Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Janne Lehtinen - 01.03.2025, 13:04:17
-
Vika ilmeisesti syntyi, kun peruutin pienen lumikasan päälle renkaat linkussa (oikealle päin) melko voimakkaasti kaasuttaen. Lähtiessä liikkeelle huomasin että apukuskin renkaan suunnalta kuuluu pamahdus aina rattia enemmän käännettäessä (ainakin vasemmalle päin). Pamahdus kuulostaa suurin piirtein samalta kuin kaivonkansi, joka on poissa paikaltaan ja kolahtaa yli ajettaessa. Mukulakivillä koko apukuskin etunurkka helisee ja kolisee.
Lumikasan päälle kiipesi kuskin puoleinen rengas, ongelmapuolen jäädessä alemmaksi. Kasa oli ehkä 30cm korkea.
Mistähän voisi olla kyse ja minkä verran tuolla uskaltaa ajaa ennen korjaamon pihaan kurvausta?
-
Jousi poikki tai iskarin yläpää petti? Perushommahan se korjaamolla lienee. Jos keula on vinossa en kaupungista ulos ajaisi
-
Jousi poikki tai iskarin yläpää petti? Perushommahan se korjaamolla lienee. Jos keula on vinossa en kaupungista ulos ajaisi
Osaisikohan täysi maallikko tarkistaa onko kyse näistä? Yritin kurkkia renkaan taakse enkä huomannut eroa ehjään puoleen. Ehkä parisataa kilometriä ajettuna jarruremontin ja katsatuksen jälkeen. Ei noi iskarin tai jousen heikkoudet olisi siellä näkyneet?
Ja kyllä, keula on muutaman sentin vinossa.
-
Konepelti ylös, pomputa keulaa alas käsin ja katso liikkuuko iskarin yläpäät samaa tahtia
-
Kiitos vinkeistä!
Näytti se ongelmapuoli hieman enemmän liikkuvan ja sieltä kuului natinaa.
Iskarit ja jouset menee siis kaiketi vaihtoon? Onko jotain muita osia joita kannattaisi samalla vaihtaa? Autolla on noin 250 000 km takana. Molemmat puoletkin kai kannattaisi tehdä, mutta ei liene pakollista samalla kertaa?
Yritän saada kokonaiskuvaa remontin hinnasta.
-
Jos on alkuperäiset osat niin kaikki on noilla kilsoilla vaihtokunnossa+ pyörien suuntaus. Pajalla varmaan lähemmäs tonni. Itse tehden 300.
Jos jousi ei ole poikki ja haluaa maksaa työn monta kertaa kun ei ne ikuiset ole, niin minimi varmaan iskarien ylätuet ja käöntölaakerit uusiksi oisko 200 pajalla.
-
Hö. Blackbox ehti ensin. Piti noi yläpään osat lisätä.
Ehkä myös koiranluut vois lisätä samaan hommaan, saattaa helpottaa hommaa jos vanhat on kunnolla jumissa, väljät, kumit rikki .