Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Mella - 11.04.2025, 12:40:17
-
Onko asiantuntijoilla tietoa kyseisen automallin Volvo-sovelluksella käynnistettävän lisälämmittimen sähkötehosta ja lämmittääkö tämä kabiinin lisäksi myös moottorin veden?
-
Tehosta en osaa sanoa mutta taitaa olla EU:n säädösten mukaan moottorin lämmitys kielletty joten sekin lämmitin on vain sisätiloille ei moottorille.
-
5 kW on jäänyt mieleen, mutta nopea googlailu ei vahvistanut tätä oikeaksi tai vääräksi. Kuulostaa kuitenkin järkevältä.
-
Tehosta en osaa sanoa mutta taitaa olla EU:n säädösten mukaan moottorin lämmitys kielletty joten sekin lämmitin on vain sisätiloille ei moottorille.
Lukisin mielelläni lisää tuollaisesta EU-säädöksestä ja milloin sellainen on astunut voimaan. Polttomoottoreitahan on esilämmitetty kautta aikojen aina nuotiosta ja hiilipadasta moottoriöljyä lämmittäviin sähköisiin pintaelementteihin.
-
Olen aiheen tiimoilta pelkkä amatööri, jos edes sitä, mutta olen antanut itseni ymmärtää että esilämmitystä ei ole kielletty mutta jos moottoria esilämmitetään, niin siitä aiheutuvat päästöt lasketaan auton päästöihin jollain kierolla kaavalla.
-
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/d3e2019a-a06e-508a-a8c9-83f29752d60e
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-dieselsaannot-johtavat-erikoiseen-tilanteeseen-moottorin-esilammitys-pakkasella-ei-ole-enaa-mahdollista/80306511-906b-310c-9d84-659ef7c3a462
-
Taitaa mennä hieman ohi aloittajan autosta, mutta omasta -20 vuosimallin dieselistä tuota lisälämmittimen toimintaa tutkin aikoinaan testerin kanssa. Nollakelillä ja pikkupakkasillakin moottorin lämpö oli lämmityksen jälkeen selvästi ylempänä kuin ulkolämpö, mutta ehkä jostain -5-10c pakkasista kylmemmällä kelillä moottori ei enää lämmennyt ollenkaan. Nestekiertoa ohjataan magneettiventtiilillä joko pelkästään sisäkennolle tai sitten ns. täydelle kierrolle jossa moottorikin on mukana.
Oma tulkinta asiaan on että tuo lämmittimen lyhyt 30min käyntiaika (vs. vanhempien 50min) on se rajoittava tekijä koska ohjaus on selvästi tehty mukavuus edellä eli sisätilat lämmitetään ensin tavoitelämpöön ja moottori saa osansa vasta sen jälkeen. Tähän asti ei sitten vaan kovemmilla pakkasilla ikinä päästä. Eli ei sitä moottorin lämmitystä suoranaisesti kielletty todellakaan ole.
Koska tuo kiertoa ohjaava venttiili on jännitteettömänä ns. täyden kierron asennossa niin ratkaisin asian ottamalla siitä sähköliittimen irti. Näin lämpenee moottori kelillä kuin kelillä vaikkakin sisätilat jää kyllä huomattavasti viileämmäksi kovemmilla pakkasilla.