Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mheguli - 20.02.2025, 10:22:37
-
Onkohan kukaan päivittänyt 7-napaisen peräkärryn pistorasian 13-napaiseen? Jos Volvon asennusohjetta oikein ymmärrän (https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-163010-1/S80(-06)/2005), niin pelkkä johtonipun vaihto riittää. Jos haluaa sumuvalon toimimaan siten, että kärryn kanssa palaa vain kärryssä, niin se vaatii ohjelmoinnin, mutta muuten ei.
Olisi positiivinen yllätys, jos Trailer Control Module osaisi oletuksena toimia kumpien tahansa sähköjen kanssa sen mukaan kumpi johtosarja on käytössä.
Hauskaa muuten tää johtosarjojen hinnoittelu. Biliassa 152 e, Skandixilla 169 ja B-partsilla 171.
https://verkkokauppa.bilia.fi/Johdinkimppu-13-napainen
Niin ja taustaksi mainittakoon, että-05 S80 kyseessä.
-
Ei kai se ole kun vaihtaa se rasia koukusta ? Ei se auto tiedä minkälainen muovirasia siellä on jos siis kytkee sen 7 johtoa mitkä sinne jo tulee.
-
Vaihdoin S60 '02 7 -> 13 napaiseen rasiaan noin viisi vuotta sitten. Alkuperäinen koukun johto ei ollut johtosarja vaan varastettu sähköt kytkentäkaavion perusteella sieltä vasemman puoleisesta kotelosta peräkontissa. Lisäsin vielä sen "asuntovaunun" sähkön jotta sain peräkärryyn tupakansytkä-tyyppisen 12V ulostulon jota käytän kärryssä mm. kylmälaukulle.
Nuo 13-nap rasiat maksaa motonetissa 10-15€.
-
Ei kai se ole kun vaihtaa se rasia koukusta ? Ei se auto tiedä minkälainen muovirasia siellä on jos siis kytkee sen 7 johtoa mitkä sinne jo tulee.
Näinhän se ei ihan mene uudemmissa jos haluaa noita lisätoimintoja oikein kytkettynä ja toimivana niin vaatii parit klikkaukset myös tietokoneelta.
-
Olen tehnyt vaihdot V70 -05 ja XC70 -11. Molemmissa tapauksissa kaikki 13-napaisen toiminnot löytyi asennusohjeen mukaisesti trailer boksilta tai takakontin sulaketaululta.
Itse tein homman kunnollisella kaapelilla, mutta valmiin johtosarjan tapauksessa riittää kun vaihtaa johtosarjan.
Kun autossa on 7-napainen ennestään, siellä lienee tarvittavat softat valmiiksi. Ainakin mulla ollut molemmissa.
-
Joo noita bokseja on erilaisia. Omaankin pitäisi tuo 13-napainen vaihtaa niin ei tarvitsisi tuota adapteria käyttää, toki taas jos jotain vanhempaa kiskoo perässä missä taas 7-napainen pistoke vaatii taas adapterin..
Omassa näyttäisi olevan nämä vaihtoehdot.
(https://i.ibb.co/nsmF5Gy3/IMG-2818.jpg) (https://ibb.co/nsmF5Gy3)
-
Joo noita bokseja on erilaisia. Omaankin pitäisi tuo 13-napainen vaihtaa niin ei tarvitsisi tuota adapteria käyttää, toki taas jos jotain vanhempaa kiskoo perässä missä taas 7-napainen pistoke vaatii taas adapterin..
Omassa näyttäisi olevan nämä vaihtoehdot.
(https://i.ibb.co/nsmF5Gy3/IMG-2818.jpg) (https://ibb.co/nsmF5Gy3)
Uudemmissa näkyy olevan enemmän vaihtoehtoja, mutta aloittajan S80 -05 ei varmana ole kuin takasumuvalon poiskytkentä -softa ja jos se toimii 7-napaisessa, niin toimii myös 13.
13 vaatii ehkä sulakkeen pari lisää asennusohjeen mukaan.
-
Näinhän se ei ihan mene uudemmissa jos haluaa noita lisätoimintoja oikein kytkettynä ja toimivana niin vaatii parit klikkaukset myös tietokoneelta.
Juu mutta jos haluaa 7 napaisen pistokkeen vaihtaa 13 napaiseen niin kytkee ne 7 johtoa... Lisätoiminnoille jos tarve niin sitten eri juttu.