Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Volveeri - 03.04.2025, 09:02:38
-
Onko kellään ilmennyt vastaavaa ongelmaa, että auto ei enää pysy paikallaan kytkiessä D tai R, vaan ryntää saman tien niin, että pitää jarrua painaa tosissaan? Ei siis voi enää pysähtyä liikennevaloihin D-päällä ilman, että painaa kunnolla jarrua ja oltava tarkkana esimerkiksi ahtaissa parkkeeraustilanteissa.
-
Joskus kylmällä moottorilla, kun kone pitää vähän korkeampia kierroksia tyhjäkäynnillä, on tällaista käyttäytymistä/ominaisuutta, mutta se on ollut näin jo ainakin ne vuodet, kun itsellä on tuo T8 ollut. Käytös rauhoittuu, kun kone lämpiää ja tyhjäkäyntikierrokset laskee normitasoon.
-
Joskus kylmällä moottorilla, kun kone pitää vähän korkeampia kierroksia tyhjäkäynnillä, on tällaista käyttäytymistä/ominaisuutta, mutta se on ollut näin jo ainakin ne vuodet, kun itsellä on tuo T8 ollut. Käytös rauhoittuu, kun kone lämpiää ja tyhjäkäyntikierrokset laskee normitasoon.
Tämä on meillä nyt uutena ominaisuutena, vaikka ajaa sähkölläkin. Pysyykö sulla sähköllä paikoillaan kuinka D tai R päällä? Ja polttomoottorilla ihan lämpöisenäkin ryömii aika tehokkaasti eteen- ja taaksepäin.
-
Kytkee automaatti”käkkärin” päälle, niin auto pysyy pitelemättä aloillaan ilman muita toimenpiteitä.
-
Tämä on meillä nyt uutena ominaisuutena, vaikka ajaa sähkölläkin. Pysyykö sulla sähköllä paikoillaan kuinka D tai R päällä? Ja polttomoottorilla ihan lämpöisenäkin ryömii aika tehokkaasti eteen- ja taaksepäin.
Ryömiähän se pitääkin jos on vaihde silmässä eikä jarrulla pidättele... Automaattikäppäri tietysti asia erkiseen (se toki voisi asiaa selittää, jos olet sen käyttöön tottunut ja nyt tippunut pois päält).
Itse olen vaan reagoinut siihen, että jos kylmällä koneella tyhjäkänyti on korkeammalla, niin juurikin tiukassa parkkitilanteessa saa vähän tarkemmin olla jarrulla pidättelemässä. Automaattikäsijarrua en käytä. :)
-
Kytkee automaatti”käkkärin” päälle, niin auto pysyy pitelemättä aloillaan ilman muita toimenpiteitä.
Tämä ollut todennäköisesti käytössä ja vahingossa otettu pois käytöstä?
Muutenhan kuvailtu "ongelma" on täysin normaali asia turbiiniautomaatissa.
-
Näinhän sen muuten täytyy olla, että se automaattikäkkäri on pudonnut vahingossa pois. Kiitos teille avusta :). Itse en edes tuolla aja, mutta eilen kuulin palautetta, ettei se enää pysy paikallaan niin kuin ennen. Siksi kävin sitä testaamassa pitkästä aikaa. Mistäs tuon saa kytkettyä takaisin?
-
V60 -19 T8:n ohjekirjasta...
(https://i.ibb.co/nszYtXGj/Screenshot-20250403-170815-Volvo-Manual.jpg) (https://ibb.co/nszYtXGj)
Yleisesti ottaen, kaikkia käyttöön liittyviä asioita kannattaa tutkia myös ohjekirjasta. :juhau:
-
V60 -19 T8:n ohjekirjasta...
(https://i.ibb.co/nszYtXGj/Screenshot-20250403-170815-Volvo-Manual.jpg) (https://ibb.co/nszYtXGj)
Yleisesti ottaen, kaikkia käyttöön liittyviä asioita kannattaa tutkia myös ohjekirjasta. :juhau:
Sehän on tunnetusti vasta se viimeinen vaihtoehto :D
Keskikonsolista löytyi käsijarrunapin takaa toinen nappi automaattiselle käsijarrulle, jonka painettua homma taas pelasi. Kiitos.
-
Ehkä aiheeseen osuva, itellä oli mennyt joko huollon tai softapäivityksen yhteydessä Ryömintä ajodynamiikan puolelta päälle. Aiheutti sen ettei pysähtynyt enää itsekseen B:llä ajettaessa ja pakittaessakin lähti heti rullaamaan kun nosti jalan pois jarrulta.