Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: speedy87 - 29.04.2025, 10:47:27
-
Elikkäs Volvon osto edessä. Kiinnnostaa V70, XC60 ja XC70, D5. D5 pidän kaikkein luotettavimpana ja kestävimpänä, mutta kertokaas arvon tietäjät mikä on siis todellisuus ja mikä olisi oikeasti noista paras. Paljon on tarjottu D4:sia ja D3:sia, onko niissä miten paljon vikoja? Tarkoitus siis ostaa diesel farkku/maasturi, niin että sen voi muutoskatsastaa pakettiautoksi, ja koska raha on rajallinen asia, niin hintaluokka olisi siinä n. 6-7000e paikkeilla, eli ei olla mitään uusinta mallia ostamassa. Tässä hintaluokassa toki haasteellisempaa löytää sellaista jolla ei olisi jo aivan tuhottomia ajokilometrejä.
Nyt siis otan kaikki vinkit ja neuvot vastaan, ettei tule taas niin sanotusti pissityksi silmään ;D
P.S. Oon ihan ekaa kertaa pappia kyydissä täällä, joten pahoitteluni jos termit on hukassa.
-
Paras vaihtoehto taitaa olla TDI moottori. Joita on vielä mk2 V70 ollu. Mulla on ykköskoppanen V70 TDI ja kakkoskoppanen D5 mustalla moottorin kopalla. Näistä tdi on pieniruokaisempi, mutta kakkoskoppa ehkä painavampi auto. Näissä 2000-luvun alkupään autoissa ei vielä ole hiukkaspönttöä murheena.
Ykköskoppasesta oli tosi helppo loihtia paku. Takapenkki pois ja kiinnitykset jumiin. Kakkoskoppasessa on jo vähän askartelua takaturvavöiden kanssa, eikä taida muutos pakuksi ehkä niin vaan joka paikassa onnistua.
D5 varmaankin tosi hyvä moottori, mutta uudempi harmaakoppainen on kai kärsinyt venttiilikoneiston ongelmista. Täältä foorumilta niistä luin ja päädyin vanhempaan mustakoppaiseen. Oisko jotain 2000-2005 välillä mustaa koppaa ollu.
Jos etsii vähillä kilsoilla autoa, se on vähän kaks piippunen juttu. Näin vanhoissa autoissa se 100tkm voi olla pelkää kaupunkiajoa kymmenen vuoden ajalta ja kylmästarttauksia.
Se vähäinen kilometrimäärä voi olla myös tuontiautoon ruuvattu. Toisaalta joku enemmän ajettu saattaa olla hyvin huollettu ja ruosteeton. Kilsat on tullu tienpäällä ja auto on mainiossa kunnossa. Joten vanhat autot on yksilöitä ja valintaan kannattaa käyttää hieman aikaa.
-
Kiitos paljon erittäin selkeästä vastauksesta. Tämä auton ostaminen onkin sellainen villi viidakko ja omalla kohdalla ehkä enemmänkin suo, että ei tulisi heti upottua kakkaan kun on tullut niin monesti ostettua skeidaa. Sen ainakin omasta Volvo kokemuksesta tiedän, että joku 400 000 ajettu saattaa tosissaan olla vasta sisäänajettu ;D Mutta suurin vaikeus onkin löytää sellainen joka ei olisi joka mutkassa rikki.
Osaako joku sanoa vielä noista D3 ja D4 että onko niissä minkä verran tyyppi ongelmia? :)
-
Vanhan auton ostaminen on vähän ku hyvän viinin valinta. Vuosimallien välillä on eroja ja vielä pitää sitä pulloakin maistella. Jollain muulla varmaan vielä parempaa tietoa. Oon aika tuore volvoilija.
-
Varmaan hakusanoilla löytyy täältä foorumilta paljon juttua myös D3- ja D4-moottoreista. Ei niissä ainakaan mitään selkeitä tyyppivikoja ole. Varmaan tärkeintä on katsoa, että huollot on tehty ajallaan ja jos automaatin meinaa ostaa, niin että olisi lootan öljyjä vaihdettu säännöllisesti. Itselläni on ollut D5-moottoreita 163, 185, 205 ja 235 hevosvoimaisina versioina ja koskaan ei itse moottorissa ole ollut mitään vikaa.
-
Pitää huomata myös se että D3,D4 ja D5 koneisia on kaikkia sekä 5-pyttyisiä ja 4-pyttyisiä.
Ikä ja mallisarja ratkaisee.
-
Tälleen blondina saa ja pitää esittää tyhmiä kysymyksiä, niin mikä olisi se paras vaihtoehto ja malli? Nyt olen mieltynyt tuohon XC60 ja muutamaa sellaista kysellyt. Toki monilla autokauppiailla on se ensioletus että kun nainen on ostamassa, sille voi myydä mitä vaan kun ei se ymmärrä (ja eihän siinä kauas totuudesta mennäkään ;D). Mutta mitkä asiat olisi niitä tärkeimpiä mitä huomioida? Nyt olen kysynyt juuri huollot, jakopään vaihto ja huoltoväli ym. Täytyy lisätä extra huomiona tuo laatikon huolto, kun moni noista on automaatti.
Kiitos taas arvon tietäjille vastauksista :)
Lisää saa infoa laittaa, ettei ihan ummikkona menisi ostamaan, kun ei ole ketään tietäjää ottaa autokaupoille mukaan. :)
-
Itse varautuisin auton oston jälkeen ainakin henkisesti muutamat viat korjaamaan. Harvempi just korjattua myy, vaan usein se vaihto vähän enteilee jotain pientä kolinaa jossain. Autokauppa usein tarjoaa jotain takuuta, joka kattaa vikojen korjauksia vähän.
Itse ostin pellon laidalla 4v seisoneen volvon ja hyvin on toiminut. Jarruja ja muita piti vähän elvytellä, mutta muutoin tosi hyvä.
-
Mulla on kokemusta 2,5 TDI-moottorisista V70 Volvoista. Toisella oli ajettu yli 500 tkm ja toisellakin lähes tuo maaginen puoli miljoonaa kilometriä kun autot myytiin. Vahvoja ovat, sen voin luvata. Jos siis hyvän löydät.
Sitten oli 2,4 D moottorimerkinnällä S80 mallinen automaatti-Volvo. Se oli todella hyvä ja vahva. Lähes 500 tkm mittarissa kun luovuimme autosta.
Nyt on alla V70 D3 vm. 2011 ja 329 tkm ajettu. Erinomainen peli. 163 hevosvoimaa ja hillitön vääntö antavat luihakat kyydit. Olemme tosi tyytyväisiä, minä ja iltojeni valo ja aamujeni aurinko.
Omasta puolesta voin suositella erityisesti tuota viisipyttyistä D3 moottoria. Katso, että on huollettu hyvin ja öljyjä vaihdettu mieluummin tiheästi kuin harvoin. Noita VAG-pohjaisia 2,5 TDI-moottoreita voi myös suositella, jos vain asiallisesti pidetty.
Onnea matkaan! Volvojen kanssa olet turvassa - niin monin tavoin. 8) 8)