Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: makek - 20.03.2025, 19:12:55
-
Terve
Vetonivel pitäisi vaihtaa kuljettajan puolelle. Mistä hinnoista puhutaan kokonaisuudessaan osat+työ? Eiköhän tuo onnistu ihan halvimmissa nyrkkipajoissakin..
-
Akseli taitaa olla ostopaikasta riippuen yleisesti 100-150e, ulkomailta halvemmallakin. Työ riippuu siitä miten vetoakseli irtoaa, menee puolesta tunnista ylöspäin. Yleensä lähtee hyvin, mutta joskus ulkopään boori voi olla navassa niin tiukassa, että tarvitsee purkaa koko olkavarsi prässiin ja antaa kunnolla lämpöä samalla. Eli silloin menee myös laakeri uusiksi.
-
Kiitos. Eli varmaan +200€ tulee kustantamaan. Tai abs kehähän siinä menee vaihtoon myös.
-
Jos vaihtaa koko akselin niin siinähän on se kehä valmiina.
-
Jos ei itse vaihtotyötä tee tai vaikka tekisikin, koko akseli vaihtoon. Ei säästä mitään alkaa akselia paloittelemaan.
-
Terve
Vetonivel pitäisi vaihtaa kuljettajan puolelle. Mistä hinnoista puhutaan kokonaisuudessaan osat+työ? Eiköhän tuo onnistu ihan halvimmissa nyrkkipajoissakin..
Olikos tässä kyse etu- vai takapäästä, kun auto on nelikko? Ao. kommentit lienevät kaikki etupään akseleihin liittyviä. Ja toinen kysymys on, onko kyse sisemmästä vai ulommasta nivelestä? Sisempäähän ei erikseen etuvetareihin saa, eli silloin akseli menee uusiksi. Manuaalin ja automaatin vetarit ovat myös erilaiset, mutta vaihtotyö vastaava.
Jos kyse on takapään vetonivelestä, niin niitten vaihdosta ja saatavuudesta ei ole hajuakaan. Mutta eipä noita ole tainnut paljoa vaihtoon mennäkään.
Etupäästä: Tarvikelaatuinen vetari on toiminut itsellä hyvin ja eteen vaihto on itsekin lattialla tehden luokkaa tunnin homma siivouksineen kaikkineen. Vetoakselin pölysuojat/tiivisteet (https://www.motonet.fi/tuote/vetoakselin-tiiviste-28-00158?product=28-00158&fromsparepartssearch=true) kannattaa varata myös. Ne voivat olla heikossa hapessa, eikä niitä tule vetarin mukana.
-
Esim. Motonetissä pelkkä tarvike vetonivel maksaa lähes saman kuin vaikka Ipartsilla koko akseli.
Ite vaihdan pelkän nivelen vain pakon edessä. Ei tarttee vuntsia sitten akselin värinöistä ym kun vaihtaa koko porkkanan kerralla.
-
Kyse on kuljettajan puolen etupäästä ja ulompi nivel. Automaatti on kyseessä. Joo, voi olla parempi vaihtaa koko vetoakseli sitten.
Minkä valmistajan vetoakseli esimerkiksi tuolta ipartsilta kannattaisi tilata? Monta tiivistettä sinne tarvii? Voisin tilata koko setin kaikkinensa, ja vien sen johonkin riittävän fiksun oloiseen pajaan vaihdettavaksi.
-
Eipä noilla merkeillä nyt hirviästi väliä ole. Ihan noi halvimmatkin on nyt kestäneet yli 150tkm eikä edelleenkään mitään rutinoita kuulu.
Eipä siä oikeen muuta ole kun jos haluaa laatikon pään stefan vaihtaa samalla.
Ja muistaakseni viimeks nimenomaan automaatin koko vetoakseli makso jotain 80-90€.
-
Kyse on kuljettajan puolen etupäästä ja ulompi nivel. Automaatti on kyseessä. Joo, voi olla parempi vaihtaa koko vetoakseli sitten.
Minkä valmistajan vetoakseli esimerkiksi tuolta ipartsilta kannattaisi tilata? Monta tiivistettä sinne tarvii? Voisin tilata koko setin kaikkinensa, ja vien sen johonkin riittävän fiksun oloiseen pajaan vaihdettavaksi.
Tuo linkkaamani tiiviste on navassa, tulee vetonivelen ja pyöränlaakerin väliin. Niitä on yksi per napa. On enemmänkin pölysuoja, ei mikään oikea stefa.