Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Yrittäjyys_palkitsee - 19.05.2025, 15:48:28

Otsikko: Harmaakoppaisen öljysuosituksen muokkaus ominpäin
Kirjoitti: Yrittäjyys_palkitsee - 19.05.2025, 15:48:28
2,4 diesel  vuodelta 2008. Harmaakoppainen muovi päällä. Sellainen kurnuttaja on moottorina. Mittarissa vasta 540tkm eikä ole mitään venttiilien naputteluja ilmennyt. Kyseisen auton öljysuositus on 0w-30. Uumoilevat että ne nostajien kulumiset johtuisi tuosta nollaöljyyn siirtymisestä. Siksi uumoilen vajavaisella järjelläni, notta mitä jos etenkin kesäaikaan laittaisikin moottoriin samat luokitukset täyttätää öljyä mutta 5w-30. Tokkopa se moottori siitä kärsisi?

Öljyistä sen verran että aimmin käytin castrolia. Nyt Totalin öljyä joka mielestäni vajavaisella korvakuulollani antaisi pehmeämmän käynnin.

Tällä kerralla ei muuta asiaa.
Otsikko: Vs: Harmaakoppaisen öljysuosituksen muokkaus ominpäin
Kirjoitti: tuomaril - 19.05.2025, 16:15:17
Joskus täällä on aiemminkin tuota kyseisen moottorin yläkerran kulumisen syitä ihmetelty ja varmaan osa-syynä on myös A) pidempi huoltoväli sekä B) DPF joka aiheuttaa polttoaineen pääsemisen öljyyn, jonka voitelu huononee entisestään.

Mutta asiaan, en itse amatöörinä näe tuossa öljyn vaihdossa mitään negatiivista. Itselläni on pihalla kaksi harmaakoppasta joissa olen viimeiset 6 vuotta käyttänyt ronskisti 0/5W-40 öljyjä ja vaihtoväli ihan maksimissaan 10tkm ja ei mitään hämminkiä. Jos on DPF käytössä, niin kannattaa toki huomioida sen vaatimukset öljyn valinnassa.
Otsikko: Vs: Harmaakoppaisen öljysuosituksen muokkaus ominpäin
Kirjoitti: Yrittäjyys_palkitsee - 19.05.2025, 16:49:18
2,4 diesel  vuodelta 2008. Harmaakoppainen muovi päällä. Sellainen kurnuttaja on moottorina. Mittarissa vasta 540tkm eikä ole mitään venttiilien naputteluja ilmennyt. Kyseisen auton öljysuositus on 0w-30. Uumoilevat että ne nostajien kulumiset johtuisi tuosta nollaöljyyn siirtymisestä. Siksi uumoilen vajavaisella järjelläni, notta mitä jos etenkin kesäaikaan laittaisikin moottoriin samat luokitukset täyttätää öljyä mutta 5w-30. Tokkopa se moottori siitä kärsisi?

Öljyistä sen verran että aimmin käytin castrolia. Nyt Totalin öljyä joka mielestäni vajavaisella korvakuulollani antaisi pehmeämmän käynnin.

Tällä kerralla ei muuta asiaa.
Joskus täällä on aiemminkin tuota kyseisen moottorin yläkerran kulumisen syitä ihmetelty ja varmaan osa-syynä on myös A) pidempi huoltoväli sekä B) DPF joka aiheuttaa polttoaineen pääsemisen öljyyn, jonka voitelu huononee entisestään.

Mutta asiaan, en itse amatöörinä näe tuossa öljyn vaihdossa mitään negatiivista. Itselläni on pihalla kaksi harmaakoppasta joissa olen viimeiset 6 vuotta käyttänyt ronskisti 0/5W-40 öljyjä ja vaihtoväli ihan maksimissaan 10tkm ja ei mitään hämminkiä. Jos on DPF käytössä, niin kannattaa toki huomioida sen vaatimukset öljyn valinnassa.
Joskus täällä on aiemminkin tuota kyseisen moottorin yläkerran kulumisen syitä ihmetelty ja varmaan osa-syynä on myös A) pidempi huoltoväli sekä B) DPF joka aiheuttaa polttoaineen pääsemisen öljyyn, jonka voitelu huononee entisestään.

Mutta asiaan, en itse amatöörinä näe tuossa öljyn vaihdossa mitään negatiivista. Itselläni on pihalla kaksi harmaakoppasta joissa olen viimeiset 6 vuotta käyttänyt ronskisti 0/5W-40 öljyjä ja vaihtoväli ihan maksimissaan 10tkm ja ei mitään hämminkiä. Jos on DPF käytössä, niin kannattaa toki huomioida sen vaatimukset öljyn valinnassa.

Kiitos vastauksesta. Ehkä tiheä öljynvaihtoväli riittää välttämään nostinongelmat koska vielä ei ääntele. Saako tuon DPF:n ohjelmoitua pois käytöstä helposti ja onko siitä haittaa jossain tilanteissa?
Otsikko: Vs: Harmaakoppaisen öljysuosituksen muokkaus ominpäin
Kirjoitti: tuomaril - 19.05.2025, 21:58:38
Ohjelmointi onnistuu ammattilaiselta helposti, mutta toki vaatii sitten myös suodattimien fyysisen tyhjentämisen heti perään. Haittana se, että tämän jälkeen auto on päästömanipuloitu