Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpajula - 29.04.2025, 19:06:45

Otsikko: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: jpajula - 29.04.2025, 19:06:45
Pitäs vaihtaa v70 tukivarsi eteen. Koska talli on mitoitukseltaan half-duplex, eli ovi on lähellä toista seinää ja toi lotja just mahtuu siitä, niin menee hankalaksi tunkkaaminen sieltä lähemmän seinän puolelta. Tartteeko koko keula nostaa, että tuon saa järkevästi vaihdettua, vai riittääkö kun nostaa kulman ylös?
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: renee - 29.04.2025, 19:57:18
Kulma riittää, ei vaadi niin paljon tilaa.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: pikkis60 - 29.04.2025, 20:14:35
sen verran pitää saada ylös että saa moottorin suojamuovin irti että saa tukivarren pultit irti.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: renee - 29.04.2025, 20:56:19
Jep, kokonaan ei tartte suojamuovia irrottaa, eli ainakin taaimmaiset pultit voi jättää kiinni.

Ite olen vaihtanut molemmat puolet kulma kerrallaan enkä kokenut sitä ongelmaksi. Apurungon pulteista joihinkin taisi olla vaikea saada hylsyä kiinni, onnistui syvällä silmukka-avaimella ja jalalla siihen voimaa.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: laatikkovika - 29.04.2025, 21:02:27
Harkitse alapallon vaihtoa samalla jos vähänkään epäilyttää. Omassa oon aina vaihtanu ne samalla niin ei tuu ylimääräistä jumppaa. :D
Tosin se alapallo yleensä suurimman työn teettää.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: jak900 - 29.04.2025, 21:52:20
Ehdottomasti, menee samalla vaivalla jos nyt ei sattumoisin olisi juuri vaihdettu, toki voihan se istua vähän kiinnikkin, näitäkin välillä sattuu kohdille ja jos oikein ole tilaa piehtaroidakkaan  :-\
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: Jorma - 30.04.2025, 09:27:02
Ehdottomasti, menee samalla vaivalla jos nyt ei sattumoisin olisi juuri vaihdettu, toki voihan se istua vähän kiinnikkin, näitäkin välillä sattuu kohdille ja jos oikein ole tilaa piehtaroidakkaan  :-\

Joo, itsellä oli alle kymmenen vuotta aiemmin vaihdetut tukivarret ja matkustajan puolella se tukivarren pystypultti oli integroitunut tukivarren sisäholkin kanssa "melko tiukkaan". Mutteri ei ollut ylivoimaisen tiukassa mutta pultti ei kiertynyt yhtään mutterin poiston jälkeen. Pulttia pystyi hakkaamaan yläkautta sopivan mittaista kierretankoa apuna käyttäen mutta tarvittiin noin 300 iskua Fiskarsin isoimman halkomakirveen hamaralla ja crc liuotusta yön yli. Joku raskas mutteriväännin olisi ehkä hoitanut homman helpommin. Kaverin Transitin vastaava, pidempi pultti, ei auennut edes 2000 Nm paineilmamopolla - siinä tosin mutteri oli osa auton runkoa eikä siihen päässyt käsiksi lainkaan.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: renee - 30.04.2025, 19:07:26
Harkitse alapallon vaihtoa samalla jos vähänkään epäilyttää. Omassa oon aina vaihtanu ne samalla niin ei tuu ylimääräistä jumppaa. :D
Tosin se alapallo yleensä suurimman työn teettää.
Jep, samalla se menee kuitenkin helpommin kuin erikseen tehtynä. Ja kannattaa myös vilkaista raidetangon päät samalla, koska suuntaus on melko varmasti paikallaan tukivarren vaihdon jälkeen, niin ei tarvitse moneen kertaan suuntailla. Just viime vuonna vaihdoin ensin pelkän tukivarren, sitten menikin alapallo ja raidetangon ulommat päät muutama kuukausi sen jälkeen vaihtoon... Sillä kertaa vaihdoin ne sisäpäätkin samalla sentäs.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: jpajula - 30.04.2025, 20:36:38
Jees, kiitos kaikille. Ajan rampeille ja otan muovin pois ja sitte vasta auto tupaan. Nyt ku on temusta muovinitoja, niin saa senkin korjattua samalla.
Alapallon otin samaan kuormaan. Sitte aattelin testata Bilteman irrotusaineen, joka jäähdyttää samalla ja muka siksi tunkeutuu paremmin
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: laatikkovika - 30.04.2025, 21:24:02
Tuota jäähdyttävää bilteman ainetta oon kokeillu. Mutta joo, se siitä ja sen kestävyydestä, loput kirjeessä. :)
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.05.2025, 20:50:40
Itse kyllä en tukivartta vaihtaisi jos en pääsisi auton alle keulan keskeltä vääntämään niitä pultteja, sivukautta liian hankalaa. Ja piippuavain oli ainut mitä mahtui ja jatkoa tarvittiin että aukes
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: RILLUV70 - 15.05.2025, 17:17:08
Ite hommasin irto olka-akselin ja laitoin uuden pallon ja laakerin. Koska se alapallo on ihan paskahomma vaihtaa auton alla. Tukivartta ei tarvinnu vaihtaa.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: jpajula - 20.05.2025, 06:25:30
Itse kyllä en tukivartta vaihtaisi jos en pääsisi auton alle keulan keskeltä vääntämään niitä pultteja, sivukautta liian hankalaa. Ja piippuavain oli ainut mitä mahtui ja jatkoa tarvittiin että aukes
Liimauspuristimella lenkkiavain paikoilleen sihen pultin kantaan, ettei lipsu. Itellä sattu olemaan muovipäällysteinen järeä veneen lukkoketju, niin laitoin sen lenkin toiseen päähän ja sitte vaan köydenvetoa.

Ite hommasin irto olka-akselin ja laitoin uuden pallon ja laakerin. Koska se alapallo on ihan paskahomma vaihtaa auton alla. Tukivartta ei tarvinnu vaihtaa.
Jonku varaosafirman mekaanikolla oli youtubessa semmonen hieno talttakone, millä irrotti alapalloa olka-akselista. Toimiskohan tossa poravasara ja piikkaustaltta
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: laatikkovika - 20.05.2025, 08:25:07
Kyllä se poravasara toimii ja helpottaa.
Alapallon asennuksessahan sitä palloa ei sais niillä pulteilla painaa paikoilleen. Siihen on oikeen työkalukin vaikka biltemasta mutta menee se lyömällä vaikka sopivalla putken pätkällä mikä on sopiva nivelosan ympärille.
Tarkkana vaan että menee oikeelle poorille. Pultteja voi käyttää kohdistukseen.

Tos nyt vielä se työkalukin jos haluu sijoittaa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/palloniveltyokalut/palloniveltyokalu-2000038104
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: renee - 20.05.2025, 14:23:24
Kyllä se poravasara toimii ja helpottaa.
Alapallon asennuksessahan sitä palloa ei sais niillä pulteilla painaa paikoilleen. Siihen on oikeen työkalukin vaikka biltemasta mutta menee se lyömällä vaikka sopivalla putken pätkällä mikä on sopiva nivelosan ympärille.
Tarkkana vaan että menee oikeelle poorille. Pultteja voi käyttää kohdistukseen.

Tos nyt vielä se työkalukin jos haluu sijoittaa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/palloniveltyokalut/palloniveltyokalu-2000038104
Muistaakseni n. 50 mm pakoputken pätkällä naputtelin itse, mahtuu juuri sopivasti nivelen yli, mutta pultit mahtuvat hyvin samaan aikaan, niin kohdistuskin on helpompaa.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: Jorma - 20.05.2025, 15:38:32
Muistaakseni n. 50 mm pakoputken pätkällä naputtelin itse, mahtuu juuri sopivasti nivelen yli, mutta pultit mahtuvat hyvin samaan aikaan, niin kohdistuskin on helpompaa.

Olen vain muutaman alapallon vaihtanut. Yleensä tunnettuja varaosamerkkejä, siniseltä en ole koskaan hakenut. Yllättävän tiukka on se booriliitos, olen joskus lukenut, että joku hioo vähän alapallon booreja sileemmiksi ennen asennusta. Tulevaisuutta ajatellen, auttaisikohan jos alapallon laittaisi pakastimeen edellisenä päivänä ja lämmittäisi vastakappaleen reikää ennen asennusta?
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: Harmaalaatikko - 20.05.2025, 16:00:05
Olen vain muutaman alapallon vaihtanut. Yleensä tunnettuja varaosamerkkejä, siniseltä en ole koskaan hakenut. Yllättävän tiukka on se booriliitos, olen joskus lukenut, että joku hioo vähän alapallon booreja sileemmiksi ennen asennusta. Tulevaisuutta ajatellen, auttaisikohan jos alapallon laittaisi pakastimeen edellisenä päivänä ja lämmittäisi vastakappaleen reikää ennen asennusta?

Olen muutaman tarvikepallon pakastanut. Ei huomattavaa eroa asennuksessa.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: renee - 21.05.2025, 00:37:19
Tiukka se liitos on, vaikka pakastaisi, eli itsekin pakastin, mutta töitä sai silti tehdä ihan riittävästi. Ton n. 50mm halkaisijaltaan olevan putken ja pikku moskan kanssa menee kyllä sisään hitaasti, mutta varmasti. Kannattaa antaa vain sopivia napautuksia ja käyttää aikaa, ei siis mitään järjetöntä moukarointia.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: Jorma - 21.05.2025, 07:54:57
Joku kommentoi joskus vuosia sitten, että siniseltä hankittu alapallo menisi paikoilleen huomattavasti helpommin. Liekö tässä mitään perää? Jos on niin tarvikeosiin tarvittavissa spekseissä on ollut jokin virhe ja virhe kloonaantuu maailman tappiin. Liitoksen ei minun mielestä tarvitse olla noin tiukka. Itselläni oli yksi alapallo johon jäi 1mm rako eikä se siitä kiinni mennyt vaikka kuinka koputteli.
Otsikko: Vs: V70 tukivarren vaihto, koko keulako ylöskö
Kirjoitti: renee - 21.05.2025, 11:43:54
Joku kommentoi joskus vuosia sitten, että siniseltä hankittu alapallo menisi paikoilleen huomattavasti helpommin. Liekö tässä mitään perää? Jos on niin tarvikeosiin tarvittavissa spekseissä on ollut jokin virhe ja virhe kloonaantuu maailman tappiin. Liitoksen ei minun mielestä tarvitse olla noin tiukka. Itselläni oli yksi alapallo johon jäi 1mm rako eikä se siitä kiinni mennyt vaikka kuinka koputteli.
Itse olen vaihtanut kaksi alapalloa, molemmat oli Lemförderin, joka taitaa olla kyseisten osien OEM-valmistaja, mutta toki tarvike ei välttämättä vastaa ihan Volvon logolla olevaa. Töitä sai molmpien kanssa tehdä, mutta menivät kyllä pohjaan asti.