Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: kebakko - 13.03.2025, 20:03:39
-
Näitä rupeaakin kertymään ihan urakalla, niin täytyy laittaa uusi topicci pystyyn jo tässä vaiheessa, että aloitusviesti ei veny tämän pidemmäksi, vaikka kyllä tästäkin pitkä tulee. :idiot2:
Tässä kertomus siis uusimmasta hankinnasta, jonka hain pihaan helmikuun alkupuolella ja jota tällä hetkellä teen ihan vain itselleni käyttöautoksi, toivottavasti hiukan pidempiaikaiseksi. Kyseessä on siis -89 240 diesel. Vaihteistona on M47 ja mittarissa 505tkm
Olin jo aiemmin yhdeltä henkilöltä saanut vinkin, että olisi tiedossa yksi diesel 240 sedanina, joka on seissyt pitkään, mutta muuta tietoa ei puhelinnumeron ja tuon lisäksi ollut. Eli kaikki vaatimukset itselle täyttyi ;D Asia kuitenkin jäi muhimaan joksikin aikaa, kun hetken mielijohteesta tuli tuo 245 kuvioihin, joka sitten lopulta on alkanut tuntua siltä, että ei se farmari vieläkään ole mun juttu.
Tammi-helmikuun vaihteessa kävin katsomassa yhtä dieseliä myös, mutta sen osoittauduttua täydeksi pommiksi tuohduin ja päätin, että jostain on diesel sedan saatava ja tämä tuli mieleen. Soittelin tästä autosta ja vastapuolella oli mukava keski-iän ylittänyt herrasmies, jonka kanssa oli oikein mukava tehdä kauppaa. Tässä vaiheessa paljastui, että kyseessä on 80-90 luvun taitteesta oleva yksilö, joka on 2007 poistettu rekisteristä ja sen jälkeen seissyt navetan ylisillä jotain satunnaisia vuosittaisia käynnistyksiä ennen vuotta 2010 lukuun ottamatta. Tästä piti vielä pari viikkoa odottaa, että ylisille johtava luiska saatiin siihen kuntoon, että sieltä uskaltaa autolla lasketella alas.
Paikan päälle, kun päästiin silmäilin hetken autoa ja totesin, että aihiona tämä on erinomainen, sillä kaikki osat löytyy ja ovat pääsääntöisesti ehjiä, erityisesti sisustan osalta. Myös ulkopellit näyttivät kohtuu hyviltä ja mitään näkyviä ruosteita ei ollut, vaikka tottakai oven alareunoille on mädätyslistat tehneet tehtävänsä. Konepelti on rutussa, kun on joskus päässyt nousemaan tuulilasille ja tuulilasi on sen jälkeen vaihdettu. Muita vaurioita tuon tiimoilta ei ole. Totesin nopeasti, että otan tämän ja löimme kaupat lukkoon. Auto saatiin rullattua helposti trailerin taakse ja vinssillä vedettyä kyytiin. Huomasin samalla, että jotain pientä tillbehöriäkin löytyy, kuten alkuperäisillä lisävalotelineillä kiinni olevat hella rallye lisävalot, hella sumuvalot, takalasin rullaverho ja volvo ht-173 kaiuttimet. Varusteita nyt ei mainittavasti ole muuten. Moottori on myös remontoitu täydellisesti 1997, josta oli kuitit työn suorittaneelta moottorikoneistamolta.
Ostokunto
(https://i.imgur.com/F54biRe.jpeg)
Heti ensi töikseen pesulle
(https://i.imgur.com/GN9tnW1.jpeg)
(https://i.imgur.com/T1DKtPj.jpeg)
(https://i.imgur.com/YRy6zp2.jpeg)
(https://i.imgur.com/ilErDiC.png)
(https://i.imgur.com/TFjlOrO.jpeg)
(https://i.imgur.com/vQXBJ1H.jpeg)
Oikeastaan ensimmäisenä hommana halusin saada auton käyntiin, mutta en arvannut oikein vanhalla jakohihnalla ym. Lähteä yrittämään niin lähdin liikkeelle ihan vain siitä, että tein jakopää remontin. Laitoin uuden SKF jakohihnan, ohjainrullan ja pumpun hihnan, uuden INA:n vesipumpun ja samalla ajoitin pumpun ja maalailin oleelliset osat samalla tuttuun tapaan 2K kiiltävän mustalla akryylimaalilla.
(https://i.imgur.com/JsvaLd5.jpeg)
(https://i.imgur.com/jOVKXNw.jpeg)
(https://i.imgur.com/MWpBjg6.jpeg)
Dampperin maalasin samalla hopeaksi
(https://i.imgur.com/OevdqXV.jpeg)
Uusi pumpun hihna ja ennakoksi 0.90mm
(https://i.imgur.com/KGyF6mC.jpeg)
350nm…
(https://i.imgur.com/gF4hdLU.jpeg)
(https://i.imgur.com/XB58fjR.jpeg)
Jotakuinkin kasassa
(https://i.imgur.com/DGphvsD.jpeg)
Lopuksi vielä maalasin syylärin päädyt
(https://i.imgur.com/RiKlO3d.jpeg)
Tämän jälkeen tankkasin 10 litraa dieseliä, kun polttoainemittari ei sano yhtään mitään, tarkistin, että hehkuille tulee virta, öljyä riittää koneessa ja imin myös suodattimen ja linjat täyteen löpöä. Pitkän hinkuttamisen jälkeen periaatteessa lähti käymään ihan 30 sekunniksi, mutta syöttöön ei vastannut ollenkaan vaan kävi ainoastaan tyhjää, vaikka syöttövipu kyllä liikkuu. Tämän jälkeen huomasin myös, että jostain vuotaa pumpusta reippaasti löpöä, ehkä jopa akselin stefan välistä niin luulen, että 15 vuotta on tehnyt tehtävänsä. Täytyy vaihtaa jo jatkoa ajatellen d24t/tic pumppu paikoilleen. Tähän en uhrannut enempää aikaa, vaan jatkoin elämässä eteenpäin.
Tässä samassa yhteydessä vaihdoin ilmansuodattimen myös, joka sekin luonnollisesti kaipasi sitä. Myös pa-suodatin ja öljynsuodatin luonnollisesti löytyy hyllystä ja ne vaihtelen vielä ennen seuraavaa käynnistysyritystä.
(https://i.imgur.com/U44bdPA.jpeg)
Seuraavaksi aloin tekemään jarruremonttia. Olin aiemmin jo käynyt joka nivelen läpi, että mikä täytyy uusia ja mikä ei ja tilannut sen perusteella trukkilavallisen osia.
Päätin jarrujenkin osalta, että kaikki uusiksi samantien niin ei tule murheita. Eteen tein ensin ja sinne tuli kummallekin puolelle uutta levyt, satulat, palat, letkut ja putket kummallekin puolelle letkun ja satulan väliin sekä oikealle puolelle myös jakotukin ja letkun väliset putket. Jarrukilvet olivat vielä yhtenä kappaleena, mutta hiukan reikäjuustoa, mutta saivat nyt vielä jatkaa elämäänsä.
Jarrulevyt olivat kyllä karmeassa kunnossa. Toinen oli niin ruostunut napaan, että lähti vain paloina pois
(https://i.imgur.com/Y4cHtjp.jpeg)
Toinen puolikaan ei sen parempi ollut
(https://i.imgur.com/lWcgh3U.jpeg)
Uudet paikallaan
(https://i.imgur.com/dJ5R5yJ.jpeg)
Taakse lähdettiin tälläisellä setillä liikkeelle
(https://i.imgur.com/NYMrqH3.jpeg)
Eli taakse tuli uutta kummallekin puolelle käsijarrukengät, säätörullat, jarrusatulat, levyt, palat, letkut ja putket letkujen ja satuloiden väliin.
Uudet jarrukengät ja säätörullat. En tiedä kummin päin nuo pitäisi oikeasti asentaa, mutta laitan aina kummallekin puolelle siten, että on ”helpompi” säätää lähemmäksi rumpua. Rasvasin ne samalla reippaalla kuparitahnalla, jos pysyisi parempana.
Samalla irroitin sen verran vetaria, että sain uudet asennussarjat vetarin laipan pulttien alle, rasvasin ja tarkistin laakerit sekä käsijarrun linkut notkistelin ja rasvailin.
(https://i.imgur.com/eIv0ucN.jpeg)
(https://i.imgur.com/3XqVxmk.jpeg)
Jarruremontin jälkeen oli aika ruveta putsaamaan sisustaa ja se kyllä kaipasikin sitä. Penkit olivat valitettavasti päässeet jo hieman homehtumaan, mutta ei mitään vakavaa. Samalla huomasin, että apukuskin penkin runko on poikki ja selkänoja on aivan lötkö. Pitää vaihtaa päällysteet ja fyllingit ehjään runkoon vielä.
Lähtötilanne:
(https://i.imgur.com/itW41DG.jpeg)
(https://i.imgur.com/aa69yiw.jpeg)
Pitkän puunaamisen jälkeen. Pesin penkit ihan tekstiilipesurilla ja harjasin välissä porakoneeseen kiinnitettävällä pyöreällä pehmeällä harjalla. Pinnat puhdistin hauskaa kyllä lasinpesuaineella. Ei ollut hyllyssä ns sisustan pesuainetta, mutta huomasin, että lasinpuhdistusaine irroitti homeen hämmästyttävän tehokkaasti ja jätti hyvän puhtaan kiiltävän pinnan. Kuvat ovat vähän huonoja hämärässä tallissa otettuja.
(https://i.imgur.com/UvENK1T.jpeg)
(https://i.imgur.com/BoUl0rU.jpeg)
(https://i.imgur.com/xhYa7NF.jpeg)
Penkkien pesun ja kuivauksen jälkeen rupesin purkamaan sisustaa jatkopuhdistusta ja hitsausta varten. Otin penkit ja lattiamatot kaikkialta irti ja lopuksi pesin vielä lattiamatotkin huolellisesti.
(https://i.imgur.com/iKZJIoT.jpeg)
Kuivattelua
(https://i.imgur.com/wBofyPU.jpeg)
Sisustan purkamisen jälkeen irroitin lopuksi vielä polttoainetankin. Oli sen verran ruosteisen näköinen, että tilasin suosiolla uuden ja heivasin tämän mäelle.
(https://i.imgur.com/PDpZTFr.jpeg)
Tankissa olikin 30l vanhaa dieseliä, joka oli jo muuttunut keltaiseksi, mutta tuntui kelpaavan tallin lämmottimelle, niin meni hyötykäyttöön. Tankkilaite oli muuten verrattain hyvässä kunnossa, liittimet oli ehjät, mutta mittauksen perusteella sähkö ei kulkenut anturin läpiviennin läpi jostain syystä. Koitin liuottaa ja varovasti irroittaa läpivientiä, mutta eiköhän vanha hauras muovi murtunut ja jätti tankkilaitteen läpivientiin muovinysän, mutta onneksi pätkän myös kuparia. Sain juotettua läpivientiin vielä johdon kiinni ja ”valoin” ympärille liimamassasta vedenpitävän sinetin ympärille. Lopuksi hioin ja maalasin sinkillä koko tankkilaitteen. Nyt näyttäisi siltä, että itse anturi toimii kyllä ja vastus vaihtelee n. 40-330ohm välillä, mutta mittaristo ei värähdäkään. Liekö joku vika johdotuksissa tai sitten itse mittari. Selvitellään.
Ei mikään maailman hienoin, mutta toimii ja säästyi 210 euroa. Dieselin tankkilaite, kun on hiukan suolaisen hintainen…
(https://i.imgur.com/OD1Nok7.jpeg)
Sitten päästäänkin tähän viikkoon ja vuorossa on ollut ruostekorjauksia. Alkuun vaikutti siltä, että hitsattavaa ei ole juuri yhtään, mutta jokin pakkomielle on etsiä kaikki ruostepaikat ja korjata kaikki kerralla niin johan sitä savottaa onkin löytynyt. Osa korjauksista on kesken vielä ja osasta ei ole edes kuvia.
(https://i.imgur.com/WVYyv2E.jpeg)
(https://i.imgur.com/QxwzzI3.jpeg)
(https://i.imgur.com/KWN4KD1.jpeg)
(https://i.imgur.com/y5p0Z6x.jpeg)
(https://i.imgur.com/UCANLlR.jpeg)
(https://i.imgur.com/s8siGlJ.jpeg)
(https://i.imgur.com/APFb73N.jpeg)
(https://i.imgur.com/AtOIa8C.jpeg)
(https://i.imgur.com/jbnOMir.jpeg)
(kaaren pokkauksen korjasin vielä asiallisemmin kuvan jälkeen)
(https://i.imgur.com/BWv1ln7.jpeg)
(https://i.imgur.com/l52l2NG.jpeg)
(https://i.imgur.com/qAA0evx.jpeg)
(https://i.imgur.com/R5trqrp.jpeg)
Se mitä kuvissa ei tietysti näy, niin maalailin kaikki peltilaput ennen asennusta sinkkimaalilla ja varsinkin kaikki päällekäin tulevat liitokset ja lopuksi korjattujen kohtien ympäriltä hioin pintaruosteet pois, maalasin sinkillä ja lopuksi suhautin ohuehkon kerroksen alustamassaa tehtyjen paikkojen päälle. Loppuun täytyy vielä käsitellä kriittiset paikat kotelosuojalla.
Tähän kohtaan sitten homma jämähti, kun kaasupullo loppui kesken. Vielä täytyy kuskin puolelle tehdä etulattian poikittaispalkin pää uusiksi ja helman ja lattian saumassa on vielä kuskin puolella tekemistä. Kirottu koriliima on lahottanut helman ja lattian sauman tehokkaasti. Sen jälkeen vielä vänkärin puoli, jossa siinäkin on käytännössä samat paikat tehtävänä :idiot2: ei pitäisi tökkiä piikillä. Pohja näytti täysin ehjältä, mutta ihmeitä paljastuu, kun viitsii etsiä. Noh, yksi viikonloppu niin tätä voi esitellä katsastusmiehelle ;)
-
Se on aina jännä miten ei malta olla rapsuttelematta ruostepaikkoja sitten kun alkuun pääsee :D
-
Onnea uudelle deeku tulokkaalle ja hyvin näyttäs ensi huolto etenevän! 8)
Aikalailla samat ruostepaikat kävit läp, mitkä omassa tällä hetkellä työn alla ja nekin suurimmilta osin vanhojen korjausten uusiksi tekoa (se sininen deeku mitä vuosia sitten kyselit).
-
Puhaltimen säätönupin yläpuolella, turvavyövalon vieressä, on joku jännä mötikkä, samoin alapuolella. Mitä ne ovat? On kyllä lupaavan näköinen aihio. Joku tarkempi kuva alkuperäisestä valotelineestä kiinnostaisi, en oo sellaista livenä nähnyt.
-
Hienoa tekemistä. Hyvä että näitä vielä elvytetään. Mullakin pihalle ilmeistyi 2+3 paku Deeku, mutta on se nii mätä että taidan osiksi laittaa. Tekniikka tuntuu kyllä pelaavan ihan ok. Oishan tämmönen leuhka käyttis 8)
-
Puhaltimen säätönupin yläpuolella, turvavyövalon vieressä, on joku jännä mötikkä, samoin alapuolella. Mitä ne ovat?
Ei kai siinä oo joskus ollu ilmaiskarit? :o
-
Kiitos kommenteista! Kyllähän se on juurikin näin, että kaikki näistä ruostepaikoista on juuri ne paikat mitkä aina 200-sarjassa lahoaa jos on lahovikaa ehtinyt muodostua.
Onnea uudelle deeku tulokkaalle ja hyvin näyttäs ensi huolto etenevän! 8)
Aikalailla samat ruostepaikat kävit läp, mitkä omassa tällä hetkellä työn alla ja nekin suurimmilta osin vanhojen korjausten uusiksi tekoa (se sininen deeku mitä vuosia sitten kyselit).
Hyvä kuulla, että tämäkin on vielä hengissä! Ostin silloin sen hopean mikä löytyi silloisen opiskelupaikkakunnan läheltä ja jonka eteenpäin myynnistä en ole vieläkään toipunut :D ehkä tämä yksilö helpottaa tuskaa..
Puhaltimen säätönupin yläpuolella, turvavyövalon vieressä, on joku jännä mötikkä, samoin alapuolella. Mitä ne ovat? On kyllä lupaavan näköinen aihio. Joku tarkempi kuva alkuperäisestä valotelineestä kiinnostaisi, en oo sellaista livenä nähnyt.
Hauska juttu, itseasiassa säätönupin yläpuolella oleva on benefon kolikkorenki ja alapuolella benefon taskulamppu telineessään ;D tähän on joku pohatta hankkinut matkapuhelin varustuksen ja varmaan tullut kaupan kylkiäisinä. Ovat osa auton historiaa niin saavat myöskin jäädä. Samoten puuhatason oikeassa kulmassa on puhelinteline, mutta valitettavasti itse puhelin on hävinnyt. Hyllystä löytyisi yksi nokialainen ja yksi tuntematonta merkkiä oleva autopuhelin, mutta ei valitettavasti benefon autopuhelinta. ”Normaali” benefon puhelin kyllä löytyisi myöskin. Täytyy sellainen autopuhelin hankkia jos jostain moinen löytyisi. Eihän sen tarvitse edes toimia, mutta rekvisiitaksi.
Niin, ja mitä tulee tuohon lisävalotelineeseen niin sehän ei loppuunsa erikoinen käivärä ole, mutta tässä joku lisävarustekuva siitä. Hankala ottaa kuvaa kokonaisuudessaan paikallaan olevasta.
(https://i.imgur.com/tTTRzxX.jpeg)
Käytännössä mikä tässä on hienoa on se, että ei tarvitse porailla valoille puskuriin reikiä, vaan tuo kiinnikerauta tulee maskin alta jolloin valot saa myöskin lähelle koria.
-
Multa voisi löyt yksi tommonen originel lisävalo rauta. Jos kolme valoa haluais laittaa. Itselläkin oli molemmat mutta voi olla että toinen on mennyt hyötykäyttöön aikojen saatossa
-
Multa voisi löyt yksi tommonen originel lisävalo rauta. Jos kolme valoa haluais laittaa. Itselläkin oli molemmat mutta voi olla että toinen on mennyt hyötykäyttöön aikojen saatossa
Kiitos tarjouksesta, laitetaan korvan taakse. Voi kyllä olla, että saavat lisävalot lähteä. Itse en ole suuri fani, mutta katsotaan vielä. Eivät kuitenkaan ole myynnissä, kun joku kuitenkin kysyy.
Sitten itse asiaan. Viime viikonloppuna ei järin paljon näkyvää tapahtunut, mutta jotain osahankintoja ja pientä remonttia ehdin tekemään. Valitettavasti autotalli on tämän viikonlopun varattuna niin vasta viikon päästä pääsee hitsailemaan loput paikat kuntoon.
Osia mitä hain oli ehjä penkin runko, suora konepelti, tankin täyttökaulakkeen kiinnityspanta, oikea etu-umpion lasi, turbomallin syöttöpumppu, kuskin lokarin mädätyslista sekä uusi polttoainetankki. Samalla tilasin v-palvelun kautta uuden vaihteiston tukipalkin, kun uusi ei pahan hintainen ollut ja vanha oli sen verta laho.
Viikko sitten kuitenkin sen verran ehdin tekemään, että irroitin ensin vanhan syöttöpumpun, joka oli kyllä rupisen näköinen. Samalta kyllä näytti ”uusi” syöttöpumppukin ennen siivoilua.
(https://i.imgur.com/o72ZlnE.png)
Vika diagnoosi osui oikeaan ja kyllähän se oli akselin stefa selvänä, kun selkeät jäljet näkyivät, että on vuotanut.
Sitten kun olin vanhan pumpun irroittanut muistin, että mulla on varastossa lojunut 4 vuotta sitten maalattu syöttöpumpun korvakko, niin päätin laittaa sen tähän kiinni. Jäi aikanaan aiemman hopean 240 dieselin moottoriremontista yli, kun siinä oli pumpun hihnapyörä juntannut niin pahasti kiinni, ettei edes lämmitys tai valtavan kokoinen ulosvedin irroittanut sitä.
(https://i.imgur.com/wjiJ6Xe.jpeg)
Samalla, kun uusi korvakko oli laitettu paikoilleen vaihdoin kaikki hehkut.
(https://i.imgur.com/ubRLGNY.jpeg)
Tosiaan tulin ostaneeksi jo jatkoa ajatellen td mallin syöttöpumpun, kun tarkoitus on tämäkin aikanaan muuntaa td malliksi. Menee samalla vaivalla tässä vaiheessa. Pumppu oli jonkun aikaa ollut irrallaan eikä toiminnasta ole takeita, mutta päälle päin näytti ehjältä.
Ensimmäisenä irroittelin 700/900srj kaasurullan telineen ja kaikki vivut, jotta sain ne maalattua. Pohjalle tuli sinkkimaali, päälle ihan vain jonkun sävyinen hopea ja lopuksi päätin vielä lakata pinnan. Samalla harjasin teräs- ja messinkiharjoilla kaikki pinnat puhtaaksi mihin pääsin käsiksi.
Puhdasta. Mikähän lie tuo laite on missä on sähköliitin ja putki johtaa yhteen kulmaan pumpun kannen viereen. Enpä ole aiemmin kiinnittänyt huomiota tai sitten aiemmissa pumpuissa ei moista ole ollut. On tämäkin jo kuitenkin kolmas td pumppu itselle
(https://i.imgur.com/XsOyiCu.jpeg)
Kasattuna
(https://i.imgur.com/axSXPW9.png)
Paikoillaan
valkoinen teippi imuputkessa on vain estämässä lian menemistä kunnes saan nipan liimattua kiinni..
(https://i.imgur.com/h1cTE4s.jpeg)
Lopuksi vielä ennakko kohdalleen. Säädin 0.95mm ja tarkistuksen jälkeen arvo 0.92mm. Mennään sillä. Varmasti roklottaa hyvin. Aiemmin olen käyttänyt voitokkaasti 0.95 ja 0.90mm arvoja.
(https://i.imgur.com/U7wV3ax.jpeg)
Tämän jälkeen piti siirtää auto pois tieltä ja vaikkei edes tankkia ollut kiinni, niin hörähteli heti käyntiin kun näytti avainta eli vaikuttaa hyvältä. Täytyy kiinnittää uusi tankki, tankata ja kokeilla sitten oikeasti.
Siitä päästäänkin seuraavaan asiaan nimittäin viime viikolla saapui uusi tankki.
(https://i.imgur.com/1zIrDHP.png)
Heti alkuun karhensin hiukan pintaa karhunkielellä, jonka jälkeen massasin koko tankin ensin kiveniskumassalla ja lopuksi vielä pohjapuolelle ruiskutin kerroksen alustamassaa.
(https://i.imgur.com/91F034I.png)
Enää tosiaan olisi isoina töinä enää hitsaukset ja konepellin maalaus ja sitten voisikin esitellä katsastusmiehelle. Punainen farmari kun lähti alkuviikosta uudelle omistajalle, niin rupeaa paine tämän valmistumisen suhteen kasvamaan.
-
Pitkään on taas mennyt, kun muut hommat haittaa harrastamista. Pari viikonloppua välissä kului täysin muissa merkeissä, mutta ohessa ehdin kuitenkin jotain tekemään, mm. osahankintoja. Osia mitä tarvitsi on lukematon määrä, mutta pikkuhiljaa rupeaa olemaan kaikki kasassa.
Oli pitkä viikonloppu, mutta ei siltikään riittävän pitkä. Ensimmäisenä torstai-iltana aloittelin taas hitsaushommia ja niitähän taas riitti. Koitin ihan urakalla kaivella kaikki pienetkin paikat esiin ja valitettavan monta paikkaa löytyi, jossa oli joko postimerkin kokoinen reikä tai pelti muuten vaan jo niin ohutta reikäjuustoa, että kannattaa tässä vaiheessa tehdä, kun auto on jo puoliksi purettuna. Uusiksi tarvitsi edellisen päivityksen jälkeen tehdä kuskin puolelle metri uutta helmaa, kummallekkin puolelle etulattioiden poikittaispalkin sisä, ja ulkopäät ja lattiat sen päältä, vänkärin takalattia osittain, vänkärin puolelle takapenkin alle 3 paikkaa, vänkärin takasisälokasuojaan 2 paikkaa ja kourallinen yksittäisiä paikkoja sinne tänne. nyt on vihdosta viimein kaikki hitsaustyöt suoritettu. Seuraavaksi pitää äänieristää vielä erityisesti takalattiat ja pyöränkotelot, kun ison osan alkuperäisistä eristeitä joutui repimään pois hitsauksen tieltä. Tarvikkeet on jo hankittu, mutta muiden ongelmien johdosta sitä en ehtinytkään tekemään. Kaikesta ei ole kuvaa, mutta tässä muutama ruutu.
(https://i.imgur.com/IPZa9vs.jpeg)
(https://i.imgur.com/c1aysTN.png)
(https://i.imgur.com/EYLq52h.png)
(https://i.imgur.com/n9xCqEu.jpeg)
(https://i.imgur.com/OHira4G.png)
Tässä sitä oikeastaan kuluikin torstai ja perjantai. Lauantaina lähdin hakemaan asuinpaikkakunnalle saapunutta postipakettia, joka sisälsi maalaustuotteita ja samalla hain motonetistä repullisen tarvikkeita ja toiveikkaana kävin katsastusasemalta hakemassa ensi viikoksi siirtoluvan, kun olin siinä uskossa, että saan tämän nippuun siihen mennessä. Pelasin riskillä, kun tiedossa oli, että jossei ensi viikolla ehdi katsastamaan niin pahimmillaan työreissun ja pääsiäisen sekoittaessa pakkaa tämän katsastus menee seuraavana vaihtoehtona pitkälle toukokuun puoliväliin. Siitä motivoituneena oli aika pistää suurempi pykälä silmään.
Tallille palattuani otin ”uuden” konepellin käsittelyyn sillä ajatuksella, että ehdin maalin kuivuessa tekemään itse autoa eteenpäin ja samalla saa nyt yhdellä kertaa maalattua konepellinkin, ettei jää roikkumaan. Pelti oli lähtöjään harmaa ja niin pahasti lakkavikainen (mutta suora), että lopulta totesin helpoimmaksi hioa koko roskan pellille.
(https://i.imgur.com/4gPdpVq.png)
Mitään yllättävää ei löytynyt, joitain kiveniskuja ja ainoastaan ihan pieni ehkä sentin halkaisijaltaan oleva lommo löytyi, jonka kittasin.
Sitten vain pohjaväri, värimassa ja lakka päälle ja valmista tuli. Kokonaisuudessaan homma onnistui varsin mainiosti. Saa tosin nähdä miltä väri näyttää luonnon valossa, kun jo pari vuotta sitten saman värisen seiskan konepeltiä maalatessa tuntui siltä, että tämä väri on ihan törkeän vaikea saada tasaiseksi ilman, että pilveilee.
(https://i.imgur.com/A5ZfOLr.png)
Konepellin kuivumista odotellessa leivoin alustan kuntoon. Takaa oli ylätukivarsien ja panhardin puslat väsyneet ja ratkenneet. Ne vaihtelin uusiin ja kyllä meinasikin sitten vastustaa nuo panhardin puslat. Joka kerta meni pusla vinoon ja yksi pusla meni roskiinkin, kun sen kurttasin asentaessa. Onneksi hyllyssä oli vielä yksi uusi, jonka sain jotakuinkin ehjänä paikoilleen. Ei tämä kuitenkaan ensimmäinen kerta ole ko. Puslia vaihtaessa, mutta en tiedä mikä ahdisti: pusla, panhardi vai järki 24h valvomisen jälkeen? Varsia en joutanut sen enempää maalailemaan tai meikkaamaan vaan menivät nyt tuollaisenaan paikoilleen
(https://i.imgur.com/7zWTz7z.jpeg)
Samalla puslia vaihtaessa vaihdoin taakse jousen yläkupit uusiin. Johan olikin aika, kun vanhoista ei paljoa ollut jäljellä:
(https://i.imgur.com/RCDFhpr.jpeg)
(https://i.imgur.com/xOU0KVi.png)
Lopuksi, kun alusta oli kunnossa ruuvasin uuden polttoainetankin kiinni. Samalla uusin tankin ja pa-linjojen väliset letkut.
(https://i.imgur.com/YK6HYgV.jpeg)
Heti kun sain tankin kiinni, valutin sinne 20 litraa dieseliä, kun tarkoitus oli lyödä auto käyntiin ensimmäistä kertaa n. 15 vuoteen. Vielä ennen käynnistämistä vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen sekä valutin uudet jäähdytinnesteet jäähdytysjärjestelmään. No eihän se lähtenyt senkään jälkeen käyntiin ei millään, vaikka kuvittelin kaiken olevan kunnossa. Sitten keksin imeä pumpun paluunipasta koko järjestelmän täyteen löpöä, niin sitten hörähti supsuttaen ja huonosti käyden käyntiin. Tässä vaiheessa jo totesin, että aika savotta on edessä, jos kuvittelee vielä tämän vuorokauden nimiin saavansa auton katsastuskuntoon. Supsutuksen syynä oli (taas) halpa viallinen kiinalainen hehku, joka päästi puristuspaineet ohi 2. Sylinteristä. Ei ollut uutta hehkua niin nopeana patent pending ratkaisuna hitsasin hehkun umpeen ja irroitin ko hehkusta + ”johdon”. Hitsaus teki siitä tiiviin, mutta ongelma ei ratkennut, vaan edelleen kävi huonosti ja savuttaen. Ajattelin, että ennakko varmaan on väärin ja ujutin käärmekameran, jonka perusteella selvitin missä kohtaa 1. Syl on puristustahti ja väänsin sen perusteella vauhtipyörän 0-merkin kohdalleen. Ennakko näytti edelleen sen 0.95, minkä olin aiemmin asettanut, mutta varuiksi säädin vielä uudestaan ennakon kohdalleen, jos aiemmin on käynyt joku moka. No ei sekään auttanut yhtään mitään. Seuraavaksi kokeilin villiä korttia, jos pumpussa onkin jostain syystä hihnapyörän viiste 180 astetta päin honkia, niinkuin TVS josssain topicissa joskus kirjoitti. No ei sekään auttanut. Sitten irroitin vielä venttiilikopan nähdäkseni nokan ajoituksen ja, että 1 nokat toden totta ovat oikeassa asennossa. Sitten säädin vielä kolmannen kerran ennakon kohdalleen ja kokeilin maltillisempaa 0.8 milliä. No edelleen sama homma. Stten rupesin viimeisenä oljenkortena säätämään syöttöä ja sitä säätämällä sain auton käymään, mutta edelleen joksenkin heikonpuoleisesti käy tyhjää. Kierroksia ottaa normaalisti, mutta ohessa löysin raksuttavan sivuäänen tietyllä kierrosalueella. Tiedä mikä on. Lopulta moottorin lämmettyä moottori kävi edelleen kohtalaisesti, mutta tuntuu silti kuin kävisi epätasaisesti, ehkä vain viidellä?
Ajoin auton tallista pihalle tarkoituksena koeajaa ja kuulostella, mutta samalla jarrupoljin painui lähes lattiaa vasten. Vuotoja ei missään näy, niin varmaan olisi syytä ilmata uudestaan. Tässä vaiheessa kello oli jo seitsemän illalla ja olin valvonut 30h+ niin katsoin parhaaksi pistää pillit pussiin ja hyväksyä tärviölle mennyt siirtolupa. Täytyy ensi viikolla ostaa se uusi hehku rikkinäisen tilalle ja ruveta selvittämään tuota käyntihäiriötä. Tuollaisenaan sillä ei pysty eikä kannata ajaa, ettei särje mitään enempää. Toivottavasti ei kuitenkaan ole mitään suurempaa, mutta eipä näistä vajaa 20v seisseistä tiedä.
-
Ihminen on hyvä välillä levätä. Tuli mieleen että onko tähän suuttimet huollettu? Ne tekee yleensä huonoina kaikkea pahaa deekuulle
-
Ihminen on hyvä välillä levätä. Tuli mieleen että onko tähän suuttimet huollettu? Ne tekee yleensä huonoina kaikkea pahaa deekuulle
Sekin kyllä kävi mielessä ja voi ollakin syynä. Onhan ne huollettu, mutta vuonna -97 :D ja sen jälkeen ollut ajossa 10v ja sitten seissyt 15+ vuotta niin eipä kyllä olisi ihme. Täytyy loppuviikosta jatkaa harjoituksia ja selvitellä.
-
Koitin taas hiukan käytellä ja säätää autoa, mutta edelleen pitää terävän kuuloista kolinaa tietyllä kierrosalueella, kuin joku hakkaisi metallia vasaralla. Mikään ei ole löysällä, että resonoisi ja myöskin jako on oikein, että ei ainakaan senkään puolesta voi venttiilit ottaa mäntään kiinni. Kuulostaisi kuitenkin tulevan venttiilikoneiston puolelta, mutta sieläkään ei silmämääräisesti ole mikään vikana. Yhtä kaikki sovin jo kaupat yhdestä D24t perusmoottorista, joka on todistetusti ollut käyntikuntoinen purkaessa, niin nostan sen keulalle ja mietin ja tutkin tätä moottoria sitten myöhemmin tarkemmin. Nyt alkaa olla aika ja motivaatio loppu, kun on ajellut laina-autolla jo kohta pari kuukautta. Kyllä tuon viankin selvittää helposti, mutta nyt täytyisi saada vain tämä ajoon.
Kerta oli pitkät vapaat ja totesin etten tälle moottorille enää mitään rupea tekemään niin rupesin jo jatkoa ajatellen äänieristämään ja kasailemaan sisustaa. Äänieristeenä ostin bulkkipakkauksen tuollaista ctk:n 2.4mm bitumia ja pari levyä rouhepuristemattoa. Kaikki eristeet meni, 3m2 bitumia ja nuo rouhepuristematot. Toivottavasti tällä saa hiukan äänimaailmaa kuriin. Oman kokemusten perusteella 240:ssä eniten melua aiheuttaa rengasmelu, varsinkin takaa. Moottorin melua en ole ikinä kokenut hirvittävän häiritseväksi. Vuorasin taka- ja etulattiat, takapenkin alusen ja pyöränkotelot ensin bitumilla ja sen jälkeen vielä taka pyöränkotelot rouhepuristematolla ja loput rouhepuristematosta laitoin takapenkkien alle, 4 levyä jäi lopuksi yli vielä, jotka lätkin takakonttiin tankin syvennykseen, täyttöputken läpivientiin ja pyöränkoteloihin.
Tuli avaruusaluksen näköinen, mutta mitäpä tuon väliä, kun jäävät verhoilujen alle. Takapenkki oli tiukka sovite pyöränkoteloiden eristyksen jälkeen, mutta mahtui kuitenkin ongelmitta paikoilleen.
(https://i.imgur.com/QwAQ90t.jpeg)
Tämän jälkeen laitoin vielä alkuperäiset vaahtomuovi eristeet lattioiden päälle, jonka jälkeen taivuttelin aiemmin pestyt lattiamatot paikoilleen. Samalla ehostin ja puristelin oven karmien kumilistat taas ryhtiinsä.
Vänkärin penkistä oli niskatuen poikkirauta antautunut, mutta muuten penkki, verhoilu ja pehmuste oli hyvässä kunnossa niin päätin lopulta hitsata tämän rungon kasaan, jonka jälkeen penkistä tuli hyvinkin ryhdikäs ja hyvä istua.
(https://i.imgur.com/5tKIW3d.png)
(https://i.imgur.com/mSXA03a.png)
Sitten sisusta alkaisikin olla kasassa ja kyllä näyttääkin hyvältä aiempaan verrattuna. Mukava, kun kaikki on ehjää ja kaikki alkuperäiset kiinnikkeet ja kilheet löytyy, kuten etupenkkien etukiinnikkeiden alke tulevat lattiamaton paikallaan pitävät levyt.
Penkeistä täytyy vielä imuroida asennuksen aikana tulleet pöllyt ja liat pois
(https://i.imgur.com/9SsL2sk.jpeg)
(https://i.imgur.com/oMQI89N.jpeg)
Nyt olisi enää tosiaan se moottorin vaihto ja sitten pikkuhommia kuten jarrujen ilmaus, oikean etu-umpion ja sen maalatun konepellin vaihto.
Harmi vaan, kun hommat taas seisahtuu pariksi viikoksi työreissun johdosta, mutta eipä tuon väliä, kun sillä aikaa ei muutenkaan omaa autoa tarvitse.
-
18pv työputkesta selvitty ja mikäs sen parempaa rentoutumista sen päälle, kuin moottorin vaihto :idiot2:
Sunnuntai-iltana, kun kotiin pääsin ja äitienpäivä kekkerit ynnä muut olivat ohitse painuin autotallin syövereihin aloittamaan taas työt tämän osalta. Ensimmäisenä herättelin auton pihan perältä henkiin ja ajoin ainoaan vapaana olevaan pistoon autotallissa ja rupesin vanhaa moottoria purkamaan. Itse moottorin irroitusvaiheessa ei ollut mitään sen ihmeellisempää. Pari tuntia niin moottori lähti nousemaan pihalle.
(https://i.Imgur.com/oPdik7E.jpeg)
(https://i.imgur.com/Qi4Am8B.jpeg)
Sunnuntai-ilta olikin sitten käsitelty sen osalta.
Maanantaina iltapäivästä lähdin hakemaan varaosamoottoria. Ko. Moottori on käyntikuntoisena viime syksynä 700-sarjasta purettu D24T. Apulaitteet yms. Sovittiin kaupoista pois, mutta imusarja, pakosarja ja syöttöpumppu kuuluivat kauppaan. Laitoin kuitenkin nyt rekisteröintikatsastusta ajatellen vaparin imu- ja pakosarjan paikoilleen. Toisena huomiona purkaessa muistin, että ylä- ja alavesiletkun letkulähdöt ovat 700-sarjassa eri kokoiset, joten nekin piti vaihtaa. Eiköhän tietysti ylävesiletkun lähtöä irroittaessa pultti katkennut ja vaati hiukan taistelua ja hitsailua, että lähti irti. Seuraavana haasteena moottorin kannakkeet olivat alkuperäisessä moottorissa väännetty ähkymomenttiin, niin niihinkin piti hitsata mutterit päähän, jotta lähtivät irti. Lopuksi piti vielä öljypohja ja öljyn imuputki vaihtaa, jotta sopii 200-sarjaan. Samalla haasteeksi tuli myös turbomoottorin erikoisuus, nimittäin kannen takaosassa ja alavesiletkun lähdössä on ylimääräiset lähdöt öljyn jäähdytyslaipalle(?), jotka piti myös tulpata. 700-sarjassa myös öljytikku tulee lohkon läpi, kun taas 200-sarjassa öljytikku tulee suoraan öljypohjaan. Sekin piti tulpata ja sitten vasta moottori oli valmis paikoilleen asennettavaksi.
Olisi tehnyt mieli tiskata ja maalata moottori ja moottoritila, mutta rupeaa olemaan sen verran akuutti tarve autolle, että pakko saada tämä liikenteeseen ja sen jälkeen on aika sitten tiskailla ja maalailla tarvittavia osia.
Vaihdelaatikon kuitenkin pesin ennen asennusta.
Uusi sydän menossa paikalleen.
(https://i.imgur.com/ih9tmMZ.jpeg)
Sitten kun ”uusi” moottori oli paikallaan tiistai-iltapäivästä, laitoin uuden öljyn- ja polttoaineensuodattimen, valutin uudet öljyt moottoriin ja jäähdytysjärjestelmän täytin vedellä höystettynä konetiskiaineella tarkoituksena huuhdella järjestelmä. Lopuksi imaisin vielä tankilta pumpun paluulinjalle saakka polttoaineet järjestelmään ja sitten avaimen käännöstä käyntiin ja muuten kaikki vaikuttaisi toimivan, mutta laturi ei lataa. Varmaan joku johtovika, kun aiemmin toimi niinkuin kuuluu. Jonkun verran tuntuu huohottavan, eli ei siis mitään normaalista poikkeavaa. Nyt onkin taas hyvä palata päivätöihin hyvin levätyn 3pv vapaan jälkeen. :crazy2:
(https://i.imgur.com/XUR8Ge4.jpeg)
Loppuviikosta sitten viimeiset silaukset ja toivottavasti sen jälkeen kehtaisi esitellä katsastusmiehelle.
-
Hyvä jos uusi moottori pelikunnossa. Ootko muuten millä laitteella imenny järjestelmään polttoainetta
-
Hyvä jos uusi moottori pelikunnossa. Ootko muuten millä laitteella imenny järjestelmään polttoainetta
Normaalisti matalatehoisella bensalle tarkoitetulla sähköisellä polttoainepumpulla. Nyt se kuitenkin lahosi, niin ihan vain kirkkaalla letkulla, jossa kyljessä reikä paineilmapistoolille, jolla saa riittävän alipaineen.
-
Tarkka katsastusmies saattaisi ihmetellä, että mihin vaparin syöttöpumpussa tarvitaan LDA:ta. :D
-
Tarkka katsastusmies saattaisi ihmetellä, että mihin vaparin syöttöpumpussa tarvitaan LDA:ta. :D
Tää pitää viedä semmoselle katsastusmiehelle, joka ei erota 6.2D:tä 5.7D:stä... ::)
-
Tarkka katsastusmies saattaisi ihmetellä, että mihin vaparin syöttöpumpussa tarvitaan LDA:ta. :D
No jos se siitä jää kiinni, että on ahdonalainen syöttö, mutta ei edes letkuja sille niin siinä vaiheessa kyllä vaihtuu katsastusasema :D
-
Alkoi viikolla näyttää siltä, kun hiukan päässäni ynnäilin mitä kaikkea tarvitsee vielä tehdä, että ehtisin käydä tätä kokeilemassa rekisteröintikatsastukseen tämän viikon nimiin. Perjantai oli vapaapäivä, mutta en sitä silti uskaltanut sille päivää yrittää, niin lähdin soittelemaan ympäri ämpäri katsastusasemia, että mihin pääsisi lauantaina. Pakko ihmetellä kyllä, kun aika nihkeästi suhtauduttiin rekisteröintikatsastukseen, vaikka listat oli tyhjänä määräaikaiskatsastuksista. Mitään en yrittämisen päälle ymmärrä, mutta kuvittelin, että rekisteröintikatsastuksen 1/3 suurempi hinta tulee juurikin siitä syystä, kun vaatii enemmän työtä. No yhtä kaikki, yhdelle asemalle sain varattua ajan ja siitä alkoi sitten armoton työstäminen, jotta saa kaiken valmiiksi. Yllättävän paljon meni aikaa kaikkien pienten juttujen hoitamiseen.
Lähdin kahlaamaan to do listaa ensin kriittisimmistä ja kärjessä oli ensimmäisenä latausongelma. Se korjaantui helposti kuten arvelinkin, nimittäin epähuomiossa väsyneenä alkuviikosta olin laittanut herätevirran liittimen kiinni väärään nastaan. Johdon, kun laittoi oikeaan paikkaan alkoi heti lataamaan.
Seuraavana työn alle joutui takavalot. Ensimmäisenä kokeilin, että kaikki valot (myös pakki) toimivat ja muuten näytti ok:lta, mutta sumuvalot ei toimineet ei sitten millään. Jostain syystä sumuvalon katkasijalle tuli jännite, mutta vain 4.5v Selvittelin ja etsin ja ihmettelin ja pyörittelin sulakkeita ja mittailin kaikkialta missä vika olisi voinut olla, mutta lopulta oli pakko vetää sumuvalokatkaisijalle uusi virtajohto ja sillä lähti toimimaan.
Samalla, kun testailin polttimoita totesin, että umpiot ovat kyllä ihan oikeasti niin järkyttävässä kunnossa, että sanomista tulee ihan liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Ajattelin, että tuskin niistä häävejä enää saa, mutta jotain oli tehtävä. Hioin ensin umpiot p500 epäkeskolla ja voin sanoa, että tavaraa lähti ennenkuin rupesi kirkastumaan. Sen jälkeen p600-800-1000 vesihionnalla ja lakka päälle. Tulikin oikeastaan tosi hyvät. On niissä jotain halkeamia ja piirilevyt on kohtuu hapettuneet, mutta näillä pärjää nyt edes hetken, vaikka uudet ovat ostoslistalla.
Ennen
(https://i.imgur.com/AbALp6y.png)
Jälkeen
(https://i.imgur.com/aw9VPR8.jpeg)
Samalla, kun odotin lakan kuivumista kaveri tuli käymään ja ilmasin jarrut uudestaan, kun tuntui jossain olevan ilmaa vielä. Edestä ei tullut ilmaa, mutta takaa kummaltakin puolelta jonkun verran. Johan tuli jämäkkä poljin sen jälkeen.
Samaan rahaan nakattiin vanha ruttuinen konepelti mäelle ja asennettiin ”uusi” paikoilleen. Ostin myös uudet saranat purkuautosta, joita olin jo aiemmin hiukan oikonut, mutta vaati ja vaatii vielä lisää oikomista ja linjailua, että pelti istuu täysin. Nyt sain sen ok tasolle, mutta kellon näyttäessä kello kahta lauantai aamuyöstä totesin, ettei sellaiseen ole juuri nyt aikaa.
Konepellin asennuksen jälkeen piti vaihtaa oikea etu-umpion lasi. Luonnollisesti ruostuneet pultit ja mutterit korkkasivat ja piti umpio irroittaa kevyellä väkivallalla. Kuitenkin lasin asennuksen jälkeen sain umpion vielä kiinni uusilla pulteilla. Mutta kyllä sekin vielä uusin kokonaan. Samalla liimasin puuttuneen kuskin etulokasuojan mädätyslistan pätkän paikalleen.
Sumuvaloja yritin saada toimimaan, mutta vaikka näennäisesti kaikki oli kunnossa ja valot toimkin alunperin ne rupesivat temppuilemaan ja paloivat aina silloin tällöin normaalisti. Tästä tuohtuneena lisä- ja sumuvalot saivat lähteä.
Lopulta jäljellä olikin enää kesärenkaiden vaihto ja pesu. Kesärenkaat vaihdoin ihan vain noiden orioneiden päälle, kun sattui varastosta löytymään hyvinkin hyväkuntoiset kesärenkaat.
Lopputuloksena oli, että eihän se läpi mennyt. Korjattavaa jäi raidetangon sisäpäät ja savutusarvo oli liikaa. Kohtuu pienellä kuitenkin selvittiin. Savutusarvokin korjaantunee, kun vähentää hiukan syöttöä (sinetti on jo poistettu ja vedättäessä puskee hieman liikaa savua) ja vielä säätää pumpun ennakon varmasti kohdallensa.
Pesua ja puunausta
(https://i.imgur.com/jtIXSDS.jpeg)
(https://i.imgur.com/Ly8GxmX.jpeg)
Moottoritilastakin tuli paremempi,
mutta vaatii vielä rakkautta.
(https://i.imgur.com/8O0sb7o.jpeg)
-
Unohtui aiempaan viestiin mainita, että tulihan siinä aiemmalla katsastuskerralla huomautus myös puuttuvasta peruutusvaihteen lukitussalvasta. Uudemmassa mallissa, jostain vuosimallista eteenpäin kun pakin salvan mekanismin käyttötanko, joka kulkee kepin sisällä on muovia, niin se aiemmin ratkesi. Poistin sitten koko salvan pois toiminnasta, kun kuvittelin ettei sellaista vaadita. Eihän M40 laatikossakaan moista ole. No joka tapauksessa se oli korjauslistalla niin sama se oli hoitaa saman tien. Eilen hain varaosakepin, joka oli onneksi ns vanhaa mallia metallisella käyttötangolla niin varmaan kestää maailman tappiin.
Samalla, kun keppiä vaihdoin vilkaisin konepellin alle ja muutaman päivän aikana paisuntasäiliö oli lähes tyhjentynyt. Syyksi paljastui vuotava vesipumpun tiiviste, vaikka se oli aika uuden näköinen. Samalla sitten tein koko jakopääremontin, kerran uudet osat olin siihen toiseen moottoriin laittanut eikä niillä oltu ajettu vielä yhtään, käynnistetty pari kertaa. Ruuvailin ne irti ja vaihdoin vesipumpun, jakohihnan, jakohihnan ohjainrullan sekä samalla laitoin autossa olevaan moottoriin nuo mustaksi maalatut jakohihnan suojakotelot.
Syöttöpumpun ennakon säädin 0.85mm
Mittarissa tällä hetkellä 506tkm
(https://i.imgur.com/uhrqIv3.jpeg)
Sitten olikin aika jatkaa vikalistaa eteenpäin ja vaihtelin raidetangon sisäpäät ja samalla ostin myös suoraan uudet raidetangon ulkopäät. Hammastangon suojakumit oli kummallakin puolella täysin ehjät, niin niihin en koskenut. Hammastankokin itsessään tuntui vielä olevan ryhdissään eikä mehinyt öljyä. Kahteen edelliseen lankkuun kun olen sen joutunut vaihtamaan…
Samalla säätelin redneck tarkkuuteen aurauskulmat (eli rullamitalla) ja nyt on oikein mukava ajella.
Viimeisenä vikakohtana jäi se savutusarvo vielä, joka sekin korjaantui, kun 1/2 kierrosta käänsi syöttöä pienemmälle. Loppui myös tarpeeton mustan pöllyttely kiihdyttäessä, mutta jaksaa edelleen mennä. Nyt K-arvo oli vain 1,00 aiemman 3,00 sijaan. Raja on 2,5.
Sitten olikin aika tänä aamuna hakea siirtotarrat ja kokeilemaan uudestaan onneansa. Läpi meni ja sain kilvet kivisen taipaleen jälkeen kouraan. Harmi vaan, että ovat fin kilvet ja rek nro vaihtui, mutta voipi olla, että tilailen vanhat kilvet finnittömänä ja vaihdan takaisin siihen tunnukseen. Nyt en halunnut jäädä 2 viikoksi odottamaan kilpien saapumista.
Kilpihän ei ole tällä hetkellä ihan keskellä johtuen tuosta fin lätkästä, mutta väliviiva on juuri keskikohdassa. Reiät on siis tehty tietysti finnittömälle kilvelle enkä rupea uusia näiden takia porailemaan.
(https://i.imgur.com/sHwZYGA.jpeg)
Seuraavana hamassa tulevaisuudessa on vielä tekemistä, joista tärkeimpänä ilmavuodon selvittäminen. Jostain nimittäin imee ilmoja polttoainepuolelle, kun hetken seisottua käynnistyminen on tuskallisen vaikeaa, mutta heti kun lähtee kehrää kuin unelma. Hehkut kyllä toimii senkin jo suljin pois.
Lisäksi:
- jonkinlaisen soittimen asennus
- takakontin verhoilujen asennus
- myllytys
- ahtaminen
-
Lisäksi:
- jonkinlaisen soittimen asennus
- takakontin verhoilujen asennus
- myllytys
- ahtaminen
- ja kun alkaa valmistua käsiin, niin myyminen ja huonokuntoisemman käyttisaihion etsiminen :D
-
Poistin sitten koko salvan pois toiminnasta, kun kuvittelin ettei sellaista vaadita. Eihän M40 laatikossakaan moista ole.
On siinä jousikuormitteinen.
-
On siinä jousikuormitteinen.
No joo, on siinä, mutta lähinnä tarkoitin vastaavaa ihan fyysistä levyä siinä edessä. Mutta samapa tuo kun se on jo korjattu.
-
- ja kun alkaa valmistua käsiin, niin myyminen ja huonokuntoisemman käyttisaihion etsiminen :D
Mut jos tää onkin se oikea! ;D
Toivottavasti ei ainakaan hirveästi huonompaa käyttisaihiota tule ostettua. Oli tässä nyt kuitenkin sen verran paljon hitsattavaa ja kun se moottorikin piti vaihtaa, että ei nyt heti ainakaan uudestaan :buck2:
-
No joo, on siinä, mutta lähinnä tarkoitin vastaavaa ihan fyysistä levyä siinä edessä. Mutta samapa tuo kun se on jo korjattu.
Joo. Samaa asiaa ajaa molemmat.
ei nyt heti ainakaan uudestaan :buck2:
Sitä mieltä olen ollut itsekin jo vuosia, mutta eihän se ole pitänyt paikkaansa kovin pitkään ::)
-
Tänään oli hiukan joutoaikaa, niin rupesin tekemään tärkeimpiä jäljellä olevia asioita. Ensimmäisenä selvittelin tuota mahdollista ilmavuotoa pa-järjestelmässä ja löytyihän sieltä lopulta syy. Pumpun menoletkun (suodattimen ja pumpun välinen letku) liitoskohdat olivat aavistuksen kostuneet ja näytti myöskin pumpun päässä oleva banjoliitin hiukan kostealta. Oli myös valuttanut pumpun lohkon puoleista kylkeä pitkin hiukan dieseliä, jonka johdosta en sitä ollut havainnut. Laitoin uuden kirkkaan pa-letkun, kunnon klemmarit banjojen päihin ja banjopulttien alle uudet kupariprikat. Lyhyen testin jälkeen tuntuisi toimivan, mutta pitää vielä katsoa kuinka käy, kun auto seisoo yön yli.
Samalla irroitin vanhasta konepellistä lämpö/äänieristeen ja myös moottoritilan valon. Moottoritilan valon tiskasin kirkkaaksi, hioin liitinpinnat kirkkaaksi ja ruuvasin kiinni. Nyt pelittää sekin. Samalla naksuttelin sen eristeen konepeltiin kiinni. En olisi uskonut, mutta yllättävän paljon vaikutti hyttiin kantautuvaan moottorin jylinään (positiivisesti).
(https://i.imgur.com/U6Tykbe.jpeg)
Samalla asensin myös takakontin verhoilut paikoilleen ja laitoin vararenkaan sekä muut renkaanvaihtotyökalut paikoilleen. Hämmästyttävää kyllä tässä oli paikoillaan jopa alkuperäinen oikean munapussin suojalevy, joka siis ”tasoittaa” lattian siltä kohtaa. Eipä ole ennen sellaista ollut. Takakontin verhoilut ovat kyllä siistit, mutta vaikka kuinka imuroi ja hinkkasi jotain neulasia oli niin syvällä etteivät lähteneet.
No kyllä sinne treenikassin kehtaa nyt nostaa.
(https://i.imgur.com/UM15oSa.jpeg)
Lopuksi vaihdoin vielä oikean eturenkaan uuteen. Kävi kotipihassa pieni vahinko, kun parkkeerasin auton talon päätyyn missä on vanhan grillipaikan rauniot nurmikon seassa. Kyllä sen olemassa olon tiesin, mutta en siinä hetkessä muistanut. Ajoin sitten betoniharkkoon siten, että renkaan kylki repesi siten, että kankaat näkyivät. Ei mennyt puhki, mutta en sellasella renkaalla viitsinyt ajaa vaan ostin uuden ainakin lähes samanlaisella kuviolla varustetun ja väänsin vanteelle. Onneksi vanteeseen ei sen suurempaa jälkeä tullut, muutenkin huuli on täynnä kanttari-ihottumaa.
-
Pari havaintoa:
Aamulla reilun 12h seisonnan jälkeen toimi normaalisti polttoaineletkun vaihdon jälkeen. Pelkästään avainta näyttämällä lähti käyntiin.
Puolilämpöisenä joutuu muutaman kerran pyöräyttämään moottoria ennenkuin lähtee, vähän niinkuin bensa-autoa. Johtuu varmaati hehkuista, sillä tämä on ensimmäinen dieseli missä hehkurele toimii oikein eikä hehkuta lämpöistä moottoria. Puolilämpöisenä kuitenkin anturi aistii, että moottori on mukamas riittävän lämmin, mutta kaipaisi kyllä hehkutusta, jotta lähtisi pikkusen avainta näyttämällä käyntiin. Voi olla, että kytken releen siten, että hehkuttaa aina virrat, kun kääntää päälle. Varmaan lyhentää hehkujen elinikää, mutta ei ne ole tuntuneet aiemmissakaan autoissa palavan puhki herkästi.
Vaihteistoöljyt täytyy vaihtaa, 3&5 synkrot kylmänä ujeltavat. Rauhoittuu, kun lämpiää.
Keskuslukkoa tässä karvalakissa ei ole. Saisi kyllä olla. Voi olla, että tulee asennettua, jos jostain löytää valmiin setin.
Lämppärin hana on jumissa, puhaltaa vain kuumaa ilmaa ja olosuhteet auton sisällä on kuin hornakattilassa
Muuten on erinomainen ajaa, kulkee kuin raiteilla ja kyllä se taas tuntuu hyvältä olla sedan 240 ratissa.
-
Ujeltaako synkrot jos on huonot öljyt. ???
-
Ujeltaako synkrot jos on huonot öljyt. ???
Kyllä ne itseasiassa voi. Ei ole kyllä ikinä ollut volvossa moista ongelmaa, mutta kerran omistin yhden w202 mersun manuaalilaatikolla ja siinä ujelsi synkrot aivan sietämättömästi. Vaihdoin vanhat öljyt pois ja paikallisen varaosaliikkeen suosituksesta laitoin atf:ät tilalle niin loppui ujeltaminen samantien.
-
En ota sen enempää kantaa mutta mulle tulis tuosta mieleen laakerivika. Näitä on ollu ihan volvoissakin.
Laakerit ääntää mitkä on huonolla akselilla, siis ei kaikilla vaihteilla vaan niillä jotka käyttää huonolaakerista akselia.
Öljyjen pitää toki olla just oikeat sillä joissakin vaihteistoissa on niin pieniä reikiä voitelua varten että esim liian paksu öljy ei niistä kulje riittävästi... GL4/GL5, tarkkaa on. :idiot2:
-
Kunhan ei vaan tulis laatikkovika... :o
-
Atf220 ja x1r lisäaine ollut omasta mielestä toimiva näissä laatikoissa.
-
Mitä on tullut eri öljyjä kokeiltua, niin ATF ei tuntunut erityisemmin ainakaan parantavan synkronointia, vaikka sitä monessa paikkaa suositellaan.
Varsinainen laatikkoöljy oli pirun jäykkää, moottoriöljy toimi paremmin.
Viimeisimpään 700:een oli kaveri laittanut jotkut Redlinet, piti ihan jäljestä kysyä, mitä se on sinne pannut, kun en ole ikinä hämmentänyt yhtä sulavasti toimivaa M47:aa...
-
Kaikki on yhtälailla mahdollista. En sulje sitä pois etteikö voisi olla laakerikin.
Sen sanon kyllä, että M47 ei todellakaan ole tarkka öljystä. Olen itse käyttänyt moottoriöljyä eri viskositeeteilla, ”oikeaa” vaihteistoöljyä ja atf:ää paria eri laatua ja kaikki ovat toimineet yhtä lailla. Oikeassa vaihteistoöljyssä ongelmana on, että kylmänä ei meinaa mennä vaihde silmään. Atf kanssa myöskään ei mielestäni mene vaihde silmään yhtä sulavasti kuin moottoriöljyllä, niin siksipä käytän nykyään ihan pelkkää 5/10w - 40 moottoriöljyä M47 kanssa. Tätä olen itse koestanut nyt 6 autolla yhteensä reilu 200tkm ajan.
Mutta sitten itse asiaan. Mittariin lähestyy lukema 509tkm ja oikeastaan mitään en ole ehtinyt harrastelemaan, lähinnä tankannut ja ajanut töihin ja takaisin.
Eilen vaihdoin ne vaihteistoöljyt ja sieltähän tuli pihalle harmaaksi värjättyä atf:ää alle puoli litraa, niin ihmekö tuo jos ei oikein vaihteet mene silmään. Laitoin tilalle 5w-40 moottoriöljyt ja ulinat loppui samantien (onneksi). En voi käsittää mihkä nekin ovat hävinneet kun ei laatikko mistään kuitenkaan erityisesti vuoda, ehkä ulostulo akselin laippa oli pikkuisen kostea, mutta ei sieltä litratolkulla ole tullut.
Samaan rahaan vaihdoin myös peräöljyt. Tässä oli sentään vielä akselissa tyhjennysroppu, mutta eihän se auennut, niinkuin ei ne koskaan… en sitten ruvennut kikkailemaan ja korventamaan roppua tai hitsaamaan mutteria päähän vaan imin vanhat öljyt pois ja painoin uudet tilalle.
Muuten auto kaipaa vielä myllytystä, mutta kello rupesi näyttämään sen verta paljon, niin pesun jälkeen suhautin päälle edes soft99 fusso speed & barrier pikavahan / quick detailerin.
-
Normaalisti matalatehoisella bensalle tarkoitetulla sähköisellä polttoainepumpulla. Nyt se kuitenkin lahosi, niin ihan vain kirkkaalla letkulla, jossa kyljessä reikä paineilmapistoolille, jolla saa riittävän alipaineen.
Kiitos vinkistä toimi erittäin hyvin omassa tämä letkupaineilma työkalu :)
-
Tämän kanssa on ollut lähinnä mutkatonta liikkumista n. 1000km viikossa. Öljy maistuu jonkun verrran, mutta ei mitään liian hälyttävää vielä deekuksi. Sen verran täytyy kuitenkin ensi viikolla tehdä, että täytyy vaihtaa taka-akseliin tulevat isot puslat, kun vänkärin puolella näytti kumi jo osittain revenneen ulkokoolista irti. Uudet löytyvät jo onneksi hyllystä.
Toisena päivityksenä etupenkkien niskatukien pehmusteet on jo varattuna ja ne täytyy viikonlopun nimiin vielä hakea itselle.
Jotain on kuitenkin tullut tehtyäkin, nimittäin tällä viikolla myllytin koko auton. Maalipinta sinällään oli ok, kun selkeästi auto on joskus ylimaalattu, mutta lähinä halusin vielä kiillottaa pinnan ja tehdä siitä liukkaan, että vahan jälkeen vesi valuu kunnolla pois eikä lika tartu kiinni. Myllytin koko auton pad boysin vihreällä heavy polish laikalla ja keskikarkealla hiomatahnalla. Tämän jälkeen levitin pintaan poor boys worldin black holen, jonka päälle vielä fusso. Etusivu- ja tuulilasiin laitoin pinnotteen sekä kaikki muoviosat käsittelin vielä bumper&trim geelillä.
Myönnetään, kun muuta tekemistä autossa ei ollut viimeseen 1.5 kuukauteen laitoin hiukan lyhyemmät jouset vaihteluksi ::)
(https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4951.jpg/_medium.jpg) (https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4951.jpg)
(https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4953.jpg/_medium.jpg) (https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4953.jpg)
Samalla, kun kuitenkin piti rekisterikilpiä yms irroittaa myllytyksen tieltä pois otin myös vielä takavalot irti ja lakkasin ne ihan oikealla 2-komponentti autolakalla, kun aiempi (laadukas) kilikoli lakka petti ja toinen valo oli ruvennut jo haalistumaan. Ensin tietysti hioin vanhat lakat alta pois.
(https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4936.jpg/_medium.jpg) (https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4936.jpg)
Samalla olen odottanut, että kun jaksaa myllyttää auton, liimaan takaluukun merkit oikealle paikalla, kun tässä aiemmin ne olivat aivan väärällä paikalla väärässä järjestyksessä. Vanhat lähtivät helposti siimalla pois ja liimajäämät toffeelaikalla.
Sisustan pyyhkäisin jotakuinkin puhtaaksi myös ja laitoin puhelintelineeseen rekvisiitaksi hyllystä löytyneen vanhan benefon puhelimen. Kyseessähän ei todellakaan ole autopuhelin, mutta hauska lisä kuitenkin.
(https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4956.jpg/_medium.jpg) (https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4956.jpg)
Sitten vielä ne merkit. Aiemmin tosiaan merkit olivat tällä tavalla, eli liian lähellä takaluukun keskikohtaa ja toisekseen diesel merkki oli tuon 240GL merkinnän perässä, vaikka kuuluisi sen alle. Ns oikeita mittoja ei ollut mistä ottaa, mutta tutulta sain mitat 5-ruutuisten takavalojen kanssa käytettävästä luukusta. Siitä osoittautuikin kuitenkin hetken silmäilyn jälkeen, että eivät ole ihan samassa paikassa. Mittailin vanhoja kuvia vertailemalla aiemmasta diesel sedanista mihin kohtaan merkir tulisivat ja teippasin oikeat linjat merkeille ja koesovitin ja näytti hyvältä.
Ennen
(https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4968.jpg/_medium.jpg) (https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4968.jpg)
Jälkeen. Lopulta kuitenkin, kun aikani pyörin autoa ympäri ja silmäilin, niin totesin, että olisi pitänyt olla vieläkin n. 5mm ylempänä, jolloin 240GL ja diesel merkin välille olisi jäänyt aavistuksen suurempi rako. No yhtä kaikki teippikin oli jo lopussa ja merkit sen verran tymäkästi kiinni, että tällä mennään toistaiseksi. Johan se nytkin on jo paljon fiksumman näköinen
(https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4962.jpg/_medium.jpg) (https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_4962.jpg)
-
Noniin. Jostain syystä imgur ei suostu enää yhteistyöhön ollenkaan, kun kuvalinkit eivät tunnu toimivan. Yritetään ratkaista ongelma, mutta toistaiseksi mennään kuvat.fi palvelun ilmaisversiolla, joka sekään ilo ei kestä kauaa. >:(
Sitten itse asiaan. Tosiaan, aiemmin jo havaitsin, että taka-akselissa kiinni olevat puslat olivat jo ratkenneet niin niiden vaihto oli edessä. Alatukivarsien etummaiset puslat olivat vielä ihan kelvollisessa kunnossa, mutta nekin meni sitten lopulta vaihtoon, nimittäin joka ikinen pultti tuntui taas sen 18v huilaamisen jäljiltä olevan jumissa. Ensimmäisenä katkesi oikean alatukivarren etummainen pultti, kun oli muuttunut yhdeksi puslan sisäkoolin kanssa, vasemman alatukivarren iskarin kiinnityspultin holkki oli yhtä puuta pultin kanssa ja vielä vakaajan takimmaiset kiinnityspultitkin menivät poikki. Eipä ne millään lähteneet, niin ei muuta kuin rälläkkä laulamaan. Itse puslien vaihtohan on vartin homma, kun sai jumiutuneet ruosteiset tukivarret ensin tieltä pois. Sitten muistin, että tallissa huilaavassa 244 drifteri projektissa on alla vakiot tarpeettomat ja maalatut alatukivarret uusilla puslilla, joilla ei ole ajettu metriäkään, niin päätin ne käydä nyysimässä käyttöön. Onpahan nyt sitten vaihdettu jokainen pusla peräpäähän. Loppui turha vetely tiellä.
(https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_5008.jpg/_medium.jpg) (https://kebakko.kuvat.fi/kuvat/240/IMG_5008.jpg)
Nyt kun kerran auto oli sitten jo työn alla huomasin samalla, että korvaan kuulunut kevyt rämisvä ääni olikin etuputken loppupäässä oleva kolmiolaippa, joka oli päässyt löysälle.
-
Tämähän rupeaa näyttää oikein hyvältä ja ryhdikäältä. Hassua kun näitä ei tarvi oikeastaan muuta kun paluu alkuperäiseen :)
-
Tämähän rupeaa näyttää oikein hyvältä ja ryhdikäältä. Hassua kun näitä ei tarvi oikeastaan muuta kun paluu alkuperäiseen :)
Kyllä kebakko näemmä nämä laitteet kuosiin saa P>