Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: kkos - 11.03.2025, 07:36:37
-
Kytkin paskana, mutta mikähän osa mahtoi pettää?
Painelaakerikin oli äännellyt jonkin aikaa, kun poljin muuttui täysin veltoksi. Ilmatakin yritin ilman vaikutusta. Työsylinterin mäntä näyttäisi olevan melkein ulkona jo kytkimen ollessa ylhäällä. Kytkimen ollessa täysin pohjassa painelaakeria käyttävä vipu liikkuu ehkä sentin ulospäin, eikä kytkin irroita lainkaan. Samainen vipu liikkuu kevyesti sisäänpäin näppivoimin. Eikö siinä pitäisi olla suurempi vastus?
Yritänkö vielä ilmata työsylinteriä, vai onko vika muualla?
-
Painelaakerin käyttöhaarukka paskana.....?????? Mahoton sanoo. Pura.
-
Juu, purkamallahan tuo selviäisi... melkoinen työmaa siinä kuitenkin. Muita ehdotuksia?
Asiaa sivuten, hyviä neuvoja pahasti pahasti ruostuneen vetoakselin mutterin irroittamiseen? Vai kannattaako suoraan särkeä mutteri? Ja varmaan vetoakseli on yhtä tiukasti navassa.
-
Lämpöä mutteriin ja jos ei kotikonstein lähde niin käy rengasfirmassa. Ite jouduin kerran niin tekeen.
Vetivät norsupyssyllä auki. Sillä millä avataan raskaan kaluston mutterit. :o
Jos ei sillä lähde niin kyllä ainakin jotain tapahtuu... ;D
https://www.ak24.fi/fi/tavarat/ja-rengastarvikkeet-pyoranmutteriavaimet/uni-trol-multi-400-2500-nm-sahkotoiminen-siirrettava-mutterinvaannin-1?srsltid=AfmBOoqQEHpqAQ6ur05vtaCO7XAKTA2Aqea7hIkhGKd6OX7eVJ-MmUTk
Kytkinvika vaatii laatikon pois.
Jos ei tunnearvoo ole niin melko kyseenalaista kannattaako alkaa korjaamaan. Jos itse tekee niin ehkä joo kun ei laske työlle mitään arvoa.
-
Laitanpa tähän vielä kuvan kytkin ylhäällä. Kytkin pohjassa painelaakerin vipu liikkuu n. sentin ulommas.
(https://i.postimg.cc/MnfPzyV6/Kuva0129-1.jpg)[
Eipä tuolla erityistä tunnearvoa ole, mutta kun vasta kuukausi sitten ostin tonnilla niin ei kärsi paaliinkaan laittaa...
-
Mulla meni joskus käpälä läpi painelaakerin urasta, ei toiminut :2funny:
-
Laitanpa tähän vielä kuvan kytkin ylhäällä. Kytkin pohjassa painelaakerin vipu liikkuu n. sentin ulommas.
(https://i.postimg.cc/MnfPzyV6/Kuva0129-1.jpg)[
Eipä tuolla erityistä tunnearvoa ole, mutta kun vasta kuukausi sitten ostin tonnilla niin ei kärsi paaliinkaan laittaa...
Onko tosiaan -02 vuosimalli? Kuvassa näyttää olevan m5p (rellulootasen) työsylinteri. Jos tosiaan sylkkä on siinä lootan päällä niin äkkiäkös tuon kokeilee vaihtaa jos sillä lähtis pelaan. Muutaman kympin autodocilla tai sit joltain purkuautosta. Itellä on pari kertaa levannut tuo työsylinteri kokonaan.
-
Ainakin ostin tuon -02 mallisena. (YV1VW14K32F843665).
Mitään asiasta ymmärtämättä kuvittelisin, että täytyisi olla jokin "vastavoima", joka painaisi tuota työsylinterin mäntää sisäänpäin kytkimen ollessa ylhäällä? Nythän mäntä on lähes ulkona ja kytkimen painaminen pohjaan liikuttaa sitä vain sentin lisää, kytkin ei irroita eikä vaihteet mene päälle. (Aiemmin laakeri alkoi ääntää jo pienellä polkimen liikkeellä, nyt vasta juuri ja juuri polkimen ollessa pohjassa).
Tuo "jaskajokuselle" sattunut tapaus saattaisi olla kyseessä tässäkin. Minkähän näköinen kapistus tuo " käpälä" mahtaa olla?
-
Tuos on takavetosen käpälä. Samanoloisia kai ne on. Tukipiste näkyy keskellä, tuo kuulatapin kolo.
Työsylinteri työntää päädystä, tukipiste kääntää suunnan ja haarukka painaa painelaakeria kytkin asetelmaa päin niin asetelman jouset painuvat ja kykimen ote irtoaa kun puristusvoima loppuu. Sama toisinpäin. :o
Takapotkuissa vanhemmiten tuo tukipisteen tappi syö itsensä haarukasta läpi niin tulee vastaava ilmiö.
Joutunut omista korjaamaan hitsaamalla ja sitten kunnon vaseliini siihen.
(https://i.ibb.co/99xJ0rnR/lataus-1.jpg) (https://ibb.co/99xJ0rnR)
-
Nyt olisi kytkinremppa aloittamista vaille valmis ;). Näyttäisi tuo starttimoottori olevan tosi hankalassa paikassa imusarjan alla. Saako tuon irti mitenkään imusarjaa irroittamatta? Vai onko sen irroittaminen yleensäkään tarpeellista?
Kaikki kytkinremontin tekoon liittyvät vinkit ovat tervetulleita.
(Jatkoa...)
Nyt olisi laatikko tiputettu maahan. Melkoinen urakka ilman nosturia. Starttimoottoria ei tarvinnut erikseen irroitella. (ruuvit kytkinkopan puolelta, kierteet startissa?)
Painelaakeri tuusan nuuskana ja oli särkenyt painelevystä useamman "käpälän".
-
Kovan taistelun jälkeen vaihdeloota lopulta paikoillaan. Melkoinen homma yksin tehtynä ilman kunnollista nosturia.
Toiminta muuten ok, paitsi pakki puuttuu... :(
Vaihteensiirto on tangolla ja pakki edessä vasemmalla lukon takana. Nyt ykkönen menee päälle pakin kohdalla ja keppi ei siirry enemmän vasemmalle. Mikä meni väärin asennuksessa ja miten säädän vaihteet kohdalleen?
-
Laatikon puolelta löysäät vaihteensiirtotangon lukituspulttia ja käännät tangon ja siirtomekanismin keskenään sopivaan kohtaan.
-
Tankoahan voi ymmärtääkseni säätää vain pituussuunnassa? Vaikuttaako se vaihdekepin sivuttaisliikkeeseen?
Olin samaan kohtaan tangon laittavinani, mutta pitääpä tarkistaa.