Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: KalleVilleFaaroa - 12.03.2025, 19:17:23
-
Volvo xc70 vm.2006 tiputtaa tehot kun sytyttää lisävalon, jos pakkasta on yli 10 astetta.
Lisävalo on Purelux blackboost c560 ja syksyn toimi moitteetta.
Olen yrittänyt päästä vikaan käsiksi icarsoft v3.0 lukijalla ja ECM kohtaan tulee fault, sen pidemmälle en pääsyt vikakoodin etsinnässä.
Akku on uusi 100ah, joten siinä tuskin vikaa.
Jos joku osaisi neuvoa, niin olisin kiitollinen.
-
Kuulostaa todella oudolta ja käyttäytyy noin vain jos pakkasta sen yli 10 astetta, alle sen toimii??
Asennukset tarkastettu tuo lisävalon osalta?
-
Miten lisävalo on kytketty??
Helpoin selvittää tässä vaiheessa tuota vikaa on ottaa lisävalo johdot irti auton sähköistä ja seurata toistuuko vika..
-
Lisävalo on asennettu ns.normisti, virta konehuoneen liittimestä (akku peräkontissa), heräte auton pitkien liittimen piuhasta, vaimiiksi johdotettu rele ja maadoitus volvon omasta miinus liittimestä. Kytkennän olen tarkistanut kolmesti.
Lisävalon ollessa irti kytketty ei ongelmaa, myyjälle epäilin valon kylmäjuotoksissa olevan vikaa...myyjä ei oikein lämmennyt ajatukselle. Lisävalo on onneksi uusi, kahden vuoden takuulla.
Minä olen ihmetellyt tuota pakkasrajaa, muutaman asteen pakkasessa toimii hyvin. Voiko lisävalo aihettaa jännitepiikin ja auton järjestemä tulkitsee viaksi, ehkä kaukaa haettu ajatus.
-
Siellä konehuoneessa olevat maa pisteen on eri yksiköille. Muuttaa maadoituksen vaikka kokonaan muualle ja katsoo mitä tapahtuu ja onko vaikutusta.
-
Lisävalo on asennettu ns.normisti, virta konehuoneen liittimestä (akku peräkontissa), heräte auton pitkien liittimen piuhasta, vaimiiksi johdotettu rele ja maadoitus volvon omasta miinus liittimestä. Kytkennän olen tarkistanut kolmesti.
Lisävalon ollessa irti kytketty ei ongelmaa, myyjälle epäilin valon kylmäjuotoksissa olevan vikaa...myyjä ei oikein lämmennyt ajatukselle. Lisävalo on onneksi uusi, kahden vuoden takuulla.
Minä olen ihmetellyt tuota pakkasrajaa, muutaman asteen pakkasessa toimii hyvin. Voiko lisävalo aihettaa jännitepiikin ja auton järjestemä tulkitsee viaksi, ehkä kaukaa haettu ajatus.
Kytke lisävalo niin kuin tässä neuvotaan niin pelittää: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94467.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94467.0)
-
Jonkun legendan mukaan näissä p2:ssa huono akku voi aiheuttaa vikailmoituksen tehojen pudotuksesta, en ole kyllä omassa sitä koskaan nähnyt.
-
Jonkun legendan mukaan näissä p2:ssa huono akku voi aiheuttaa vikailmoituksen tehojen pudotuksesta, en ole kyllä omassa sitä koskaan nähnyt.
Eipä ole kohdalle osunut tuommoista. Jos akku on huono tulee vain ilmoitus alhaisesta jännitteestä ja jos auto ei lataa ja sillä ajetaan niin alkaa tippumaan vähemmän tärkeitä toimintoja pois ja mennään niin pitkälle kuin pääsee, lopulta nykii ja sammuu ja tätsit.
-
Jep tuntuu vaan että lisävalot pudottaa jännitettä varmasti ja sit tehot putoaa tässä. Mut tosiaan kytkennät tarkkailuuun.
-
Maadota lisävalo erilliseen pisteeseen ja tarkista on releessä johdotus oikein.
Noita valmis rele paketteja saa tämän tästä korjailla kun on jo valmiiks intialainen lapsi törkkiny piuhat vääriin reikiin.
30-Akku
85-Maa
86-Ohjaus
87-Lisävalolle
-
Kytke lisävalo alkuperäisen lisävaloliittimen kautta. Hommat alkuperäisen katkaisijan kojelautaan ja kytket releen ilmanpuhdistimen kotelossa olevaan liittimeen. Varmasti toimii oikein sen jälkeen.
Taisi tuossa aikaisemmin tullakin jo linkki tarkempaan ohjeeseen.
-
Lisävalo on asennettu ns.normisti, virta konehuoneen liittimestä (akku peräkontissa), heräte auton pitkien liittimen piuhasta, vaimiiksi johdotettu rele ja maadoitus volvon omasta miinus liittimestä. Kytkennän olen tarkistanut kolmesti.
Lisävalon ollessa irti kytketty ei ongelmaa, myyjälle epäilin valon kylmäjuotoksissa olevan vikaa...myyjä ei oikein lämmennyt ajatukselle. Lisävalo on onneksi uusi, kahden vuoden takuulla.
Minä olen ihmetellyt tuota pakkasrajaa, muutaman asteen pakkasessa toimii hyvin. Voiko lisävalo aihettaa jännitepiikin ja auton järjestemä tulkitsee viaksi, ehkä kaukaa haettu ajatus.
Oletko virran ottanut lisävirran antamista varten tehdystä 12V pultista sulakekotelon vierestä? Vai mistä?
-
... heräte auton pitkien liittimen piuhasta...
Ongelma taitaa olla tässä.
-
No yleisin paikka se heräte tuolta on ottaa.
-
Lisävalo vaikuttaa käyntiin, enpä oo kuullutkaan...
Ekana tulee ajatus että siinä valossa on joku vika joka lyö päälle kylmänä. ???
Sitä en tiedä mitä kautta se auton tehoihin vaikuttaa, joku väyläjuttu? :idiot2:
Vaadi takuuseen uusi valo. Kerrot että kun on irtikytketty niin mitään vikaa ei ole. Pakkohan siihen on takuuvalo saada vaikkei olis takuutakaan, vuoden virhevastuu. :knuppel2:
-
Helpointa on nykyään käyttää noita digitaalisia kytkentä laitteita. Ei ole epävarmuuksia, olipa sitten CAN-laite tai ei.
Esim Optibeamin Plug&Drive. Sitä kun mielestäni ei kokemattomampikaan kykene väärin laittaan.
Tai sitten jos ei hinta pelota niin ei muuta kuin dongle paikalleen. ;)
-
Onks alkuperäinen kysyjä vielä linjoilla ja ratkesiko ongelma?
-
Ongelma on ratkennut, valo ainakin toimii toistaiseksi. Vaihdoin maadoituksen paikan ilmanputsarikotelon alle, samaan paikkaan mitä Volvon lisävalon asennus ohjeessa käytetään. Kiitos neuvoista jäsenille.
-
Tätä jo aiemmin ehdotin, noita konehuoneen jo käytössä olevia maapisteitä ei kannata muihin laitteisiin sekoittaa, tämä aihettanut ennenkin pieniä pulman poikasia.
-
Tätä jo aiemmin ehdotin, noita konehuoneen jo käytössä olevia maapisteitä ei kannata muihin laitteisiin sekoittaa, tämä aihettanut ennenkin pieniä pulman poikasia.
Tämä on varmasti totta ja kokemusten myötä varmistunut. Toisaalta jos käytössä olevan maapisteen käyttö lisävalon, varsin vaatimattoman tehon, maadoittamiseen oikein kytkettynä, aiheuttaa muita ongelmia, maadoitusverkossa on jo ennestään ongelmia tai se on jostain syystä heikko. Etäisyydet autossa on niin pienet, että kohtuullisella määrällä kuparia maadoitusverkostoon, ongelmia ei pitäisi esiintyä vaikka maadoitusliitintä pommittaisi häiriökipinä-generaattorilla.
-
Näissä ilmaantuu häiriöitä jo kun liittää virtapiuhaakin kulkemaan liian liki väyliä ja herkkiä juuri noille maadoituksienkin häiriöihin.
-
Näissä ilmaantuu häiriöitä jo kun liittää virtapiuhaakin kulkemaan liian liki väyliä ja herkkiä juuri noille maadoituksienkin häiriöihin.
Teollisuudessa vahvavirtakaapelit ja signaalikaapelit laitetaan kulkemaan eri hyllyjä pitkin jotta etäisyyttä kaapeleiden välillä tulee vähintään puoli metriä. Minulla ei ole mitään käsitystä auton väyläkaapeleiden rakenteesta, onko niissä mitään konsentrisia suojia (esim. kupariverkko/sukka ulkovaipan sisäpuolella) mutta kyllä häiriöihin pitää varautua jos virtakaapelin vetää nippusiteellä väyläkaapelin kylkeen kiinni. Volvoissa akku on usein takakontissa ja isot virrat kulkevat jotain reittiä kontista konehuoneeseen. Luultavasti autonvalmistaja on miettinyt reitit ettei herkemmät kaapelit kulje rinta rinnan starttivirtaa syöttävän johtimen kanssa.
-
Missä Volvoissa akku on takakontissa?
Tuon "maadoituspisteen" erot voi selittyä sillä että korissa on eri kohdissa erilaatuisia metalleja törmäysvyöhykkeiden takia, ja osat yhdistetty liimalla, ei hitsaamalla. Eli "maapisteillä" ei ole todellista galvaanista yhteyttä.
Oi niitä aikoja kun mikä tahansa peltipiste tarjosi mahdollisuuden vaikka vahvistimen miinukselle :)
-
Missä Volvoissa akku on takakontissa?
P2 koppaset 1999-2008.