Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 24.03.2025, 16:19:05
-
Kun kevät koittaa, niin pitäisi selvittää, mistä kylmäaineet katoaa.
Nokassa on moottorin ja turbon välijäähyn kanssa paketissa ilmastoinnin lauhdutin, taitaa olla vielä ensimmäisenä vastaanottamassa hiekka- ja kivisadetta säleikön läpi. Kuinka todennäköistä että ilmastoinnin nesteet katoaa lauhduttimen kautta?
Sitten ilmastoinnissa on höyrystin, se näyttää olevan melko hankalassa paikkaa, jos moottorit jäähdytysnesteet pysyy tallessa eikä glykoli haise kabiinissa niin voinko olettaa, ettei ilmastointi vuoda höyrystimen kautta? Onko siellä kahdet kennot, toiset lämmitykselle ja toiset ilmastoinnille? Videolla joku purki koko kojelaudan pois päästäkseen kennoon käsiksi. Liekö ainoa keino?
Letkut - no ne voi tietysti vuotaa.
Kompura - vuotoa oli aiemmin eikä kompuran uusiminen poistanut sitä. UV-väriaineita oli kuitenkin kompuran luona - oletuksena, että akselitiivisteet päästi läpi.
Vuoto on pientä, mutta turhauttavaa käydä täyttämässä joka toinen kesä eikä vuoto ole plussaa ole ilmastollekaan.
Yksi korjaaja sanoi, ettei ole järkeä vain täyttää laitetta ja kertoi etsivänsä vuodon. No lopulta oli kuitenkin vain täyttänyt systeemin.
Ehdotuksia?
-
Emännän -01 S60 T5 autosta löytyi lisätyn uv-väriaineen avulla vuotokohta lauhduttimen alakulma kuskinpuolelta.
Aika hapero tuo lauhdutin oli ja keulakin joskus puskurin kiinnikkeiden haitareista päätellen saanut pusua.
-
Mulla on mk1:ssa banaaninmuotoinen lauhdutin joka on mällätty johonkin ja kuivaimen pohja on paksussa ruosteessa. Täytön jälkeen kuitenkin toiminut kolmatta kesää ja missään ei näy vihreitä jälkiä.
-
Vie pajalle missä typpivehkeet käytössä niin löytyy vuodot eikä tartte arpoa väriaineiden kanssa.
Yksi ihan mahdollinen vaihtoehto on myös vuotamaan jäänyt huoltoliitin. Nekin kannattaa aina tsekata kun nappaa letkun irti, ei olis eka kerta kun joutuu vaihtamaan sielun venttiiliin.
-
Vie pajalle missä typpivehkeet käytössä niin löytyy vuodot eikä tartte arpoa väriaineiden kanssa.
Yksi ihan mahdollinen vaihtoehto on myös vuotamaan jäänyt huoltoliitin. Nekin kannattaa aina tsekata kun nappaa letkun irti, ei olis eka kerta kun joutuu vaihtamaan sielun venttiiliin.
Tämä olisi luultavasti helppo ratkaisu, mutta vähäisen vuodon löytäminen on haastavaa typelläkin. Käytännössä tapa on sama kuin renkaan vuodon löytäminen eli reilusti painetta järjestelmään ja saippuavaahdon kanssa etsitään vuotokohtaa. Tässähän joudutaan irrottamaan puskuri ja muuta edestä, jotta pääsee edes siihen lauhduttimeen käsiksi. Jos vuoto sattuisi olemaan höyrystimessä tai sen liittimissä tai letkuissa, typellä vian etsiminen on lähes mahdotonta purkamatta autoa ensin pari tuntia.
Vuodon haku on joissain paikoissa maksanut jopa tonnin koska purkutyötä on ollut niin paljon.
Taidan vaihtaa lauhduttimen nokkaan ja huoltaa ardicin samalla kun puskuri on irrotettu. Lauhdutin on kokemusten mukaan kaikkein yleisin vuotopaikka ja onhan se tässäkin ollut korroosiolle ja hiekkapommitukselle alttiina 23 vuotta ja 600 tkm.