Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Sakkemaidikke - 31.03.2025, 21:07:48
-
Joo eli tossa kävi tolleen hauskasti että ysissä oli mulla peltivanteet alla monta vuotta ja ostin sitten dracovanteet alle. Samoilla muttereilla kiinni ja ajoon. Kesken matkan irtoo rengas :D
-
Peltivanteen mutterissa on lyhyempi ja kapeampi kartio joka tulee todennäköisesti aluvanteesta läpi.
Peltivanteen voi kiinnittää aluvanteen muttereilla, mutta aluvannetta ei voi kiinnittää peltivanteen muttereilla.
-
Takavedoissa on alunperin sama mutteri aluille ja peltivanteille. Dracoja on itselle tullut vastaan yksi sarja isommalla pultinreiällä kuin vakiona. Niiden kanssa ei voinut käyttää perusmutteria vaan piti olla leveämmällä kartiolla olevat.
-
Juu. Samoja oon omissa käyttäny, alut ja pellit.
-
Volvo, kuten myös esim. vag, on perinteisesti käyttänyt orgisvanteissaan samoja muttereita/pultteja. Varsinkin ne irtokartiopultit on ehkä parhaimpia, mitä pikkuauton pyöränkiinnityksessä on vastaan tullut.
Takavedon orgismutteria, joka on kuin päästään viistetty kilomutteri, en silti kairaisi mihinkään aluun...
Joo eli tossa kävi tolleen hauskasti että ysissä oli mulla peltivanteet alla monta vuotta ja ostin sitten dracovanteet alle. Samoilla muttereilla kiinni ja ajoon. Kesken matkan irtoo rengas :D
Siis jäikö ne mutterit kierteelle ja vanne karkasi alta, vai?
-
Volvo, kuten myös esim. vag, on perinteisesti käyttänyt orgisvanteissaan samoja muttereita/pultteja. Varsinkin ne irtokartiopultit on ehkä parhaimpia, mitä pikkuauton pyöränkiinnityksessä on vastaan tullut.
Takavedon orgismutteria, joka on kuin päästään viistetty kilomutteri, en silti kairaisi mihinkään aluun...
Siis jäikö ne mutterit kierteelle ja vanne karkasi alta, vai?
Mutterit oli vissiin pyörinyt auki. Lähdin valoista ja irtos. Onneksi rengas jäi lokasuojan alle niin ei pyörinyt ketään päin. Toinen vanne samoilla muttereilla kiinni mutta se on kyllä pitänyt hyvin eikä löystynyt yhtään.
-
Muttereita, jos on sattunut käyttämään ristiin 240/940, niin löystyvät tosi herkästi. Eri kierre, mutta menevät paikoilleen.
-
Kesäauto kun tuli peltivanteilla, niin tilasin alut kesäksi ja sopivat pultit vannetukusta, ei ne pultit paljoa siinä maksaneet ja olihan ne noihin vanteisiin erimittaiset.
-
Kesäauto kun tuli peltivanteilla, niin tilasin alut kesäksi ja sopivat pultit vannetukusta, ei ne pultit paljoa siinä maksaneet ja olihan ne noihin vanteisiin erimittaiset.
Pulttivehkeissä hyvä huomioida pituuskin. Hyvänä esimerkkinä mersut, jotka ovat jonninverran nuukia pulttien pituudesta, ja joihin on aika laajalla skaalalla eripaksuisia vanteita.
Vaggineista taas ruostuu navasta kierteet umpeen, kun aluvanteen kanssa se vakiomittainen pultti ei yllä ns. pohjaan asti.
-
Jos pelti ja alut ovat Volvon alkuperäisiä vanteita, niin samat pultit sopii molempiin, ainakin vielä jokunen vuosi sitten.
-
Mutterit oli vissiin pyörinyt auki. Lähdin valoista ja irtos. Onneksi rengas jäi lokasuojan alle niin ei pyörinyt ketään päin. Toinen vanne samoilla muttereilla kiinni mutta se on kyllä pitänyt hyvin eikä löystynyt yhtään.
Jos renkaanvaihtajia saman auton kimpussa on useampi kuin yksi niin helpommin joku pyörä jää siihen alkutiukkuuteen.
Kerran meilläkin kävi noin kun nainen ja poika vaihtoi kesäpyörät. Sitten multa kysyttiin että mikähän kolaus kuuluu kun kääntää oikealle.
Marssin autolle potkiin renkaita niin toinen etupyörä heilu ihan löysällä pultit kiristy 2-3 kierrosta.
Tää just sen takia kun toinen tunkkas ja toinen laitto paikoilleen löysästi ja sen tunkkaajan olis pitänyt kaikki kiristää mutta kun oli ollut liian paljon juttua siinä...
Onneks oli edes huomannu kolahduksen. Luottamus tuosta vaihdosta vain vahvisti käsityksiäni joidenkin huolellisuudesta.
Mieluummin hitaasti ja hyvin kuin äkkiä äkkiä... :nälkä:
-
Jos renkaanvaihtajia saman auton kimpussa on useampi kuin yksi niin helpommin joku pyörä jää siihen alkutiukkuuteen.
Kerran meilläkin kävi noin kun nainen ja poika vaihtoi kesäpyörät. Sitten multa kysyttiin että mikähän kolaus kuuluu kun kääntää oikealle.
Marssin autolle potkiin renkaita niin toinen etupyörä heilu ihan löysällä pultit kiristy 2-3 kierrosta.
Tää just sen takia kun toinen tunkkas ja toinen laitto paikoilleen löysästi ja sen tunkkaajan olis pitänyt kaikki kiristää mutta kun oli ollut liian paljon juttua siinä...
Onneks oli edes huomannu kolahduksen. Luottamus tuosta vaihdosta vain vahvisti käsityksiäni joidenkin huolellisuudesta.
Mieluummin hitaasti ja hyvin kuin äkkiä äkkiä... :nälkä:
Onneksi ei käynyt mitään! Näinkin yksinkertaisessa hommassa kannattaa kyllä olla tarkkana ;D