Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: öblöb - 24.01.2012, 14:20:27
-
Elikkäs kun autolla lähtee liikkeelle, kuuluu auton nopeuden kanssa suorassa suhteessa nopeutuvaa lonksutusta keskeltä / takaa. Ääni häviää täysin jos kässäriä nostaa sentin, ei tarvitse edes ykkös pykälälle lukita. Viime katsastuksessa seinsontajarrun voimat vasemmalla 1.7kN, oikealla 0,7Kn. Mikähän olisi tarkka diagnoosi, ja pystyykö tuota itse kuinka helposti korjailemaan?
-
Oikean puolen käsijarrumekanismi esille, on harvinaisen helppo operaatio kyllä. Sieltä näkee onko hiluja irrallaan tai löysällä, arvaan että on.
Eli oikea peräpää ilmaan, rengas pois, jarrusatula pois (taka/sisäpuolella kaksi pulttia), mahdollinen levyn lukitseva ja vanteen kohdistava tappi pois, levy/rumpu irti ja siinä se komeus on nähtävillä.
-
Jep, tuon kun oot tehnyt ja ei valkene, ota kuvia ja laita tänne niin kerrotaan kyllä riittääkö kenkien vaihto vai vaatiiko enempi... 8)
-
Oikean puolen käsijarrumekanismi esille, on harvinaisen helppo operaatio kyllä. Sieltä näkee onko hiluja irrallaan tai löysällä, arvaan että on.
Eli oikea peräpää ilmaan, rengas pois, jarrusatula pois (taka/sisäpuolella kaksi pulttia), mahdollinen levyn lukitseva ja vanteen kohdistava tappi pois, levy/rumpu irti ja siinä se komeus on nähtävillä.
Yksi ääni täältäkin tälle kommentille.
Jos tossa kasipätkässä on yhtä onnettomat kässäri palikat siellä takarummussa kuin 70-sarjalaisissa, niin siellä on melko varmasti jotain osittain / kokonaan irti.
Taitaa olla näitten Volvojen niitä "heikkoja lenkkejä".
Jos on tullut kuningasajatus talven liukkailla leikkiä käsijarrulla, niin asia on melkein selvä, sitähän nämä tunnetusti ei kestä.
-
säädön voi tehdä helposti molemmille puolille seuraavasti.
1. Laske montako napsahdusta on kahvassa.
2. jätä 2-3 napsahdusta vajaaksi täydestä määrästä.
3. liikuta palat rumpuun kiinni siitä pienestä reijästä joka on levyssä.
4. kokeile ajamalla jos pito on parempi, jos ei niin liikuta palat vielä lähemmäs.
Voit myös tehdä niin että kun käsijarru on alhaalla ja liikuta paloja rumpuun sen verran että hiukan rahisee.
Alimmalla säädöillä on saatu vasemmalle 2kn ja oikealle 1,5kn.
eli heitto 25% ja pysyy mäessä paikoillaan käsijarrulla.
-
Mulla kuulu tota loksutusta keskeltä/takaa kun käsijarruvaijeri oli irronnut kiinnikkeestään mikä sijaitsee taka-akselin kannakkeessa, eli vaijeri pääs renkuttammaan pyörää vasten...