Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Volvo V50 2005 - 31.03.2025, 21:33:33
-
Moi,
Volvo V50 1.8 vm. 2005 (ajettu 327 000) täristää rattia hyvin voimakkaasti jarruttaessa, mutta aina välillä ei mitään tärinää/vähäistä tärinää ja sitten seuraavassa jarrutuksessa taas ravistaa vimmatusti. Kaikki jarrulevyt ja -palat vaihdettu, jarrumännät liikkuu hyvin, vanhoissakaan paloissa ei mitään poikkeavaa kulumaa. Takajarrulevyt olivat aivan loppu vaihdettaessa (ostin auton juuri). Kokeiltu vaihtaa kesärenkaat alle, ei vaikutusta. Putsattu navan ja jarrulevyn väliset pinnat. Jarruvoiman lisääminen vähentää tärinää selvästi.
Ei myöskään vaikutusta jarruttaako vaihde vapaalla / kytkin pohjassa / vaihde päällä konejarrutuksen yhteydessä. Aina vaan vatkaa rattia. Kiihdyttäessä ja ajaessa kulkee vakaasti eikä vetele normia etuvetopulkkaa enempää. Renkaat hyvässä tasapainossa, ei täristä ajossa yhtään.
Mikä alustassa voisi tehdä tämmöistä? Tästä pitäisi pojalle tehdä kesäksi ensiauto töissä ja koulussa käyntiä varten kun saa kohta ajokortin.
-
Edessä alatukivarsien puslat on tarkkoja tässä alustassa. Sieltä luultavasti puslat alkaneet hajoamaan ja siksi aiheuttaa tärinöitä
-
Edestähän se tärinä tulee jos ratissa tuntuu eniten. Uudet levyt on toivottavasti suorat.
Ääni myös alatukivarren puslille ja nimeenomaan taaimmaisille isoille "hydro" sellaisille. Pehmenevät ja muuttuvat todella löysiksi ajan kuluessa. Uudet puslat tai alatukivarret korjauksena. Tolppien yläpään laakerit ja muutkin nivelet tarkistaa samalla.
Samalla ehdottomasti pyöränkulmien tarkistus ja etupään aurauksen säätö keskelle ohjearvoa tai hiukan aurauksen puolelle. Vanteen ET sais myös olla lähellä alkuperäistä.
-
onhan jarrulevyjää asennettaessa puhdistettu liitettävät pinnat elikkäs levyt ja akselin laippa ruosteesta ym ettei ole jäänyt väliin mitään mikä vääntäis levyjä kieroon? ja jarrujen ilmaus ym?
-
No ainakin kertoo aloituksessa putsanneensa.
-
Heittokellolla levyjen tarkistus navassa paikallaan ollessa.. brembo kestää hetken, trw on kiero jo paketista ottaissaan. Aten levyillä loppui itellä tärinät ja vapinat.
-
jarrusatula saattaa jumittaa ja jarrut toimivat toispuoleisesti jolloin levy vääntyy jarrutuksessa, tai sitten levyt ovat kierot esimerkiksi. Halpojen jarrulevyjen ongelma on usein, että ne menevät herkästi kieroon.