Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Mcclane22 - 19.04.2025, 09:12:57

Otsikko: Volvo v70 2.5tdi mk1 -00 laturi
Kirjoitti: Mcclane22 - 19.04.2025, 09:12:57
Moikka:)

minulla on volvo v70 2.5 diesel mk1 kori ja vuosimalli 2000.
laturin valo alkoi syttyä tyhjäkäynnillä ja se sitten sammui aina kun kierrokset nousi yli 1400.
huomasin ajossa että kun se latauksen valo syttyi niin sisäpuhallin myös lopetti puhaltamisen ja taas kun valo sammui niin alkoi puhaltaa mutta huonosti.
kävi sitten lopulta vielä niin torstaina että akku sitten tyhjeni ja ei volvo enää jaksanut käynnistyä.
oli alle 12v pudonnut akun virta.
eilen kävin ostamassa motonetistä uuden Exide EA770 77 Ah / 760 A akku P278 x L175 x K190 -+ akun ja alkoi sitten kyllä paremmin pitää virtaa.
vanha exide oli 5v vanha.

mittasin latausta auton käydessä ja se oli 12.4v kierroksilla ja tyhjäkäynnillä 12v. eli laturi ei nyt sitten juurikaan lataa.
mittasin sen motonetin akun virran heti ennen käynnistystä 12.1v ja kun ajettiin 20km niin se oli noussut 12.5v eli lataa hitusen.

tuli sitten tässä aamulla mieleen että mitä maksaa uusi jännitteensäädin tuollaiseen ja laturiin ja onko se helppo sekä nopea vaihtaa?
tämä laturi on vaihdettu jossain 500 000km kohdalla ja nyt on mittarissa 691 000 km niin voisiko sieltä olla vain hiilet loppu?
ja ne hiilethän on siinä jännitteen säätimessä.
mietin että jos soittaisi jyväskylän autosähkölle jas että mitä maksaa niillä sen jännitteensäätimen vaihto.

ja pystyykö tuon säätimen vaihtamaan laturin ollessa autossa paikallaan,laturin takakansi auki ja uusi säädin kiinni?
tilaa tuossa on jonkun verran kun laturi on ohjaustehostimen alla ja sen takakansi näkyy aika hyvin.