Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40CC (vm. 13-19) => Aiheen aloitti: Ovaspe - 28.04.2025, 11:35:06
-
Nyt tarvitsisi todellisen Volvo spesialistin neuvoa. :-\ Otsikon mukainen Volvo kerryttää ilmaa jäähdytysjärjestelmään. Autoon oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta nokka hihna ja vesipumppu. Kun ilma / lämpenemis ongelma alkoi, asiaa mietittiin työn tehneen korjaamon kanssa. Tulos oli että oletettavasti vesipumppu viallinen. Purettiin, ja vesipumppu olikin täysin kunnossa. Luultiin että jäänyt ilmaa edellisestä pumpunvaihdosta. Kunnon ilmaus alipaine laitteella. Auto toimi ihan ok 2 kuukautta, sen jälkeen taas mittavasti ilmaa. Mitattu on ettei pakokaasuja ole nesteen mukana. Eli todennäköisesti kansi / tiiviste on kunnossa. Ja kun ilmaa uusiksi, menee taas vähän aikaa ok, kun taas lakkaa lämppärissä vesi kiertämästä. Mistä tämä voi johtua ? Olisiko EGR lauhdutin syyllinen tähän ? Vai onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ongelmasta ? Kiitos jo hyvistä ideoista.. Itsekkin autonasentajana jotain näistä ymmärrän. Mutta tämän kanssa alkaa ajatukset loppua.
-
Onko eberi käytössä? Ettei se kiehuttais nesteitä?
-
On käytössä. Tämä ongelma alkoi viime syksynä, kun ei vielä ollut pakkasia. Ja Volvon lisälämmitin ei lähde päälle jos ei ole miinuksella. Itsekkin sitä epäilin, ja olen webasto "spesialistilta" asiasta kysynyt. Oli sitä mieltä ettei ongelma siitä johtuisi.
-
Lisälämmitin käynnistyy +5 asteessa ja sen alapuolella, jos tarve vaatii. Automatiikan saa valikoista pois, joten tuo helppo sulkea pois yhtälöstä ja kesä sen tekee luonnostaan.
Voihan se egr- jäähdytin kiehuttaa vettä myös, mutta silloin egr jumittaa auki ja päästää pakokaasut kiihdytyksessä imusarjaan. Varo vaan ettei pala koko auto. Egr-jäähdyttimen voi ohittaa kokeeksi, mutta jos egr jumii silloin auki, niin nokipalo imusarjassa on entistä todennäköisempi.
-
Ok. Voisiko EGR jäähdytin alkaa vuotaa ilmaa / pakokaasua jäähdytysjärjestelmään ? Toki nämä kaikki ajatukset on varmasti todennäköisiä vikakohteita.
-
Pieni vuoto vaikkapa jossain letkussa tai liitoksessa. Ei vuoda autoa käytettäessä kun lämpiää mutta moottorin jäähtyessä järjestelmään muodostuva alipaine vetää vähän ilmaa sekaan.
Tokihan korkki päästää ilmaa paisariin mutta jos se vaikka vähän jumii niin voi tehdä tuon.
Kerran osunut kohdalle tuollainen 35 vuoden aikana. :o
-
Joo. Itselläkin vähän samanlaisia ongelmia ollut vuosien saatossa. Vaikka ei täysin kokopäiväsesti ruuvannutkaan. Mutta tämä on pahin kyllä. Korkki oli ensimmäinen, mikä vaihdettiin uusi kun alkoi oiria. Auto pojan ja hän työreissulla 1,5 viikkoa. Otan nyt lisälämppärin pois päältä, perinteisesti kuitenkin alle +5astetta, kun Vappu. Ja ilmaan taas huolella, koitan itse ajella. Näkee mitä nyt tapahtuu. Tulen tänne kertomaan, heti kun saadaan ongelma ratkaistua. Kiitos avusta !
-
Ok. Voisiko EGR jäähdytin alkaa vuotaa ilmaa / pakokaasua jäähdytysjärjestelmään ? Toki nämä kaikki ajatukset on varmasti todennäköisiä vikakohteita.
EGR jäähdytin voi vuotaa pakokaasut jäähdytinnesteeseen, mutta sen pitäisi näkyä merkkiaineella. Yleensä kuitenkin toisin päin, että EGR jäähdytin vuotaa jäähdytinnestettä imusarjaan. Silloin jäähtytinneste palaa moottorissa eikä vuotoa näy ulospäin. Jälkimmäisessä tapauksessa syntyy vajausta jäähdytysjärjestelmään. Vuodon voit poissulkea ohittamalla EGR jäähdyttimen. Jumittavan EGR venttiilin voi blokata kokeeksi umpilaipalla. Jumittavasta EGR venttiilistä pitäisi kyllä olla vikakoodeja muistissa.
-
Kiitos näistä vielä. Tutkitaan lisää, ja luetaan vikakoodit.
-
No niin. Vapun ratoksi kävin ostamassa alipaine ilmaus vehkeen. Ajattelin että koitan itse ilmata kunnolla, ja sammuttaa lisälämmittimen. Ajella muutaman päivän ja katsoa mitä tapahtuu. Tyhjäsin koko jäähdytysjärjestelmän, täytin alipaineella ohjeiden mukaan. Kävin koeajon, ei kierrä lämppärissä. No , ei kun uusiksi koko homma. Mietin että tein jotain väärin. Sama lopputulos. Sitten imin termostaatti kotelon ilmaus ruuvistä , jarrujen ilmaus laitteella. Varmaan 2 kertaa koko järjestelmän tilavuuden. Sitten alkoi taas vesi kiertää myös lämppärissä. Täytyy nyt ajella, ja katsoa mitä tapahtuu. Vähän tuli se fiilis, että ilmaa ei ole vaan saatu pois kertaakaan sen nokkaremmi remontin jälkeen. Sanoi kyllä se Jyväskyläläinen korjaamon kaveri, että oli ollut kummallakin kertaa ilmaamisen kanssa ongelmia mitä yrittivät tämän laitteen kanssa.