Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: FASTDOHC - 06.04.2025, 13:30:21

Otsikko: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: FASTDOHC - 06.04.2025, 13:30:21
Elikkä kyseessä - 08 V50 T5 at R-design 230hv.

Olen nyt autolla puolisen vuotta ajellut ja toiminut hienosti.
Aloin sulien tullessa epäilemään, ettei autossa kaikki konit enään tallella, ettei millään vastaa 230hv autoa, pikemminkin vapari 170hv versiota.
Asensin ahtomittarin imusarjasta tulevaan paine letkuun ja näyttää täyskaasulla max. 0.4bar ahtoja.
Vikakoodeja oli yksi joka oli tcv venttiiliä viittaava.
No se on hankalassa paikassa niin annoin asian olla.
Mut alkoi niin polttelemaan asia, että auto kulkisi loistavasti, tilasin ajan lisäätehoa.fi Tampereelta ja hän lupasi autoon 280hv ja 420nm tehoa. Auto sinne ja sai kuulemma ohjelman asennettua, mutta ei mahda ohjelmoinnin jälkeen kuin 0.5bar ja ylärajat kuulemma 1.2bar tietämillä.
No, otin kopin asiasta ja sain ostettua ja vaihdettua tcv venttiilin ja auto alkoi ahtamaan ja kulkemaan paremmin, nyt ahtaa maksimissaan 0.8bar ja meno mukavaa, mutta ei kyllä lähellekään 280hv/420nm menoa, ei sinnepäinkään.
Hukkiksen kellon tankokin liikkuu hienosti, ei ole jumissa.
Sit toinen hassu juttu, 1 ja 2 vaihteella ei mahda kuin 0.3bar maksimissaan ja sit 3-5 vaihteilla voi säkällä saada oikealla kuormalla tuon 0.8bar paineen aikaiseksi, normaalisti siinä 0.5bar tietämillä.
Mikähän vikana ja vikakoodeja ei anna. Hjälp!

EDIT: Interwepp selailin niin olis vika ehkä Mappi anturissa. Täytyypi ostella uusi ja testata.
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: laatikkovika - 06.04.2025, 16:54:44
Meillä oli vastaava teevitkussa ja mapissa oli vika.
Ei vaan sekään ihan tyrkyllä ole. :)
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: jak900 - 06.04.2025, 21:50:20
Millä ne koodit luettu ja pitäähän tuosta livedata nähdä, onhan se siellä optimoinninkin yhteydessä kai katsottu? Itse en ohjelmaa asentaisi vehkeeseen ennen kuin se vakiona toimii niin kuin kuuluukin.
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: laatikkovika - 06.04.2025, 22:38:37
Ei täs muuta mutta hyvin on jos 280 luvataan tuosta. Siis oikeesti eikä puheissa.
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: FASTDOHC - 07.04.2025, 08:38:32
Juu täytyy tuo MAPpi uusia ekana ja sit ihmetellä lisää  :)
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: volvotdi - 07.04.2025, 09:40:10
Ei täs muuta mutta hyvin on jos 280 luvataan tuosta. Siis oikeesti eikä puheissa.

Jos kaikki on kunnossa niin tuon verran sieltä tulee. Viime viikolla tein 3kpl: 282/423 ja 292/448. Jälkimmäisessä oli isompi cooleri ja parempi ahtopaineensäädin sekä ilmanotto parannettu. Topicin aloittajan autoa en mitannut jo senkin vuoksi kun paineet eivät nousseet edes vakioon.
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: FASTDOHC - 07.04.2025, 20:56:43
Nyt MAP vaihdettu ja alkoi kulkemaan. Siellä oli bosch 090 loppuinen MAP, ja olin lukevinani että tähän faceliftin kuuluu 295 loppuinen ja sellaisen ostin ja nyt kulkee mahtavasti, joten tuo 280hv ja 420nm on kyllä varmasti ja nyt olis kiva päästä penkkiin mittaamaan tehot. Samalla tuossa vkloppuna päivitin ilman oton ja heitin alkuperäisen muovipömpelin mettään ja laitoin 3" alumiiniputkesta yksinkertaisen ilman oton K&N tattisuodattimella.  8)
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: laatikkovika - 07.04.2025, 21:06:48
Ei muutaku lähetään kokeileen... ;)
Hianoo että noinkin helpolla alko kulkemaan. O0

Mee ny ihmeessä penkkiin joo niin nähhään vähän jotain lukuja. Se kooännä vaan ottaa lämpöstä konehuoneesta. En tiiä onko paras mahdollinen? Onhan siinä ääntä. :o
No, onhan se "isolohko". :) ittellä kun vaan vähän reilu 2.3 litraa...
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: volvotdi - 08.04.2025, 10:46:20
Nyt MAP vaihdettu ja alkoi kulkemaan. Siellä oli bosch 090 loppuinen MAP, ja olin lukevinani että tähän faceliftin kuuluu 295 loppuinen ja sellaisen ostin ja nyt kulkee mahtavasti, joten tuo 280hv ja 420nm on kyllä varmasti ja nyt olis kiva päästä penkkiin mittaamaan tehot. Samalla tuossa vkloppuna päivitin ilman oton ja heitin alkuperäisen muovipömpelin mettään ja laitoin 3" alumiiniputkesta yksinkertaisen ilman oton K&N tattisuodattimella.  8)

Laita viestiä niin mitataan nyt kun tekniikka pelaa
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: FASTDOHC - 26.07.2025, 14:15:48
Laita viestiä niin mitataan nyt kun tekniikka pelaa

Mulla menny kokonaan Ohita tämä viesti. Koska pääsisi mittailemaan? Mää laitan vielä whatsappia tulemaan.  :)
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: Tfive - 09.08.2025, 23:10:09
Hei, mistä saa toimivan map ja tcv ? Uskaltaako ostaa mätänetin osat ?
Minulla ei ole ahtopainemittaria, mihin se pitää kytkeä ?  tcv vaihto ei hirveästi parkkipaikalla innostaisi, vai onnistuuko repsikan pyöränkotelon kautta ?

Tuli hommattua kyseinen kulkine, ja vedot täysin kateissa, tuntuu kuin olisi 110hp  :-\ . Ei antanut mitään koodia vasta kuin tänään P0101 mutta mikään moottorinvikavalo ei edes pala.
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: laatikkovika - 10.08.2025, 09:28:18
Kyllä motonetista voi nuo hommata.
TCV on ikävä vaihtaa, ehkä jos tunkkaa autoa ylös ja menee alle makaamaan tai ajaa etupään rampeille(parempi). Hyvin varmistaa vain tunkkauksen, siis tukevat pukit.
Pyöränkotelon kautta en alkais ähräämään.
Voihan viedä pajalle tcv: n vaihtoon, ei siinä kauaa nosturilla mene.

Ahtomittarin letkulle löytyy paikka kun otat jakopään yläkotelon päätyosan irti, sen mikä suojaa rattaita ja vvt pyörien solenoideja.
Siellä menee pikku letku, se poikki ja t-haaralla ryöstät paineen, mieluimmin sieltä koneen takaosan ylänurkan paikkelta. Letkulle löytyy läpivienti siitä lähelta nurkasta missä on johtojen läpivienti. Siihen nätti reikä ja letku sisään.

Tuo koodihan on maf anturista. Voihan sen irroittaa ja putsata oikealla aineella tai ostaa suoraan uuden laadukkaan merkin.
Ei siinä silti välttämättä vika ole. :D
Onhan autollasi varmaan jo reilusti kilsoja takana niin ei kai sen uusiminen turhaa ole.
 *kahvia->
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: jak900 - 10.08.2025, 10:27:58
Kannattaa aina mitata, testata, syötöt ja väylät ennen antureiden vaihtoa, itse anturitkin monesti testattavissa, hyvin usein vika löytyykin johdotuksista ym kuin itse anturista, monessa paikkaa ladotaan antureita uusiksi ja vika kuitenkin muualla. Näitä selvittelyitä sitä suurimaksi osaksi itsellä on kun muualla ei ole tullut kuntoon. Ahdot näkyy jo testerilläkin kun käy lenkin ajelemassa jos vain anturit tietoa ulos antaa.
Otsikko: Vs: V50 T5 ahtopaine ongelmaa
Kirjoitti: Tfive - 10.08.2025, 22:04:26
Kiitos nopeista vastauksista.
Tedossa kyllä ettei ne koodit aina suoriltaan sitä vikaa sano, vain useasti sinnepäin :) Useampi volle ollut takavuosina.

Nollasin koodin ja tänään ajeltiin, tehot osittain palasivat mutta luulen sen uusiutuvan koska selvästi pätkii ahtoja kaasuttaessa, kuulostaa korvaankin että suhisee aivan kuin olisi ahtovuotoa.
Vien tuon kopperon joku kaunis päivä isompaan huoltoon. Ei nämä korjaukset enää itseä kiinnosta, kyllä taas mietin että mitä hittoa sitä tuli ostettua, mutta kun on liikaa ylimääräistä selvästi  :idiot2:
Tullut ajettua muutaman vuoden sähkärillä ja sille ei enää käyttöä ja tämä tuli kauppakassiksi, johon uponnut jo yli 2000e kuukaudessa, vielä menee varmasti saman verran kun pitäisi tuunailla  :buck2: