Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Pulmu57 - 22.03.2025, 19:12:14
-
Auto XC60 D4 AWD -17, ajettu 284tkm. Viime syksynä tullut taloon ja 14t ongelmatonta kilometriä takana. Perus öljyhuollot (moottori, vaihteisto, haldex, kulmavaihde, perä) tehty alkuvuodesta.
Edellisen omistajan huoltokuitteja kun selailin niin jakopään huolto tehty 150t kohdalla -20 eli jakopääremppa ei ilmeisesti välttämättä vielä tarpeen.. Jäin sitten miettimään että olisiko tuo apulaitehihna pitänyt jo vaihtaa tässä välissä vai kestääkö se koko jakopään vaihtovälin?
Jos tuo pitää vaihtaa niin onko pelkästään tuo apulaitehihna helppo/halpa vaihtaa vai olisiko järkevämpää tehdä koko jakopää samantein?
-
Suomessa jakopään suositus on 5 vuotta, joten sen puoleen se olisi hyvä tehdä vaikka kilsat ei ole vielä täynnä. Tosin esim. Ruotsissa tai muualla se on 10 vuotta.
Mikäli apulaitehihna epäilyttää, sen vaihto on aika pieni vaiva siihen nähden mitä mahdollinen vaurio aiheuttaa. Hyvin ne on kestäneet jollei laturin vapaakytkin tai ilmastoinninkompura hajoa.
-
Suomessa jakopään suositus on 5 vuotta, joten sen puoleen se olisi hyvä tehdä vaikka kilsat ei ole vielä täynnä. Tosin esim. Ruotsissa tai muualla se on 10 vuotta.
Mikäli apulaitehihna epäilyttää, sen vaihto on aika pieni vaiva siihen nähden mitä mahdollinen vaurio aiheuttaa. Hyvin ne on kestäneet jollei laturin vapaakytkin tai ilmastoinninkompura hajoa.
Oma kokemus ei ole ihan noin selkeä, että hyvin ne kestää. Puoli vuotta auton ostamisen jälkeen meni jouluaattona poikki. Autolla ajettu siinä vaiheessa n. 159 000km. Onneksi meni poikki ja tippui vain hihnapyöriltä. Hihna oli täynnä poikittaisia halkeamia. Hihnan arvioitua ikää en nyt lähde arvailemaan (pitäisi katsoa kuittipino läpi), mutta muistaakseni oli kertaalleen vaihdettu.
(https://i.ibb.co/FbB9WyDL/20211224-211606.jpg) (https://ibb.co/FbB9WyDL)
(https://i.ibb.co/spTxdZxZ/20211224-211627.jpg) (https://ibb.co/spTxdZxZ)
Ehdottomasti ylimääräisiä hihnanvaihtoja kuin kansiremontti. Hihna taitaa maksaa ~20€ Motonetissä.
-
Tais olla 90tkm suositeltu vaihtoväli apulaitehihnalla..
-
Kiitos vastauksista. Olikin 2021 tehty toi jakopääremppa eli sekä ajan että kilometrien puolesta voisi vielä vuoden ajella. Volvo käy alkuviikosta pikkuhuollossa, ilmeisesti jotain väljää joissain kumikiinnikkeissä kun pientä kolinaa/kitinää kuuluu takaa. Kuulemma tyyppivika. Kysäsen samalla hieman hinta-arviota koko jäkopäärempasta vs. vain apulaitehihnojen vaihdosta.
-
Mulla tulee syksyllä viisi vuotta edellisestä jakohihnan + vesipumpun + kolskeiden vaihdosta. Kilometrejä on kertynyt vasta 110 tkm ja koko autolle 325 tkm. Auto on V70 D3 vm. 2011.
Olen ensi viikolla (2.4.) menossa jakohihnan vaihtoremonttiin. Teetän sen hyväksi todetulla Savon Dieselillä Kuopiossa. Taitaa olla jo perheemme kolmas Volvo, johon mainittu yritys vaihtaa jakohihnan kiristimineen jne.
Tarkistin Siniseltä vaihtovälin. Se on D3 ja D5 moottoreille viisi vuotta tai 160 (180?) tkm - siis kumpi ensin täyttyy.
Suosittelen että vaihdatat jakohihnan viimeistään vuoden sisällä ja moniurahihnan aika pian.
-
Mulla tulee syksyllä viisi vuotta edellisestä jakohihnan + vesipumpun + kolskeiden vaihdosta. Kilometrejä on kertynyt vasta 110 tkm ja koko autolle 325 tkm. Auto on V70 D3 vm. 2011.
Olen ensi viikolla (2.4.) menossa jakohihnan vaihtoremonttiin. Teetän sen hyväksi todetulla Savon Dieselillä Kuopiossa. Taitaa olla jo perheemme kolmas Volvo, johon mainittu yritys vaihtaa jakohihnan kiristimineen jne.
Tarkistin Siniseltä vaihtovälin. Se on D3 ja D5 moottoreille viisi vuotta tai 160 (180?) tkm - siis kumpi ensin täyttyy.
Suosittelen että vaihdatat jakohihnan viimeistään vuoden sisällä ja moniurahihnan aika pian.
Käyttääkö Savon Diesel alkuperäisä varaosia, eli siniseltä naapurista, vain jotakin edustamamiansa merkkiosia?
Ostin 2021 käytettynä Volvo XC60, vm. 2017, jossa 2.4 ja D4. Edellinen omistaja vaihdattanut kaikki hinnat merkkiliikkeessä 2021. Ajettu vaihdon jälkeen vain 54tkm. Itse laitoin pari vuotta sitten tukiraudan estämään hammashihnan vaurioita, jos moniurahihna sattuisi katkeamaan.
-
Jos nyt en ihan väärin muista, niin muistelen joskus nähneeni 5 pyttyisen volvon koneen, jossa apulaitehihna katkennut, mennyt väliin ja heittänyt jaon sekaisin. Voiko tämä sama käydä myös VEA-moottoreissa? Minkälainen on tuo vaurioita estävä tukirauta?
-
Jos nyt en ihan väärin muista, niin muistelen joskus nähneeni 5 pyttyisen volvon koneen, jossa apulaitehihna katkennut, mennyt väliin ja heittänyt jaon sekaisin. Voiko tämä sama käydä myös VEA-moottoreissa? Minkälainen on tuo vaurioita estävä tukirauta?
Oman näkemykseni ja kuulemani perusteella tuo apulaitehihnan joutuminen jakohihnan väliin, on nimenomaan 5-pyttysten vaiva. En ole kuullut että VEA- moottoreissa olisi tätä ongelmaa.
-
Käyttääkö Savon Diesel alkuperäisä varaosia, eli siniseltä naapurista, vain jotakin edustamamiansa merkkiosia?
Ostin 2021 käytettynä Volvo XC60, vm. 2017, jossa 2.4 ja D4. Edellinen omistaja vaihdattanut kaikki hinnat merkkiliikkeessä 2021. Ajettu vaihdon jälkeen vain 54tkm. Itse laitoin pari vuotta sitten tukiraudan estämään hammashihnan vaurioita, jos moniurahihna sattuisi katkeamaan.
Toivottavasti käyttää joko alkuperäisiä - mitä ne lienevätkin? - tai sitten riittävän hyviä merkkiosia. Olen ollut erittäin tyytyväinen yrityksen palveluun niin jakohihnojen vaihdoissa kuin muutenkin.
Mulla on D3:n ja muistaakseni vielä D5:n helmasynnin estämisrauta eli tukirauta estämässä hammashihnan vaurioita jos moniurahihna sattuisi katkeamaan. Tiedän useamman tapauksen, joissa moniurahihna on paukahtanut ja samalla on mennyt jakopää sekaisin väliin menneiden moniurahihnan palasten tms. takia.
-
Ja onko tämä käynyt nimen omaan VEA-moottoreissa? Kyselen siksi, koska kuulen ekaa kertaa puhuttavan tästä asiasta VEA-moottoreiden yhteydessä. Millainen tuo tukirauta on? Saako niitä ostettua jostakin vai ovatko omavalmisteita? Mihin se tarkkaan ottaen asennetaan?
-
Millainen?
No tollainen. Sopivuuksia joihinkiin malleihin näkyy siinä.
https://vparts.se/fi/skydd-for-kamrem-nedre-till-volvo-c30-c70-s40-s60-s80-v40-v50-v60-v70-xc60-xc70-21060812.html
-
Sitä tukirautaa tehdään ihan suomessa, facen puolelta ainakin löytyy henkilö joka näitä valmistaa ja myy. Tuohon muovi rimpulaan se ei ole verrattavissa.
(https://i.ibb.co/JgjLrQQ/IMG-2883.jpg) (https://ibb.co/JgjLrQQ)
-
Entäs toi.
https://ovoko.fi/osat/pfy5734-vh31359568-volvo-xc70-jakohihnan-kansi-suoja
-
Tuo kotimaan tekele on 50-60€ hinnoissa muistin mukaan, eli kerrankin näin päin.
-
Ja onko tämä käynyt nimen omaan VEA-moottoreissa? Kyselen siksi, koska kuulen ekaa kertaa puhuttavan tästä asiasta VEA-moottoreiden yhteydessä. Millainen tuo tukirauta on? Saako niitä ostettua jostakin vai ovatko omavalmisteita? Mihin se tarkkaan ottaen asennetaan?
Se on vain viisisylinteristen vitsaus
-
Menee kyllä mainostamiseksi... torista löytyy myyjä ja tuote item 15718980 tuosta näkee kuvan ja youtubesta löytyy asennusvideoita
-
Menee kyllä mainostamiseksi... torista löytyy myyjä ja tuote item 15718980 tuosta näkee kuvan ja youtubesta löytyy asennusvideoita
Tuolta myyjältä ostin. Myyjältä sain hyvät asennusohjeet ja oli melko helppo asentaa. Suuritöisin yksittäinen työ oli kampiakselin päässä olevan moniurahinapyörän irrotus ja asennus takaisin.
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/15718980
-
Semmoisia terveisiä tuli mun vakihuollolta että jos 4vuotta/155tkm jakopäällä takana niin vaihtoon vaan koko hoito. Hieman samoja ongelmia täällä kuin Oulussakin eli saattaa kulua hihnat nopeammin kuin vaihtoväli lupaa. Koko jakopään remppa n.600,- niin en taida pelkkää apulaitehihnojen vaihtoa edes miettiä.
-
Taidankin vaihtaa Volvo S60 2003 jakopään hilut, koska edellisestä vaihdosta on aikaa 9v/76000km.Sillä ajaa jo sydän syrjällään,että koska poksahtaa. :-[
-
Semmoisia terveisiä tuli mun vakihuollolta että jos 4vuotta/155tkm jakopäällä takana niin vaihtoon vaan koko hoito. Hieman samoja ongelmia täällä kuin Oulussakin eli saattaa kulua hihnat nopeammin kuin vaihtoväli lupaa. Koko jakopään remppa n.600,- niin en taida pelkkää apulaitehihnojen vaihtoa edes miettiä.
No vaihdatin sittenkin vain nuo apulaitehihnat ja samalla paikoilleen tuo suojarauta. Ensi vuonna sitten toi jakopään hihna ja vesipumppu, apulaitehihnoja ei silloin tarvitse vielä uusia.
-
Paljon ollut puhetta noiden apulaiteremmien kestävyydestä ja laadusta.
Mikä on se laadukkain hihna? Siniseltä tiskiltä Volvon tekstillä oleva, vaiko Ina tai joku muu? Itse olen contitechiä suosinut, mutta joku joskus kertoi ettei Volvon oma hihna murenee palasiksi vaan katkeaa kerrasta? Pitäneekö paikkansa?
Suojarauta on ollut jo neljä vuotta paikallaan ja kerran vuodessa uusin molemmat apulaite hihnat
-
Paljon ollut puhetta noiden apulaiteremmien kestävyydestä ja laadusta.
Mikä on se laadukkain hihna? Siniseltä tiskiltä Volvon tekstillä oleva, vaiko Ina tai joku muu? Itse olen contitechiä suosinut, mutta joku joskus kertoi ettei Volvon oma hihna murenee palasiksi vaan katkeaa kerrasta? Pitäneekö paikkansa?
Suojarauta on ollut jo neljä vuotta paikallaan ja kerran vuodessa uusin molemmat apulaite hihnat
Omamekaanikko sanoi tuosta OEM-hihnasta, ettei sekään aina mene siististi poikki vaan voi myös rispaantua.
Jos kerta vuoteen uusii molemmat hihnat, saa mielestäni aika rauhassa nukkua yönsä. :)
-
Jos kerta vuoteen uusii molemmat hihnat, saa mielestäni aika rauhassa nukkua yönsä. :)
Mitäs vahinkoa tuossa tapahtuu jos jompikumpi tai molemmat apulaitehihnat menee poikki, olettaen että toi suojarauta on paikoillaan?
-
Mitäs vahinkoa tuossa tapahtuu jos jompikumpi tai molemmat apulaitehihnat menee poikki, olettaen että toi suojarauta on paikoillaan?
Jos hihna katkeaa nätisti, normaali vahinko on se, että lopettaa lataamasta ja iästä riippuen ohjaustehostinkin häviää samalla. Jos hihna suikaloituu, voi suojaraudasta huolimatta mennä siivuja jakopään väliin.
-
Herkkiä remmejä Volvossa.
Vuosia sitten tuli ihmeteltyä isäukon auton konehuonetta kun oli joka paikassa sellaista lasikuidun näköstä hippua....
Eniten jakoremmi kotelon vieressä.... no kotelo pois paikoiltaan ja kauhistus.... jakoremmistä oli kadonnut yli puolet leveydestä kokonaan....olikohan noin 40% ollut jäljellä kera repaleisen reunan....syyksi paljastui kotelon alaosaan jostain päässyt irrallinen pultti joka höyläsi hihnaa. Kesti silti ajella korjaamolle remmin vaihtoon.
-
Tuo on jo rohkeeta tietoisesti ajella tommosella. :P
-
olihan se....toisaalta jos se oli ajon kestänyt siihen asti niin ehkä vielä 5km....varovasti kaasutellen