Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Saku1987 - 22.05.2025, 12:44:24
-
Otsikon auto starttaa kylmänä täydellisesti käyntiin mutta lämpimällä koneella lähtee yskien ja joskus vaatii useamman yrityksen että saa käyntiin.
Kampi- ja nokka-akselin tunnistimet vaihdettu juuri mutta vika pysyi.
Mistä vikaa paikantamaan seuraavaksi?
-
Mikä vuosimalli? Vuotava suutin tai ehkä enemmän heittäisin, että ehtoopuolella oleva startti. Vuotavasta suuttimesta ei ole kokemusta mutta vanha startti aiheutti harmaakoppasessa D5:ssa juuri yskien käynnistymistä.
-
Mikä vuosimalli? Vuotava suutin tai ehkä enemmän heittäisin, että ehtoopuolella oleva startti. Vuotavasta suuttimesta ei ole kokemusta mutta vanha startti aiheutti harmaakoppasessa D5:ssa juuri yskien käynnistymistä.
2007 vuosimalli eli ensimmäisiä kakkoskoppaisia. startti ja suuttimet on varmaankin alkuperäiset.. ajettu 450 000.
Savutusta tai muita käyntihäiriöitä ei ole ja tehotkin tuntuis olevan tallella. Voisiko se huono startti sitten aiheuttaa lämpimänä tuollaista.
Edit: nyt tuli mieleen että muutaman kerran pakkasella startatessa startti jäi pyörimään tyhjää ja uudelleen startatessa vasta pyöritti konetta.
-
Erittäin todennäköisesti se startti siellä tahtoo huomiota.
-
Käyn hakemassa huomenna uuden startin ja jospa sen viikonloppuna kerkeisi vaihtaa.
Infoan sit korjautuiko vaiko ei :)
-
Itsellä V70 2008 2.4D koneella ja sama vika. Itse vaihtanut nokka-akselin kampiakselin tunnistimet, akun, suuttimet ja startin. Vika ei poistunut. Johtosarjavika vielä mahdollinen, mutta epäilen sitä koska kylmänä käynnistyy hyvin. Nyt yksi epäilys on öljyn lämpötila anturi. Testerillä kun seuraan livedataa, niin öljyn lämpotila näyttää välillä mitä sattuu. Kylmänä kun käynnistyy hyvin, niin öljyn lämpötila esim. 6 astetta. Kun olet ajanut koneen lämpimäksi, niin öljyn lämpötila näyttää edelleen 6 astetta ja auto käynnistyy huonosti sammuttamisen jälkeen. Samalla reissulla kun öljyn lämpötila alkoi näyttämään normilukemia, niin auto starttasi hyvin. En tiedä johtuuko tuosta, mutta selvittelen asiaa. En vain löydä mistään tietoa missä öljyn lämpötila-anturi sijaitsee.
-
Startti vaihdettu ja edelleen käynnistyy heikosti. Nyt kelien lämmittynä myös kylmällä koneella starttaus vähän pidempi ja kone yskäisee.
Vaihdan varmaan seuraavaksi jäähdytinnesteen lämpöanturin.
Tietääkö kukaan missä öljyn lämpöanturi sijaitsee ja onko sellaista edes?
-
Tuli vaan mieleen että kampiakselin tunnistinta vaihtaessa meni johdot poikki ja kytkettiin takaisin summassa. Onko väliä miten päin ne siinä tunnistimella on? Voisiko väärinpäin kytkentä aiheuttaa nyt heikon startin??
-
Joskus olen vaihtanut (psa-moottoriseen kulkimeen) tarvike asentotunnistimen, se oli jo uutena "johdot väärinpäin". Tuosta seurasi myös epämääräistä käynnistymistä ja välillä ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. ECU:n mielestä pulssi oli "vääränkätinen" eikä toiminut oikein, selvisi vasta oskillosskoopilla. Kauan tuota vikaa etsittiin, vaihdettiin ihan marmorilta haettu asennontunnistin ja sillä toimi heti laakista. Jäi vaivaamaan ja piti tutkia mikä tuossa tarvikemallissa oli vikana.
-
Joskus olen vaihtanut (psa-moottoriseen kulkimeen) tarvike asentotunnistimen, se oli jo uutena "johdot väärinpäin". Tuosta seurasi myös epämääräistä käynnistymistä ja välillä ei lähtenyt ollenkaan käyntiin. ECU:n mielestä pulssi oli "vääränkätinen" eikä toiminut oikein, selvisi vasta oskillosskoopilla. Kauan tuota vikaa etsittiin, vaihdettiin ihan marmorilta haettu asennontunnistin ja sillä toimi heti laakista. Jäi vaivaamaan ja piti tutkia mikä tuossa tarvikemallissa oli vikana.
Hienoa! Tänään töiden jälkeen kääntyy johdot, jospa saisi volvon pelaamaan.
-
Kampiakselin asentotunnistimen johdot nyt käännetty toisin päin ja pikaisen testin perusteella auto alkoi toimia kuten pitää!
Muutaman kylmän startin tein ja pikkulenkin ajoin ja pari starttia sen jälkeen ja joka kerta nyt lähti loistavasti.
Lisää testiä lähipäivinä kun tulee ajua mutta hyvältä vaikuttaa 8)
-
Laadukkaita varaosia :2funny:. Onkohan vastaavista tapauksista koskaan informoitu ko. varaosan myyjiä?
Eivät todennäköisesti usko ihan yhdellä puheella, mutta jos useampia osuu kohdalle, niin joskus voi jotain tietoa mennä myös eteenpäin.
-
Laadukkaita varaosia :2funny:. Onkohan vastaavista tapauksista koskaan informoitu ko. varaosan myyjiä?
Eivät todennäköisesti usko ihan yhdellä puheella, mutta jos useampia osuu kohdalle, niin joskus voi jotain tietoa mennä myös eteenpäin.
Minun tapauksessa varaosa oli/on ihan ehjä ja hyvä.
Siinä ei tullut johtoja matkassa mutta asentaessa särjin liittimen ja asensin uudet johdot väärinpäin koska koneen puolelta tuli vain kaksi harmaata johtoa ja jostain ehkä luin ettei niillä ole väliä miten päin.
Asennuksen jälkeen sama vika jatkui joten uusin myös nokan tunnistimen ja startinkin.
Tänään sitten välähti tuo että oisko ne johdot kuitenkin väärin ja taisihan ne olla.