Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Mrkcnnt - 09.04.2025, 13:14:33
-
Terve
Viimeaikoina ollut ikäväkseen viasta toiseen siirtymistä. Tällä erää olisi perästä kuuluva kahnaus.
Lähdin jokunen aika sitten tarkemmin kuuntelemaan, että perästä kuuluisi jarrujen laahausta. Molemmat puolet herkistettyä ja pyöränlaakerit vaihdettua ääni senkuin jatkuin. Nostin auton sitten ylös ja D päällä kävin kuuntelemassa äänilähdettä. Kahnaus ääni kuuluukin perästä, ja oikeastaan enemmänkin haldexin kohdalta eikä perämurikan. Kardaanin pyörintään suhteessa perä kahnaisee joka toisella kardaanin kierroksella. Kuskin penkille ääni kuulostaa jarrukilven hankaamiselta.
Huoltokuitteja selattuani tuli selville, että autossa on noin vuosi sitten ollut ilmeisesti vuoto-ongelmaa haldexissa. Pariin kertaan on vaihdeltu öljyjä sekä lisäilty ennenkuin koko pumppu uusittu. Mitään vuotoja perässä ei näy sekä neliveto pelaa ongelmitta, mutta selvästi siellä jokin meinaa antautua.
Voisiko vajailla öljyillä ajaminen vahingoittaa tuota haldexin kytkintä, joka alkaisi kahnaamaan?
Joka tapauksessa vinkkejä otetaan vastaan ennenkuin lähetään sokkona korjaamaan. Auto siis 2010 automaatti D5244T10
-
Pelkkää mutuilua, mutta vaikea kuvitella, että itse Haldex-kytkin pitäisi kahnausääniä, sehän on vain sinänsä yksinkertainen monilevykytkin. Voisiko ääni sittenkin tulla sieltä perästä? Käsittääkseni periä on mennyt tämän ikäisistä Ford-sukuisista Volvoista kohtuullisesti muutenkin.
-
Kyllä se ääni taitaa enemmänkin perän puolelta tulla. Kahnaava ääni tasoittuu mutta ei poistu kun vaihde päällä pysäyttää vasemman takarenkaan.
Laitoin tekohengityksenä RVS litkut öljyn sekaan, mutta onhan se korjattava ennenkuin kokonaan leviää.
Täältä foorumilta bongasin noihin hommiin erikoistuneen firman nimeltä Recro, joka siis sijaitsee latviassa. Sieltä sain tarjouksen osineen töineen 1560e + omat matkakulut päälle. Yhdestä paikasta kunnostetun perän saisi n. 1200e ja vaihto jäisi itselle, joten tuo latviareissu ei niin houkuttele.
Vaihtoehdoiksi näyttäisi jäävän:
1. kunnostetun perän ostaminen ja itse vaihtaminen.
2. Etsiä suomesta tekijä.
3. Perän uudelleen laakerointi itse. Tähän hommaan ei kauheasti löydy kokemusta, joten voipi olla että homma menisi harjoitteluksi ja auto seisoisi pidemmän aikaa nosturilla.
Onko ehdotuksia perän kunnostuksesta suomen maalla?
Väliaikaisesti etuvedoksi muuttaminenkin on käynyt mielessä. Eli kardaani, perä ja vetarit irti. Saisi rauhassa itse kunnostaa. Kardaanin poistolla etuvedoksi menetelmästä löytyy netistä muitakin hengenheimolaisia, mutta en ole vielä nähnyt, että joku ilman perää ajelisi. Vaatiiko esim vetareista ulommat nivelet abs antureita varten ja puristamaan laakereita yms.