossa jostain tai sitten öljynmäärä olisi väärä mutta täytyy katsoa.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Lankku - 19.02.2025, 11:09:38
Kuten tuomaril kirjoitti, tyhjennystulppa auki kun puhaltaa tai huuhtoo vastasuuntaan. Kuona ei muuten tule ulos vanhan öljyn mukana ja pyörii vaan laatikossa.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 19.02.2025, 18:46:57
Itsellä vähän samanlaisia huolia C70 T5:ssa, auto kyllä liikkuu ja on välillä ajossakin mutta ykkösen ja kakkosen vaihdot, varsinkin kuumana, on vähän mitä sattuu. Kilometrejä jotain 280tkm ja öljyjä ei ole varmaan vaihdettu ikinä. Mitä nyt katselin niin eipä tuo pahalta näyttäisi tiputtaa laatikkoa ja vaihtaa suodatin uuteen.

Sellaista vain tuossa pohdin että pitäisikö ajaa joku pesuaine laatikon läpi ennen kuin alkaa purkamaan että saisi kaiken irtomoskan vanhaan suodattimeen ettei uusi suodatin heti likaannu uuden öljyn irroittamasta moskasta.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: tuomaril - 19.02.2025, 18:52:10
Lähtisin liikkeelle ihan kunnon huuhtelulla ilman mitään lisäaineita.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Tk1988 - 19.02.2025, 19:48:45
Itsellä vähän samanlaisia huolia C70 T5:ssa, auto kyllä liikkuu ja on välillä ajossakin mutta ykkösen ja kakkosen vaihdot, varsinkin kuumana, on vähän mitä sattuu. Kilometrejä jotain 280tkm ja öljyjä ei ole varmaan vaihdettu ikinä. Mitä nyt katselin niin eipä tuo pahalta näyttäisi tiputtaa laatikkoa ja vaihtaa suodatin uuteen.

Sellaista vain tuossa pohdin että pitäisikö ajaa joku pesuaine laatikon läpi ennen kuin alkaa purkamaan että saisi kaiken irtomoskan vanhaan suodattimeen ettei uusi suodatin heti likaannu uuden öljyn irroittamasta moskasta.

Kyllä tämä aika varmasti tulisi kuntoon kun vaihtaisi huuhtelemalla vaan uudet kunnon öljyt laatikkoon.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 19.02.2025, 20:27:17
Kyllä tämä aika varmasti tulisi kuntoon kun vaihtaisi huuhtelemalla vaan uudet kunnon öljyt laatikkoon.

No se oli itseasiassa alunperin ajatuskin ja eilen saapui kotiovelle 12 litraa JWS 3309 ölppää. Vähän vaan alkoi jänskättämään kuinka äijän käy jos uusi öljy irroittaa loputkin moskat liikkeelle.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: tuomaril - 19.02.2025, 21:14:18
Vanhoilla öljyillä tuho on vääjäämättä edessä, uusilla öljyillä sen sijaan todennäköisesti teet vain hyvää laatikolle. Kunhan tosiaan muistaa huudella kunnolla sen, ei olisi paha ajatus toistaa prosessi kun on ajanut vaikka muutama tuhat kilometriä.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 02.03.2025, 14:53:31
No se oli itseasiassa alunperin ajatuskin ja eilen saapui kotiovelle 12 litraa JWS 3309 ölppää. Vähän vaan alkoi jänskättämään kuinka äijän käy jos uusi öljy irroittaa loputkin moskat liikkeelle.

Tänään sain aikaiseksi huuhdeltua öljyt, 12 litraa sitä meni laatikon lävitse. Kylmänä vaihdot pehmeni mukavasti, jotain pientä miettimistä siellä oli mutta minulla ei ole työkaluja nollata laatikon adaptaatioita niin ehkä se siitä ajan mittaan tasaantuu. MUTTA... tässähän oli jo aiemmin sellaista vikaa että kuumana vaihdot ovat töksähteleviä ja uusilla öljyillä tilanne on sama. Kävin tuossa revittelemässä ympäri kylää ja kotiinpäin tullessa alkoi töksähtelemään. Mehän auton kanssa majaillaan siis Arabiemiraateissa ja ulkolämpötila on tällä hetkellä (talvella) +21c, kesällä lämmöt huitelee tuolla +45 celsiuksessa. Kotiin tultua ajoin auton talliin ja tarrasin kiinni tuosta öljyletkusta joka tulee ulos öljynjäähdyttimestä ja tulikuumahan se oli. Osaako kukaan sanoa paljonko öljyn lämpötilan pitäisi Volvon mielestä olla?

Edelleen on mahdollista että vaihdelaatikko on vain kaput ja kaikki vähänkään joustavat kumiosat on kovettunut paahtavassa lämmössä. Mutta jos tutkailisi vielä tuota öljynjäähdytystä, voisiko öljynjäähdytin olla tukossa (vesipuolelta) tai onko näissä jotain muuta yleistä probleemaa?
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: tuomaril - 02.03.2025, 15:22:50
Voihan ne vaihteiston adaptaatioarvot kokeille nollata, mutta heittäisin että se tuskin tekee autuaaksi. Kuten totesit, voi olla että vaihteisto on vain yksinkertaisesti loppu, joko vaihteiston kumiosat vuotavat painetta jostain väärään paikkaan tai sitten venttiilipöytä on kulunut/takertelee vanhojen öljyjen aikaansaannoksena. Yleisesti tuo AW55 on kestäväksi osoittautunut vaihteisto ainakin Suomen maaperällä ja sietää kohtuullisen hyvin huonoa huolenpitoa, mutta jos auto on ollut koko elinkaarensa siellä auringon alla, niin voi varmaan luvan kanssa sanoa, että vaihteistoöljy on käynyt keskimäärin huomattavasti kuumempana kuin vastaavasti Suomessa. Ja lämpöhän vaihteistoöljyn ikääntymisen kaikista nopeiten aiheuttaa ja tuo vaihteistoöljyn jäähdytys on mielestäni vähän puuttellinen jo lähtökohtaisesti, jonka takia laitoin oman auton keulalle Volvon alkuperäisen lisäjäähdyttimen vaihteistolle.

Se vaihteistoöljyn lämpötila elää voimakkaasti kuormituksen ja ulkoilman mukaan. Muistelen, että normaaliksi käyttölämpötilaksi lasketaan kaikki 60-105 asteen väliltä. Suomen kesässä kaupunkiajossa lämpötila kohoaa hyvin herkästi yli sataan asteeseen, niin Arabiemiraattien kesässä lämpötila lienee vielä jotain pykälän miehekkäämpää.

Jos itse jäähdytin olisi tukossa, niin otaksun että moottorin jäähdytyksessä olisi silloin myös häiriötä, koska vaihteiston jäähdytys perustuu siihen samaan jäähdyttimeen, jossa kiertää se noin 90 asteinen jäähdytysneste.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 02.03.2025, 15:43:05
Minulla ei ole nyt sopivaa lämpömittaria mutta jos mututuntumalta heittäisin että laatikon öljyt oli 80-100 astetta revittelyn jälkeen niin ei sen sitten pitäisi olla ongelma.

Auto on ollut koko ikänsä Arabiemiraateissa ja vähän huonolla pidolla. Itse olen sitä nyt pikkuhiljaa fiksaillut silloin kun on huvittanut ja saanut osia käsiin. Jostain syystä Volvo osat täällä kamalan hintaisia, olenkin tuonut kesälomareissuilta osia mukanani Suomesta.

Pystyykö venttiilipöydän vaihtamaan vaihteiston ollessa autossa kiinni; katselin että Kiinasta ei maksaisi juuri mitään "uusi" venttiilipöytä niin voisi sen vielä kokeilla ennen kuin viimeistään toteaa vaihdelaatikon menetetyksi tapaukseksi.

Autohan on siis aivan ajokuntoinen ja välillä tulee sillä ajeltua (kakkosauto) mutta insinööriä häiritsee kun vehkeet ei pelaa niin kuin toinen insinööri on ne suunnitellut  ;D
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: tuomaril - 02.03.2025, 15:54:33
Ymmärrän tuskasi vahvasti, terveisin insinööriopiskelija. :D Muistelen, että ainakin isompiin Volvoihin ton samaisen venttiilipöydän saa vaihdettua vaihteiston ollessa paikallaan, niin veikkaan että sama pätee myös tähän. Varmaa tietoa tämä tosin ei ole.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 02.03.2025, 16:47:05
Venttiilipöytään pääsee näköjään helposti käsiksi. Taidan laittaa Kiinasta pelkät solenoidit tilaukseen ja kokeilla mitä sanoo niillä (50 euroa). Asetetaan onnistumisprosenttitavoitteeksi 50%  :) Yleensä en tykkää vaihdella osia ilman kunnon diagnosointia mutta tuohon hintaan ja muiden ratkaisuvaihtoehtojen loistaessa poissaolollaan voidaan ainakin kokeilla.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: tuomaril - 02.03.2025, 17:12:35
Mahtavaa viitselijäisyyttä! :D Muista palata kertomaan sitten, että miten miehen, tai Volvon kävi.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Lankku - 02.03.2025, 18:37:56
Tulihan huuhtelun lisäksi tehtyä puhallus vastasuuntaan?
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 02.03.2025, 19:07:43
Tulihan huuhtelun lisäksi tehtyä puhallus vastasuuntaan?

Eipä tullut, ei ole paineilmaa käytettävissä.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 11.03.2025, 08:15:38
Tulihan huuhtelun lisäksi tehtyä puhallus vastasuuntaan?

Tällä viikolla tulee uudet solenoidit laatikkoon. Minun pitää laskea öljyt vaihdelaatikon pohjapropusta ja nyt kysymys siihen liittyen: teenkö puhalluksen vasta suuntaan ennen vai jälkeen öljyn valutusta (pohja proppu tietenkin auki), kumpi parempi vai onko väliä? Ostin jo pänikän uutta öljyä mistä hoidan sitten täytön neitseellisellä öljyllä.

Vastapuhalluksen yritän tehdä pullopaineilmalla kun ei ole kompuraa käytössä, saa nähdä kuinka onnistuu  :D
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: jak900 - 11.03.2025, 12:04:42
Vastavirta puhalluksen tekisin öljyn kanssa, öljyä letkuun ja puhallusta perään niin huuhtoutuu.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: laatikkovika - 11.03.2025, 13:59:04
Onnistuu paremmin kun roppu on pois, voihan sinne letkuun silti öljyä laittaa mutta ei ole kuin pulloon puhaltais. :buck2:
Tuo pullopaineilma voi olla ehkä turhan hento mutta saahan sitä kokeilla. Enhän tiiä minkälainen pullo sulla on...
Ehkä joku soda stream pullo hiilihappoa vois toimia. Siihen kun laittaa sopivan venttiilin.

Kunhan et happipullolla kokeile!!! Voi lähtee henkikulta pakoon.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 14.03.2025, 22:07:20
Tilannepäivitys. Laskin öljyt pois ja avasin venttiilikoneiston kopan. Joku on käynyt täällä aikaisemmin oli ensimmäinen huomio, mahdollisesti koko laatikko on ollut osina sillä oranssi silikoni tursusi sekä kopan alta että vaihteiston lohkojen välistä. Tyhjennystulpan magneetti oli puhdas mutta vaihteiston sisäpinnoilla on mustaa likaa mikä lähtee sormella pyyhkimällä pois.

Solenoidit jotka minulle tuli Kiinasta ovat käytetyt ja yksi pieni on väärän mallinen. Vaihdoin kaikki muut ja tuon vääränlaisen käytin irti ja ruiskuttelin bräkleenillä.

Huomenna pitää iskeä öljyt sisään ja sormet ristiin. Onnistumisen mahdollisuus lienee aika alhainen koska tuo on tosiaan avattu aiemmin ja nuo Kiinan solenoiditkin on vähän mitä sattuu mutta ei tästä enää peräännytä  :D

Ja tosiaan tuollaisella spraymallisella paineilmaputelilla yritin puhaltaa vastavirtaan mutta siitä ei tullut yhtään mitään, ei riitä jerkku.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: laatikkovika - 14.03.2025, 22:16:18
Eikö siellä ole tehtaalta se oranssi silikoni?
Omissa on ollu, ei kai niitä kaikkia ole avattu.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 15.03.2025, 06:03:09
Eikö siellä ole tehtaalta se oranssi silikoni?
Omissa on ollu, ei kai niitä kaikkia ole avattu.

OK, no se olisi hyvä homma jos näin on. Tuossa venttiilikopan alla ei ollut tiivistettä ollenkaan, luulin että siinä pitäisi olla tiiviste eikä pelkkä silikoni. Ainakin tilasin siihen uuden tiivisteen, tosin se ei ole vielä saapunut joten ajatus olisi käyttää nytkin silikonia  :)
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: Lankku - 15.03.2025, 17:00:26
Laskin öljyt pois ja avasin venttiilikoneiston kopan. Joku on käynyt täällä aikaisemmin oli ensimmäinen huomio, mahdollisesti koko laatikko on ollut osina sillä oranssi silikoni tursusi sekä kopan alta että vaihteiston lohkojen välistä
Oranssi liima on tehtaan jäljiltä.
Otsikko: Vs: Aisin aw55-50 laatikkohuolia
Kirjoitti: joonak - 16.03.2025, 12:36:38
Eilen illalla sain auton nippuun ja kävin pienellä koeajolla. Tänään palasin autotalliin ja tsekkasin ettei ole vuotoja. Sen jälkeen ajamaan korttelirallia ja hieman maantieajoa; ulkolämpötila +26c. Vaihdot ovat pehmeitä ja nykimistä ei esiinny vaikka revittelin ja yritin saada öljyt mahdollisimman kuumaksi. Ennen varsinkin kuumana alaspäin vaihdot oli nykiviä.

Eli sanoisin että remontti on onnistunut. Jos joku tätä joskus myöhemmin lukee niin vaihdoin solenoidit vaihdelaatikon venttiilipöytään (onnistuu "helposti" ilman vaihdelaatikon irrotusta). Solenoideja on yhteensä kahdeksan kappaletta mutta vaihdoin vain seitsemän koska yksi oli väärän mallinen. Yksi vaihdelaatikkoguru youtube videolla selitti että varsinkin tuohon nykivään alaspäin vaihtoon syypäänä voisi olla jumittava solenoidi (yksi kolmesta isommasta jotka ovat venttiilipöydän yläosassa).