Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: FASTDOHC - 06.04.2025, 13:30:21
-
Elikkä kyseessä - 08 V50 T5 at R-design 230hv.
Olen nyt autolla puolisen vuotta ajellut ja toiminut hienosti.
Aloin sulien tullessa epäilemään, ettei autossa kaikki konit enään tallella, ettei millään vastaa 230hv autoa, pikemminkin vapari 170hv versiota.
Asensin ahtomittarin imusarjasta tulevaan paine letkuun ja näyttää täyskaasulla max. 0.4bar ahtoja.
Vikakoodeja oli yksi joka oli tcv venttiiliä viittaava.
No se on hankalassa paikassa niin annoin asian olla.
Mut alkoi niin polttelemaan asia, että auto kulkisi loistavasti, tilasin ajan lisäätehoa.fi Tampereelta ja hän lupasi autoon 280hv ja 420nm tehoa. Auto sinne ja sai kuulemma ohjelman asennettua, mutta ei mahda ohjelmoinnin jälkeen kuin 0.5bar ja ylärajat kuulemma 1.2bar tietämillä.
No, otin kopin asiasta ja sain ostettua ja vaihdettua tcv venttiilin ja auto alkoi ahtamaan ja kulkemaan paremmin, nyt ahtaa maksimissaan 0.8bar ja meno mukavaa, mutta ei kyllä lähellekään 280hv/420nm menoa, ei sinnepäinkään.
Hukkiksen kellon tankokin liikkuu hienosti, ei ole jumissa.
Sit toinen hassu juttu, 1 ja 2 vaihteella ei mahda kuin 0.3bar maksimissaan ja sit 3-5 vaihteilla voi säkällä saada oikealla kuormalla tuon 0.8bar paineen aikaiseksi, normaalisti siinä 0.5bar tietämillä.
Mikähän vikana ja vikakoodeja ei anna. Hjälp!
EDIT: Interwepp selailin niin olis vika ehkä Mappi anturissa. Täytyypi ostella uusi ja testata.
-
Meillä oli vastaava teevitkussa ja mapissa oli vika.
Ei vaan sekään ihan tyrkyllä ole. :)
-
Millä ne koodit luettu ja pitäähän tuosta livedata nähdä, onhan se siellä optimoinninkin yhteydessä kai katsottu? Itse en ohjelmaa asentaisi vehkeeseen ennen kuin se vakiona toimii niin kuin kuuluukin.
-
Ei täs muuta mutta hyvin on jos 280 luvataan tuosta. Siis oikeesti eikä puheissa.
-
Juu täytyy tuo MAPpi uusia ekana ja sit ihmetellä lisää :)
-
Ei täs muuta mutta hyvin on jos 280 luvataan tuosta. Siis oikeesti eikä puheissa.
Jos kaikki on kunnossa niin tuon verran sieltä tulee. Viime viikolla tein 3kpl: 282/423 ja 292/448. Jälkimmäisessä oli isompi cooleri ja parempi ahtopaineensäädin sekä ilmanotto parannettu. Topicin aloittajan autoa en mitannut jo senkin vuoksi kun paineet eivät nousseet edes vakioon.
-
Nyt MAP vaihdettu ja alkoi kulkemaan. Siellä oli bosch 090 loppuinen MAP, ja olin lukevinani että tähän faceliftin kuuluu 295 loppuinen ja sellaisen ostin ja nyt kulkee mahtavasti, joten tuo 280hv ja 420nm on kyllä varmasti ja nyt olis kiva päästä penkkiin mittaamaan tehot. Samalla tuossa vkloppuna päivitin ilman oton ja heitin alkuperäisen muovipömpelin mettään ja laitoin 3" alumiiniputkesta yksinkertaisen ilman oton K&N tattisuodattimella. 8)
-
Ei muutaku lähetään kokeileen... ;)
Hianoo että noinkin helpolla alko kulkemaan. O0
Mee ny ihmeessä penkkiin joo niin nähhään vähän jotain lukuja. Se kooännä vaan ottaa lämpöstä konehuoneesta. En tiiä onko paras mahdollinen? Onhan siinä ääntä. :o
No, onhan se "isolohko". :) ittellä kun vaan vähän reilu 2.3 litraa...
-
Nyt MAP vaihdettu ja alkoi kulkemaan. Siellä oli bosch 090 loppuinen MAP, ja olin lukevinani että tähän faceliftin kuuluu 295 loppuinen ja sellaisen ostin ja nyt kulkee mahtavasti, joten tuo 280hv ja 420nm on kyllä varmasti ja nyt olis kiva päästä penkkiin mittaamaan tehot. Samalla tuossa vkloppuna päivitin ilman oton ja heitin alkuperäisen muovipömpelin mettään ja laitoin 3" alumiiniputkesta yksinkertaisen ilman oton K&N tattisuodattimella. 8)
Laita viestiä niin mitataan nyt kun tekniikka pelaa