Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Jakkee96 - 16.03.2025, 09:13:10
-
Tervehdys, itselläni on vuosimallia 2019 V60 D3 Moottorilla, ajettu 144tkm. Reilu kuukausi takaperin rivakammin kiihdyttäessä alkoi kuulua vinkunaa konehuoneesta 2000rpm jälkeen. Auto tutkimuksiin Autosalpaan ja lopputulema, ahtimessa todennäköisesti mekaaninen vika. Hinta-arvio ahtimen vaihdolle Autosalvassa ~3500€. Asentajan mielestä autolla voisi ajaa vielä suht huoletta koska ääni on vielä aika hiljainen, sovittiin siis että ajetaan vika enemmän ulos ennenkuin aletaan ahdinta vaihtaa. Kyselisin siis onko muilta mennyt turboja näistä uudemmista Volvoista, missä kilometreissä ja mitä kustantanut? Jotenkin olen aika pettynyt tälläiseen laatuun jos ahdin kestää vain 7v/alle 150tkm. :-\
-
Heippa! Ei ole suoraan noista kokemusta muuta kuin että edellisessä dieselissä oli bi-turbo ja tuo hinta minkä mainitsit/mitä annettu kuulostaa kyllä tosi kallillta. Luulisin, että saisi halvemmallakin...?
Ainakin googlettamalla "Volvo V60 D3 turbo huolto" tuli noita vanhempienkin mutta silti VEA-moottoreiden turbojen hintoja ja olivat jopa jotain 500-800€ ja turbohuollot vanhempiin vaihteluväli hinta
jotain 1100-2700€ eli kyllä kannattaa aika laajastikin kysellä! www.turbotukku.com ainakin paljon inhimillisemmät hinnat eli kyselisin jopa sieltä suoraan myös noihin uudempiin huoltotarjousta jne.
BR Turbo https://turbokorjaus.fi kans löytyi aika edullisiakin. TH Turbo Service toimii sitten vähän pohjoisemmassa eli heitä ei välttämättä sitten voi hyödyntää. https://thturboservice.fi/hinnasto/
-
Onko ääni kovempi kylmänä, onko konehuoneessa pakokaasun käryä?
-
Itse turbo maksaa jo kuulemma 2000€ ja tiivisteet ja työt päälle, minkähän valmistajan alkuperäinen turbo on?
Onko ääni kovempi kylmänä, onko konehuoneessa pakokaasun käryä?
Mielestäni ei äännä kylmänä yhtään, tosin en ole kylmällä koneella viitsinyt hirveesti revitellä. Autosalvan asentajakin sanoi että auto täytyi ajaa ensin lämpimäksi ennenkuin havaitsi äänen. Pakokaasu ei haise konehuoneessa ja olivat paineistaneet järjestelmää savulla eivätkä havaineet mitään vuotoja
-
Vai vuotaisiko EGR putki ja aiheuttaa juuri tuollaista vinkunaa…
-
Vai vuotaisiko EGR putki ja aiheuttaa juuri tuollaista vinkunaa…
Pitäisikö vinkuna silloinkin kuulua kylmällä koneella kiihdyttäessä, luulisi myös että se kuuluisi myös alle 2000rpm? Autosalvassa myös sanoivat äänen ajoittuvan juuri siihen kun turbo lähtee mukaan. Meinaan tänään ajaessa kokeilin niin ääni alkaa kuulua vasta hetken ajon jälkeen kun auto lämennyt.
-
Turbo alkaa ahtamaan, pakopaine nousee ja pakopaineen noustessa pienet vuodot saattaa alkaa viheltämään. En tiedä kuinka tuollaisia savupaineistus testejä tehdään ja millä paineella, mutta jotenkin näiden tietojen valossa en vielä suoraan luottaisi siihen, että ahdin on sökö.
EGR-putki alkaa yleensä vuotamaan ahtimen pään laipan ja putken saumasta. Sinne ei suoraan nää, mutta peilin avulla sinne pääsee tiirailemaan. Mulle vaihdettiin juuri tuo EGR-putki ja se oli jo sen verran vuotava tapaus, että pakokaasu haisi selkeästi kabiinissa asti. Vian toteaminen itse oli helppoa kun katseli peilin avulla laipan juureen, ja mustaa nokeahan siellä selvästi näkyi.