Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Lankku - 28.04.2025, 20:34:02
-
Kuten usein asioiden kanssa on, aiheen otsikosta voi jo hieman päätellä mitä tuleman pitää V:>
Jo viime vuonna oli tarjolla käyntivaivainen 850 farkku samalta taholta jolta oli tullut ostettua aiemmin kaksi takavetoa. Asia jäi muiden juttujen ja varsinainen käyttötarkoituksen puuttumisen myötä. Nyt kyseessä olevan projektin nostaessa päätään kyselin vieläkö auto on, kävin katsomassa ja sovittiin kaupat. Satunnaisesti pahankin nykimisen takia oli jäänyt seisomaan muutamaksi vuodeksi, muttei sentään ollut taivasalla tai nurmikolla.
Pitkänäperjantaina käytiin cc57:n kanssa hakemassa ja remonttia sai tehdä jo ennen lähtöä. Käyntiin lähti heti, mutta kierroksia ei ottanut ja silloin kävi kuin vajailla tai bensanpuutteessa. Myöskin ilmasuulakkeista alkoi nousemaan höyryä koneen lämmettyä eli kenno puhki suht reilusti. Perusasioiden tarkastuksen ja bensanlisäyksen jälkeen huomio kiinnittyi hiljaiseen käyntiääneen. Hakkasin katinjälkeisen klemmarin pois paikoiltaan, muttei liitoksen avaamisella ollut vaikutusta. Lambda-anturin irroitus toi toivotun tuloksen ja sillähän ajoi kotiin oikein hienosti, eikä vuotava kenno haitannut kun ennen lähtöä käänsi säädön täysin kylmälle sekä jätti paisarinkorkin löysälle. Valtatiellä yhdessä jyrkemmässä mäessä oli kaasu aika syvällä halutun nopeuden pitämiseksi, koska lambdanreikä ei määräänsä enempää päästä kaasua ulos :D
Mikä tämä laitos siis on? -96 10V manuaali, joka on tullut työpaikan kautta Saksasta -06. Varustelistalla perus puolinahkapenkit, ilmastointi, apukuskin airbag, vakkari(toimii), kaukosäätöinen keskuslukko(toimii) ja sähkölasit edessä. Matkamittarin pikkuratas on 10 vuotta sitten hajonnut 266tkm kohdalle. Todelliset kilometrit voi olla jossain 350-400tkm välimaastossa. Ostaessa alla oli Motecin rallivanteet takaveto-ET:llä ja ne saikin jo siirrettyä eteenpäin. Kori on säilynyt hyvin ja pohjakin näyttää oikein siistiltä pikaisen pesun jäljiltä. Vasemman etulokasuojan etuosassa on sisältäpäin tulevaa ruostekuprua kuten monessa muussakin. Muutamia korjauksia on ulkopintaan tehty ja niistä vasemman takasivuikkunan alanurkan kohta on tullut enemmän esiin. Oikea kylki on maalattu takaposkea lukuunottamatta.
Katsastukseen ei olisi muuta kuin yksi parkki, pyyhkijänsulat, käsijarrun kiristys ja äänimerkki. Etu- ja takajarrut on hyvin vähän ajetut, edessä on keskiössä vielä musta pinnoitekin jäljellä.
Ennen pesua, kuva ei näytä pinnassa ollutta seisonnasta peruspinttymää.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/1.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/5.jpg?img=medium)
Ja jälkeen. Tuli työnnettyä nurkissa olevat Perfot alle, keskikupit odottavat merkkien uudelleenliimausta. Konehuonetta en sen enempiä jynssäillyt tässä vaiheessa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/9.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/11.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/16.jpg?img=medium)
Pohja huuhtaisun jäljiltä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/20.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/24.jpg?img=medium)
Nosturillepääsyn jälkeen katti pois ja tulos oli ehkä odotuksiakin huonompi. Taustalla näkyy miten kenno on sulanut umpeen.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/19.jpg?img=medium)
Sisustassa ei muita moitteita oikein ole kuin kuskinpenkin ulkosivun rispautuminen ja huolellisen pesun tarve. Lattialla oli yleismallin kuramattojen alla alkuperäiset kangasmatot ja painepesurikäsittelyn jälkeen näyttävät jo siedettäviltä(kuva ottamatta). Etumatot kaipaisivat parempaa puunausta.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/6.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/18.jpg?img=medium)
Häntäputkella oli patenttikannake.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/17.jpg?img=medium)
Ja nyt kun ensiesittelystä on päästy eroon, voidaan siirtyä ns. itse asiaan :pomo:
Ennen 850 D5 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=138559.msg1061685103#msg1061685103) palauttamista varaosa-autosta takaisin käytöön oli ohimenevänä ajatuksena laittaa siihen kutoskone poikittain S80 vaparikutosen M65 laatikolla, koska sopiva laatikko hiluineen oli nurkissa. Mutta se ajatus tuli silloin haudattua. Nyt alkuvuodesta 965:n (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=129918.0) takaisinoston jälkeen kutosen siirto johonkin toiseen koriin tuli jälleen mieleen.
Siispä pääsiäislauantaina poistin tekniikan 965:stä ja aloitin valmistelut etuvetoasennusta varten. Öljypohjanvaihto, vesiputki, ym. Pakettihan on sama pikkaisen piristetty vapari jonka tein alkujaan valkeaan 245:een. Eli S80 alakerta tasapainotettuna, kevyt vauhtipyörä 215mm kytkimellä, takavedon portattu kansi ja korotettu puristussuhde. Muuten vakiohiluilla.
Pääsiäissunnuntaina tiputtelin tekniikan ja aloitin sovitushommat.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/1.jpg?img=medium)
Sen jälkeen hiljalleen edistänyt asiaa ja eilen sain konetta jo parempaan asentoon. Tilaa on odotuksia vähemmän ja hienosäätöä riittää. Onneksi nykysäännöt sallivat apurungon muokkaamisen kunhan sen jälkeen vahvuus vastaa alkuperäistä. Vaihteistosta poistin ylimääräisiä ulokkeita, mutta siitä ja XC/nelikon apurungon ja korin väliin laitettavista välikappaleista huolimatta apurunkoa joutui loveamaan jonkin verran, ja joutuu loveamaan vielä vähän lisääkin.
Etukannakkeeksi laitoin ykköskoppasen RN-lohkon kannakkeen, johon piti porata tukikuminreikä uuteen paikkaan. Apurungossa on kumin vakiopaikan vieressä sopiva upotus joka nyt menee käyttöön, porattava vaan pultinreikä. Oikeanpuoleinen kannake on toistaiseksi 850 oma, siitäkin on pultinreikiä muokattava tai kokeiltava osuuko kakkoskoppasen kannakkeesta toinen reikä suoraan kohdalleen.
Takakannake oli tehtävä kokonaan uusi, S80 kannaketta ei kannattanut lähteä muokkaamaan niin paljoa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/4.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/5.jpg?img=medium)
Ja siellä hän lepää.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/6.jpg?img=medium)
Väliäkin on runkopalkkiin.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/7.jpg?img=medium)
Muita juttuja tässä välissä on olleet mm. takavakaajan asennus ja uudenmallisten etupyöränlaakerien vaihto. S80 vetoakselit on odotetusti pikkaisen liian pitkät, pitää purkaa ja katsoa saisiko murroksien lukkorengasuraa siirrettyä vaikka 5mm sisemmäs molemmista päistä. Alustaan coilisetin sijaan tilasin 30mm madallusjouset ja iskareiksi meinasin Koni STR.T. Tiedä sitten onko perus-Konit sen napakammat kuin muut lähes samanhintaiset muutkaan.
Jotain lisää sitten taas kun jotain on :))
-
Tuutko tällä kesämiittiin?
-
Mielenkiintoinen projekti!
-
Tuutko tällä kesämiittiin?
Sen tietää lähempänä, sinne on vielä niin paljon aikaa ;)
Tänään siirsin(eli ajoin käsivaralla rälläkällä) vetareista lukkorengasuria sentin sisemmäksi ja laikkasin boorin päässä olevan pienen olakkeen pois jotta nivel menee tarpeeksi pitkälle.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/8.jpg?img=medium)
Nyt on molemmissa akseleissa pelivaraa liikkua päittäin, mutta sisänivelen kulma jää silti hieman jyrkäksi kun auto on nostettuna. Senttikin vähemmän ulosjoustoa voisi riittää korjaamaan tilanteen, ehkä hion hieman sisänivelen kupin reunoista. Eihän siinä tarvitse ottaa kuin kolmesta kohtaa nurkasta.
Vaihdoin termarin ja kaadoin öljyt koneeseen. Öljynsuodattimenkupin oli joku kääntänyt oikeasti tiukalle, mutta lähti sekin.
-
Tekniikansovittelun sain illalla pääpiirteittäin valmiiksi. Jakopään puolelle jää tilaa vaihtaa apulaitehihna ja jakohihna, mutta vesipumppua varten pitää tiputtaa pakettia alas. Seuraavaksi apurunko alas ja sen hitsaus kasaan. Molempiin päihin pitää myös tehdä rajoitinhihnat jottei liiku käännöksissä sivuttain. Pitkittäisliikkeen rauhottamista varten ostin uretaanisen yläkannakkeenhelan ja alatuen uretaaneilla.
Muutenkin tullut osteltua enemmän ja vähemmän tarpeellista kampetta. Iskareiksi valikoitui lopulta eteen Koni STR.T ja taakse KYB Gas-a-just. Parempien etuiskarien valikoima alkaa nykyään näköjään olemaan aika heikkoa. Bilstein B6 on halvimmillaan 453e/pari joka ainakin tässä vaiheessa on turhan paljon tähän projektiin :P KYB:t sattui löytymään Rockautosta melkein puolet normaalia halvemmalla. Etutukivarsiin tulee halpis uretaanit. Niissäkin aika huima hintaero Superflexiin, voi laittaa aika monta sarjaa mikäli eivät satu kestämään käytössä kovin pitkään :D
-
Eilen illalla ja tänään hommat jatkuivat taas. Tiputin apurungon ja tekniikan alas, hitsasin apurungon yhtä kohtaa vaille valmiiksi, hioin laatikosta parista paikasta tavaraa sekä vaihdoin jakopään taustamuovin koska vanha tuli rikottua ja laitoin uuden jakohihnan. Lopuksi vähän maalia pariin paikkaan ja paketti takaisin paikalleen. Nähtäväksi jää toteutuuko puheet jakohihnan vaihdosta tekniikka paikallaan, koska kampiakselin etustefa näkyy hikoilevan eikä tähän väliin ollut uutta hyllyssä.
Apurungossa valmiina oleva vaihtoehtoinen tukikuminpaikka on hieman korotettuna kulmassa. Laskin sen alas samaan tasoon muun pinnan kanssa ja porasin pultinreiän.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/10.jpg?img=medium)
Hitsasin laatikon kohdalle muodostuneen aukon umpeen. Tuli ehkä vähän paksusta, mutta 6mm lattaa nyt oli sopivasti käsillä. Ensin pystyyn "tuki" ja sen jälkeen loput.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/11.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/13.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/16.jpg?img=medium)
Laatikon trimmailusta huolimatta tilaa ei ole kauheasti.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/17.jpg?img=medium)
-
Pientä, joskin aikaavievää, edistystä perjantain ja eilisen aikana.
Siirsin jakopäänpuoleisen moottorinkannakkeen pultinreikiä tarvittavan määrän ja tein apurunkoon pienen lisäulokkeen kannakkeen alle. Helpottaa kuminvaihtoa tulevaisuudessa kun sama muokkaus on edessä siihenkin V:> Vaikka tuki tulee vain sentin ulommas kuin normaalisti, niin onpahan silti tukevampi alusta.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/18.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/19.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/20.jpg?img=medium)
Alempi pitkittäistuki on nyt kutoskoneen ja perusmallin risteytys, koska kutosessa koneenpuoli on erilainen. Nyt tuli uretaani vain apurungonpuolelle, mutta koneenpuoli sentään onkin umpinainen, eikä avoin rimpula kuten vitoskoneisissa. S80 haarukasta ei tarvinnut kuin lyhentää pätkä toisesta päästä ja apurungonpuolelta piti siirtää pultinreikiä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/22.jpg?img=medium)
Muussa ohjelmistossa vaihdoin uuden jäähdyttimen. Näissähän on alunperin ylivuotoletkun nippa termarikotelossa, mutta halusin sen pois siitä. Jo siitäkin syystä mikäli jossain kohtaa vaihtuu etuvetokansi. Senpä takia jäähdyttimeen piti lisätä ylivuotoletkun nippa. Valussa oli valmis paikka reiälle, siihen vaan aukko ja kierre vanhan jäähdyttimen tyhjennystulpalle. Lopuksi lukitteella paikalleen. Säästyi siinäkin hommassa ~50e verrattuna samanmerkkiseen nipalliseen jäähdyttimeen :D
Alustan osat on saapuneet paria lukuunottamatta, joten niiden asennus jäi ensi viikolle jotta saa kaikki kerralla.
-
Tilasin teräspunosjarruletkut Futurezilta ja iltasella oli pientä nypläämistä.
Laitoin vesiletkuja paikoilleen, totesin 960 moottorinjohtosarjan yltävän ohjainlaitekoteloon, mallasin etuvetokutosen pakosarjoja ja laikkasin niistä kattien puoleiset laipat pois. Sarjojen linjaus on aika hyvä jatkopätkiä ajatellen. Pitää ajella ensin näillä, käydä dynossa ja myöhemmin tehdä "kunnon" pakosarja niin tietää oliko mitään iloa. Laatikossa olevasta vaihteensiirtovaijereiden pitimestä piti siirtää toisen vaijerin paikkaa sivuttain, koska se oli turhan lähellä runkopalkkia. Vaihteensiirtovaijeritkin käy laatikkoon suoraan ilman muutoksia.
-
Eilen rasvasin ulommat murrokset, kiristelin suojakumit paikalleen ja laitoin uudet ABS-kehät. Loputkin alustan osat saapuivat ja vaihdoin ne paikalleen etutukivarsien uretaaneja lukuunottamatta.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/24.jpg?img=medium)
Madallusjouset onkin näköjään hyväksyntälapun mukaan sedaniin sekä farkkuun. Sehän tarkoittaa sitä, että tyhjällä kontilla on perä tontissa ja pääsee laittamaan muut takajouset.
-
Pääjuttuina vaihdoin etutukivarsiin uretaanihelat ja lyhensin molempia vetoakselien sisäpäiden kuppeja ~12mm.
Nyt mahtuu vetoakselit pyörimään myös auto nostettuna. Tein ensin suojakumin kiinnityskoloset, lyhensin siivun pois ja viistin sisäkulmat samalla tavalla kuin alunperinkin on. Uudet rasvat, paketti nippun ja paikalleen.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/25.jpg?img=medium)
Koska turhat mölyt pitää saada pois, täytyy vaimennuskin olla jonkinlainen. Bilteman 3" 500mm pitkä ovaali vaimennin mahtuu kuin mahtuukin poikittain vakiopöntön tilalle. Tulopuolelle tuli U-mutkasta pikku lyhentelyllä ja ympärille jää tilaakin. Lisukkeena bensansuodattimelle tarvitsee tehdä lämpösuoja ja ehkä myös jarruletkulle, koska sielläkin mennään paljon lähempänä kuin alkujaan. Katin perään laitan lyhyen pyöreän pöntön ja tarpeen mukaan taakse vielä toinen.
-
Melkoista millipeliä :)
-
Sitä on pelattava jos haluaa saada osat paikalleen :P
Pakoputkisto on kohtuullisessa vaiheessa tämän päivän jäljiltä. Tulevaisuutta varten päätin jättää katin (etuvedoksi)suht kauas ja ensimmäinen vaimennin heti perään. Jää tilaa pakosarjalle ja joustolle. Joutuukin tekemään tunnelin lämpösuojaa uusiksi, koska se on takaosastaan niin kaukana tunnelista ja vaimennin kohtuu tuhti. Toisen vaimentimen päätykannake jäi vaiheeseen ja häntäputken/takavaimentimen tilanteen päätän kunhan kone on käynnissä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/26.jpg?img=medium)
Polttoainesuodatinta siirrän lähemmäs runkopalkkia niin paljon kuin tilaa on ja kaveriksi riittävä lämpösuojaus.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/28.jpg?img=medium)
Akselinylitystä sai hetken sommitella, mutta jäihän sinne tilaa ihan riittävästi.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/29.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/30.jpg?img=medium)
-
Välillä hommat edistyy jollain tavalla. Tiistaina vaihdoin kuormajouset taakse ja samalla pystyi toteamaan ettei nuo -30mm jouset edessä pahemmin madalla. On siinä juuri ja juuri etukeno ::) Puuttuuhan sieltä hieman painoa, muttei niin paljoa. Seurattava miten tilanne kehittyy.
Illalla vaihdoin lämppärinkennon, uusin vasemman etulinnunluun sekä vaihdoin bensansuodattimen ja siirsin sen lähemmäs runkopalkkia.
Mielenkiintoisia pikku havaintoja tullut tehtyä, jotka saa miettimään miten paljon mittariin jääneen 266tkm päälle on ajettu. Tähän mennessä tehdasasenteisen oloisia/alkuperäisillä varaosamerkinnöillä vastaantulleita: kaikki jouset ja iskarit, tuulilasi, bensansuodatin, lämppärinkenno ja pakoputkisto.
-
Huomasin, ettei auton ollessa pyörillään vetoakseleilla ole tarpeeksi(ollenkaan) liikkumavaraa päittäin. Ajattelin siirtää ulkonivelen lukkorengasuraa vielä hieman sisäänpäin ja tehdä saman operaation sisänivelellekin. Kaivoin kutoskoneisen automaatin esille sillä mielellä, että teen niistä, koska kolmas lukkorengasura ulkonivelen boorissa on ehkä vähän liikaa :D
Akselinpätkät rinnakain, eikä automaatin akselin sisäpäähän tarvitsekaan tehdä mitään sillä akseli on noin 7,5mm lyhyempi. Säästyipä edes hieman hommaa. Nyt jää liikevaraa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/31.jpg?img=medium)
-
Täytyy taas todeta,että aivan loistavaa tekemistä kaikin puolin.
Vaativaa.
Ilo lukea.
-
Tänään(kin) puuhailu jatkui.
Paisari sekä tehostinöljysäiliö on paikallaan ja ahdasta tuli silläkin osastolla. Jakopäänkopasta piti laikata patti pois ja lähellä ollaan kun reunoja on vielä hieman jäljellä. Miksi edes lie laitettu moista pattia takavetokoppaan, koska sillä ei ole käyttöä. Lähemmäs sisälokasuojaa säiliöitä ei saa, koska paisari ottaa jo nyt kiinni iskaritornin edessä olevaan viistoon vahvikkeeseen ja siirto sivulle nostaa ylöspäin.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/32.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/33.jpg?img=medium)
Vaihdoin kakkoskoppasen kytkinlinjan, imin jarrunestesäiliöstä vanhaa pois sen minkä tuli, ilmasin kytkimen ja se on nyt toiminnassa. Vaihdekepin sivuttaisliike on hieman pielessä, vaijeri tulee liian pitkälle normaaliin verrattuna joten se tilanne pitää korjata. Kiinnitin koneen yli tulevat auton omat polttoainelinjat omilla kiinnikkeillään. 960 painelinja käy suoraan kiinni 850 liittimeen ja uudelleenlinjauksella yltää hyvin.
Pakoputkisto on hiljalleen valmis, enää pakosarjan toisioiden lopullinen hitsaus ja lambdamutteri häntäputken lisäksi. Polttoainesuodattimelle hahmottelin lämpösuojaa ja se on kiinnitystä vaille.
-
Pakoputkiston hitsaukset on enää lambdamutteria vaille. Kerrankin hyvin helpot sarjat tehdä kun lisäsi vain toisiot ja saa asennettua sekä irrotettua pakettina ilman kikkailua :D
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/34.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/35.jpg?img=medium)
Muuta ei tänään ehtinytkään tuon lisäksi kuin laittamaan laatikkoon öljyt.
-
Sekalainen lista suoritettuja hommia jälleen.
Lambdamutterin hitsasin paikalleen, työnsin apurungonhelojen insertit koloihinsa, kaadoin nesteet sisään, muutin ohjaustehostimen paluulinjan uudemmanmalliseksi, kaadoin tehostinöljyä sisään ja muuta pientä aikaavievää.
Tein pikku mittauksen loppupään ykköskorisesta ja sen perusteella muutin paisarintelinettä jotta säiliöt sai edemmäs iskaritolpasta ja kauemmas koneesta. Kakkoskoppasen teline jättää säiliöt lähemmäs tolppaa kuin ykköskorisen. Nyt on tilaa riittävästi.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/36.jpg?img=medium)
-
Tein vaihteensiirron sivuttaisvipuun jatkeen romulaatikon vivusta ja nyt liikevara on kohdallaan. Katkaisin pätkän pois alkuperäisen vivun tapista, porasin jatkeeseen sille reiän ja täppäsin kiinni.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/37.jpg?img=medium)
Kaasuvaijerin riittävyys ratkesi pikku pyörittelyllä ja patentoinnilla. Taivutin 960 vaijerirullatelineen jalkoja, jatkoin vaijerin kiinnityskorvaa riittävästi ja porasin rullaan vaijerinpäälle uuden paikan. Läppä saa täyden liikkeen ja tässä vaiheessa ei haittaa, vaikka tangon toinen pää onkin vinossa kuulan päällä. Lukittuu kuitenkin.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/38.jpg?img=medium)
Putsasin raitisilmasuodattimen kauluksen ympärystästä ison roskamäärän pois ja laitoin uuden suodattimen. Laitoin startin paikalleen, sain sähköhommat alulleen ja purin Atecun sekä laajakaistan 960:stä.
-
Päivän ohjelmassa oli sähköhommia. Enimmät kaavioidenselailut, mittailut ja kytkennät alkaa olemaan tehty. Huomenna loput ja katsotaan mistä nousee savu. Kokeeksi pyörittelin koneeseen öljynpaineet.
-
Sain sähköt hyvin pitkälti valmiiksi, niputtelin paikkoja kasaan, asensin laajakaistan ja tarkastin asetuksia ruiskusta. Etuvetokutosen öljytikunputki kävi takavetosarjan kanssa pienillä taivutteluilla, tarvitsee vielä kunnon kiinnikkeen. Käyttelin vähän, ei mitään ihmeitä ja ajoin pari kertaa hallin ympäri. Takapönttö pitää lisätä, sen verran kumisee ja jakopäänpuoleiseen tukikumiin työnsin tuulilasiliimaa hieman hillitsemään liikettä, koska tuntuu aika rennolta.
Tämänhetkinen tilanne.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/39.jpg?img=medium)
-
Nyt on takapönttö. Kuultavaksi jää onko liian kovat äänet katsastukseen, ehkä haluaisin vielä hieman hiljaisemman muutenkin.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/40.jpg?img=medium)
-
Eilisen ja tämän illan pikkupuhteena oli moottorin ylätuen väsääminen. Rintapellin vakiopaikkaa ei voi suoraan käyttää, koska korvalliset ovat reilusti sivussa toisiinsa nähden. Siispä kakkoskoppasen poikkituesta muokkaamaan. Lyhensin vasemmasta päästä ja siirsin sen pätkän oikealle sekä hitsasin vasemmalle uuden holkin kiinnityspultille. Tein latasta kiinnikkeille korvat jotka hitsasin suoraan iskaritorneihin kiinni.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/41.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/42.jpg?img=medium)
Koneenpuolen korvaan on uretaanihela ja pitää laittaa se mikäli kone liikkuu liikaa. Toki kakkoskoppasen poikkituki on suht liikkuva korikiinnikkeiden helojen myötä. Niiden jäykistyksellä saisi vähän jäykkyyttä muutenkin.
Oikean sivupeilin lasi oli tullessaan irti, liimasin sen paikalleen.
-
Päivä alkoi tämän kanssa suht aikaisin ja edistystä on taas nähtävillä. Maalasin pikaisesti poikkituen päät ja kuivamista odotellessa vaihdoin koneenpuolelle uretaanihelan, laitoin bensansuodattimelle lämpösuojapellin sekä hitsasin keskipöntönkannakkeeseen puuttuvan lisätuen. Käsijarrun sai kunnolliseksi säätämällä, mutta se voisi olla vähän herkempi. 960 kaasuvaijeritelineen suojakopan sai soviteltua näön vuoksi paikalleen. Vielä puuttuu bensakiskon suoja.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/44.jpg?img=medium)
Ilmanputsarin ja imuputken väsäsin nurkista löytyvistä osista ja se setti näyttää niin komealta, ettei tässä vaiheessa tullut kuvattua :D
Pakoäänen voimakkuutta testasin kahdella eri kännykkäsovelluksella ja molemmat näyttivät 86-87 desibelin paikkeilla, eikä ajossa kuulosta ns. juuri miltään. Noin 1600rpm kohdalla on aika paha kumina, kokeiltava rakentaa resonaattori. Keskipöntön kohdalle se voisi mahtua, joten sinne sovitettava. Muuta ajossa esiin tullutta, tosin odotettua, on jyminä oikealle yhtään reilummin kaartaessa kun laatikko ottaa kiinni runkopalkkiin. Siirsin jakopäänpuoleista tukikumia apurungon päällä oikealle niin paljon kuin pultinreiät antaa myöden ja se auttoi uretaanisen ylätukihelan kanssa. Lisäksi viilattava etu- ja takatukikuminkorvien pultinreikiä vähän jonka jälkeen katsottava lisätoimia, esim. sivuttaistuki laatikon päälle.
Kaikenlaista hienosäätöä on vielä, mutta lopuksi tein pikaputsauksen sisustalle ja huuhtaisin pölyt päältä. Sen jälkeen olikin aika lähteä katsastukseen kokeilemaan millainen tuomio tulee. Tuomiona hyväksytty ja tarvittavat muutokset on merkitty tietoihin apurunkoa myöden ^-^
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/45.jpg?img=medium)
Halvalla kännykällä tehty melumittaus oli yllättävän tarkka, joutokäynnillä näytti ~samaa kuin konttorin mittari ja kierrättäessä jäätiin noin 2 desibeliä. Olisin odottanut suurempaa eroa. Katsastusreissu meni ongelmitta ja ajettavuus on kohdillaan sekä tuntuma hieman erikoinen koska kone kuulostaa ihan väärältä ja sen luonne on niin erilainen :D Seuraavaksi imuputkiston ja putsarin tekeminen siten, ettei kone ime varsinkin paikallaan kuumaa ilmaa. Sen jälkeen voi hakea säädöt bensaa varten paremmin kohdalleen. Nyt otin vain nopeasti E85 säädöistä pois sen verran, että seos on suht järkevä.
-
Oot sä kova jätkä 8)
-
Sulla ne valmistuu nämä rojektit ihan käsiin :D Mukavaa että mielenkiintoa riittää myös etuvetosiin O0
-
Kuuluukos nuo tuommoset melumittaukset konttorilla jotenkin kuvioon vai mikä homma? ???
Ei ole koskaan tullut esille, vaikko joskus on ikkunat helissy kiinteistössä...
-
Kai ne muutoskatsastuksessa kuuluu.
-
Hetkinen, hetkinen, mitäs ihmettä täällä tapahtuu :D
Aivan älyttömän härskin reaktion saa kyllä aikaan tuo "ylösalaisin" oleva 24 valve teksti konepellin alle kurkistaessa. Aivot nyrjähtää totaalisesti. Voin vain kuvitella miten oudolta kutoskoneinen kasipätkä tuntuu. Melko hätäisesti sait koko projektin vietyä läpi, ilmeisesti tuttu perusrakenne tukee projekteja melko hyvin 8)
-
Oot sä kova jätkä 8)
"Idle hands are Devil's playground." :D
Sulla ne valmistuu nämä rojektit ihan käsiin :D Mukavaa että mielenkiintoa riittää myös etuvetosiin O0
Valmiiseen on sentään vielä matkaa. Ehkä takavetoja on tullut laitettua jo sen verran, että tehtävä jotain muutakin :idiot2:
Kuuluukos nuo tuommoset melumittaukset konttorilla jotenkin kuvioon vai mikä homma? ???
Jo vuosia moottoriin liittyvissä muutoskatsastuksissa on mitattu melut. Vanhemmissa, kuten tässäkin, raja on 98dBa joten aika paljon mökää saa lähteä sääntöjenkin mukaan.
Aivan älyttömän härskin reaktion saa kyllä aikaan tuo "ylösalaisin" oleva 24 valve teksti konepellin alle kurkistaessa. Aivot nyrjähtää totaalisesti. Voin vain kuvitella miten oudolta kutoskoneinen kasipätkä tuntuu. Melko hätäisesti sait koko projektin vietyä läpi, ilmeisesti tuttu perusrakenne tukee projekteja melko hyvin 8)
Oma erikoisuutensa siinäkin vähän joka suhteessa :))
Tänään ei muuta kuin pikkussiistimistä konehuoneessa. Ilmanputsariksi otin eilen nurkissa lojuvan Apexi Dual Funnelin ja nyt sijoitin sen vasemmalle alas niin pitkälle kuin keulan pohjamuovi antaa myöden. Suihkasin väriä imuputkiin ja mustan silikonin puuttuessa kiepasin kosmeettiseksi korjaukseksi teippiä yhteen jatkoon. Valkkasin bensakiskon suojaksi T6 suojan, jottei irrottaessa ja asentaessa tarvitse ottaa kaasuvaijeritelinettä irti. Ja myös suuttimien ääni on vaimeampi, koska takavedon suoja voimistaa useamman suuttimen yhtäaikaisen pulssin ääntä :P
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/46.jpg?img=medium)
Isoimpana haittapuolena takavetoimusarjan kanssa on tilanpuute sen edessä. Flektin kehys mahtuu paikalleen, mutta flekti ei. Sille on tehtävä kiinnitys etupuolelle.
-
Myöhästyneet onnittelut esimerkillisestä leimauksesta.
-
Aivan loistavaa rakentelua
-
Resonanssiäänestä voi päästä eroon laittamalla viimeisen pätkän sisään sellaisen kierteisen nelisivuisen x:n.
Vaikkapa kaksi 90 asteen kulmaan kantattua peltiä, ja hitsaa ne siitä kantista yhteen. Kiertää mutkalle ja putken sisään.
-
Resonanssiäänestä voi päästä eroon laittamalla viimeisen pätkän sisään sellaisen kierteisen nelisivuisen x:n.
Vaikkapa kaksi 90 asteen kulmaan kantattua peltiä, ja hitsaa ne siitä kantista yhteen. Kiertää mutkalle ja putken sisään.
Se oiskin aika helppo kokeilla. Tosin onko tuon kanssa pituudella ja kierteiden määrällä väliä? Häntäputki ei ole kovin pitkä.
-
Myöhästyneet onnittelut esimerkillisestä leimauksesta.
Täältä samaa myös.
-
Vajaa 300km tullut ajoa, eikä vielä mitään suurempia. Oikean sisemmän murroksen klemmarin vaihdoin, koska sieltä oli tullut hieman rasvaa välistä. Takaluukkuun puolestaan uudet pumput, toinen oli vielä alkuperäinen. Pahemmin ei ole vielä tullut annettua kenkää, koska tankissa on sekoitus ~3 vuotta vanhaa bensaa, tuoretta 95 ja ennen katsastusta tankattua 98.
Pakoputkenjyminään kokeilin huvikseni Helmholtz-resonaattori tekoa, eli sopivan pituinen putki 90 asteen kulmassa pakoputken linjaan nähden. Kylmänähän ei ole minkäänlaista jyminää, vaan tulee putkiston lämpeämisen myötä. 55mm putkella tehtynä vaikutus on korvakuulolta suht marginaalinen. Laitoin tarkoituksella takapöntön eteen, koska siihen oli helpoin tehdä tarpeeksi pitkä vaikka liitos pitäisi olla viimeisen pöntön jälkeen. Eli seuraavaksi testata takapöntön takapuolelle.
-
Jatkoin testailua resonaattorin kanssa. Alkujaan aloitin resonaattorin rakentelun hiljalleen pituutta kasvattamalla jos lyhemmällä pituudella pärjäisi kerrannaistaajuuksien ansiosta. Suora vertailu jäi siis tekemättä ja vielä kun sitä teki kahtena eri päivänä. Illalla tein sitten tarkempaa vertailua, ajamalla saman lenkin samalla tavalla. Lopputuloksena ero on ihan selvä ja toimii noin 400rpm alueella. Resonaattorilla jyminä muuttuu rasittavasta siedettäväksi.
Tuollainen rööri siellä on nyt, ei ihan joka rakoon työnnetä 90cm lisuketta :D Kannatinkumi kiinnittyy tankinpantaan, siinä on sopivasti reikä valmiina pultille.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/47.jpg?img=medium)
Lisäksi pieni vaikutus oli etupöntöltä tulevan putken ja keskipöntön välisen kannakkeen katkaiseminen ja putkenpuoleisen kannakkeen siirtäminen kumin keskireikään, jolloin osat pääsevät elämään erillään.
-
Hienoa tekemistä! Mukava että tehdään vähän eriloisempiakin tekniikanvaihtoja. O0
-
Hienoa tekemistä! Mukava että tehdään vähän eriloisempiakin tekniikanvaihtoja. O0
Tämä sentään oli suht helppo moneen muuhun verrattuna :D
Keskiviikkona kävin L&L dynossa koestamassa miten paljon tehoa "puuttuu". Lopullinen tulos oli 197hv navalta. Vetoalueessa on laaja monttu joka johtunee pakosarjasta. Se on kuitenkin suurin muutos aiempaan verrattuna. Pitää mittailla takavetosarja ja tehdä samanlainen.
Siinä jonkinlainen otos: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/850%20-96%202.9/Laitot%202025/48.mp4
Yksi jo konetta vaihtaessa esiin tullut suht selkeä laittokohde on ohjurinkumit. Sen verran oli öljyä muutaman pakokanavan katossa ja pöläyttely esim. moottorijarrun jälkeen on selvää.
Tämänhetkinen ajosuorite on noin 950km tekniikanvaihdon jälkeen.