Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Shadow_Fi - 12.05.2025, 19:55:17
-
Tosiaan kävin koeajamassa 2010vm. Diesel XC90:sen, ja huomasin pari asiaa mistä kauppias ei maininnut. Tyhjäkäynnillä ja matalilla kiekoilla moottori tärisee aika kovasti (tuntuu sisälle, traktorimainen tärinä) ja moottorin takaa (tulipellin ja moottorin välissä) pohjapanssarilla varmaan 2cm öljy/hiekkakerros. Oli jo muuttunut miltei kivihiileksi. Ovatko kuinka kalliita asioita näin potentiaalisesti, ja mistä voisivat kertoa?
-
Tärinästä on paha sanoa. Nämä tärisevät melkoisesti ihan ehjänä, koska moottorin ja vaihteiston tuennat ovat varmasti jo parhaat päivänsä nähnyt jossei niitä ole ikinä vaihdettu. Ei kriittinen vika, vaan ehkä jopa ominaisuus jota voi kokeilla parantaa vaihtamalla tuennan osia. Pohjamuovin päälle kertynyt skeida on kanssa jossain määrin tuttu ilmiö mielestäni, ahdin voinut työntää öljymoskaa siihen.
-
Tärinä voisi tulla siitä, jos moottorin tukityynyille menevä alipainelinja on irti/poikki tai itse tyynyt rikki. Öljyä saattaa valua ahtoputken liitoksista eli huohotuksesta tai turbosta lähtöisin ja sitten ne kumiset liitostiivisteet antavat periksi ahtoputkessa. Yleensä se joka on heti turbon ja putken välissä. Kun vuotaa tarpeeksi tulee vikakoodi.
Olit aloittanut toisen ketjun automaatin korkeista kierroksista. Taajamassa tuntuu pitävän turhan pientä vaihdetta ja polttoainetta kuluu. Manuaalipuolella voit kokeilla pykälää suurempaa vaihdetta. Laatikon pitäisi lämpösenä lukita turbiini jo kohtuu pienessä nopeudessa mutta ei ehkä vielä 40km/h:ssa.
Jos siis olet tollasta möhköä ostamassa niin mahtava laitehan se on toimiessaan mutta ylläpito ei ole aivan halpaa. Remontteihin kannattaa varata rahaa ja käyttömaksukin on suuri. Käsijarru on kestomurhe, melko alimitoitettu kötöstys noin isoon autoon. Takaperiä on mennyt, kulmavaihteen spooriholkkeja sekä vaihteistoja (jos öljynvaihtoja ei ole tehty). Moottori olisi muuten kohtuu kestävä mutta jakohihnoja on paukkunut kun apulaitehihna on ensin katkennut. Tosin tuon vuosimallin harmaakoppasessa D5:ssa voi suuremmilla kilometreillä tulla kansiremppa eteen.