Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ÄkCee60 - 23.05.2025, 09:50:43
-
Onkos kukaan asennellut itse sähkölämmityssarjaa? Auto 2016 eli ykkössarjaa.
Onko helppoa reittiä sisätilasarjalle apukuskin jalkatilaan valmiina?
Letkulämppärin asennustapa vaikutti aika helpolta ohjeessa.
Ja ennenkun joku ehtii kysyä/sanoa...joo on siinä webasto ja saa päälle jopa puhelimella....mutta kun on ilmaista sähköä saatavilla....
-
Aika monta litraa saa Webasto poltella sillä rahalla, mitä letkulämppärin ja sisäjohtosarjan ja sisälämppärin hankkimiseen menee...
Toki jos tykkää piuhojen kanssa painia ja tarpeet on omasta takaa, niin oiva vaihtoehto kyllä.
-
Ja siihen on syy, miksi Volvon lisävarusteissa on joko lämmitin tai laturi, ei molemmat :). Näin ainakin SPA-alustaisissa….
-
Joo onhan se noin. Mutta kun työmatka noin 15km ja jos polttelee webaa 30min per suunta ennen lähtöä niin on siinä rajoilla että tarvisi lisälatausta seisonnan aikana.
Ja kun laittaa laturin niin samalla asentuu nuo muutkin. Laturi 100e, lohkis/letku 180e, sisäpuhku 50e, + miniplugijohtosarja eli sellanen 400eur ite laitettuna.
Edellisessä autossa oli nuo ja pitää uudempaankin saada sama varustus.
Weba kuluttaa 0.6 litraa tunnissa.... eli jos 30min molemmissa päissä niin noin 60 litraa vuodessa eli 120 euroa karkeesti. Joten sellanen runsas 3v takaisinmaksu aika.
Suurempi hyöty tulee ehkä siitä että jää webalta pois about 100 tuntia käyntiä per vuosi....eli todennäköisesti 1 huolto vähemmän omistus aikana...ja se on helposti 400-500eur.
Edeltävä kulkine ollut 18 vuotta tuossa varustuksessa eli voi laskea säästöksi dieselissä 2000 euroa ja huolloissa ehkä luokkaa 1000 euroa. Paloilmapuhaltimella on rajoitettu elinikä kuten palopesälläkin.
Ja EVO lukittui 800h jälkeen ja vaati huollon. Monta niitä on vaihdettu Suomen maassa tuon lukituksen vuoksi kyllä turhaankin.
Mikäs syy siinä on että on laturi tai lämmitin mutta ei molemmat?
Webasto nimenomaan kaipaisi laturia kaverikseen. Ja jos on letkulämppäri niin samasta johdosta tulee lataus...miksi siis ei..?
SPA alusta on tuossa uudemmassa, siihen ei parane koskea koska eikös sen dieseleissä ole se kusiruisku kaikissa?
Ehkä se alle 3v autossa on vielä toimiva mutta sitten.....
-
weban sähkönkulutus on aika iso....sillä pitäs ajaa aina vähintään yhtä kauan kuin on lämmittänyt.
Sähköä kun menee muutenkin aika paljon kun on winterpack autossa....
penkinlämppärit eessä ja takana, takalasi, peilit, pesurit, ratti, tuulilasi kaikki nappaa lämmitysvirtaa. Etulasikin taitaa olla likemmäs 2kw, ainakin fordissa oli.
-
Rintapellissä on tarkoitukseen läpivienti CEM:n alapuolella. Jalkatilan äänieristeeseen pitää tehdä kohdalle reikä tai pujottaa sen alareunan kautta ali. Jotkut on vieneet piuhan tuulilasi alusmuovin alla olevasta läpiviennistä.
-
Onko kokemusta letkulämppärin asennuksesta, saako katkaistavan letkun puristettua kasaan asetusajaksi siten ettei tarvi järjestelmää tyhjentää? (ja ilmata)
-
Olen itse miettinyt vastaavia vaihtoehtoja, kuin aloittaja. Päädyin lopulta reilun satasen kustannuksella laittamaan akulle lämppärin, jolloin se ottaa latausta vastaan myös kylmillä keleillä vähän paremmin. Arctic battery heater oli se, jonka akun ympärille laittelin.
Ainakin viime "talvena" tekemieni mittausten valossa laite toimii odotetusti.
-
Mikäs syy siinä on että on laturi tai lämmitin mutta ei molemmat?
Webasto nimenomaan kaipaisi laturia kaverikseen. Ja jos on letkulämppäri niin samasta johdosta tulee lataus...miksi siis ei..?
…..
SPA alusta on tuossa uudemmassa, siihen ei parane koskea koska eikös sen dieseleissä ole se kusiruisku kaikissa?
Ei alkupään SPA-autoissa ole ureaa, eikä sitä pelätä tarvitse.
Minäkin tyhmänä ihmettelin, miksi laturi ja lämppäri ei sovi samaan autoon. Omamekaanikko sen sitten kertoi, ja selvähän se on: sillä ajalla, mitä autoa lämmitetään, ei 7A ylläpitolaturi ihmeitä tee. Toisaalta webastollisiin autoihin ylläpitolaturi on suositeltu varuste.
Saahan lämmittimeen erillisen ajastuksen, mutta kukkaroa saa kaivella vähän enemmän.
-
Onko kokemusta letkulämppärin asennuksesta, saako katkaistavan letkun puristettua kasaan asetusajaksi siten ettei tarvi järjestelmää tyhjentää? (ja ilmata)
Viime kesänä asensin letkulämmittimen XC60, vm.2017 autoo. Lämmitin calix ja defan asennussarja maksoivat n. 145 €. Öljynlauhduttimen letkut ovat niin lyjyet, että letkupuristinta ei saanut kiinni. Muutama litra tuli nestettä. Nestet muutamassa erässä takaisin ja välillä ajoa, niin ei tarvinnut erikseen ilmata. Asennussarjan mukana tulevat hyvät asennusohjeet.
-
Onkos kukaan asennellut itse sähkölämmityssarjaa? Auto 2016 eli ykkössarjaa.
Onko helppoa reittiä sisätilasarjalle apukuskin jalkatilaan valmiina?
Letkulämppärin asennustapa vaikutti aika helpolta ohjeessa.
Ja ennenkun joku ehtii kysyä/sanoa...joo on siinä webasto ja saa päälle jopa puhelimella....mutta kun on ilmaista sähköä saatavilla....
Tuota ohjetta soveltaen omaan XC60 asensin sisäpistorasian muuta vuosi sitten ja samalla kertaa asensin akun latauskeepelin ohjaamon puolelle.
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-386107-1/XC60(-17)/2017
-
En tiedä paljonko on xc erilainen mutta v60 17 asennutin sisätilan pistokkeen ja varauksen laturin myöhempää laittoa varten ,tuolle tuli hintaa osineen vähän yli 400e. Normi ajomatka on vähintään 60km joten en vielä katsonut tarpeelliseksi laittaa laturia mutta nyt se on helppo tökätä paikalleen jos myöhemmin sen haluaa.
-
Ei alkupään SPA-autoissa ole ureaa, eikä sitä pelätä tarvitse.
Minäkin tyhmänä ihmettelin, miksi laturi ja lämppäri ei sovi samaan autoon. Omamekaanikko sen sitten kertoi, ja selvähän se on: sillä ajalla, mitä autoa lämmitetään, ei 7A ylläpitolaturi ihmeitä tee. Toisaalta webastollisiin autoihin ylläpitolaturi on suositeltu varuste.
Saahan lämmittimeen erillisen ajastuksen, mutta kukkaroa saa kaivella vähän enemmän.
Onkos mihin vuoteen/kk asti SPA korinen Diesel ilman kusruiskua?
Ei sitä pelätä tarvi sinällään ei se vaarallinen ole mutta saattaa kustantaa jokusen extratonnin muutaman vuoden välein.
Eihän sitä akkulaturia käytetä vaan silloin kun webasto puhisee vaan esim työpäivän ajan laturi lataa koko työpäivän ja weba puhisee vaan sen about 30min.
Sitä kun ulosmittaa winterpack koko hyötyä työmatkoilla (lämmitettävä tuulilasi, ratti, penkit jne) niin sähköä kuluu aika paljon noihin lämmittimiin. 8h akku latausta ei ole paha lisä. Ja jos lataisi vaan weban käynnin ajan niin weba kuluttaa about 5-7A eli saman kuin laturi pukkaa latausta. (tietty jos sisätilapuhallin isolla niin kuluu enempi)
Kyllä se lisälataus on alle 30min työmatkoilla hyvä olemassa, säästää laturiakin, ja samalla kuluttaa autokin pikkasen vähempi.
Ja jos on laturin parina letkulämppäri niin ei sekään moottorille kaiketi huonoa tee että on ollut lämpöisenä päivän. 550w ei konetta kovin kuumaksi tee.
Sinällään tuo Volvo On Call tekee webasta kyllä paljon paremman kuin ilman eli sää käynnistettyä lämmityksen puhelimella juuri silloin kuin tarve. Eli ei turhan kauaa lämmitä jos aikataulu vähän muuttuu tms.
-
Eihän sitä akkulaturia käytetä vaan silloin kun webasto puhisee vaan esim työpäivän ajan laturi lataa koko työpäivän ja weba puhisee vaan sen about 30min.
Kommenttini koskikin sähkölämmitystä ja akkulaturia, ne eivät sovi yhteen ilman lisätemppuja. Ja kuten jo totesin, ”weban” kanssa laturi on suositeltava.
-
Kommenttini koskikin sähkölämmitystä ja akkulaturia, ne eivät sovi yhteen ilman lisätemppuja. Ja kuten jo totesin, ”weban” kanssa laturi on suositeltava.
Tuossa sopimattomuudessa taitaa olla kyse tuosta volvon originaali akkulaturisarjasta ja moottorilämmitin+sisätilasarjasta. Niissä ei taida olla tarpeeksi liitäntöjä että saisi kaikki yhtäaikaa. Mutta jos asentaakin esim calix tai defa niin niitähän voi jakaa miten tahtoo...ja laturissa itsessäänkin on jo jakaja.
-
Minäkin tyhmänä ihmettelin, miksi laturi ja lämppäri ei sovi samaan autoon. Omamekaanikko sen sitten kertoi, ja selvähän se on: sillä ajalla, mitä autoa lämmitetään, ei 7A ylläpitolaturi ihmeitä tee.
Ehtaa paskapuhetta tuo.
Minulla on juurikin 7 A ylläpitolaturi. Talvella olen pistänyt "esilämmityksen" (max. 2 h) päälle samaan aikaan kuin webasto ja kesäkeleillä latailen akkua kerran viikossa tämän 2 h. Nykyään saan jopa tiedon sähkönkulutuksesta - usein menee alkuun täydet 7 A (ottoteho reilun 100 W), mutta teho hiipuu normaalisti aika pian ja "tankattu" sähkömäärä jää tyypillisesti jonnekin 5 Ah luokkaan. Webaston ollessa päällä kulutus tietenkin "tapissa" koko ajan.
Bensakone, mutta minulla on auto ajossa keskimäärin 1-2 päivänä viikossa ja välillä auto voi seisoa ajamatta reilun viikon. Vähän aikaa sitten olin puoli vuotta vailla tolppapaikkaa ... ja vaikka tämä jakso osui kesään, niin akku meni silti huonoon kuntoon. Alkoi jopa tulla vikavaloja tauluun tai auto saattoi 1. liikennevalopysähdyksessä mennä limp modeen - sitten oli kivaa, kun olin valoissa paalupaikalla ja vihreän sytyttyä auto kulki 10 km/h kaasu pohjassa :-[
Perinteisen essonbaarin/korjaamoiden logiikan mukaan akku (vaihdettu 2019) tiensä päässä ja ainoa toimiva korjaus tilanteeseen on vaihtaa akku uuteen. Vaan kun sain latauksen taas käyttöön, niin kokeilin pelkkää latausta. Akkuun upposikin useampi kymmenen Ah... ja tämä jopa 300 km maantieajon jälkeen. Eli auto ei vaan halunnut ladata sitä täyteen, vaikka tilaisuus oli. Ja edelleen puhutaan lämpimistä syyskeleistä. Toisaalta akku ei ajossa tyhjentynytkään eli auto tankkasi sitä tarkalleen kulutuksen verran, muttei osannut paikata ajan mittaan syntynyttä vajausta.
Todellinen ongelma tuntuu olevan BMS eli nykyautoissa käytettävä akunhallinta, joka yrittää pitää kirjaa akkuun ladatusta ja sieltä puretusta energiamäärästä. Kun BMS kirjanpito ajan mittaan menee vinksalleen, auto kuvittelee, ettei akkuun mahdu enempää eikä edes yritä ladata sitä täyteen. Typerä korjaus: ostetaan uusi akku 2 vuoden välein. Fiksu korjaus: BMS reset ja tankataan akku ajoittain täyteen ylläpitolaturilla.
Ajot jatkuu samalla 2019 akulla, tosin nykyään ilman satunnausta limp modea...
-
Sen BMS:n kun nollaa oikealla tavalla niin se toimii niinkuin pitääkin, kiinan elmeillä kun sitä yritetään niin yleensä v... menee. Omassa ajossa joka yleensä on lyhyttä ja webasto talvella päivittäin käytössä niin mitään ongelmaa ole, kerran viikossa tehokkaamman laturin päässä yön yli, nykyinen akku täyttää nyt viisi vuotta.
-
Ehtaa paskapuhetta tuo.
Minulla on juurikin 7 A ylläpitolaturi. Talvella olen pistänyt "esilämmityksen" (max. 2 h) päälle samaan aikaan kuin webasto ja kesäkeleillä latailen akkua kerran viikossa tämän 2 h.
Tuo ”paskapuhe” on lähtöisin Volvon lisävarusteohjeesta, jossa kerrotaan, että ylläpitolaturi ja sähkölämmitin eivät sovi samaan asennukseen. Weba on sitten asia erikseen.
Koska Volvon lisävarusteet ovat lähtöisin Calixilta, ei mikään estä asentamasta erillistä ajastinta lämmitykselle ja käyttää ylläpitolaturia pitempiä jaksoja, jos näin haluaa.
-
volvon sarjoissa ei ole liitintä jolla saisi molemmat (laturi ja sisälämppäri) samaan letkuun moottorilämppärin kanssa, eikä asennusohjetta moiseen.
Mutta calixilta sellaisen jakajan saa. Ja vaikka toisenkin jakajan jos haluaa akulle vielä myös lämmittimenkin.
-
volvon sarjoissa ei ole liitintä jolla saisi molemmat (laturi ja sisälämppäri) samaan letkuun moottorilämppärin kanssa, eikä asennusohjetta moiseen.
Mutta calixilta sellaisen jakajan saa. Ja vaikka toisenkin jakajan jos haluaa akulle vielä myös lämmittimenkin.
Jakaja vielä varustettuna summer/Winter kytkimellä, niin saa pelkän latauksen tarvittaessa. Maksaa vaan sellainen jakaja järjettömästi, versus mitä sen valmistaminen maksaa.
-
Miks siinä pitäs olla winter summer kytkin?
Eihän sitä kesällä tarvi latailla.....eikä lämmittää.
-
Miks siinä pitäs olla winter summer kytkin?
Eihän sitä kesällä tarvi latailla.....eikä lämmittää.
Jotta saa pelkästään ladattua akkua. Myös kesällä, mutta syksyllä/talvella enempi korostuu, kun tulee enempi webastoa käytettyä. Winter kytkin Summerille ja yöksi voi jättää laturiin, mutta moottori ei lämpene.
Naurakaa vain, olen joo ehkä erilainen autonpitäjä, mutta akut on minulla kestäneet autoissa 10 vuotta, jopa enempi. Lataan säännöllisesti, käytän recover toimintoa, rasitustestin teen kerran vuodessa ja minulla on myös akkulämmittimet autoissa.
-
10v on vasta sisäänajettu....
transitista tuli vaihdettua 16v akku....toimi kyllä vielä mutta noin varoiksi.
Ja hupiakku on 19v ja edelleen käytössä nyt perämoottorin akkuna.
-
Tuo ”paskapuhe” on lähtöisin Volvon lisävarusteohjeesta, jossa kerrotaan, että ylläpitolaturi ja sähkölämmitin eivät sovi samaan asennukseen. Weba on sitten asia erikseen.
Koska Volvon lisävarusteet ovat lähtöisin Calixilta, ei mikään estä asentamasta erillistä ajastinta lämmitykselle ja käyttää ylläpitolaturia pitempiä jaksoja, jos näin haluaa.
Ja koska Volvo ei itse myy tätä haaroitinta, omamekaanikko päätti ratkaista ongelman yksinkertaisesti valehtelemalla / puhumalla paskaa; ei ole mitään hyötyä 7 A laturista, kun latausaika jää max. 2 tuntiin vuorokaudessa.
-
7A 2 tunnin ajan lataa akkuun 14Ah.
Onhan sekin jo eteenpäin, paljonkin. Jos on 80Ah akku niin 14Ah on itseasiassa jo kohtuullinen osa siitä mitä akusta on oikeasti ulos saatavissa siten että jännite pysyy riittävänä.
Jos ajatellaan että talviaamuna pitäisi autoa ajamalla ladata 14Ah niin siinä menee aika kauan kun kaikki lämppärit on päällä.
-
Ja vaikka toisenkin jakajan jos haluaa akulle vielä myös lämmittimenkin.
Ei akkulämppäri välttämättä mitään jakajaa tarvii. Riippuu akkulämppärin tyypistä. Jos tälläät auton laturiin, niin ABH akkulämppäri herää (tietyt reunaehdot) ja lämmittää akkua, jolloin se ottaa paremmin latausta vastaan.
Ei tarvetta kiinteälle laturille, halutessaan voi joskus erillisellä ulkoisella laturilla ladata, jos kokee tarpeelliseksi.
-
Ja koska Volvo ei itse myy tätä haaroitinta, omamekaanikko päätti ratkaista ongelman yksinkertaisesti valehtelemalla / puhumalla paskaa; ei ole mitään hyötyä 7 A laturista, kun latausaika jää max. 2 tuntiin vuorokaudessa.
Täällä se viisaus asuu, ei Volvon konttorissa ;D.
-
Ylläpitolaturi (vain 2 A)+ sähköinen moottorinlämmitin
Ylläpitolaturi (7 A)+ webasto
molemmat testattu. Jälkimmäinen setti bensakoneisen Volvon kanssa JA akku meni toissa kesänä kehnoon kuntoon, kun en puoleeen vuoteen voinut käyttää ylläpitolatausta.
Olikohan nyt kolman kerta, kun samaa asiaa taivutettu rautatiekiskosta. Minulle on ihan turha selittää, että a) ylläpitolaturia ei kukaan tarvi eikä etenkään kesällä b) 7A laturista ei ole mitään hyötyä, jos ladataan vain 2 h kerrallaan c) auto menee rikki, jos siihen laittaa moottorinlämmittimen JA ylläpitolaturin.
Tuosta ylläpitolaturi + sähkölämmitin yhdistelmästä nimenomaan jäi mieleen, että olisi saanut olla vielä kytkin, millä moottorinlämmittimen saa pois päältä, jotta laturia olisi kehdannut käyttää myös kesällä. Paremmin toimi sekin auto talvikeleillä, kun akku sai säännöllisesti lisävirtaa.
Volvon konttorissa lauletaan sen lauluja, jonka leipää syödään. Ei kannata liikaa vakuuttua osaamisesta. Esimerkkinä olkoot vaikka taannoiset sekoilut plugarien kompressorien kanssa.
-
Merkkiliike on merkkiliike. Niiden osaamisen taso on todettu sekä Volvon että joidenkin muiden merkkien osalta tietyissä kohdin heikommaksi, kuin esim. merkkikohtaisen keskustelufoorumin anti. Tietyt asiat on merkkiliikkeillä hyvin hallussa ja joissain asioissa ollaan aika kujalla. Liekö sitten ohjeistus toimia niin vai onko joskus oikeasti kyse siitä, että ei tiedetä?
Toki virallisen ohjeistuksen varassa toimivat ja osaava / viitseliäs harrastaja kaivaa tietonsa useasta eri lähteestä.
-
Öljyt ym ne siellä vaihtaa takuu vehkeisiin, viat korjataan sitten muualla missä ne osataan. Liian monta hommaa on jo itselläkin ollut mitä volvolla ei olla osattu selvittää, no ei parane valittaa riitäpä itsellä hommia ;D
Tässä olisi hauska tarina yhdestäkin asiakkaasta joka kypsyi volvon osaamiseen sen verran että kävi biltemasta ostamassa mittarin volvolle kun asentajat eivät olleet tietoisia miten eräs asia tutkitaan, tähän löytyi ohjeet jopa vidasta mutta sitäkään ei osata aina näköjään käyttää. :'(
No tulipa tämäkin tapaus itse saatettua loppun