Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JPN_V70D3OR - 30.04.2025, 15:56:37
-
Motarilla tuli 'Moottorijärjestelmä vaatii huoltoa' (D5204T3) ja tehossa sen verran vajausta että, yli 100km/h ei jaksa kulkea. Taajamanopeuksissa kiihdytyksissä epätasaista käyntiä.
Paljoa ei tähän saakka huolettomasta 300tkm jäänyt >:( Tielle ei sentään jättänyt 8)
Moottorin elektroniikka
DTC Kuvaus
P004900 - Turboahtimen/Super-ahtimen turbiinin ylinopeus
- Satunnainen
Ajettu matka yhteensä 299266 km
Kokonaisaika 423701898,3 s
Laskuri 1: Käynnistetyt toimintajaksot sen
jälkeen, kun vika oli viimeksi aktiivinen 12
Laskuri 2: Vahvistetut virheettömät
toimintajaksot sen jälkeen, kun vika oli
viimeksi aktiivisena 12
Laskuri 3: Kaikki toimintajaksot sen jälkeen,
kun vika löydettiin ensimmäisen kerran 12
Laskuri 4: Vahvistetut toimintajaksot vian
ollessa aktiivisena 1
MECU syöttöjännite 14,50 Voltti
Ulkolämpötila 9 °C
P00BD00 - Ilmamassan tai ilmamäärän virtaus A
- Ilmavirta liian suuri
- Satunnainen
Ajettu matka yhteensä 299343 km
Kokonaisaika 423785610,7 s
Laskuri 1: Käynnistetyt toimintajaksot sen
jälkeen, kun vika oli viimeksi aktiivinen 7
Laskuri 2: Vahvistetut virheettömät
toimintajaksot sen jälkeen, kun vika oli
viimeksi aktiivisena 5
Laskuri 3: Kaikki toimintajaksot sen jälkeen,
kun vika löydettiin ensimmäisen kerran 7
Laskuri 4: Vahvistetut toimintajaksot vian
ollessa aktiivisena 1
MECU syöttöjännite 14,50 Voltti
Ulkolämpötila 10 °C
P029900 - Turboahdin/super-ahdin 'A'
- Alipaine
- Satunnainen
Ajettu matka yhteensä 299367 km
Kokonaisaika 423793921,8 s
Laskuri 1: Käynnistetyt toimintajaksot sen
jälkeen, kun vika oli viimeksi aktiivinen 6
Laskuri 2: Vahvistetut virheettömät
toimintajaksot sen jälkeen, kun vika oli
viimeksi aktiivisena 1
Laskuri 3: Kaikki toimintajaksot sen jälkeen,
kun vika löydettiin ensimmäisen kerran 6
Laskuri 4: Vahvistetut toimintajaksot vian
ollessa aktiivisena 1
MECU syöttöjännite 14,25 Voltti
Ulkolämpötila 15 °C
P2A0084 - Lambda-anturin virtapiiri (rivi 1 anturi 1)
- Signaali sallitun alueen alapuolella
- Satunnainen
Ajettu matka yhteensä 299391 km
Kokonaisaika 423801959,0 s
Laskuri 1: Käynnistetyt toimintajaksot sen
jälkeen, kun vika oli viimeksi aktiivinen 2
Laskuri 2: Vahvistetut virheettömät
toimintajaksot sen jälkeen, kun vika oli
viimeksi aktiivisena 1
Laskuri 3: Kaikki toimintajaksot sen jälkeen,
kun vika löydettiin ensimmäisen kerran 2
Laskuri 4: Vahvistetut toimintajaksot vian
ollessa aktiivisena 1
MECU syöttöjännite 14,25 Voltti
Ulkolämpötila 13 °C
Pajalla on aikaa ihmetellä vasta viikon päästä. Arvauksia ongelmasta, vaikko paaliin?
Klara vappen!
-
Ahtovuotoa vois veikata. Ikkuna auki ja käyt polkaisemassa tienpäällä ja suhinat jos kuuluu niin vuotopaikkaa etsimään.
-
Ahtoletkuista kannattaa katsella näkyykö öljykosteutta jonkun letkun pinnalla.
Halkeama näkyy monesti vasta kun ahtopainetta sisällä.
JOskus kohisee mutta ei aina, riippuu kuinka iso halkeama
-
Ahtoletkuista kannattaa katsella näkyykö öljykosteutta jonkun letkun pinnalla.
Halkeama näkyy monesti vasta kun ahtopainetta sisällä.
JOskus kohisee mutta ei aina, riippuu kuinka iso halkeama
Letkussa oli parin sentin halkeama, joten sinällään helppo löytää.
Uuden letkun löytäminen olikin sitten haastavampi homma. Paja oli sovittanut useampaa letkua, vasta kolmas oli ollut riittävän pitkä.
Alle satasen letkut olivat olleet pari senttiä liian lyhyitä, vasta 245,- :o maksava yksilö (09-0436G) oli käynyt. Liekkö koodissa tuo 'G' on merkitsevä ??? (Ei kuitenkaan tunnustanut, että olisi ollut Gatesin letku - joka maksaisi alle satasen, ei kuitenkaan kertonut kenen valmistajan putki sinne meni). Työjohtaja näytti alkuperäistä, ja ei käypäistä - ei silmällä erottanut, joten pienestä kiinni.
Lasku: Vian tutkinta 60,- + koodien luku 40,- + vasemman ahtoletkun vaihto 173,- + osa 245,- + pientarvikelisä.
Yht: 537,-
-
Ihanan kallista....
Pääsiäislomalta palatessa oli reissuautossa sama vika F alkuinen volvon sukulaisauto...
siihen makso puolisen metriä pitkä Gates ahtopaineletku 24 eur, vaihto vei iteltä runsaan puolisen tuntia.
Siinä oli sellanen yli 10cm pitkä repeämä, alkoi kohisevana ja ilmeisesti reiän kasvaessa kohina poistui ja auto alkoi jopa nykiä tietyllä kierrosalueella ja savutti kuormalla.
Tehot pois, ylämäissä pakkas hyytymään.