Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jepeliux - 09.04.2025, 21:03:27
-
Elikkä T5 sen kone laskettuna paikoilleen, toimivana vieläpä.
Probleemana että vaikka kone on kannattimillaan pultatuna, se on semmosen +4 cm liikaa vasemmalla, siten että apulaite hihnan kiristin koskee seinämää, ei nojaa mutta osuu kuitenki, ja sehän nyt ei hyvä oo..
Ideoita tarvittas..
Kannakkeetkaan ei kuitenkaa mene monessa asennossa ???
Jakopään puoleinenkin kannake kin pultattuna eikä se mitenkään oudossa asennossa oo.
Eroa vanhaan pakettiin ei käytännössä oo kun uudempi lohko joka tuskin on sentti tolkulla leveempi ;D
Sitten kytkimen ilmauksesta, paine ilma ilmauks vekottimelle noin 4 kertaa menny nesteet linjan läpi eikä löydy ollenkaan vastetta, että onko nämä yleisestikkin työläitä vai?
-
RN-lohkon kanssa tarvitsee eri etukannakkeen. Reiät on lohkoissa vähän eri kohdissa, mutta sitä en muista oliko reiät vain eri asennossa vai hieman sivussa. Eihän ole mennyt esim. kakkoskoppasen kannakkeet sekaisin jos kone on sellaisesta? Pari senttiä on runkopalkkiin tilaa, ylätuesta näkee hyvin miten paljon linja on sivussa. Sen kuitenkin kuuluu olla suorassa.
Ilmaus paineilmauslaitteella työsylinterin nipasta vastasuuntaan tai nipasta letku kannuun jossa on jarrunestettä pohjalla, rauhallisesti pumppailee polkimella sekä varmistaa, että nestettä on riittävästi.
-
Yläkannake minusta näyttää ainakin suorassa olevan ???
Etummainen kannakessa on kumi osuus hieman revenny näköjään, mutta tuntuis olevan rauta sisusta.
Myös vaihteiston ja apurungon väliin tuleva tuki on suorassa
(https://i.ibb.co/M5ZqkLWZ/20250409-214548.jpg) (https://ibb.co/M5ZqkLWZ)
(https://i.ibb.co/VpYbpKgc/20250409-214454.jpg) (https://ibb.co/VpYbpKgc)
(https://i.ibb.co/QsQDr1S/20250409-214407.jpg) (https://ibb.co/QsQDr1S)
-
94- on auto ja RN lohko on tosiaan, ja kannake on tämmönen, eri kohdis oli reiät vanhassa kannakkeessa.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/8369800/2798-mfr-febest
Seuraavaks oli tarkotus kokeilla vasta suuntaan työntää kytkin syl nesteet, pohiskelin vaan että miten ee normikeinoin lähe ilmautumaan ???
-
Ei kai niissä oo apurungossa eroo?
Uudemman lohkon kanssahan ei kans oo tuota ulkonevaa kiristintä kun se on jemmassa siellä alempana.
On tuo silti liian lähellä lokaria.
Heittelen täs vaan kun en ole uutta lohkoo laittanu vanhaan. :idiot2:
-
Moottorin etukannake taitaa olla kakkoskorisesta muodon perusteella. Pitäisi olla 99-00 ykköskorisen kannake. Siinä kannakkeen yläpultti ja tukikuminmutteri on ~samassa linjassa. Ylätukikin on pikkaisen sivussa, koska helan kuuluu tulla saman verran läpi moottorin puoleisen korvallisen molemmilta puolilta.
Kuvassa keskellä ykköskorisen RN kannake.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/855%20-94%20D5%20AWD/Laitot%202023/59.jpg?img=medium)
Kuvan perusteella kone on ehkä 1,5-2cm sivussa, ei siellä välissä paljoa tilaa ole.
-
Okei, hankala on ollu arvioida paljonko siellä sitä tilaa pitäs olla, valokuvista ja videoista. Muutakun että koskee se ei voi, Apulaite hihnan kiristimen pyörässä on semmonen neliskanttinen ulonema joka osuu.
Eli ymmärsinkö oikein tuo kuvan keskimmäinen kannake pitäs mennä lohkoo kiinni? Kun ne tosiaa on tuossa uudemmassa ne reiät leveemmällä, kuten tuossa mikä nyt on paikoillaan(eli lankun kuvassa vasemman puoleinen)
-
Vasemmanpuoleinen ja keskimmäinen on RN-lohkolle. Erona vasen on kakkoskorisen ja keskimmäinen ykköskorisen(joka on sama kuin 850). Jos tarkkoja ollaan niin vasemmanpuoleinen on D5:lle, mutta erona on vain alipainenipan reikä. Kuten kuvasta näkyy, tukikumin kiinnityskohdan linjauksessa on iso ero, suht lähelle sitä luokkaa minkä verran kone on liikaa sivussa.
-
Niin kyllä, mut onko lohkon kiinnitys kohdat samoilla kohdilla vasemman ja keskimmäisen kohdalla? Kun nyt paikoilla oleva on tuo 2 koppasen, ja se käy siihen kiinnityskohdiltaan oikein nii meneekö siihe myös tuo keskimmäinen?
-
Niin kuin sanoin, ne on samalle lohkolle. Kakkoskoppasen tuella saa sen lopputuloksen joka on nyt.
-
Kiitos, pitääpäse se hommata :)
-
Eipäs ollukkaa nii simppeli hommata osaa, uuden tilasin joka oli olevinaan ykkös koppaseen, mut olikii sama kun nykyinen eli 2 koppasen...
Kysymys löytyykö keltään kyseistä kannatinta?
Verkkokauppojen syövereistä löytyy vaan juuri tuota väärää..
-
Tori.fi niin varmaan löytyy.
-
Kysäise facen volvo ryhmistä niin veikkaan että löytyy hetkessä. Niissä aktiivista porukkaa ja jäseniä näissä kymmeniä tuhansia.