Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jepeliux - 25.05.2025, 16:36:09
-
Kysymys kuuluu, miksi tai ylipäätänsä miten voi olla apulaite hihnan ohjuri vinossa?
Uusi osa ja kiertyy oikeille kirteille. Ohjaa hihnan yhen pykälän ohi uriltaan..
Hihna rullan alapuolella on toinen pultin reikä, en äkkiseltää hoksaa onko sillä joku tarkoituskin ???
(https://i.ibb.co/Y4NNd7Kh/Screenshot-20250525-162953-Gallery.jpg) (https://ibb.co/Y4NNd7Kh)
-
Jos pultti on suora, niin rauta johon laturi sun muut osittain kiinnittyy on taittunut tms.
-
Uudemmassa lohkossa on tietyissä malleissa kiristin kahdella pultilla kiinni. (Toinen reikä)
Just omaan -01 T5 vaihdoin sen ja kahdella pultilla se oli.
Puhut ohjurista, ei mulla ainakaan ole ohjuria, vain kiristin.
(https://i.ibb.co/ZzHnycqq/IMG20250405203157.jpg) (https://ibb.co/ZzHnycqq)
-
Kiristin siis on kahdella pultilla, mutta tämä muovinen hihna pyörä on vaan joku ohjuri.
Tulee tosiaan rauta kehikkoon jossa on kiinni ohjaustehostimen pumppu.
-
Jos pultti on suora, niin rauta johon laturi sun muut osittain kiinnittyy on taittunut tms.
On suora. Aika jämyä rautaa on että ihme olis jos irti ollessaan ois vääntyny. Tuli mieleen että kun siinä hihna pyörän pultin reiän alla on muutaman sentin päässä, toinen reikä jossa kierteet, ensin ajattelin että on vain vaihtoehtoinen kiinnitys paikka, mut tuli mieleen voisko se olla vasta kierre jollekkin pitkälle pultille joka sitten suoristaisi tangon pätkän ???
Ja tullut laitettua vaan joku väärän pitunen pultti jonnekkii.
Onko muistikuvia??
-
Jätä se ohjuri pois ja laita uudemman remmi niinkuin kuuluu. :)
(https://i.ibb.co/9HHPJCT3/pic01.jpg) (https://ibb.co/9HHPJCT3)
Jaa, taitaa kyllä laturi pyöriä toisinpäin. Vois kai se toimiakin jos ei oo vapaakytkintä, eikä sulla näytä olevan.
-
Millä tavalla apulaitteet ja teline on tehty, koska on uudempi lohko ja vanhemmat apulaitteet? Siellä on vanhanmallin apulaiteteline varmaankin?
-
Kuva on vähän eri kulmasta, kuin oma arkistokuvani, mutta sanoisin, että asennuksessa on jotain kämmätty. On se pyörä niin vinksallaan :o.
Pyörä irti ja uusi yritys :).
-
Eikös tuossa nyt kumminkin pitäis olla kiristin?
Kun ei tuu muuta miäleen kun että sen mallin kiristin, jossa on se äkämä joka kuuluu mennä siihen koloseensa moottorissa.
Nyt äkämä kanittaa johonkin ja vääntää ton vinoon....
-
Kävin kurkistamassa pellin alle ja poisto-osien läjään. Luulisin kuvan esittävän taittopyörää. Siihen on ilmeisesti sovitettu joku sattumalaatikon tusinaruuvi? Alkuperäinen ruuvi asettuu liukusovitteella taittopyörän laakeriin ja komeus suljetaan suojakuvulla. Ruuvissa on siis vastinpinta laakerin sisäkehän reikään, ja paketti istuu tymäkästi paikoillaan.
Vaikka kierre sopii, mikä tahansa ruuvi ei käy moottorin liikkuvien osien kiinnitykseen. Eikä se suojakuppikaan koristeena ole :).
-
Millä tavalla apulaitteet ja teline on tehty, koska on uudempi lohko ja vanhemmat apulaitteet? Siellä on vanhanmallin apulaiteteline varmaankin?
Kyllä, uudempi lohko, ja vanhat vermeet, vermeet -94, lohko mk1 v70.
-
Eikös tuossa nyt kumminkin pitäis olla kiristin?
Kun ei tuu muuta miäleen kun että sen mallin kiristin, jossa on se äkämä joka kuuluu mennä siihen koloseensa moottorissa.
Nyt äkämä kanittaa johonkin ja vääntää ton vinoon....
On kiristin.. kuvassa koitan tähdätä mustaan muoviseen ohjuri pyörään.
Kiristimellä ei mitää hätää, Laatikkovian hihna diagrammissa näkyvä extra hihna pyörä.
-
Kävin kurkistamassa pellin alle ja poisto-osien läjään. Luulisin kuvan esittävän taittopyörää. Siihen on ilmeisesti sovitettu joku sattumalaatikon tusinaruuvi? Alkuperäinen ruuvi asettuu liukusovitteella taittopyörän laakeriin ja komeus suljetaan suojakuvulla. Ruuvissa on siis vastinpinta laakerin sisäkehän reikään, ja paketti istuu tymäkästi paikoillaan.
Vaikka kierre sopii, mikä tahansa ruuvi ei käy moottorin liikkuvien osien kiinnitykseen. Eikä se suojakuppikaan koristeena ole :).
Parikiin kertaan oon irti ottanu, pultilla ei asentoon merkitystä, painaa vaan rullakon laakerin telineeseensä kiinni
(https://i.ibb.co/s92Tgv0P/Screenshot-20250528-214256-Gallery.jpg) (https://ibb.co/s92Tgv0P)
-
Kuva on vähän eri kulmasta, kuin oma arkistokuvani, mutta sanoisin, että asennuksessa on jotain kämmätty. On se pyörä niin vinksallaan :o.
Se oiskii ekana mielessä, mutta kun mihin pyörä kiinnittyy on isompi paketti jossa mm ohj pumppu kiinni, ja kaikki muut suorassa, eikä kiinnityskohdan alla oo mitään mikä kahnittas ???
Pyörä irti ja uusi yritys :).
-
Jätä se ohjuri pois ja laita uudemman remmi niinkuin kuuluu. :)
Voiskohan tää toimia? Laturihan on ihan orkkis, pyörii kumpaankii suuntaan
(https://i.ibb.co/9HHPJCT3/pic01.jpg) (https://ibb.co/9HHPJCT3)
Jaa, taitaa kyllä laturi pyöriä toisinpäin. Vois kai se toimiakin jos ei oo vapaakytkintä, eikä sulla näytä olevan.
-
Näinhän se just uudemmissa lohkoissa on. Saatu yks turha pyörä pois.
-
Oma veikkaus on edelleen, että siellä on vääränlainen ruuvi.
Ota nyt ensimmäiseksi apulaitehihna pois paikoiltaan. Sen jälkeen kokeile sitä taittopyörää: pyöriikö vapaasti ja onko siinä mahdollisesti välystä, eli heiluuko pyörä? Ellei välystä ole, avaa ruuvi ja varmista sen suoruus. Jos se on kunnossa, tarkasta kiinnityspiste. Asettuuko pelkkä ruuvi oikeaan asentoon?
Näin yksinkertaisen taittopyörän asentovirheen selvittämisen ei pitäisi olla mikään Amerikan taikurin temppu ELK! Tässähän ei tarvi edes ymmärtää luettua tekstiä, mikä tuntuu olevan kynnyskysymys yhä useammalle.
-
Oma veikkaus on edelleen, että siellä on vääränlainen ruuvi.
Ota nyt ensimmäiseksi apulaitehihna pois paikoiltaan. Sen jälkeen kokeile sitä taittopyörää: pyöriikö vapaasti ja onko siinä mahdollisesti välystä, eli heiluuko pyörä? Ellei välystä ole, avaa ruuvi ja varmista sen suoruus. Jos se on kunnossa, tarkasta kiinnityspiste. Asettuuko pelkkä ruuvi oikeaan asentoon?
Näin yksinkertaisen taittopyörän asentovirheen selvittämisen ei pitäisi olla mikään Amerikan taikurin temppu ELK! Tässähän ei tarvi edes ymmärtää luettua tekstiä, mikä tuntuu olevan kynnyskysymys yhä useammalle.
Ee oo ruuvvissa probleema.
Ei pitäs olla taikurin temppu ::)
-
(https://i.ibb.co/VcqSx7cx/20250607-124541.jpg) (https://ibb.co/VcqSx7cx)
Rauta johon taittorulla tulee on tolleen vinossa, ja väänntettyä sitä ei saa vahingossakaan.
Kuvassa näkyvä alempi pulttikierre, niin mikähän sen tarkoitus on?
Ylempään tulee taittopyörä
-
Jätä se ohjuri pois ja laita uudemman remmi niinkuin kuuluu. :)
(https://i.ibb.co/9HHPJCT3/pic01.jpg) (https://ibb.co/9HHPJCT3)
Jaa, taitaa kyllä laturi pyöriä toisinpäin. Vois kai se toimiakin jos ei oo vapaakytkintä, eikä sulla näytä olevan.
Tällä tyylillä rupesin kokeileen, todetakseni että eihän hihna näin voi pyöriä, kun laturin kohdalle hihnahan olisi väärin päin, urat ulospäin ???
-
Uudemman hihna on kakspuoleinen. :)
-
Uudemman hihna on kakspuoleinen. :)
Aaaaaivan, okei. Minkä kopan hihna ois semmone?
-
P2. S60-S80-V70...
Tuos on esim mun T5 sopiva, ilmastoinnilla.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/9764477/6dpk1841-continental-ctam
-
Ihan näin mielenkiinnosta että miksi ei korjaa sitä sellaiseksi kuin se kuuluukin olla? Näitä virityksiä kun korjailee niin monesti ihmetellään mitä tässäkin on päässä liikkunut :-[
-
….tarkasta kiinnityspiste. Asettuuko pelkkä ruuvi oikeaan asentoon?
Rauta johon taittorulla tulee on tolleen vinossa, ja väänntettyä sitä ei saa vahingossakaan.
Eiköhän joku ole saanut sen väännettyä :)? Tuskin se on tehtaalta lähtenyt noin vinksallaan.
No, vika on kuitenkin löytynyt.
-
Saattaahan se olla vahingossa vääntynyt silloin kun kone oli runkopalkkia vasten väärien moottorinkannakkeiden takia.
-
Saattaahan se olla vahingossa vääntynyt silloin kun kone oli runkopalkkia vasten väärien moottorinkannakkeiden takia.
Nii, ei käryä miten voinu, heti kyllä huomasin kun apulaite hilppeet laittoin kasaan ja hihnan paikoilleen että näyttääpäs oudolta tuo rulla, mut ongelma selvis vasta kun ekan kerran konetta käynnisti, että ohjaa miten sattuu
-
Eiköhän joku ole saanut sen väännettyä :)? Tuskin se on tehtaalta lähtenyt noin vinksallaan.
No, vika on kuitenkin löytynyt.
Mystinen homma, iten irrotin pari talvee sitten ja ollut pahvilaatikossa, ja nyt takaslaittessa vinossa ???
Koitin vääntää sitä nii koko auto ja kone liikkuu ennemmin kun se tanko
-
Ihan näin mielenkiinnosta että miksi ei korjaa sitä sellaiseksi kuin se kuuluukin olla? Näitä virityksiä kun korjailee niin monesti ihmetellään mitä tässäkin on päässä liikkunut :-[
Toki korjaisin jos tietäisin miten :) kun vääntäminenkää ei vaikuta.
Ja Kun aiheuttaja on edelleen epäselvä.
Jos tuolla uudemman hihnalla saa vehkeen liikenteeseen 3 vuoden jälkeen nii kelpaa ;D
-
Nonni, kaks puoleista hihnaa koetettu, ei passannu, uudemmass erikokoset hihna pyörät vissiin, joten liian pitkä oli.
Joten ei siinä muu auttanu ku rueta räjäytyskuvien ja lampun kanssa tutkimaan, ja niimhän sieltä sitten pikku rakosesta löyty ylimääräinen mutteri jolla oli tullut kirittyä laturin alempi pultti, ennen ohjausteh pump, kehikon asennusta, jonka takia rulla oli vinossa...
Mutta kiitos jälleen kaikille ajatus työstä :)
Nyt saa lopulta auton maahan ja kokelemaan mitä kivaa ongelmaa löytyy ekan koe ajon jälkeen ;D
-
No niin, selvisit ilman virityksiä, näin ne hommat kuuluu hoitaa O0