Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: lillijor - 20.04.2025, 09:01:53
-
Olisiko valistuneita arvauksia mikä voisi aiheuttaa vapinaa autoon tietyllä kierrosalueella vedätettäessä , paremminkin korkeammilla kierroksilla. Vapinan voimakkuus riippuu mielumminkin kierrosalueesta kuin nopeudesta. Nyt lienee selvää että renkaista se ei ole peräisin kun vaihtui ne kesärenkaiksi ja sama ilmiö jatkuu.
Tutkin asiaa paremmin vielä kun pääsen ite koeajamaan auton kun tyttären auto kyseessä niin tarkentelen oireita vielä.
Mutta veikkauksia tai kokemuspohjaista tietoa saa esittää, Kiitos.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120915.0
Jotkut päässy vapinoista suutinten vaihdolla. :o
-
No johan on ollut hankala vaiva löytää. Saattaa olla että en ala kauheasti asiaan paneutumaan , jospa tulisi selkeämmin vaika esiin jos alkaa pahenemaan. Ei viitti hakuammuntana puolta autoa alkaa uusimaan ilman että on mitään vaikutusta asiaan. Ko. yksilö on muuten vain rapiat 100tkm ajettu että ei pitäis tukikumit olla huonot jos ei ole sitten iän puolesta itsestään haperuvaa laatua niinkuin sievin turvajalkineiden pohjat :). Auto 2005
-
Etualatukivarsin takapuslat vaihdettu. Tilanne vähän parani kun tiukemmat kumit. Oli niissä sanomista. Mutta edelleen 80-100km/h vauhdissa kun kiihdyttää 4 tai 5 vaihteella niin aika vapinat on.
-
Itellä oli sama ongelma v50 2.4 kanssa viime kesänä, nimenomaan 80km vauhissa alko tärräämään ja kun pääsi +100km/h vauhtiin niin tärinä loppui.
Ekaksi vaihdettiin moottorin tukikumit, niitä tais kolme olla, sillä lähti 70% tärinöistä, mutta vieläkin tärisi 80km/h vauhdissa. Tärinä tuntui enemmän kuskin puolelta joten vaihdettiin sitten vasen vetari ja sen jälkeen tärinä lakkasi kokonaan.
-
Appleen saa värähtelymittaussoftan jolla voi hakea tärinän syitä.
Maksaa valitettavasti n 100 EUR mutta vaikuttaa pätevältä.