Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: l4t3z11 - 26.02.2025, 23:12:02
-
Hei, auto on tosiaan v40 2.0 t4 -01 aj.362tkm, joka tuli haettua kouvolan akselilta joulukuussa, autolla kerkesin ajelemaan reilu 3000km kunnes alkoi moottorista tyhjäkäynnillä kuulumaan kilisevää ääntä parin ripeähkön vedon jälkeen.. edellinen omistaja vaihtanu kiertokange laakerit pari vuotta sitten.. Noh autoa tutkittiin parin kaverin kanssa ja ääni kuulostais että alakerrasta tulee, ei muutako viimeiset 20km ajamalla kilisten kaverille ja öljypohjaa auki, sieltähä se paljastui, kiertokange laakerit oli jälleen loppu, fixukselta uudet std laakerit 162e ja siihen uus öljysuodatin + mobil1 öljyt, moottori kasaan samassa järjestyksessä ku osat otettu autosta, muutama tunti työtä ja ensi käynnistys.. Nythän tästä vasta kolina kuuluukin... sammutus, mitä helv, mikä tähän nyt tuli, no päätös että vaihdetaan kokonaan vähemmä ajettu moottori tilalle :)
(https://img.aijaa.com/m/00756/15321753.jpg) (https://aijaa.com/xWSgfM)
(https://img.aijaa.com/m/00213/15321752.jpg) (https://aijaa.com/9HQKmr)
(https://img.aijaa.com/m/00437/15323691.jpg) (https://aijaa.com/MSR2ll)
(https://img.aijaa.com/m/00068/15323690.jpg) (https://aijaa.com/JBrLcU)
Nelos sylinterin männässä reunoissa osumaa, jotain on pyöriny välissä?
Kannesta venttiilit ehjänä ja muutenki siistit, kannen tasossa 4:sylinterin palotilan reunoissa jälkeä?
(https://img.aijaa.com/t/00060/15323632.t.jpg) (https://aijaa.com/l92XGn)
(https://img.aijaa.com/t/00502/15321745.t.jpg) (https://aijaa.com/pmK7rA)
(https://img.aijaa.com/t/00465/15321747.t.jpg) (https://aijaa.com/agm7uB)
(https://img.aijaa.com/t/00132/15321751.t.jpg) (https://aijaa.com/kICRkV)
(https://img.aijaa.com/t/01000/15321744.t.jpg) (https://aijaa.com/qUrkkA)
(https://img.aijaa.com/m/00189/15321740.jpg) (https://aijaa.com/rVyPbG)
Onneks löytyi hyvillä kilsoilla B4204T5 moottori joka on toimivana purettu, haettu tampereelta viikko sitten, siihen vielä mätänetistä perus huolto-osat, jakopääsarja, moniurahihna pyörinee, tiivisteitä, antureita, tulpat yms. Vakio 14T ahtimesta yllätys pakopesä halki parista kohtaa ja laippa halki myös ulkopuolelta ja siivet saanu osumaa.
(https://img.aijaa.com/t/00365/15323689.t.jpg) (https://aijaa.com/IqPvEf)
(https://img.aijaa.com/t/00244/15323688.t.jpg) (https://aijaa.com/37evK4)
Nettiä selatessa löytyi: TD04HL-19T 6# T25 ahdin, vaatii ilmeisesti hieman muokkausta.
(https://img.aijaa.com/m/00912/15319714.jpg) (https://aijaa.com/GcpXy8)
B4204T5 Aj.260tkm 300e
(https://img.aijaa.com/m/00098/15321746.jpg) (https://aijaa.com/BNtHWT)
Sit alkais olemaa perus huolto tehtynä, jakohihna kaikkineen 250e
(https://img.aijaa.com/m/00822/15321761.jpg) (https://aijaa.com/mQdaPc)
Seuraavaksi alkoi moottorin vääntäminen paikoilleen, muutamat tunnit vierähti.
Turbo asennettu, vesiputket lohkoon, pakosarja ja muutamat johdot paikoilleen.
(https://img.aijaa.com/m/00319/15323633.jpg) (https://aijaa.com/yqA176)
Apulaitteet saatu paikoilleen uudella hihnalla, imusarja on viimeinen asennus suuttimilla :)
(https://img.aijaa.com/m/00795/15323636.jpg) (https://aijaa.com/odIam1)
Se alkais olemaan ensi käynnistystä vaille tämä remontti, enää jäähärit + öljyt moottoriin ;)
(https://img.aijaa.com/m/00844/15323634.jpg) (https://aijaa.com/7F1Emz)
Noh, auto käynnistyi muutamaks sekunniks todella huonosti käyden, MITÄ NYT?
Vvt pyörän ajoitus vituillaan, tässä se huomataa ku tohinalla tehdään hommia..
Ois pitäny tarkistaa ajoitusmerkit kunnolla vanhasta moottorista ennen remonttia :/
(https://img.aijaa.com/m/00869/15323666.jpg) (https://aijaa.com/Zv5obd)
Ei muutako jakohihna pois paikaltaan ja kääntää vvt pyörän ajoitusta pari hammasta takaspäin.
Tekemällähän näitä oppii, mukavat kelit on ollu tehdä moottori remonttia, vaikkakin ulkona :D
(https://img.aijaa.com/m/00183/15323667.jpg) (https://aijaa.com/aIVX38)
-
Joo tuo VVT-pyörä on helppo saha persielleen. katoinko ihan väärin että pihalla teitte moottorin vaihdon?
-
Joo jaa että pihalla? Hullu sää oot muoviämpäri. :)
Itekki nuorempana tehty kaikki pihalla mutta kyllä on varrottu kesäsempiä kelejä.
-
Joo tuo VVT-pyörä on helppo saha persielleen. katoinko ihan väärin että pihalla teitte moottorin vaihdon?
Nyt on VVT pyörän ajoitus käännetty oikein ja auto käy normaalisti, enää nesteiden ilmausta ja sit voikin lähteä koeajolle.
Kyllä joo pihalla tehtiin moottorin vaihto remontti pakkasista huolimatta, Ei se ole ku tehä vaan XD
-
(https://img.aijaa.com/m/00857/15324570.jpg) (https://aijaa.com/0fmAuj)
Auto toimii hienosti ja tuntuis olevan kunnossa jälleen, jäähärin ilmauksessa meni parisen tuntia mutta nyt kiertää nesteet :)
Seuraavaksi aletaan vaihtelemaan tuota isompaa ahdinta paikalleen 8)
-
kiertokanget ja lohko eivät kestää isompi ahdin, tiedoksi.
-
kiertokanget ja lohko eivät kestää isompi ahdin, tiedoksi.
Ohjelmointi luvassa & Ahtopaineet säädetään tuohon kiloon, tavote ois saada autolle noin 250hp.
Auto kuiteskin käyttiksenä, että en ajatellu tehdä uutta moottori remonttia ihan heti.
-
Ohjelmointi luvassa & Ahtopaineet säädetään tuohon kiloon, tavote ois saada autolle noin 250hp.
Auto kuiteskin käyttiksenä, että en ajatellu tehdä uutta moottorin vaihto remonttia ihan heti, ajetaan normaalisti.
Sitten kun päädyt virittää kuitenkin ja sylinteri putki tai kanki pettää nii multa saa kunnon koneen sopivasti ELK
-
Ajattelin kysyä tuosta alkuperäisestä By-bass venttiilistä 14T ahtimessa, tuossa 19T ahtimessa ei ole ollenkaa tuollasta paikkaa, täytyykö siis ostaa eriksee by-bass venttiili ahtoputken kylkeen ennen kaasuläppää ja imusarjan alipaine letku kytkeä siihen uuteen vai pystyykö ajella ilman by-bass venttiiliä autolla, turbo ilmeisesti sakkaa sen jälkee joka ei kait ole turvallista pidemmä päälle?
-
No enpä ajelis ilman pässiä, ei tosiaan tee hyvää.
Meinaat kuitenkin tähän isoon poraukseen ruuvata isomman pumpun, kyllä vähän tuurin puolella mennään keston kanssa jos meinaat 250 siitä ottaa.
Sitten vielä rajotinta ylemmäs tai pois niin se olikin siinä. :'(
Niinkuin jo todettu, sylinterit ja kanget menee limitillä mutta et olis ensimmäinen joka oppirahat maksaa... Mutta sunhan se on auto, tee mitäs tykkäät, varotettu kuitenkin on. :)
-
Nyt on vakio pakosarjaan adapteri T25 laipalla.
Hukkaportille tehdään kiinnike + downpipe lähtö uusiks ;)
(https://img.aijaa.com/t/00381/15333704.t.jpg) (https://aijaa.com/6KcApx)
(https://img.aijaa.com/t/00051/15333703.t.jpg) (https://aijaa.com/QElwT7)
(https://img.aijaa.com/m/00162/15333705.jpg) (https://aijaa.com/FQRLyC)
(https://img.aijaa.com/m/00130/15333702.jpg) (https://aijaa.com/eKAOkV)
-
No enpä ajelis ilman pässiä, ei tosiaan tee hyvää.
Meinaat kuitenkin tähän isoon poraukseen ruuvata isomman pumpun, kyllä vähän tuurin puolella mennään keston kanssa jos meinaat 250 siitä ottaa.
Sitten vielä rajotinta ylemmäs tai pois niin se olikin siinä. :'(
Niinkuin jo todettu, sylinterit ja kanget menee limitillä mutta et olis ensimmäinen joka oppirahat maksaa... Mutta sunhan se on auto, tee mitäs tykkäät, varotettu kuitenkin on. :)
eli täytyy hommata by-bass venttiili seuraavaksi ahtimeen, ahtopaineet turbossa säädetty 1.2-1.3bar / 310hp nykästy penkissä :o
Ahtopaineet pudotetaan 0.8-1bar alueelle, lohkon ja veivien kestosta on ilmeisesti ristiriitaisia juttuja, toiset sanoo että kestäis kyllä 250hp..
-
Juu, ristiriitasta on. Just sen takia kun joillain kestää ja joillain ei. Tuo on vähän sama kuin jos vitos 2.4T koneesta otetaan joku 310 hummaa.
Se ei yleensä pääty hyvin.
Halkee sylinterit ylhäältä tai kanki sanoo moro.
Osaltaan tietysti vaikuttaa ajetut kilometrit, meinaan kauanko on konetta jo käytetty. Tulee sitä väsymistä kankiin.
Menee jo pikkujuttuihin mutta kuitenkin. :D
-
Juu, ristiriitasta on. Just sen takia kun joillain kestää ja joillain ei. Tuo on vähän sama kuin jos vitos 2.4T koneesta otetaan joku 310 hummaa.
Se ei yleensä pääty hyvin.
Halkee sylinterit ylhäältä tai kanki sanoo moro.
Osaltaan tietysti vaikuttaa ajetut kilometrit, meinaan kauanko on konetta jo käytetty. Tulee sitä väsymistä kankiin.
Menee jo pikkujuttuihin mutta kuitenkin. :D
Nykyisellä moottorilla ajettu noin 260tkm, nyt on otettava keston kanssa riski että vaihdetaan tuo Td04hl-19t ahdin ja ohjelmoidaan uudelleen.. Tuskin tulee toimimaa vakio suuttimilla oikeen kunnolla, vai riittääkö nämä uudemmat 420cc suuttimet kuinka pitkälle? :)
-
Volvo on toiminut hienosti reilu tuhat kilsaa, ei mitään ongelmia joten päätin kokeilla hieman kiillotusta maalipinnalle, muuttu kyllä aika paljon auton ulkonäkö :o
Seuraavaksi täytyy tilata uus downpipe laippa ja alkaa suunnittelee pakoputkistoa ni pääsee asentelemaa vihdoin tuota ahdinta 8)
(https://img.aijaa.com/m/00003/15341652.jpg) (https://aijaa.com/ROEzxZ)
(https://img.aijaa.com/m/00701/15341651.jpg) (https://aijaa.com/IVjCRe)
(https://img.aijaa.com/m/00785/15341650.jpg) (https://aijaa.com/v9gotN)
-
No nii ja sitten hommaamaan toista konetta. :D
Ohjelmaa tehdessä sitten varovasti sitä vääntöä sinne, se sen raudan vääntää. :buck2:
Eipä siinä, onnea sitten vaan kokeiluun, tuurillahan ne isotkin laivat seilaa, niinkuin nyt vaikka Titanic. ELK
-
Finnittömät kilvet ja pyyhkijän nysän tilalle lasinappi niin siistiytyy persosasto muutamalla kympillä helposti. Hyvä kun näitäkin vielä on olemassa O0
-
No nii ja sitten hommaamaan toista konetta. :D
Ohjelmaa tehdessä sitten varovasti sitä vääntöä sinne, se sen raudan vääntää. :buck2:
Eipä siinä, onnea sitten vaan kokeiluun, tuurillahan ne isotkin laivat seilaa, niinkuin nyt vaikka Titanic. ELK
Vanha moottori löytyy vielä, pitäis vaa veivit + männät vaihdella, kannentiiviste samalla..
-
Finnittömät kilvet ja pyyhkijän nysän tilalle lasinappi niin siistiytyy persosasto muutamalla kympillä helposti. Hyvä kun näitäkin vielä on olemassa O0
Uudet kilvet tilataan muutaman viikon sisään, takalasin pyyhkijä otetaan pois.
-
Vanha moottori on purettuna ja pistetty talteen, mietitään myöhemmin mitä kehitellään siitä, kiertokangissa oli pikkasen sanomista, laakerit pyörähtäny ympäri käynnistyksessä siitä se hirveä kolina johtui.. Männässä on jälkeä kun päässy ottamaan kanteen kiinni hieman, noh muuten auto kulkee kyllä hienosti, ajellut nyt 1600km :)
(https://img.aijaa.com/m/00631/15345131.jpg) (https://aijaa.com/nYwwo5)
(https://img.aijaa.com/m/00047/15345130.jpg) (https://aijaa.com/ANlkDt)
(https://img.aijaa.com/m/00706/15345134.jpg) (https://aijaa.com/ip5oUt)
(https://img.aijaa.com/m/00188/15345132.jpg) (https://aijaa.com/4OCvIe)
(https://img.aijaa.com/m/00860/15345133.jpg) (https://aijaa.com/fGbNrm)
-
Mult löytyy sulle timmi moottori varsinaissuomesta. Nousee ylös ihan lähiaikoina. :)
On muutakin osaa jos tarvetta S*
-
Tuli kokeiltua hieman miten tuo kiihtyy.
0-100km/h = 7.08s (Sutasten)
80-120km/h 4.5s (3.vaihde)
205/45r17" Kitkarenkaat :D
Mitattu että n.80km/h kolmosella lappu lattiaan.
Lentävällä lähdöllä helposti saa alle 4sek.
-
Naapurin tytön isoakkuinen Nissan Leaf on jonninverran ripeämpi :).
-
Voi hyvää päivää... ::) Tottakai joku on aina ripeempi kuin joku toinen.