Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: ande2 - 10.04.2025, 15:47:59
-
V50 2007, 2.4 bensa. ajettu 220000km.
Mistä voisi johtua että auto käynnistyy laiskasti vähän tuntuu samalta kuin jos virta olisi loppumassa. Välillä kuuluu myös pieni vinku samalla kun käynnistyy.
Testattu akkutesterillä akun kunto, cranking sekä lataus, ilmotti kaikki testit normaaleiksi.
Mikä voisi aiheuttaa moista? Voiko olla startti? mitään ylimääräisiä klik ääniä ei kuulu.
-
Voisiko moottorin ja korin välinen maadoitus olla huono? Tuohan olisi helppo apuvirtakaapeleilla testata.
-
Miten tarkalleen tuon tekisin?
-
Miten tarkalleen tuon tekisin?
Moottorista koriin apuvirtakaapeli ja sitten testaa startata. Jos pyörittää normaalisti eikä laiskasti, niin koneen/korin maadotukset hapertuneet olemattomiksi.
-
Ei ollut vaikutusta lisämaadoituksella.
Yritin molemmista nostosilmukoista sekä moottorin takana olevasta lattamaajohdosta.
En tiedä pitäiskö suoraan mennä startin vaihtoon. Olen vaan ymmärtänyt että startin oireet olisi hieman toisenlaiset kuin pelkkä laiska käynnistys. Onko nää sitten ensi ensi oireet.
-
Startti kulunut loppuun tai akun jännite tippuu liian alas kuormituksen aikana vaikka testeri näyttäisikin sen ehjäksi. Akun kunnon näkee parhaiten sellaisella testerillä josta löytyy Crank-testi, jossa mitataan akun pienin jännite starttauksen aikana.
Startille menevä plus kaapeli voi olla myös huono. Aina syy on ollut huonossa jomman kumman pään kaapelikengän liitoksessa, josta johtunut iso yli 1-2V jännitehäviö. Helpoin mitata latausjännitteen kautta mikäli tässäkin tapauksessa latauksen plus kulkee startin kautta akulle. Mittaa yleismittarilla millivolttialueella tyhjäkäynnillä laturin plus lähdön ja akun plus navan välin, pitäisi olla 0,2V luokkaa max. Mittauksen ajaksi kaikki sähkölaitteet päälle ja lataukselle mahdollisimman paljon kuormaa Samalla tavalla mittaa maadoituspuolen suoraan laturin rungosta akun miinukseen, jännitehäviö pitäs olla vielä pienempi kuin plus puolella.
EDIT: Ainakin diesel malleissa on akun plus kaapelin akunkengän yhteyteen integroitu päävirtasulakkeet ja teoriassa sielläkin vois olla ylimääräistä vastusta huonon kontaktin vuoksi. Epätodennäköistä kylläkin. Jos jokin kohta kaapeleissa tai liitoksissa lämpenee selvästi on se selvä merkki jostain ongelmasta.
-
Mulla on testerissä toi cranking ja se oli myös ok. Samoin testerin charging toiminto oli normal. Testerinä Topdon bt100.
-
antaako vikakoodeja ? https://keskustelu.suomi24.fi/t/14460128/starttaa-valilla-huonosti-vika-startissa . https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=128965 . https://www.overdrive.fi/forum/threads/startti-pyoerittaeae-hitaasti.308175/
-
Vaihda se startti.
Kaapeli hyvin kiinni startissa? >:(
-
Joo kyllä tässä suunitelma on että ostan uuden startin ja pyydän huollossa tarkistamaan startin johdot. Jos johdot ok niin sitten startti vaihtoon.
On vaan pk seudulla pirun pitkät jonot huoltoon, 3-4 viikkoa( Bilia, Debil) onkohan muita uusia päteviä korjaamoita ilmaantunut?
-
Onko Tuusula liian kaukana? Jos ei niin kysy aikaa Hubon Autosta. Heidän tube kanavan perusteella uskaltaisin suositella.https://www.hubonauto.fi
-
Jos on lyhyet jonot niin se kertoo jostakin...
Tässä hiljakkoin käytin täällä kotopuolessa ns ei vakiokorjaamoani kun sinne olis pikkuhommaan ollut kahden viikon jono.
Tähän toiseen pääsi kahdessa päivässä. No niinhän se sit kävi että ite joutu paikkoon jälkiä. Eipä tarvii mennä.
Oon tehnyt niin että heti jos joku alkaa oireileen mitä ei ite viitti pihalla talvella tehdä, olen varannut ajan enkä odota lopullista särkymistä. Jos tilanne muuttuu niin saahan sen ajan peruttua.
Ei joudu oleen ilman autoa hyvässä lykyssä laisinkaan.
-
No aamulla ei sitten käynnistynytkään enää.
Kuullostaisi että startti pyörisi vaan tyhjää.
No hinurilla huoltoon…