Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 18.04.2025, 14:49:37
-
Ajoin eilen mökille ja aivan tyhjästä alkoi vasemmalta edestä kuulua jurinaa, aivan kuin vanhan miljoonan ajetun mersun perästä. Äänen taajuus muuttuu nopeuden suhteessa, mikä vaihde - ei vaikutusta. Ääni kuuluu vaikka rullaa vapaalla.
Vaihdoin syksyllä molemmat vetarit ja kuskin puolelle fag pyöränlaakerin.
Oisko vaan pyörän laakeri antautunut kertalaakista?
-
Mahollista, tunkkaa ylös ja pyörittele.
-
Mahollista, tunkkaa ylös ja pyörittele.
Täytyy kokeilla kun pääsen sivistyksen pariin, mökillä ei oo tunkkia - vois tietty auton omalla kokeilla jos oikein innostuisi :)
-
Kopista ei varmuudella kuule oikeaa suntaa että tosiaan keula ylös ja pyörittelemään ja kuuntelemaan / pitämään samalla jousesta kiinni.
Nimim. vaimon kanssa ei päästä ymmärrykseen kumman puolen sisustuksesta räminä tulee
-
Kopista ei varmuudella kuule oikeaa suntaa että tosiaan keula ylös ja pyörittelemään ja kuuntelemaan / pitämään samalla jousesta kiinni.
Nimim. vaimon kanssa ei päästä ymmärrykseen kumman puolen sisustuksesta räminä tulee
Yep - mulla on kitkat vielä alla, vaihdan samalla kesägummit kun tunkkailen ja pyörittelen.
Onko S60 nokassa jokin kohta, josta voisi koko keulan nostaa ylös?
F11 on oikein selkeä teräslaatta muovien keskellä.
-
Ohjekirjassa ei ole mainittu mut on siinä apurungon etuosassa yhä sitä varten kuoppa, josta tarvittaessa olen nostellut. Jakaisin kyllä kuormaa jollain teräslevyllä tms. laajemmalle kun se apurunko voi D5:n painosta mennä enemmänkin kuopalle.
-
Juu. Tosson ton vanhemman nostokohtia.
(https://i.ibb.co/XZPQmSWq/16428400095428157557048366631225.jpg) (https://ibb.co/XZPQmSWq)
Väittäisin että nuo apurungon nurkat on hyviä kohtia, ei niillä kyllä koko nokka nouse ellei oo kaks tunkkia tai pukittaa ensin toisen puolen mutta on turhan työlästä.
-
Juu. Tosson ton vanhemman nostokohtia.
(https://i.ibb.co/XZPQmSWq/16428400095428157557048366631225.jpg) (https://ibb.co/XZPQmSWq)
Väittäisin että nuo apurungon nurkat on hyviä kohtia, ei niillä kyllä koko nokka nouse ellei oo kaks tunkkia tai pukittaa ensin toisen puolen mutta on turhan työlästä.
Thx. Volvossa keulan nosto, esim. koiranluiden vaihtoon, on hiukka työlästä kun kyljen etummaisesta nostokohdasta myös takapyörä nousee ilmaan. Viimeksi käytin kahta tunkkia, koko auto ei onneksi noussut ilmaan :) Kuvan keltaisen (lienee pohjapanssarin takana) nuolen paikasta voisin yrittää ja käyttää paksua, noin 150mm halkaisijan kumityynyä hallitunkissa. Tai sitten kahdella tunkilla sivuilta.
Joskus puuhastellut niin, että nokka ensin ylös ramppien avulla ja sitten takapyörien etu-ja takapuolelle kiilat ja kahdella tunkilla etukulmat irti rampeista. Nykyään käsijarrukin toimii hyvin ja tukee tätä.
-
Matkustajan puoleinen etupyörän laakeri oli vaihtokunnossa. Uusi FAG tilalle ja kesärenkaat kitkojen tilalle. Nyt menee kuin sukkasillaan.