Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: LikainenPicasso - 10.05.2025, 01:24:20
-
Moro,
Tästä ei liiaksi löydy kirjoituksia, niin raapustellaampas tuoreesta muistista. Elikkä päivitin 2001 S60 halogeenivalot LED-projektoreihin. Lyhyiden tilalle tuli Aharon AtomLED X2 -Bi-LED-projektorit (https://retrofitlab.com/products/aharon-biled-projector-atomled-x2) (lyhyet ja pitkät samassa) ja pitkät korvasi Aharon LED High Beam -projektorit (https://retrofitlab.com/products/aharon-led-high-beam-projector) tuomaan lisäkirkkautta AtomLEDien kaveriksi. Retrofitlabilta sai ajoneuvokohtaisen setin (https://retrofitlab.com/products/volvo-s60-2000-2004-bi-led-halogen-headlights), jolla sai näppärästi toteutettua päivityksen. Otin settiin Mini Gatling Gun - Old -kauluksen sekä Breathing Vents -lisäosat. Lasit vaihtuivat "rihlatuista" kirkkaisiin Vpartsin laseihin, jotta valokuvion saisi mahdollisimman teräväksi. Puskuri irti autosta, ajovalo irti ja lasi auki hiustenkuivaimella.
(https://i.ibb.co/RGWCSNn2/IMG-20250509-140703.jpg) (https://ibb.co/RGWCSNn2)
Tässä on jo lasi auki ja halogeeniromut ruuvailtu pois.
(https://i.ibb.co/vxvnMD0j/IMG-20250509-152952.jpg) (https://ibb.co/vxvnMD0j)
High Beameilla on valkoinen karva päiväajovalotoimintoa varten. Siihen tuli askarreltua Abiko-liitin päähän ja nappasin parkilta sille virran ja ihan vielä juottamalla niin ei tarviis heti lähteä korjailemaan. Muut kytkennät oli aika lailla plug-and-play tyyppisesti, eipä juuri tarvinnut arvailla. Sen verran muutin Volvon omia johtoja, että napsasin alkuperäisen pitkien liittimen pois ja laitoin Abikoa tilalle niin sai fiksusti kytkettyä nuo High Beam -projektorit.
(https://i.ibb.co/R49MmQ6T/IMG-20250509-155805.jpg) (https://ibb.co/R49MmQ6T)
Molemmat projektorit istutettu umpioon ilman istuvuusongelmia. Tilasin High Beam -projektoreille kauluksen, jossa olisi ollut "halo" valorengas, mutta sehän ei tuonne pieneen tilaan mahtunut...jäi laittamatta... :'(
(https://i.ibb.co/d0ZhT3YC/IMG-20250510-011152.jpg) (https://ibb.co/d0ZhT3YC)
Tiivistys tapahtui varaston perältä löytyneellä epäilyttävän näköisellä mustalla mönjällä. Aika näyttää kuinka hyvin onnistui. Lasit ovat Vpartsilta (https://vparts.se/fi/) ja alkuperäisestä lasista poiketen lyhyiden tai pitkien kohdalla ei ole pystysuoria "rihlauksia" lasissa. Pre-faceliftiin ei myyty laseja pareittain, joten oikea (https://vparts.se/fi/lyktglas-klarglas-volvo-s60-v70-xc70-00-04-passagerarsidan.html) ja vasen (https://vparts.se/fi/lyktglas-klarglas-till-volvo-s60-v70-xc70-00-04-forarsidan-11120701.html) täytyi poimia verkkokaupasta erikseen.
(https://i.ibb.co/dwBdqSH8/IMG-20250509-234438.jpg) (https://ibb.co/dwBdqSH8)
Lopullinen tuote näyttää tältä. Täytyy vielä lisäillä kuvia, kunhan saan asennettua autoon. Valovertailukuvat täytyy myös räpsästä. Toisessa, vuoden uudemmassa S60:ssä on vielä halogeenit paikallaan.
Onko foorumilaisilla kokemusta näiden katsastuskelpoisuudesta vai onko taas sellanen "riippuu katsastusasemasta/katsastajasta" -tyyppinen asia? Sen tiedostan, että laillisethan nämä ei ole. V:>
Edit: unohdin mainita kokonaan lasien vaihdosta
-
Ihan mutulla kommentoin tähän, että itse hankkisin vaihtoumpiot jostain purkaamosta ja vaihtaisin aina katsastuksen ajaksi normivalot. Toki yrittämässä voi aina käydä ja vasta hylkäyksen sattuessa hankkkia toiset umpiot näyttöä varten.