Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: nightbird - 19.04.2025, 17:18:15
-
Otsikon auto XC60 D5 AWD R-design vuosiumallia 2012, ruotsin tuontiauto. Siihen vaihdettiin itämaan korjaamossa Motonetista hankkimani alkuperäislaatuiset etu- etujouset, ei sport jouset. Nyt sitten tuon "korjaamon" rempan jälkeen etupää narisee ja pitää ääntä. Ei pitänyt ennen vaihtoa, vasen jousi oli poikki.
Lisäksi syö kummankin eturenkaan sisäreunat pilalle. Olisko tämä korjaamon vika vai onko esim. jouset väärät (pituus)ja vaikuttaisiko se esim. kallistus kulmiin? Näyttäisi ihan kuin olisi ulospäin. Selviääkö jostain tyyppikilvestä varustus eli mikä jousitus tuossa on? Missä tuo varustuksen kertova kilpi on ?
-
Otsikon auto XC60 D5 AWD R-design vuosiumallia 2012, ruotsin tuontiauto. Siihen vaihdettiin itämaan korjaamossa Motonetista hankkimani alkuperäislaatuiset etu- etujouset, ei sport jouset. Nyt sitten tuon "korjaamon" rempan jälkeen etupää narisee ja pitää ääntä. Ei pitänyt ennen vaihtoa, vasen jousi oli poikki.
Lisäksi syö kummankin eturenkaan sisäreunat pilalle. Olisko tämä korjaamon vika vai onko esim. jouset väärät (pituus)ja vaikuttaisiko se esim. kallistus kulmiin? Näyttäisi ihan kuin olisi ulospäin. Selviääkö jostain tyyppikilvestä varustus eli mikä jousitus tuossa on? Missä tuo varustuksen kertova kilpi on ?
Tästähän on jo jonkun oikeusasteen päätös, et jos korjaamo asentaa asiakkaan tuomat väärät osat on se vastuussa korjauksesta. Kyllä niiden jousien pituus ja jousen paksuus pitää olla samat kuin irroitetuissa, jos ei ole, ei niitä pidä korjaamon asentaa. Ei vaikka kuinka olisi asiakkaan tuomat.
Ja suunnattavana käyttäisin ko operaation jälkeen.
-
Otsikon auto XC60 D5 AWD R-design vuosiumallia 2012, ruotsin tuontiauto. Siihen vaihdettiin itämaan korjaamossa Motonetista hankkimani alkuperäislaatuiset etu- etujouset, ei sport jouset. Nyt sitten tuon "korjaamon" rempan jälkeen etupää narisee ja pitää ääntä. Ei pitänyt ennen vaihtoa, vasen jousi oli poikki.
Lisäksi syö kummankin eturenkaan sisäreunat pilalle. Olisko tämä korjaamon vika vai onko esim. jouset väärät (pituus)ja vaikuttaisiko se esim. kallistus kulmiin? Näyttäisi ihan kuin olisi ulospäin. Selviääkö jostain tyyppikilvestä varustus eli mikä jousitus tuossa on? Missä tuo varustuksen kertova kilpi on ?
Kilpi on vänkärin puolen takaoviaukossa, saranapuolella. Siinä on alarivin ekana numerorivi mistä selviää jouset ja iskarit. R-designissä on nuo sporttijouset.
Mutta jouset ei vaikuta tuohon narinaan, siellä on varmaan pallonivel(et) ruosteessa. Paljonko on ajettu rempan jälkeen jos jo voit arvioida että sen takia syö renkaita?
-
Usein on joutunut korjaamaan kääntölaakereiden asentoa kun toisaalla ei ole laitettu kootessa merkkejä linjaan. Kääntölaakerin molempien puoliskojen ulokkeiden pitää osoittaa kohti koria samassa linjassa iskarin alapäässä olevan kohdustusnystyrän kanssa. Muuten jousi voi ottaa koriin kiinni.
Tai on jätetty kääntölaakerin ja jousen välinen vaimenninkumi pois jolloin jousi ottaa kiinni yläpään kiinnityspulttiin.
-
Usein on joutunut korjaamaan kääntölaakereiden asentoa kun toisaalla ei ole laitettu kootessa merkkejä linjaan. Kääntölaakerin molempien puoliskojen ulokkeiden pitää osoittaa kohti koria samassa linjassa iskarin alapäässä olevan kohdustusnystyrän kanssa. Muuten jousi voi ottaa koriin kiinni.
Tai on jätetty kääntölaakerin ja jousen välinen vaimenninkumi pois jolloin jousi ottaa kiinni yläpään kiinnityspulttiin.
Itse opin tämän kohdistuksen kantapään kautta. En katsonut tarpeeksi tarkkaan purkaessa enkä katsonut ollenkaan Vidasta. :facepalm:
Mulla ei tietääkseni ottanut jousi mihinkään kiinni.
Yksi vaihtoehto topicin ongelmaan voisi olla iskarin yläpään kääntölaakerit, jos ei ole vaihdettu remontissa. Pelkkä rasvaaminenkin voi auttaa. Vaatii tosin koko tolpan ottamisen pöydälle. :buck2:
-
Itse opin tämän kohdistuksen kantapään kautta. En katsonut tarpeeksi tarkkaan purkaessa enkä katsonut ollenkaan Vidasta. :facepalm:
Mulla ei tietääkseni ottanut jousi mihinkään kiinni.
Yksi vaihtoehto topicin ongelmaan voisi olla iskarin yläpään kääntölaakerit, jos ei ole vaihdettu remontissa. Pelkkä rasvaaminenkin voi auttaa. Vaatii tosin koko tolpan ottamisen pöydälle. :buck2:
Joo tuo kohdistaminen on tärkeä. Ja olis kyllä pitänyt vaihtaa samalla kertaa ku remontoi. Oikeestaan hevetin typerää jättää vaihtamatta ku laadun tietää. Ja uudet maksaa jtn 20 € kpl.
-
Kilpi on vänkärin puolen takaoviaukossa, saranapuolella. Siinä on alarivin ekana numerorivi mistä selviää jouset ja iskarit. R-designissä on nuo sporttijouset.
Mutta jouset ei vaikuta tuohon narinaan, siellä on varmaan pallonivel(et) ruosteessa. Paljonko on ajettu rempan jälkeen jos jo voit arvioida että sen takia syö renkaita?
Kiitos vastauksesta. Mitä eroa on vakio ja sporttijousilla? Onko sportti jäykempi ? Onko se pidempi kuin vakio ja voiko tuo jousen erilaisuus aiheuttaa tuon renkaan sisäreunan kulumisen. Kun nyt näyttäisi että etupää on turhan alhaalla ja jos katsoo renkaan yläpuolelta niin aivan kuin olisi kallellaan. Jos jousella ei tuohon kallistukseen ole vaikutusta niin varmaankin kulmat on liikaa harittamasssa vai miten ?
-
Sportti on jäykempi