Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Cossukka - 02.03.2025, 15:14:09
-
Mk2 -00 V70. Vika koodeja ei ole mutta auto välillä sekoillut vaikka mitä. Kyseiset voltit näkyy halpa testerillä abs puolelta nimellä supply voltage. Liitoksia käyty läpi ja maadoituksia. Cemmi näyttää päällepäin ehjältä. Eikös siellä pitäisi olla se mitä akku tai laturi käydessä antaa? Onko joku törmännyt samaan ja ollut joku kotikorjaus? Mistä kannattaisi vielä mittailla, virtaa kuitenkin tuntuu joka paikassa kulkevan.
Vai onko tuo normaali volttimäärä mikä pitää ollakin, can väylän low Hi näyttäisi olevan ok.
-
En ole vidaan hetkeen tarvinnut kurkata mutta mulla tuo voisi olla lukea kun auto ei ole käynnissä ja avain kakkosasennossa xenonit päällä, kyllä se auto käynnissä vähintään 12 pitää mittauskohdassa olla. Ehkä akku on vaan heikko, tai sitten jossain kohtaa kuuma liitos joka hukkaa jännitettä? Oletko mitannut yleismittarilla akun navoista lepo- ja latausjännitteen?
-
En ole vidaan hetkeen tarvinnut kurkata mutta mulla tuo voisi olla lukea kun auto ei ole käynnissä ja avain kakkosasennossa xenonit päällä, kyllä se auto käynnissä vähintään 12 pitää mittauskohdassa olla. Ehkä akku on vaan heikko, tai sitten jossain kohtaa kuuma liitos joka hukkaa jännitettä? Oletko mitannut yleismittarilla akun navoista lepo- ja latausjännitteen?
12,5 ja lataus 13.8. missä muualla lie johdoissa liitoksia, akun luota käyty läpi ja kaikki maadoitukset virrat ja liittimet.
-
Aika alarajoilla tuo latausjännite.
-
Maadoitukset kannattaa käydä läpi, niitä nyt useassa paikkaa mutta nopeasti ne läpi käy ja puhdistaa, akusta maakaapeli irti ennen tuota.
-
Mites cem muuten on maadoitettu?
-
Aika alarajoilla tuo latausjännite.
No ei pitäis vaikuttaa tuohon ongelmaan vaikka nämä onkin sähkölle yliherkkiä.
-
Maadoitukset kannattaa käydä läpi, niitä nyt useassa paikkaa mutta nopeasti ne läpi käy ja puhdistaa, akusta maakaapeli irti ennen tuota.
Kaikki käyty läpi.
-
Mites cem muuten on maadoitettu?
Tämä ja voiko jokin rele pilluilla? Remmiä oon kyllä jo hämmentänyt ristiin. Toki cemmi voi olla rikki, eipä tuo tässä Ekassa 2 olisi ihme.
-
No ei pitäis vaikuttaa tuohon ongelmaan vaikka nämä onkin sähkölle yliherkkiä.
Jaaha.
Mittaisin kuitenkin latausjännitteen laturin perseestä, tuleeko sama vai hukkuuko matkalla akulle.
En minä nyt sanonutkaan että välttämättä vaikuttaa ongelmaan, totesin vain.
Mitähän ne välillä sekoilut vaikka mitä sitten on olleet?
-
Kaikki käyty läpi.
Mä aina sanon että kaikki maadoitukset kannattaa katsoa mut en tiedä tiedänkö kaikkia maadoituspisteitä, siksi olis hyvä tietää tarkalleen mitkä niistä on käyty läpi. Ja perinteinen oppi on että se kohta josta sähkö huonoimmin pääsee läpi kuumenee eniten.
Ja tosiaan, onko muita oireita kuin alhainen jännite vidan mielestä?
-
Jaaha.
Mittaisin kuitenkin latausjännitteen laturin perseestä, tuleeko sama vai hukkuuko matkalla akulle.
En minä nyt sanonutkaan että välttämättä vaikuttaa ongelmaan, totesin vain.
Mitähän ne välillä sekoilut vaikka mitä sitten on olleet?
Kun oli moottorin johtosarjan maadoitus todella huono niin kävi huonosti. Kun korjasin maadoitus ongelmat + kävin akunluonaolevat pääsulakkeet läpi cemmit irti ja läpiviennit... Sitten tuli lisäksi hetkeksi aikaa että syttyi absin yms valot ja kun auton sammutti niin ei lähtenyt käyntiin eikä vikoja saanut pois kuin ottamalla akunnavan irti. Tehnyt säännöllisen epäsäännöllisesti tätä. Nytten ei 2vko oo tehnyt ollenkaan.
-
Nämä juuri niitä hankalia etsiä vikaa kun se ei ole päällä vaan oireilee satunnaisesti, huomattavasti helpompi selvittää kun joku oire selkeästi päällä. Tuohon melkein sanoisin että ajamalla vika ulos.
-
Niin niin. Tai sitten yks vaihtoehto on se kuuluisa paali mistä oon kuullu juttuja. ???
Eihän tuonkaan auton arvo paljoa ole jos ei ole jotenkin erikoinen tapaus.
Tai sitten nopeesti kiertoon jos sattuu just toimimaan.
Älä nyt hermostu, kunhan höpisen niinkuin muutkin täällä. :)
Ite oon ootellu jotain ilkeetä vikaa omaan kärryyn että vois panna sen sivuun mutta ei vielä oo ollu mitään hirmu vaikeita vikoja.
On vissiin pysyny sähköt kuivina kun päivittäin ajetaan ja talvella lämpiää sisältä tuntitolkulla enkä oo päästäny vedenpoistoja tukkoon cemmin läheltä.
Kaikki kun ei viitti edes edellis syksyn lehtiä tai neulasia sieltä kaapia pois. On niin työlästä...
-
Nämä juuri niitä hankalia etsiä vikaa kun se ei ole päällä vaan oireilee satunnaisesti, huomattavasti helpompi selvittää kun joku oire selkeästi päällä. Tuohon melkein sanoisin että ajamalla vika ulos.
Se tässä onkin kun cemmi ehjän näköinen että meneekö rahat hukkaan jos vie tutkittavaksi/ korjaavat muka jotain. Ei tosiaan ollut mitään ihmeellistä päällepäin. Toki jos ois luupilla katsellut mutta en sitten tiedä.
-
Niin niin. Tai sitten yks vaihtoehto on se kuuluisa paali mistä oon kuullu juttuja. ???
Eihän tuonkaan auton arvo paljoa ole jos ei ole jotenkin erikoinen tapaus.
Tai sitten nopeesti kiertoon jos sattuu just toimimaan.
Älä nyt hermostu, kunhan höpisen niinkuin muutkin täällä. :)
Ite oon ootellu jotain ilkeetä vikaa omaan kärryyn että vois panna sen sivuun mutta ei vielä oo ollu mitään hirmu vaikeita vikoja.
On vissiin pysyny sähköt kuivina kun päivittäin ajetaan ja talvella lämpiää sisältä tuntitolkulla enkä oo päästäny vedenpoistoja tukkoon cemmin läheltä.
Kaikki kun ei viitti edes edellis syksyn lehtiä tai neulasia sieltä kaapia pois. On niin työlästä...
Ei oikein oisi tuo isokanttipaali vaihtoehto. Just ostin tietäen että kaikkea voi olla. Eikä nyt ole mikään 2.4 vapari automaatti.
-
Aika alarajoilla tuo latausjännite.
Tutkin tuon latauksen. Autossahan on "uusi" laturi, vaihdettu näköjään 2020. Laturissa oli Boschin säätimet yms mutta säädin oli ilmeisesti jotenkin maissa. Oli yhteys hiilestä maattoon. Korjautui kun vaihtoi toisen säätimen.
Itse cemmin voltit ei luonnollisestikaan korjautuneet. Jos ei sitten ole tuo vähän "jumissa" ollut laturin säädin polttanut jotain cemmistä.