Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Kerkema - 08.05.2025, 10:00:33
-
Moro vaan kaikille!
Pitkään miettinyt projektin julkaisua tänne ja nyt ajattelin tehdä sen. Tosiaan olen autoa jo pari vuotta pikkuhiljaa rakennellut ja suunnitelmat ovat muuttuneet monestikki. Alun perin ostin auton moottorin takia kun pitkään haaveillut rakentaa pirteä 242 tuolla b230 turbo moottorilla. Ensiksi rakentelin moottorin (kuvia tulee myöhemmin) ja kyttäsin päivittäin sopivaa 242 koppaa tähän projektiin. Moottori alkoikin olla jo valmis, mutta minulle järkevää koppaa vaan ei tuntunut löytyvän. Sitten päädyin siihen tulokseen, että alan tekemään tuosta 940 farkusta käyttöauton itselleni. En paljasta enempää, mutta tällä hetkellä auto on korigrillissä täysin hylsynä ja tavoitteeni on katsastaa auto viimeistään tämän vuoden lopulla. Katsastan auton vakio tekniikalla ja katsotaan sitten ensi talvena minkälaista ahdinta ja ohjainta sinne konehuoneeseen päätyy.
Sitten vielä lyhyesti. Kyseessä siis volvon 940 -96 farkku b230fk koneella, jolla ajettu noin 500tkm. Tarkoituksena rakentaa auto täysin uusiksi tekniikkaa myöten. Tarkoitus on pitää auto ulkoisesti täysin vakiona, mutta haluan panostaa ajettavuuteen ja sitten hieman tehokkuuteen.
Lisään pari kuvaa lähtötilanteesta.
Koitan kuvatekstit kirjoittaa tämän hetkisissä tilanteissa niin olisi mieluisampaa luettavaa lukijalle.
(https://i.ibb.co/xt94kC7Z/20240110-153445.jpg) (https://ibb.co/xt94kC7Z)
(https://i.ibb.co/ym5MYVSD/20240112-104858.jpg) (https://ibb.co/ym5MYVSD)
(https://i.ibb.co/w1Jjmpy/20240112-104910.jpg) (https://ibb.co/w1Jjmpy)
(https://i.ibb.co/XrFgy3XP/20240112-104921.jpg) (https://ibb.co/XrFgy3XP)
(https://i.ibb.co/Kc0FTpnH/20240112-104932.jpg) (https://ibb.co/Kc0FTpnH)
(https://i.ibb.co/9HY82fyN/20240112-112628.jpg) (https://ibb.co/9HY82fyN)
-
Ensimmäisenä alettiin irroittamaan moottori.
(https://i.ibb.co/fGt9Cq88/20240114-131830.jpg) (https://ibb.co/fGt9Cq88)
Siinä kumihanskat öljyssä ei pahemmin viitsinyt puhelimella otella kuvia, mutta kuten kuvasta huomaa niin olihan se huollon tarpeessa. Kannentiiviste oli halki, virranjakajan stefa vuosi, molemmat kampiakselin stefat vuosi ja pakosarja oli halki.
(https://i.ibb.co/7DDQwZg/20240116-220234.jpg) (https://ibb.co/7DDQwZg)
Männissä ja sylintereissä ei ollut onneksi huomattavia jälkiä.
(https://i.ibb.co/xK91zbrt/20240123-150158.jpg) (https://ibb.co/xK91zbrt)
Kampiakselin laakerit näyttivät yllättävän hyvältä.
(https://i.ibb.co/39vgRHPT/20240121-141935.jpg) (https://ibb.co/39vgRHPT)
-
Siinä kun odottelin lohkoa ja kampiakselia koneistamolta päätin kurkata mitä tuonne M90 sisälle kuuluu. Sen verran ennen purkamista kokeilin pihalla, että kaikki vaihteet menee nätisti silmään eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut. Huomasin huolestuttavan paljon metalli mujua vanhan öljyn seossa niin päätin halkaista askin. Samalla oli vaihdettava kardaanin puoleinen stefa ja vaihteen siirtäjän stefa.
(https://i.ibb.co/ycy3s5Dj/20240129-190841.jpg) (https://ibb.co/ycy3s5Dj)
(https://i.ibb.co/bjK7BmWX/20240213-152625.jpg) (https://ibb.co/bjK7BmWX)
Kaikki rattaat ja syncro renkaat näyttivät hyviltä, eikä mitään huomattavaa kulumaa ollut missään. Kyllähän öljytkin näyttivät siltä, ettei niitä oltu vähään aikaan vaihdettu.
(https://i.ibb.co/Kpf8p6f2/20240213-153044.jpg) (https://ibb.co/Kpf8p6f2)
Putsasin hyvin rattaat ja laatikon kuoret, jonka jälkeen laitoin laatikon kasaan.
(https://i.ibb.co/Y43cDx0B/20240309-122327.jpg) (https://ibb.co/Y43cDx0B)
(https://i.ibb.co/V0WTT0Fj/20240309-142109.jpg) (https://ibb.co/V0WTT0Fj)
-
Kävin noutamassa lohkon ja kampiakselin koneistukselta. Sylinterit porattiin ylikokoon 96,3mm ja tasopinta hiottiin. Kampiakseli kiillotettiin ja tasapainotettiin uudelle teräsvauhtipyörälle.
(https://i.ibb.co/FkMGv9Bv/20240313-183815.jpg) (https://ibb.co/FkMGv9Bv)
Lohko ja öljypohja hiottu, putsattu ja teipattu maalausta varten.
(https://i.ibb.co/Wvy1vccQ/20240316-101923.jpg) (https://ibb.co/Wvy1vccQ)
(https://i.ibb.co/GfRbrDfT/20240320-190921.jpg) (https://ibb.co/GfRbrDfT)
(https://i.ibb.co/8DbRYT4M/20240320-191045.jpg) (https://ibb.co/8DbRYT4M)
Pohjamaaliksi tuli molempiin 1K Epoxy Primer
(https://i.ibb.co/jP5ztnLk/20240320-222505.jpg) (https://ibb.co/jP5ztnLk)
(https://i.ibb.co/5X34D5GP/20240320-222522.jpg) (https://ibb.co/5X34D5GP)
Pintamaaliksi tuli Ford Race Red.
(https://i.ibb.co/bMhRZpWV/20240321-105836.jpg) (https://ibb.co/bMhRZpWV)
(https://i.ibb.co/xqgG62tg/20240321-105856.jpg) (https://ibb.co/xqgG62tg)
Seuraavaksi kasamaan moottoria.
(https://i.ibb.co/RGM0rz5g/20240322-192001.jpg) (https://ibb.co/RGM0rz5g)
-
Moottoriin tuli Glycon runko- ja kiertokangen laakerit.
(https://i.ibb.co/67K3XQxn/20240323-105546.jpg) (https://ibb.co/67K3XQxn)
Hyvin istu kampura paikoillensa.
(https://i.ibb.co/Z1tsysZ7/20240323-143537.jpg) (https://ibb.co/Z1tsysZ7)
Sitten välyksien mittaus.
(https://i.ibb.co/5XnjrrsG/20240323-154009.jpg) (https://ibb.co/5XnjrrsG)
H-profiilin kiertokanget tuli Lensulta.
(https://i.ibb.co/ccf2BxCw/20240324-102653.jpg) (https://ibb.co/ccf2BxCw)
Tasapainotus ja männät paikoillensa.
(https://i.ibb.co/KcFFNXr4/20240402-193901.jpg) (https://ibb.co/KcFFNXr4)
Huomasin tuossa ennen lohkon maalausta, että apuakselin ensimmäinen laakeri oli vaihtokunnossa.
(https://i.ibb.co/1fH8WyVX/20240316-151038.jpg) (https://ibb.co/1fH8WyVX)
Uusi tilalle, älkää antako mustalla tussilla piirretyn viivan hämätä. Laitoin kyllä laakerin reiän öljykanavaan päin.
(https://i.ibb.co/fZtQgHH/20240403-223715.jpg) (https://ibb.co/fZtQgHH)
Alakerta olisi nipussa. Seuraavaksi aletaan vähän viilaamaan 530 ja 531 kansia.
(https://i.ibb.co/B5k2rXG3/20240408-230508.jpg) (https://ibb.co/B5k2rXG3)
HOX! Jos joku näitä lukeva osaisi kertoa minulle, miksi osa kuvista (ensimmäinen ja toinen kuva ja missä on kiertokanget mäntineen pöydällä) kääntyy 90 astetta kun lähetän ne verkkoselaimelle. Olen kokeillut kääntää valmiiksi galleriassa vastapäivään 90 astetta, mutta silti kuvat näkyvät juuri 90 astetta vastapäivään. Kuulostipa hankalalta selityksestä. Kiitos :)
-
HOX! Jos joku näitä lukeva osaisi kertoa minulle, miksi osa kuvista (ensimmäinen ja toinen kuva ja missä on kiertokanget mäntineen pöydällä) kääntyy 90 astetta kun lähetän ne verkkoselaimelle. Olen kokeillut kääntää valmiiksi galleriassa vastapäivään 90 astetta, mutta silti kuvat näkyvät juuri 90 astetta vastapäivään. Kuulostipa hankalalta selityksestä. Kiitos :)
Siitä latausikkunan esikatselusta ei kannata välittää, eikä käännellä kuvia sen perusteella. Joskus iteki kattonu, että miks se noin päin menee, mutta näkyy sivulla kuitenkin niin päin kuin on otettu.
Nättiä pataa pukkaa. O0
-
Siitä latausikkunan esikatselusta ei kannata välittää, eikä käännellä kuvia sen perusteella. Joskus iteki kattonu, että miks se noin päin menee, mutta näkyy sivulla kuitenkin niin päin kuin on otettu.
Nättiä pataa pukkaa. O0
No niin hyvä tietää, tämän kanssa raavin päätäni :D Kiitos!
-
Sitten kansi hommiin :D Tuli hankittua tuollainen koskematon 531 kansi, johon olisi tarkoitus tehdä seuraavasti:
- Pakokanavien lievä porttaus
- Imukanavien siistintä
- Tasopinnan hionta
- 38mm pakoventtiilit
- 46mm imuventtiilit
- R-seetit
- Enkel 39kg venttiilinjouset
- Vx3 nokka-akseli tulee käyttöön, katsotaan sitten uutta nokkaa kun ahdin on valittu.
(https://i.ibb.co/7JhfMvW9/20240409-094136.jpg) (https://ibb.co/7JhfMvW9)
Sehän päätti viimeinen pakosarjan pinnapultti alkaa juonittelemaan. :buck2:
(https://i.ibb.co/cXt6rkqt/20240420-074854.jpg) (https://ibb.co/cXt6rkqt)
(https://i.ibb.co/WNC3Vfmx/20240420-100039.jpg) (https://ibb.co/WNC3Vfmx)
(https://i.ibb.co/dsftRBcB/20240420-105137.jpg) (https://ibb.co/dsftRBcB)
Sitten lastu lentämään.
(https://i.ibb.co/FkwSXPnj/20240422-184148.jpg) (https://ibb.co/FkwSXPnj)
(https://i.ibb.co/xKLLTZm0/20240422-184211.jpg) (https://ibb.co/xKLLTZm0)
(https://i.ibb.co/HTNd8HKj/20240425-184633.jpg) (https://ibb.co/HTNd8HKj)
(https://i.ibb.co/KcvHSRgm/20240425-184705.jpg) (https://ibb.co/KcvHSRgm)
(https://i.ibb.co/qYrFfLPc/20240425-185554.jpg) (https://ibb.co/qYrFfLPc)
(https://i.ibb.co/C3Twd8MW/20240425-185615.jpg) (https://ibb.co/C3Twd8MW)
Se alkaisi kansi olemaan valmis koneistukselle. Lopuksi vielä kiillottelin kanavat.
(https://i.ibb.co/1tpkBM3H/20240425-185932.jpg) (https://ibb.co/1tpkBM3H)
Tein samat jutut moottorin mukana tulleelle kannelle 530, mutta tämä jää hyllyyn varalle ihan vakio osilla.
(https://i.ibb.co/jZz6TR4N/20240417-180644.jpg) (https://ibb.co/jZz6TR4N)
(https://i.ibb.co/QF57CyPq/20240417-184352.jpg) (https://ibb.co/QF57CyPq)
(https://i.ibb.co/CKp08sP0/20240419-100244.jpg) (https://ibb.co/CKp08sP0)
(https://i.ibb.co/nsqg3BgY/20240426-154628.jpg) (https://ibb.co/nsqg3BgY)
(https://i.ibb.co/qMw0Y2n8/20240426-160934.jpg) (https://ibb.co/qMw0Y2n8)
(https://i.ibb.co/6dtwmGg/20240427-092616.jpg) (https://ibb.co/6dtwmGg)
Siinä kuin odottelin 531 koneistukselta aloin virranjakajaan vaihtamaan stefaa ja tiivisteitä. Tein plasmalla jigin niin olipahan mielekästä hommaa moksia sokka pois. Voisin näitä poltella lisää jos jollakin on tarvetta.
(https://i.ibb.co/fGS6QrY4/20240515-190315.jpg) (https://ibb.co/fGS6QrY4)
(https://i.ibb.co/7tr1vk73/20240517-142249.jpg) (https://ibb.co/7tr1vk73)
(https://i.ibb.co/jZhtzZqd/20240517-143348.jpg) (https://ibb.co/jZhtzZqd)
(https://i.ibb.co/KzNkj4Ng/20240517-150450.jpg) (https://ibb.co/KzNkj4Ng)
(https://i.ibb.co/4nX2Rdtv/20240517-160902.jpg) (https://ibb.co/4nX2Rdtv)
(https://i.ibb.co/qLXDtNnh/20240517-161003.jpg) (https://ibb.co/qLXDtNnh)
Siinäpä se hattu nyt olis :)
(https://i.ibb.co/cnK5bdD/20240517-222006.jpg) (https://ibb.co/cnK5bdD)
(https://i.ibb.co/Qvt4xzgK/20240518-002338.jpg) (https://ibb.co/Qvt4xzgK)
-
Levennä tuota palotilan samaan mittaan kuin sylinterin halkaisija venttiilien kohdalta.
-
Levennä tuota palotilan samaan mittaan kuin sylinterin halkaisija venttiilien kohdalta.
Mennään nyt näillä tuon 531 kanssa, kun moottorissa jo kiinni. Toki tuon 530 voisin leventää valmiiksi kun tuolla hyllyssä lojuu. Liekkö tulee koskaan käyttöön, mutta saattais vähän lisätä myyntiarvoa :D
-
Sitten moottoria nippuun.
(https://i.ibb.co/FLk8Mv2M/20240529-231230.jpg) (https://ibb.co/gLbtp1Np)
Vähän muuttunut toiminto Imgbb:llä niin opettelu saada kuvat näkymään. Nyt onnistuu, illan päälle lisää.
Öljyt laatikkoon
(https://i.ibb.co/354j9bYG/20240615-190916.jpg) (https://ibb.co/bjQCMVRq)
Paketti valmis pellin alle
(https://i.ibb.co/8D8QjV4j/20240615-232232.jpg) (https://ibb.co/bgdGrnRr)
Sitten tulikin tilanne, mikä mietitytti kauan mitä auton korin suhteen tehdään. Tarkoitus oli paikata pari helmapellin reikää, vaihtaa tuulilasi ja oikean puolen kontin lasi leimalle.
Aloin tunkkaamaan autoa ylös vasemmalta puolen perästä, jotta saan kardaanin pultattua kiinni. Sainkin ylös, mutten kerennyt pukkia laittaa alle kun kuului rusahdus ja tunkki pohjasta läpi. Päätin kuitenkin laittaa auton ajokuntoon varmistaakseni, että moottori ja laatikko pelaa. Positiivista tässä oli, että moottori ja laatikko pelasi todella hyvin.
Kirsikka kakun päällä oli vielä kun lähin kokeilemaan mexicoon tuota autoa niin konepelti tuli tuulilasiin noin 100km/h vauhdista. Rehellisesti pikku vapina säikähdyksestä, vitutuksesta ja omasta typeryydestä :D Konepelti jäi painamatta luukkoon kun lähin kokeilemaan.
(https://i.ibb.co/MkzNv8tC/20240819-192401.jpg) (https://ibb.co/LdTpFQcZ)
(https://i.ibb.co/ZR0dNM30/20240819-192410.jpg) (https://ibb.co/zWzsN41z)
(https://i.ibb.co/N2qc5m7P/20240819-192448.jpg) (https://ibb.co/8gw1qdXp)
(https://i.ibb.co/0yGtqT59/20240819-192454.jpg) (https://ibb.co/QvKd9L0H)
(https://i.ibb.co/PZyBVSVG/20240819-192504.jpg) (https://ibb.co/RpKLJ5JT)
(https://i.ibb.co/XZHY4ZCr/20240819-192510.jpg) (https://ibb.co/FbpHWbDL)
(https://i.ibb.co/fYk9rYLN/20240819-192517.jpg) (https://ibb.co/cc6w2cV8)
(https://i.ibb.co/KxTb8CNF/20240819-192529.jpg) (https://ibb.co/nMx6Kh3z)
(https://i.ibb.co/9HJ6HgHj/20240819-192536.jpg) (https://ibb.co/k2pj2B2F)
(https://i.ibb.co/NdyTZ6bD/20240819-192540.jpg) (https://ibb.co/Q3KDrFtS)
(https://i.ibb.co/5xjvwysW/20240819-192440.jpg) (https://ibb.co/Z1gK7Pc6)
(https://i.ibb.co/DH16TMfD/20240819-192429.jpg) (https://ibb.co/9kpfS4H9)
(https://i.ibb.co/Z64v6rp7/20240819-192421.jpg) (https://ibb.co/QFShFV3t)
(https://i.ibb.co/MxpV6PXg/20240819-192639.jpg) (https://ibb.co/YF8kZfrN)
(https://i.ibb.co/B0Q71M0/20240819-192656.jpg) (https://ibb.co/jnQxpXn)
-
Sitten purkamaan ja grilliin.
(https://i.ibb.co/PsGwKjmF/20250119-230907.jpg) (https://ibb.co/PsGwKjmF) (https://i.ibb.co/8DW066Ft/20250218-164122.jpg) (https://ibb.co/8DW066Ft) (https://i.ibb.co/DfMgqP8r/20250218-164152.jpg) (https://ibb.co/DfMgqP8r) (https://i.ibb.co/chw1P0cp/20250223-182837.jpg) (https://ibb.co/chw1P0cp) (https://i.ibb.co/21Vyhzyb/20250223-183103.jpg) (https://ibb.co/21Vyhzyb) (https://i.ibb.co/n8cfmCjZ/20250226-105306.jpg) (https://ibb.co/n8cfmCjZ) (https://i.ibb.co/SwGvfDdJ/20250226-105318.jpg) (https://ibb.co/SwGvfDdJ) (https://i.ibb.co/VckSCbxr/20250226-105500.jpg) (https://ibb.co/VckSCbxr)
-
Nyt on semmosta tekemisen meininkiä. O0
Ja aihioita arvottaessa, kaikkihan tämän ikäiset alkaa olla jostain kohdin pehmenneitä, ja mitä enemmän niistä uusii, sitä parempiahan niistä tulee. :)
-
Nyt on semmosta tekemisen meininkiä. O0
Ja aihioita arvottaessa, kaikkihan tämän ikäiset alkaa olla jostain kohdin pehmenneitä, ja mitä enemmän niistä uusii, sitä parempiahan niistä tulee. :)
Jep, ja tekee kerralla kunnolla niin on pitkäksi aikaa autoa :)
-
Hitsi työt aloitettiin helmapelleistä.
(https://i.ibb.co/rRrJ67wt/20250314-115809.jpg) (https://ibb.co/rRrJ67wt)
(https://i.ibb.co/TqrJBX0p/20250314-115535.jpg) (https://ibb.co/TqrJBX0p)
(https://i.ibb.co/KcT3TmtS/20250315-225330.jpg) (https://ibb.co/KcT3TmtS)
(https://i.ibb.co/zTQfDQCt/20250319-225143.jpg) (https://ibb.co/zTQfDQCt)
(https://i.ibb.co/SXSDHByn/20250319-225047.jpg) (https://ibb.co/SXSDHByn)
(https://i.ibb.co/Rp06gBzc/20250319-225113.jpg) (https://ibb.co/Rp06gBzc)
Toinen puoli näytti yhtä karsealta :buck2:
(https://i.ibb.co/Y4LD4ybv/20250325-214050.jpg) (https://ibb.co/Y4LD4ybv)
(https://i.ibb.co/pvCJbWQ0/20250326-225444.jpg) (https://ibb.co/pvCJbWQ0)
(https://i.ibb.co/m55MWCtL/20250402-111128.jpg) (https://ibb.co/m55MWCtL)
(https://i.ibb.co/9HxT4XBY/20250403-143722.jpg) (https://ibb.co/9HxT4XBY)
(https://i.ibb.co/B2NMStjp/20250404-105124.jpg) (https://ibb.co/B2NMStjp)
(https://i.ibb.co/nTMR5SK/20250404-140406.jpg) (https://ibb.co/nTMR5SK)
Vedin lopuksi helmapelteihin saumamassat ja epoxin pintaan.
(https://i.ibb.co/1tc282CF/20250408-233105.jpg) (https://ibb.co/1tc282CF)
Heti maalin kuivuttua aloin laittamaan kotelosuoja-aineet.
(https://i.ibb.co/wFb6QgYf/20250406-232139.jpg) (https://ibb.co/wFb6QgYf)
Vanhan massan alta löytyi vielä muutama reikä niin paikkailin ne ja viimeistelin pohjan maalaus kuntoon.
(https://i.ibb.co/svhD3CrS/20250410-000149.jpg) (https://ibb.co/svhD3CrS)
(https://i.ibb.co/wh8HjgtJ/20250410-000203.jpg) (https://ibb.co/wh8HjgtJ)
(https://i.ibb.co/KppcXKqT/20250415-215816.jpg) (https://ibb.co/KppcXKqT)
(https://i.ibb.co/wrjSt95C/20250415-215855.jpg) (https://ibb.co/wrjSt95C)
Pohjan maalasin temadur 50 kaksikomponentti maalilla. Lopuksi siveltelin pensselillä massaa ainoastaan helmapelteihin pyöränkotelon alusta ja takaa. Myös peräkontin pohjaan varapyöränkotelon ympärille. Tuosta massauksesta varmasti riittää puhuttavaa, mutta oma mielipiteeni on ettei pohjaa tarvitse massata täysin, vaan juuri nuo kriittisimmät kohdat kiven iskuilta.
(https://i.ibb.co/gbW7j0Dh/20250416-081741.jpg) (https://ibb.co/gbW7j0Dh)
(https://i.ibb.co/bj1xhG2M/20250416-081751.jpg) (https://ibb.co/bj1xhG2M)
-
Onhan se niin, että paksun massakerroksen alla saa ruoste tehdä aika rauhassa tuhojaan, jos (kun) jostain alun saa, ennen kuin sitä huomaa.
Pelkältä maalipinnalta sen ruosteenalun hoksaa paremmin, ja saattaa jopa tehdä aiemmin asialle jotain.
-
Onhan se niin, että paksun massakerroksen alla saa ruoste tehdä aika rauhassa tuhojaan, jos (kun) jostain alun saa, ennen kuin sitä huomaa.
Pelkältä maalipinnalta sen ruosteenalun hoksaa paremmin, ja saattaa jopa tehdä aiemmin asialle jotain.
Juuri näin!
-
Oikein silmä lepää noissa viimeisissä pohjan kuvissa S*. Tuo ruostesuojaus on mennyt vähän vaikeaksi, parhaat aineet eivät ole oikein tätä päivää. Oma S70 vaikuttaa olleen tehtaalta lähtiessä oikein hyvin suojattu. Materiaalit joustavia, eikä varsinaisia ylläreitä ole syntynyt näkyviin pintoihin. Eräissä muissa merkeissä muovipohjaiset(?) pinnoitteet kätkivät alleen ikäviä ylläreitä, vaikka äkkiseltään näytti hyvältä.
Hyvä maali, mieluusti öljypohjainen kotelon suoja ja maalipintojen suojelu kiveniskumassalla tarvittavista kohdista, unohtamatta jokavuotista tarkastusta/huoltoa, on oman uskomukseni tie onneen.
-
Hyvältä näyttää touhuilut. Itse kans miettiny kun kotelosuojia on vahapohjaisia ja öljypohjaisia. Se vahamainen kuivaa ja halkeilee jossain vaiheessa vuosikymmen-en, (-ten) myötä ja taas öljypohjainen kuivahtaa, mutta öljypojhjaista voi kait lisätä päälle kun vahamaisen kokkareiseen muotoon ei kai auta kuin lämmittely? Kumpi siis parempi?
Itse oon kans sitä mieltä että pyöränkoteloissa isoin rasitus ja helmoissa.
-
Hyvä, että tämä herätti heti keskustelua. Mikähän se sitten paras olisi? Kokemuksista käyttäjät voisi kertoa tähän.
-
Kotelonsuojauksessa suosinut öljyntyyppistä ja mielellään ohkaista tavaraa, jotta imeytyisi saumoihin ja rakoihin, joita on muuten käytännössä mahdoton ruostesuojata. Harvoinhan se tehtaan jäljiltäkään tasaisilta pinnoilta puhki ruostuu, ennenkuin koteloihin kertyy jatkuvasti märkänä pysyvä hiekka yms. paska.
Paksummalla jankilla saa pahimmillaan aikaiseksi samanlaisen aikapommin, kuin sillä ###### korikitillä, jolla on varmistettu tehdassaumojen räjähtäminen tiettyyn käyttöikään mennessä.
Joskus seiskan takapalkkeja hitsattua kaadoin ysistä tiputetut moottoriöljyt koteloon. Ei varmasti paras vaihtoehto, muttei ehkä parimillisen materiaalin kanssa niin nöpönuukaa. :D
-
Olen laittanut pellin päälle maalin, ml-öljy, massa ja metallic massan päälle. Joskus olen pessyt metallicin pois korjauksen tieltä ja uudet kerrokset päälle.
-
Dinitrol ML on oma suosikki koteloihin ja massan alle. Sitä ei vaan tahdo löytyä ihan joka hyllystä. Viimeksi tilasin useamman litran Redblackin verkkokaupasta, kun kotikylä tarjosi Ei oota.
-
Joskus hitsailin vähän ajettua W123 mersua. Siinä mun mielestä ongelma on kun pvc alustamassa vedetty puhtaalle pellille ja koteloista ja paikoista missä kaks peltiä päällekkäin, pääsee kosteus alustamassan alle. Saa muhia siellä ja pelti häviää. Hyvällä kotelosuojalla ois voinu vähentää ongelmaa.
Mutta tavallaan sama ongelma syntyy aina kun kaks peltiä päällekkäin ja tiivis massa päällä. Kosteus pääsee alle. Pääsee kosteus toki kiveniskemästäkin massan alle.
Just puhaltelin kahden 2000-luvun taitteen V70 pyöränkotelot. Muovilokarit suojana ja aika ohut maalikerros, vaikka pohjalevy on muutoin melko hyvin massattu ja ehjä.
Siinä varmaan maalille oli tullu rasitustunnit täyteen ja pieniä ruosteen alkuja 300tkm ajetussa tuontiautossa. Puolison 450tkm ajettu suomiauto myös ottanut jo väriä pyöränkoteloihin, mutta ei nyt hälyyttävän ruosteisia vielä.
Varmaan putsaus hiekalla ja maalaus olis ollu riittävät, mutta ruiskutin kiveniskumassaa vielä päälle.jos nyt sattuis se kuramuovi hankaamaan ja onhan se reunasta paljaana.
Dinitrolin ml hankintalistalla