Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kaarlo - 19.03.2025, 21:08:57
-
Volvo V70 2010 D5, 530tkm. Ohjaustehostin meni vaihtoon. Ongelma jatkui ja vaihdettiin parempi pumppu tilalle. Kaksi kuukautta ja taas. Ohjaustehostimen neste vaahtoaa. Ilmeisesti tasaussäiliössä on jokin suodatin, jota ei oltu vaihdettu. Nyt vaihdettiin tasaussäiliö. Koeajo meni hyvin, mutta kun hain auton korjaamolta, ni halvatin ohjaus on taas jäykkä. Mikä ihme tätä vaivaa. pumppu ei pidä ylimääräistä ääntä, ainakaan vielä, mutta ohjaus on niin jäykkä ettei ajamisesta tule mitään. Onko tässä joku tyyppivika mitä ei nyt ymmärretä? Ais nii. Ennen säiliön vaihtamista se tunki nesteet purkista ulos. Toivottaasti joku saa jotain käsitystä mun sekalaisesta selostuksesta. En tiä mitä pitäis tehdä. Tarviin autoa työssäni joka päivä, enkä oo halukas tästä vielä luopumaan
-
Keveneekö ohjaus jos antaa kierroksia? Entä keula ilmassa?
Jos kierroksilla kevenee niin se pumppu vaan on huono. Jos kierroksilla ei kevene mutta keula ilmassa on kevyt niin pumppu on todella huono tai ohjausvaihde itsessään on rikki. Ja jos ei edes keula ilmassa kevene niin rattiakselin nivelet ja/tai laakerit on rikki.
-
Keveneekö ohjaus jos antaa kierroksia? Entä keula ilmassa?
Jos kierroksilla kevenee niin se pumppu vaan on huono. Jos kierroksilla ei kevene mutta keula ilmassa on kevyt niin pumppu on todella huono tai ohjausvaihde itsessään on rikki. Ja jos ei edes keula ilmassa kevene niin rattiakselin nivelet ja/tai laakerit on rikki.
Ihmetyttää että pumppu menisi kahdessa kuukaudessa? Tai oikeastaan kaksi pumppua kolmessa kuukaudessa. Jep kierroksilla kevenee. Korjaamolla ajelivat autolla ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. On tää ihme. Ainakin mulle :)
Iso kiitos vastauksestasi. Pitää nuo mainitsemasi murheet tsekata ja varmistaa.
-
Noi pumput on aika heikkoja, en ite purkuosaa vaivautuisi edes laittamaan kun tarvikepumppuja saa viron myyjiltä muutamalla satasella ihan hyviä.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/11192874/181582-febi-bilstein tossa oman auton tiedoilla haettu esimerkki.
-
Noi pumput on aika heikkoja, en ite purkuosaa vaivautuisi edes laittamaan kun tarvikepumppuja saa viron myyjiltä muutamalla satasella ihan hyviä.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/11192874/181582-febi-bilstein tossa oman auton tiedoilla haettu esimerkki.
Se juurikin ihmetyttää. Ensimmäinen pumppu oli tarvikeosa ja tää nykyinen aklkuperäisosa?
-
-Ei se mikään ihme ole, itseltä meni tarvikepumppu kolmessa kuukaudessa ja nyt odotellaan uutta.
-
Vanhasta pumpusta irronnut metallia kiertoon ja se rikkoo aina seuraavatkin pumput?
-
Vanhasta pumpusta irronnut metallia kiertoon ja se rikkoo aina seuraavatkin pumput?
Paljon mahdollista, vaihdoin kyllä öljyt n.1ltr ja putsasin säiliön ja sihdin ennen kuin vein auton pumpun vaihtoon. Korjaamolla laittoivat vielä uudet öljyt. Tosin pumppu oli sieltä halvimmasta päästä. Euron säästö ja kahden vahinko, tyhmyydestä sakotetaan jne.
-
Vanhasta pumpusta irronnut metallia kiertoon ja se rikkoo aina seuraavatkin pumput?
Aivan taatusti näin.
Noin paljon ajettu vekotin viä kyseessä. Väärinpäin paineella huuhtomalla uutta pumppua paikalleen aina.
Tai sitten letkut vaihtoon samalla kun joissakin letkuissa on ne virtauksen rajoitin spiraalit, jotka kerää paskaa kohtalaisen hyvin.
-
Iso kiitos kaikille ohjeista, neuvoista ja myötäelämisestä ;D. Ilmattiin vielä pari kertaa ja nyt pelittää. Sitkeessä oli tämä murhe, mut nyt on jo leppoisa fiilis.