Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: qwerty70 - 30.03.2025, 20:35:08
-
Tuollainen Volvo S40 2006 Fordin B 4184 S11 moottorilla oireilla hukkasi satunnaisesti tehot ja ei ottanut kierroksia. Nyt ei enää pysy käynnissä eli käynnistyy mutta sammuu heti. Ei vikakoodeja mistään järjestelmästä Launchilla katsottuna ja ensimmäisten oireiden aikaan puhdistin kaasuläpän ja kokeilin vielä toisella kaasuläpällä mutta oireet pysyivät samana.
Nyt kun auto ei enää pysy käynnissä niin aloin epäiemään että bensanpaine voisi tehdä tuon ongelman. Otin tuon suuttimille menevän putken irti ja paine on heikko startatessa.
Nyt kysymyksenä koska jossakin interwebisä puhutaan tuosta PEM modulista (Fuel Pump Control Moduli) niin tietääkö joku onko tässä mallissa sellaista. Takapenkin alla ei ollut eikä pyöräkotelossa, onko tuolle vielä joku toinen paikka olemassa?
Autossa ei ole ulkoista bensansuodatinta joten se on suljettu pois, joten olisikko pumppu loppu vaikka surahtaa kun käntää virran päälle mutta ei tee kunnon painetta.
-
En minä voorteista mitään tiedä mutta onko siinä bensanpaineelle anturi suutintukissa? Jos on niin se vois olla yks vikakohde.
Jos siinä olis PEM niin tuon ikäisessä se olis takapenkin alla niin kuin vitoskoneisissa 2.4 ja T5.
-
Nyt kysymyksenä koska jossakin interwebisä puhutaan tuosta PEM modulista (Fuel Pump Control Moduli) niin tietääkö joku onko tässä mallissa sellaista. Takapenkin alla ei ollut eikä pyöräkotelossa, onko tuolle vielä joku toinen paikka olemassa?
Kävin tutkimassa myös interweppiä ja totesin ettei 1.8 koneen tankin päällä ole PEM yksikköä.
Ainoastaan isommista 2.5 litran koneista löytyy sieltä.
1.8 koneissa löytyy CEM min sisältä: Control module fuel pump ja sillä rele sekä sulake.
Kertoilivat ulkomaan tietäjät myöskin että on erittäin harvinaista että polttoaineen valvontayksikössä olisi vikaa. Tutki tosiaan löytyisikö painevalvonta anturia.
(https://img.aijaa.com/b/00189/15339589.jpg)
-
Ootko varma tuosta polttoainesuodattimesta? Spareto ainakin tarjoaa letkusuodatinta myös tuohon pirssiin ja moottoriin. Sijainti auton alla perässä tankin lähellä letkulinjassa.
https://spareto.fi/t/vehicles/volvo/s40-ii-544-1-8/suodatin/polttoainesuodatin
-
Launchilla vissiin saa livekäppyrää polttoainepaineesta?
-
Ootko varma tuosta polttoainesuodattimesta? Spareto ainakin tarjoaa letkusuodatinta myös tuohon pirssiin ja moottoriin. Sijainti auton alla perässä tankin lähellä letkulinjassa.
https://spareto.fi/t/vehicles/volvo/s40-ii-544-1-8/suodatin/polttoainesuodatin
Näkyy tarjoovan mutta kun katoin T5 mallin mohdalta niin tarjoaa siihenkin vaikka sitä ei varmasti siinä ole.
Meillä oli T5 niin on aika tuttu.
Aeromotors tarjoo kans? :idiot2:
-
En minä voorteista mitään tiedä mutta onko siinä bensanpaineelle anturi suutintukissa? Jos on niin se vois olla yks vikakohde.
Jos siinä olis PEM niin tuon ikäisessä se olis takapenkin alla niin kuin vitoskoneisissa 2.4 ja T5.
Suutintukissa ei ole tunnistinta ja partslinkin mukaan tulee tuo paineputki suoraan tankilta tuohon tukkiin.
(https://i.ibb.co/60MCQscs/34551207.jpg) (https://ibb.co/60MCQscs)
-
Näkyy tarjoovan mutta kun katoin T5 mallin mohdalta niin tarjoaa siihenkin vaikka sitä ei varmasti siinä ole.
Meillä oli T5 niin on aika tuttu.
Aeromotors tarjoo kans? :idiot2:
Jep, näitä on kahta mallia ulkoisella suodattimella ja ilman, tämä on mallia ilman ulkoista suodatinta.
-
Launchilla vissiin saa livekäppyrää polttoainepaineesta?
Ei saanut tuota tieto ulos, tuo minun Launchikaan ei nyt ihan karvalakkimalli ole mutta tuota painetta ei kyllä mistään datasta löytynyt.
-
Kävin tutkimassa myös interweppiä ja totesin ettei 1.8 koneen tankin päällä ole PEM yksikköä.
Ainoastaan isommista 2.5 litran koneista löytyy sieltä.
1.8 koneissa löytyy CEM min sisältä: Control module fuel pump ja sillä rele sekä sulake.
Kertoilivat ulkomaan tietäjät myöskin että on erittäin harvinaista että polttoaineen valvontayksikössä olisi vikaa. Tutki tosiaan löytyisikö painevalvonta anturia.
(https://img.aijaa.com/b/00189/15339589.jpg)
Tähän tulokseen tulin itsekkin tänään lisätutkimuksien jälkeen.Paineanturia en ole tuosta löytänyt, täytyy vielä huomenna mitata tuota relettä mutta alan kyllä kallistumaan tuohon bensapumppuun tämän ongelman aiheuttajana. Tuntuu että tuo pumppu pyörii nyt vielä heikommin kun aikaisemmin ja tosiaan mitään vikakoodeja ei autosta tule ulos.
-
Vida ja livedata käyttöön, yleensä tuolla selviää / löytyy hyvinkin nopeasti ongelmat. Kai sillä launchillakin live arvoja ulos saa?
Koodeja jos ei ole niin arvoista monesti näkee heti suuntaa mistä vikaa hakea.
-
Suutintukissa ei ole tunnistinta ja partslinkin mukaan tulee tuo paineputki suoraan tankilta tuohon tukkiin.
(https://i.ibb.co/60MCQscs/34551207.jpg) (https://ibb.co/60MCQscs)
Taitaa olla "Fuel on demand" systeemi jos paluulinja tankille puuttuu sekä paineensäädin tukin päästä. Kaikki romut on pumpun yhteydessä tankin sisällä ja varmaan myös se suodatin ja mahdollisesti paineen tunnistin.
Mä oon mitattu erillisellä mittarilla paineita tukin päästä T-haaraan kytkettynä. Pumpun kunnon lisäksi näkee vuotaako linjassa joku esim suutin tai takaiskuventtiili(jos sellainen on). Netin syövereistä löytynee halutut paineet ja kauanko paineen tulee pysyä moottori sammutettuna + pa-pumppu pois päältä.
Lyhyen ja pitkän aikavälin seossuhteesta voisi löytyä vinkkiä ongelmaan. Ne heittää koodia vasta riittävän suurella prosentilla, moottori oireilee jo huomattavasti aiemmin.
-
Päivitystä ongelmaan, eli auto tuli kuntoon uudella bensapumpulla.
Vanha ei jaksanut tehdä enää painetta järjestelmään ja siksi oireili kyseisellä tavalla. Tässähän on tosiaan kaikki romut pumpun yhteydessä eli erillistä paineentunnistinta yms ei järjestelmässä ole vaan pumppu hoitaa kaikki hommat.
Pumpun vaihtoa varten täytyy tankki käyttää alhalla, takapenkin alla ei ole muuta kuin pumpulle menevä johtoläpivienti.