Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Toffan - 07.04.2025, 19:39:16
-
olisiko kellään seinäjoella tai lähialueilla lainata vida+dice vikakoodinlukuvehkeitä. tai jos pääsisi luettamaan koodeja (mieluusti lainaan kun autolla ei pääse kun kilometrin ajamaan kunnes sammuu ;D)
Auto tosiaan volvo v70 2003 2.4 vapari bensa
nyt kun kelit ovat lämmenneet niin auto sammuu täydestä laukasta kun lämmöt nousee normaaliksi, sitten odottelet 5-15min ja taaas lähtee käyntiin muttei yleensä pääse kilometriäkään kun sammuu taas. starttipilotilla lähtee käyntiin mutta sammuu heti kun ruiskuttamisen lopettaa.
kaiken järjen mukaan joku sammuttaa polttoaineen syötön koneelle, lisäksi polttoainekiskon päästä kun namiskaa painaa niin painetta kiskossa ei ole (ei ole anturia kiskon päässä)
anopin auto oli 3v takaperin seissyt 6v pihassa josta sen ajoon ja leimalle elvytin, tulpanvaihdot puolien tarkistukset ölyt suodattimet yms yms.
auto käy hieman oudosti, kylmänä startatessa nostaa kierroksia entisestään parhaillaan nousee yli 3k(saa alas kun laittaa vaihteen päälle)
autoon vaihdettu polttoainepumppu+suodatin,maf,tulpat,kampiakselin asentotunnistin. sekä kävin läpi ja putsasin jokaisen maadotuksen mitä autosta löytyy.
talvella jos oli yhtään pakkasta niin starttaamisessa meni useita minuutteja ja kertoja että käyntiin lähti, mutta kun käyntiin sai niin toimi kuin kuuluukin.
-
Auto varustettu pem yksiköllä? Voisi sekoilla juuri noin tai sitten pumpun rele reistaa. Tässä aikoinaan tuli vastaan omituisesti käyttäytyvä pem ja aiheutti vähän ihmetystä, pumppu kyllä pyöri jne mutta paineet oli hukassa.
-
En ole varma, tuota muistaakseni etsin joskus vuosi takaperin muttei vastaan tullut, toki en rengasta enempää irroitellut silloin, mahtaa sijaita siellä kaaren sisällä muovien alla?, yritin suoraa virtaakin pumpulle antaa akulta mutta ei mitään eloa, paineet silti hukassa
-
Ei kai tuossa pemmiä oo kun ei oo anturiakaan kiskon päässä, pelkkä schrader venttiili.
Pumpun rele cemmissä CMI12 se tosiaan kannattaa kokeilla.
(https://i.ibb.co/DPjMwkXJ/fuel-pump-relay.jpg) (https://ibb.co/DPjMwkXJ)
Jaa ei suorallakaan virralla. :o
Katso ettei bensalinja oo lytyssä. Niin pyörikö se pumppu suoralla eikä silti painetta?
Vaihdoitko pelkän pumpun vai koko tankkilaitteen?
-
Ei sitä kato onko pukin päässä anturia, pem voi silti löytyä niin kuin monesta löytyykin, näitä variantteja nyt on useita ja vastaan tullut / tulee. No vidalla tuo selviää ja testattavissa, tarvitse sen enempää arpoa.
-
Jaa. No täytyy sen pemmin jostain painetieto saada. Saako se sitten sen tarvittavan tiedon moottorinohjaukselta. Kaasun asento, ilmamassa sun muut kuormitustiedot?
Ei ymmärrä. :D
-
Niinpä, näitä kun on erilaisia ja kaikki roippeet ei aina ole siellä suutintukissa.
-
Noniin, elikkäs nyt on vikakoodeja luettu ja nollattu ainaki 100 kertaa, vikaa ilmottaa 4 puolalle, vaihdettiin vielä 4 ja 5 puolat päikseen niin ainavaan vika 4 puolalle. Sitten annettiin hyppyvirtaa suoraan moottorinohjaukselta 4puolalle, aina vaan sama vika. Sit ruvettiin nyppimään muilta puolilta johtoja irti ja nollattiin vikakoodit ja uutta starttausta ja aina vaan vikakoodi 4 puolalle vaikka oli 1 ja 2 puolan piuhat irti.
Nyt ei lähde enään käyntiin ollenkaan, hörähtää startatessa muttei käynnisty.
-
Ja koneen ohjelman mukaan ku puolassa vika niin katkasee polttoaineen syötön, oletettavasti vika tuolla päässä mutta jos moottoriohjauksessa olis vika niin varmaan antais muitakin vikakoodeja sieltä suunnasta jos ois rikki.
-
(https://i.ibb.co/4ZHSFhR3/IMG-1298.jpg) (https://ibb.co/4ZHSFhR3)
(https://i.ibb.co/ccqKdtp5/IMG-1297.jpg) (https://ibb.co/ccqKdtp5)
(https://i.ibb.co/rfvmscrm/IMG-1296.jpg) (https://ibb.co/rfvmscrm)
-
OBD-testerillä pitäis ratketa esim tuossa hyviä vaihtoehtoja: https://kodinkone.com/paras-obd-vikakoodinlukija/ (https://kodinkone.com/paras-obd-vikakoodinlukija/)
-
No tuossahan on viat luettu ja tulosteet näkyvillä.
On kyllä 2001 malli tuon lapun mukaan vaikka auto aloituksen mukaan 2003. ELK
Siinähän lukee että fuel trim disabled eli varmaan niinku lambda säätö pois käytöstä.
Siitä sit vaan katteleen nelosen puolan johtoja, niissä joskus vammoja sen muovikannen alla tai aiemmin. Murenee ne suojat johdoista ja johdon kuoret kärsii. Siitä sit maihin tai jotain.