Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nxt - 04.04.2025, 23:34:22
-
Noniin eli, kääntäessä oikealle ratin kääntöliikkeen pysähdyttyä nopeasti kuuluu ikävä kolahdus vasemmalta puolelta edestä jos moottori kylmä. Oikealle pystyy kääntämään ilman kolahdusta jos ratin kääntöliikkeen lopettaa todella varovasti ja vasemmalle kääntäessä ei kolahtele vaikka kuinka olen yrittänyt. Tämä vaivannut jo n.1,5-2v(koko auton omistusajan) ajan mutta nyt talviunilta ottamisen jälkeen mielestäni mennyt huonompaan suuntaan ja olisi aika ehkä tätä seuraavaksi alkaa miettimään että mikä homma?
Alustasta ei muuten mitään kolinoita tai ylimääräisiä ääniä, ainakaan mikä korviin pistäisi erityisemmin, koiranluut ja yläpään laakerit vaihdettu, ei tämän kolahduksen takia.
Katsastuksetta ilman mitään sanomista läpi viikko sitten. Ajon aikana oireista minulla hieman ristiriitainen olo, kokoajan sellainen tunne että jossain ehkä joku hassusti tai jossain päin alustassa jotain väljää. Mitään suoraa oiretta ei ole mutta jotenkin auto vain tuntuu hieman ehkä kummalliselta/löysältä vaikka alusta on jämäkkä. En ole kyllä ajanut 2 viikkoa kauempaa kyseisellä autolla kuin viimeksi vähän vajaa vuosi sitten että sehän voi siitäklin johtua.
Myös rattiakselista kuuluu "narahdus" tietyssä ratin kulmassa(10-30° oikealle käännetty, myös jos ratti tässä kulmassa vasemmankautta kierretty) jos rattin korkeudensäätö asetettu tietyn pisteen yläpuolelle. Rattia laskemalla tämnä ääni katoaa ja tuskin on samaa sarjaa.
Mitä lähteä tutkimaan seuraavaksi? Itse epäilen vahvasti hammastankoa tämän lämpötilavaihtelun takia, ei tarvitse 5min kauempaa moottorin käydä niin kolahtelu loppuu. Onkohan tässä siis edes muuta vaihtoehtoa kuin hammastanko???
-
:-\Mä ajattelin nopeasti että joku tukivarren pusla rikki tai jopa jousi poikki juuresta ja mennyt katsurilta ohi, väljää pitäisi sinnikkäästi etsiä sieltä
-
Vähä samanlaiset kolinat mulla V70:ssä. Tukivarren pusla näytti revenneen ja keräilen motivaatiota tukivarren vaihtoon.
-
Onko siinä poikittainen tukivarsi moottorin yli? Jos on niin kiristä pultit - mulla etsittiin muutama vuosi sitten kolahdusta pitkään ja varttikierros kireemmälle lopetti kolahdukset.
-
Onko siinä poikittainen tukivarsi moottorin yli? Jos on niin kiristä pultit - mulla etsittiin muutama vuosi sitten kolahdusta pitkään ja varttikierros kireemmälle lopetti kolahdukset.
Ne puslat sen tangon päissä maksaa jotain 16€ kpl vaikka moponetissa. Uusin omaani kun oli niin löysät että edestäpäin kun kämmenellä tönäs niin niiden joustovara loppu ja kuulu kolahdus.
Moottorin ylätukihan on siinä tangossa kiinni ja kun moottori pyrkii kiertymään eri tilanteissa niin kolautti.
Ei kolise enää kun ne vaihto.
Siisti pikku jopi.
Jos ne on löysät niin eihän se poikkitukikaan toimi niinkuin on tarkoitettu. Siis jäykistä koria kaarteissa.
Ei välttämättä kysyjän auton vaiva mutta tulihan mieleen tuosta edellisestä.
https://www.motonet.fi/haku?q=184611.%20184612
-
Ne puslat sen tangon päissä maksaa jotain 16€ kpl vaikka moponetissa. Uusin omaani kun oli niin löysät että edestäpäin kun kämmenellä tönäs niin niiden joustovara loppu ja kuulu kolahdus.
Moottorin ylätukihan on siinä tangossa kiinni ja kun moottori pyrkii kiertymään eri tilanteissa niin kolautti.
Ei kolise enää kun ne vaihto.
Siisti pikku jopi.
Jos ne on löysät niin eihän se poikkitukikaan toimi niinkuin on tarkoitettu. Siis jäykistä koria kaarteissa.
Ei välttämättä kysyjän auton vaiva mutta tulihan mieleen tuosta edellisestä.
https://www.motonet.fi/haku?q=184611.%20184612
Mihin malliin nuo sopii? S60 D5 ’02 malliin motonet sanoo, ettei käy tähän autoon.
-
Kato omaa autoosi jos siellä sellaset on niin kyllähän ne sopii. En tosin tiedä diesel mallista mutta ...
Silmä käteen ja katto.
Kahtelin intherneetistä konehuoneen kuvia niin kyllä siellä disukassa tommoset on.
Aeromotorsin mukaan sopii. https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/d5/moottori/moottorin-tyyny?of=m4696;t16110;s10638
Ei tohon motonettiin kannata aina niin vakavasti suhtautua. Monesti niitä on joutunut valistaan. ;D