Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: volvoandy - 05.03.2025, 17:30:26
-
Tänään on lanseerattu Volvon hieno uusi SPA2-alustalle tehty sähkömalli ES90. Youtube-stream ollut tänään 5.3. aamupäivästä.
Sen voi katsoa tästä linkistä :
https://www.youtube.com/watch?v=R-sTdMhI3H4 (https://www.youtube.com/watch?v=R-sTdMhI3H4)
Speksejä ja hintojakin löytyy Volvo Suomen sivuilta sekä Volvo Ruotsin sivuilta https://www.volvocars.com/se/ (https://www.volvocars.com/se/) pystyy vertailemaan jne.
Omasta mielestä näin alkuun tosi hieno malli, oli vähän odotettavissakin samannäköisyyttä edelliseen S90-malliin ja pidän sitä edelleenkin tosi tyylikkäänä.
Uutuuksia mm. erittäin tehokas ECU yms laskentateho "kaksinkertainen NVIDIA DRIVE AGX Orin" Volvon mukaan sekä mm. 800v latausarkkitehtuuri.
Akusto jännästi 106kWh kun vertaa EX90seen ja esim. Polestar 3seen joissa tietääkseni hieman isommat 111kWh akustot kai molemmissa.
Performance-malli todella suorituskykyinen 0-100kmh vain 4s. Tässä nyt jotain alkuun ja innolla odottelen myös EX60 julkaisua sekä kait ES60:kin pitäisi tulla.
Hauskasti tuossa julkaisuvideossa vähän huumoriakin mukana ja vilahtipa siellä tulevan EX60:n peräluukku, hups! Muutapa siitä ei vielä kuviakaan tms ole ollut.
-
Tuo yllätti että suorituskyky on niin vaatimaton. Vaikka onhan tuo iso auto. Taisi tyyliin +10cm joka suuntaan nykyiseen S90 malliin. Akseliväli varsinkin kasvoi aika paljon. Perä tuossa on vähän outo kun ylitys on aika lyhyt. Listan autoista ehkä ES90 olisi oma valinta.
-
Käsittääkseni tosi paljon yhteistä myös Polestar 4 kanssa tai samaa muotoilulinjaa? Oliko tämä ES90 ensimmäinen jollekin uudelle alustalle
vai olikohan se tuleva EX60 vasta sitä ihan uutta alustahommaa... Hintavahan tuo kyllä on awd versioina varsinkin, mutta jospa ne hinnat vähän
tulevat alas. Näytti ruotsinsivuilla olevan jonkin verran kalliimpi, kun suoraan kruunuista muutti Euroiksi niitä alk. hintoja eli siinä mielessä ihan ok,
että ovat hinnoitelleet sen vähän maltillisemmin. Polestar 4 dual motor silti kaikilla herkuilla aika lailla samanhintainen kuin ES90 lähtöhinnat awd ultra,
koska ei muuna varusteluversiona edes saa? Hintaeroa tulee helposti jotain 10-15t€. Harmi kun ovat torpanneet sen takaikkunan PS4:sta kokonaan...
Onkohan ES90:ssa kans karmittomat nuo ovilasit?
-
Tuo yllätti että suorituskyky on niin vaatimaton. Vaikka onhan tuo iso auto. Taisi tyyliin +10cm joka suuntaan nykyiseen S90 malliin. Akseliväli varsinkin kasvoi aika paljon. Perä tuossa on vähän outo kun ylitys on aika lyhyt. Listan autoista ehkä ES90 olisi oma valinta.
On todella vaatimaton toi suorituskyky, varsinkin nelivedolla, 0-100 km/h 4 sek. Ei hyvää päivää taas.
-
Käsittääkseni tosi paljon yhteistä myös Polestar 4 kanssa tai samaa muotoilulinjaa? Oliko tämä ES90 ensimmäinen jollekin uudelle alustalle
vai olikohan se tuleva EX60 vasta sitä ihan uutta alustahommaa... Hintavahan tuo kyllä on awd versioina varsinkin, mutta jospa ne hinnat vähän
tulevat alas. Näytti ruotsinsivuilla olevan jonkin verran kalliimpi, kun suoraan kruunuista muutti Euroiksi niitä alk. hintoja eli siinä mielessä ihan ok,
että ovat hinnoitelleet sen vähän maltillisemmin. Polestar 4 dual motor silti kaikilla herkuilla aika lailla samanhintainen kuin ES90 lähtöhinnat awd ultra,
koska ei muuna varusteluversiona edes saa? Hintaeroa tulee helposti jotain 10-15t€. Harmi kun ovat torpanneet sen takaikkunan PS4:sta kokonaan...
Onkohan ES90:ssa kans karmittomat nuo ovilasit?
Jostain sattui silmään että ovissa olisi karmit, mikä on hyvä. ES90 mallin hintaa nostaa 19% tullit.
-
On todella vaatimaton toi suorituskyky, varsinkin nelivedolla, 0-100 km/h 4 sek. Ei hyvää päivää taas.
Juu. Tuo lukema on kohderyhmälle todennäköisesti tärkein :).
Jokainen Shanghain ja Quangzhoun kaduilla liikkunut arvostaa juuri räväkkää kiihtyvyyttä.
-
Jostain sattui silmään että ovissa olisi karmit, mikä on hyvä. ES90 mallin hintaa nostaa 19% tullit.
Okei eli tullit iskeneet myös Volvolle nyt tähän malliin, koska koko tuotanto on siirretty Kiinan tehtaille
Onhan tuo 19% tosi iso tullimäärä eli lähes viidesosa alkuperäisestä.
Karmittomat ovet on kyllä Pohjolan olosuhteisiin aika myrkkyä, mutta muutenhan tuo paketti on aika
onnistunut. EX60nen on sitten sitä ihan uutta pohjarakennettakin. Vaan taitaa se meidän tarpeisiin
olla kaikista järkevin se EX40nen, koska siinä on kohtuu hyvät takatilat ja kuljettajankin ympäristö
on "perustuttua Volvoa" ja kunnon mittaristot eikä pelkästään sitä yhtä tablettia vaan siinä keskellä.
EX30sen materiaalivalinnat muutenkin aika halvanoloisia ja EX30 myyntihän oli aika lailla sakannut
siitä alkuhuumasta. Toyotallakin mielenkiintoisia mallejaa tullut C-HR+ ja facelift bz4x. Kisa kovenee...
-
Karmittomat ovet on kyllä Pohjolan olosuhteisiin aika myrkkyä, mutta muutenhan tuo paketti on aika
onnistunut.
.
.
EX30sen materiaalivalinnat muutenkin aika halvanoloisia ja EX30 myyntihän oli aika lailla sakannut
siitä alkuhuumasta. Toyotallakin mielenkiintoisia mallejaa tullut C-HR+ ja facelift bz4x. Kisa kovenee...
Jos nyt puhutaan otsikon autosta, ei karmittomuudesta ole ongelmaa. Karmeja on, vaikka muille jakaa :). Näkeehän se nyt silmälläkin, ja ellei, Volvon sivuilla auto esiintyy ovet levällään.
EX30 on joku käsittämätön kiinalaisten aivopieru. Zeekerinä OK, Smartinakin kohtuullinen. Volvo? Uusi 66 ELK! Sääliksi käy niitä, jotka tuohon sotkeutuivat…
-
Jos nyt puhutaan otsikon autosta, ei karmittomuudesta ole ongelmaa. Karmeja on, vaikka muille jakaa :). Näkeehän se nyt silmälläkin, ja ellei, Volvon sivuilla auto esiintyy ovet levällään.
EX30 on joku käsittämätön kiinalaisten aivopieru. Zeekerinä OK, Smartinakin kohtuullinen. Volvo? Uusi 66 ELK! Sääliksi käy niitä, jotka tuohon sotkeutuivat…
Joo tässä tuli itellä sekaannus eli lähinnä tarkoitin, että tuo karmittomuus esim. Polestar 4 ja Tesla-malleissa voi olla hankalaa tai osalle dealbreaker.
ES90 karmit kyllä hoksasin ja kuvia olen katellut. Hienon näköinen pelihän tuo on ja takaosa/perä myös ihan ok onnistunut.
-
Joo tässä tuli itellä sekaannus eli lähinnä tarkoitin, että tuo karmittomuus esim. Polestar 4 ja Tesla-malleissa voi olla hankalaa tai osalle dealbreaker.
No noillakaan ei juuri ole tekemistä otsikon auton kanssa. Tesla on oma itsensä ja saamani käsityksen mukaan Polestar 4 on syntynyt ilman göteborgilaista perimää, on siis aitoa kiinalaista Zeekerin sukua. Tämä näkyy muun muassa talvitestin tuloksissa.
Polestar 3 kehityksen aikaan Volvo oli vielä mukana niin rahalla kuin tiedollakin. Toivottavasti ostavat ruotsalaista osaamista myös 5&6 malleihin, muuten merkki voitaneen katsoa menetetyksi :(.
-
Yleisesti ottaen: Samanlaisia korkeita "kökkyröitä" kaikki nämä sähköautot - eikä tätäkään voi kyllä sedaniksi sanoa muut kuin mainosmiehet.
Missähän luuraa kaikki uudet normaalilla maavaralla varustetut matalat sedanit ja farkut? Ennenvanhaan (jopa vielä 2020) joihinkin autoihin sai vielä jopa madalletun tehdasalustan - oli se hurjaa aikaa ja autot linjakkaita... no nyt sitten on sellaisia vilkkuvia/animoituja led viiruvaloja edessä, takana, sisällä...
-
Missähän luuraa kaikki uudet normaalilla maavaralla varustetut matalat sedanit ja farkut?
Tätä samaa ihmetellyt, kai nuo muodottomat sämpylät myy paremmin. :idiot2:
-
Kaipa ne sellaisia malleja puskevat tehtaasta ulos, jotka käyvät kaupaksi. No, viime aikoina ei kait ole oikein myyntikään vetänyt, mutta se ei taida liittyä muotokieleen. Suuri maavara pienentää vähän pohjakosketuksen ja kymmenien tuhansien eurojen akkuremontin todennäköisyyttä.
-
Jos ei olisi Kiinassa ES90 päämarkkina-alue niin en usko että koko mallia olisi tullut. Euroopassa ja jenkeissä myydään eniten vain suv ja crossover malleja. Eli juurikin noita korkealla maavaralla olevia autoja
-
No noillakaan ei juuri ole tekemistä otsikon auton kanssa. Tesla on oma itsensä ja saamani käsityksen mukaan Polestar 4 on syntynyt ilman göteborgilaista perimää, on siis aitoa kiinalaista Zeekerin sukua. Tämä näkyy muun muassa talvitestin tuloksissa.
Polestar 3 kehityksen aikaan Volvo oli vielä mukana niin rahalla kuin tiedollakin. Toivottavasti ostavat ruotsalaista osaamista myös 5&6 malleihin, muuten merkki voitaneen katsoa menetetyksi :(.
Höpöhöpö, jos Polestarin suunnittelu/design-toimisto on Göteborgissa eli väität siis suoraan ettei ole Volvon kanssa mitään tekemistä esim. Polestar 4:lla?!? Nehän ovat hyvinkin samantapaisia autoja muodoltaan.
https://media.polestar.com/us/en/media/pressreleases/664097/polestar-opens-dedicated-design-studio-in-gothenburg-embraces-new-design-era-with-polestar-3 (https://media.polestar.com/us/en/media/pressreleases/664097/polestar-opens-dedicated-design-studio-in-gothenburg-embraces-new-design-era-with-polestar-3)
Polestarin pääkonttori on myös Ruoåttisa eli Göteborg. Eiköhän siinä ole siis jonkin verran myös Volvoa taustalla...
Ja tietääkseni näillä forumeilla on automallien vapaa vertailu aivan sallittua ja ite olen tämän keskustelun sitä paitsi aloittanutkin.
Onhan tässäkin aika suora viittaus siihen, että Polestar 4 sekä ES90 perustuvat samanlaiseen muotoilukieleen, mutta alustat silti vähän erilaisia. https://www.autoexpress.co.uk/volvo/361922/new-volvo-es90-looks-lot-polestar-4-rear-window (https://www.autoexpress.co.uk/volvo/361922/new-volvo-es90-looks-lot-polestar-4-rear-window)
-
En tiedä sitten onko noista isommista tulossa enää farmariversioita/cross countryja, koska ne ovat olleet vähenemään päin ja painopiste on juurikin näissä crossover/coupe sekä SUV-malleissa. Auton korkeutta nostaa väkisin akusto ja kattolinja tässä ES90:ssä kuitenkin aika paljon alempi kuin EX90.
-
Höpöhöpö, jos Polestarin suunnittelu/design-toimisto on Göteborgissa eli väität siis suoraan ettei ole Volvon kanssa mitään tekemistä esim. Polestar 4:lla?!? Nehän ovat hyvinkin samantapaisia autoja muodoltaan.
Juu, myös Tesla Model3 ja BYD Seal ovat hyvin samantapaisia muodoltaan ja kumpaisiakin valmistetaan Kiinassa :).
Otsikon Volvo ja Polestar 3 perustuvat SPA2-alustaan, mutta Polestar 4 on rakennettu Zeekerin SEA-alustalle. Mekaanikon mukaan yhteisiä osia saattaa löytyä EX30 ”Volvosta” :). Jokainen voi tehdä päätelmänsä itse.
Fordilaiset Volvot olivat ajoltaan hyviä, vaikka niissä muuten on vähän sanomista. Kiinalainen ei vielä vakuuta, vaikka ovatkin kopioimisen ja vakoilun mestareita. Historiasta tuttua; japanilaiset kopsasivat Penarin taka-akseliston Datsun 1600 SSSään. Tuliko hyvä? Paras japanialainen, mutta ei se saksalaista päihittänyt. Sittemmin ovat oppineet yhtä sun toista.
-
Käväsin Wetterillä katsomassa tätä autoa kun oli kiertueella. Perä oli vähän outo, mutta livenä parempi kuin kuvissa. Sisusta parempi kuin nykyisessä mallissa. Takapenkki oli matala koska akku. Polestar 4 mallissa tuli sotkettua lahkeet likaiseen autoon, tässä ei voi kun oven mukana aukeaa kynnys. Samaan tyyliin kuin vanhoissa saabeissa. Livenä ei auton korkeus haitannut, mutta onhan se iso auto.
(https://i.ibb.co/bRF2wtLh/IMG-8974.jpg) (https://ibb.co/bRF2wtLh)(https://i.ibb.co/Xf5dXz3B/IMG-8975.jpg) (https://ibb.co/Xf5dXz3B)(https://i.ibb.co/HL52hJf6/IMG-8976.jpg) (https://ibb.co/HL52hJf6)(https://i.ibb.co/HT6K8QwY/IMG-8978.jpg) (https://ibb.co/HT6K8QwY)
Vähän oli vielä bugia auton softassa. Yks kuvista 360 kamerasta :D
-
Se on ainakin varmaa, että koskaan ei sellaista autoa tule, jossa on tuollainen irtonaiselta näyttävä karmeannäköinen keskinäyttö.