Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: OlliS60V70 - 03.06.2025, 21:25:15
-
Terve!
Ongelmana otsikon auton moottorin alipaine. Joku aika sitten lykkäsi vikakoodin, jota en kyllä enää muista. Kumminkin tuon koodin ja öljytikussa käyvän suhina perusteella totesin, että koneessa on kova alipaine -> pistin öljynhuohotinboksin vaihtaen. Kalvohan siellä vanhassa boksissa oli rikki.
No edelleen on moottorissa siinä määrin alipainetta, että öljytikun irroittaessa suhina käy, joskin hiljaisempana. Öljykorkin kun nappaa irti, alkaa moottori käydä huonosti. Ideoita? Jäikö mulla lohkon kyljen reiät putsaamatta riittävän hyvin? Sitä moottorin päälle tulevaa letkua en vaihtanut, koska ei tullut setissä mukana, voiko vika olla siellä? Kaupan päälle jakopää on tässä kohtaa öljyinen ja fiilis kaiken kaikkiaan korkealla.... :o
Edit. Autolla ajettu n. 198tkm, vuosimalli 2007, mutta p3 koppanen
-
Ne lohkoon menevät kanavat on useinmiten muurautuneet umpeen, tärkeä muistaa avata ne kunnolla.
-
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Täytyykö ottaa sitten tuo homma uusiksi lähipäivinä. Saako noita reikiä rapsuteltua jotenkin fiksusti niin, että ei ole kaikki lika moottorin sisäpuolella?
Muistelen että vanhemmassa korimallissa peloteltiin öljypohjan irroituksella tuon homman yhteydessä, mutta ei millään ois aikaa tai intoa siihen ryhtyä, varsinkaan kun on jo luultavasti vähintään kampiakselin tiivisteen vaihto edessä :P
-
Voithan kokeilla jollain imurilla vetää rojua pois kun rassaat.
Monasti koneesta lähtee ensimmäisenä nokan stefa mutta ei sekään hauska oo vaihtaa. Melkein ennemmin vaihtaa kampuran stefan, ei tarvii vvt pyörää irrottaa. ELK
-
Ei nyt kannata peloitella enempää :D, noiden pyörien irroituskaan kummoinen ole, tai no jollekkin se voi ollakkin. Avattava ne paikat on jos vuotaa.
-
Toi vehje vähän "röhkäsee" kun lämpimänä starttaa, eli voipi olla noi vvt:t muutenki tiensä päässä :D
Edelliseen P2 koppaseen S60:seen vvt:t tuli vaihdettua ja eihän se mikään järkyttävän paska homma ollut. Tässä tapauksessa kyllä epäilen alapään vuotoa, sen verta siisteiltä näyttivät vvt:t kun yläpään suojamuovin irroitin. Öljyä oli lähinnä remmin hampailla.
Mutjoo, täytyy koittaa jotain kikkailla, taikka sitten tehdä öljynvaihto samaan syssyyn, luulis että enimmät moskat tulee siinä ulos.
-
Kai niitä vvt pyöriä voi jo noillakin kilsoilla mennä. Meillä meni T5:ssä vaihtoon kun alko vuotamaan jossain reilu 300tkm paikkeilla.
Ei röhkiny. :)
Tuohon ei onneks vvt:t hirveesti maksa kun ei siniseltä hae...
-
Nytpä on boksi irti, mutta ainakin sormella koitettuna noi alapään reiät on ihan puhtaan tuntuiset. Täytyypä irroittaa vielä toi koneen päälle tuleva letku ja varmistaa että siinä tavara kulkee, mutta tällä perusteella täytyy ehkä etsiä vikaa muualta.
Moottorin alusmuovi on kans tosta alta ihan puhdas, eli boksi on ollut ihan onnistuneen tiiviisti asennettu. Putsaan nyt vielä vähän paikkoja, vaikka sitten sillä imurilla ;D ja katon mitä tapahtuu kun kasaan uusiksi. Onkos raadilla varoiksi jo muita ideoita?
Unohtu ekassa viestissä sanoa, että autoon on asennettu e-flexfuel. Lähinnä siis mietin että voiko joku virhe sen asennuksessa/imuvuoto aiheuttaa noin rajua alipainetta....? Tosin auto kyllä käy ja kukkuu muuten, ei ole moottoriin liittyviä vikakoodeja päällä. Tankin ollessa täynnä kasivitosta kylmästartti on välillä vähän kehno, mutta taitaa olla normisetti.
-
Ei sitä eFlexFuelin sarjaa voi ainakaan niiden omilla ohjeilla kovin helposti väärin asentaa. Ei ainakaan niin, että sen takia olisi pannussa kuvaamiasi murheita.
Kylmästartti pelkällä viinalla on kokemusperäisesti eFlexFuelin purkilla heikko (ainakin PSA:n vehkeillä), etenkin kun vertaa Saabiin, jossa kone toimi viinallakin täysin normaalisti, kun ecussa oli tuoreemman Saabin biopower softa.
-
Ei sitä eFlexFuelin sarjaa voi ainakaan niiden omilla ohjeilla kovin helposti väärin asentaa. Ei ainakaan niin, että sen takia olisi pannussa kuvaamiasi murheita.
Kylmästartti pelkällä viinalla on kokemusperäisesti eFlexFuelin purkilla heikko (ainakin PSA:n vehkeillä), etenkin kun vertaa Saabiin, jossa kone toimi viinallakin täysin normaalisti, kun ecussa oli tuoreemman Saabin biopower softa.
Joo, oon kyllä samaa mieltä että tuskin on siinä asennuksessa vikaa, tietty kun ite tekee niin saa mitä sillä kerralla tulee.
Nappasin vielä sen pääliputken irti ja suhauttelin wd-40:iä perään. Paha mennä varmaksi sanomaan, mutta saattaa olla että se oli tukossa. Kaipa ton näkee lähipäivinä kun saa kiesin uudelleen nippuun, että muuttuuko mikään.
-
Nyt ois auto kasassa, mutta edelleen sama homma. Öljykorkki irti -> tyhjäkäynti menee huonoksi. Ei nyt ihan sammumispisteessä olla, mutta selkeä muutos kuitenkin.
Ongelmaa on tullut jonkin verran googleteltua, niin vissiin monessa muussa merkissä toi on ihan normaalia, mutta onko ihan varmaa tietoa että näissä vehkeissä öljykorkin avauksen ei pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Alipainetta kyllä tässä uudemmassa koneessa pitääkin olla, mutta mistään ei oikein tunnu löytyvän tietoa, että mikä on normaalia. Ei mulla kyllä toisaalta ole tohon mitään mittariakaan. Ois pitänyt pysyä vanhassa korimallissa, jossa kumihanska kertoi kaiken tarpeellisen.... ::)
Onko ideoita? Saa myös suositella asiantuntevaa pajaa 30 km säteellä Riihimäestä. Ei lapsiperheessä riitä aika kuitenkaan tehdä jakopääremppaa, varsinkaan kun talli on täynnä osina olevaa saksalaismerkkiä....
-
Itsellä oli joskus V70 P2 2.5T -moottorilla ja siinä ei faktasti vaikuttanut tyhjäkäyntiin mitenkään jos öljykorkkia availi, niin tuskin tässäkään pitäiis. SamppaSport voisi olla kokeilemisen arvoinen paikka.
-
Ei siinä kuuluu käynti muuttua, löytyy tuohon alipaineeseen arvot, laitampa tänne kuvan vidasta missä se annettu, eihän ne tienneet volvollakaan tästä mitään vaikka talo täynnä vidoja :D
Tässäkin oli kampiakselin tiiviste uusittu ja uudelleen pullahti ulos eli alkuperäinen syy selvittämättä, jälkimainingeissa oli asentajat sanoneet että ylipainetta kuuluu moottorissa olla, tämän mukaan kylläkin jotain muuta..
Tässä arvot alipaineelle:
(https://i.ibb.co/bgtQSZbZ/IMG-3218.jpg) (https://ibb.co/bgtQSZbZ)
-
Siis volvollako sanovat että painetta pitää olla? :idiot2:
Olipa nyt missä tahansa niin onhan tuo nyt ihan peruskauraa ettei noin ole. Eikö ne koulussa tuommosta opeta vai mitä helv.
Mihin tää maailma on menossa...
Ainii, niihin ihaniin sähköautoihin kun ne on niin vihreitä..not.
-
Valitettavasti volvolla joo, älä muuta sano.
-
Samppasportilta tulikin jo tarjousta pyydettyä viime viikolla, ei ole vielä vastausta tullut mutta kysellään uusiksi, jos hiljaisuus jatkuu.
Täytyy varmaan ottaa bräkleeni käteen ja alkaa etsiä imuvuotoa. Tältä foorumilta löysin toisen ketjun, jossa samat oireet oli loppuneet kaasuläpän tiivisteen vaihdolla, eli liekö jotain saman suuntaista. Toisaalta kai vika voi teoriassa olla noissa huohottimen letkuissa, pitänee nekin vielä vaihtaa. Alkaa onneksi tässä kohtaa mennä rutiinilla ;D
Ite oon tähän asti pyrkinyt tekemään autoihin niin paljon itse kuin vain ikinä pystyn, vaikka ei siinä tuntipalkoille pääse. Syynä on just vähän vastaavat kokemukset ammattimiesten touhuista. Ehkä hienoin kokemus oli, kun yks korjaamo veti rouvan autoon taakse jarruputken siten, että putkeen ylimääräinen jatkos ja putki nippusiteillä kiinni johonkin sinne takajarrun hollille. Voi morjes... :idiot2:
Edit: Ja pointti ei ole haukkua korjaamoalan ammattiryhmää, varmasti joukossa on paljon osaavia ja tunnollisi tekijöitä. Itellä vaan on sattunut prosentuaalisesti aika monta sinne päin tehtyä huoltoa, niin on uskoa ja luotto vähän kärsinyt
-
Testeriin kiinni ja live dataa ulos, kertonee jo paljon niin kuin useammassa tapauksessa myös vuotojen osalta, mahdollisen vuodon haku sitten muilla keinoin.
-
Testeriin kiinni ja live dataa ulos, kertonee jo paljon niin kuin useammassa tapauksessa myös vuotojen osalta, mahdollisen vuodon haku sitten muilla keinoin.
Helpoimmalla tietty pääsen (ja myös foorumin tietäjät, kiitoksia vaan tähän asti) jos vien johonkin pajaan, jossa on Vida käytössä, mutta: Iteltä löytyy icarsoft v2.0. Jossain kohtaa ton kanssa vähän moottorista tulevaa dataa kattelin ja paljonhan siellä infoa on saatavilla, mutta mitään referenssiä/oikeaa aluetta toi lukija ei kerro, eli en ihan tiedä mitä etsin. Onko tohon heittää vinkkiä?
-
Näun sanoo tekoäly.
A vacuum at the oil cap, particularly on a B5254T6 engine, is generally not a cause for alarm. It's often a result of the engine's Positive Crankcase Ventilation (PCV) system functioning correctly. The PCV system uses vacuum to draw combustion gases and other byproducts from the crankcase and into the engine, where they are burned, thus preventing pressure buildup.
Itsellä täysin sama auto ja moottori johka tehty huohotin remppa ja tyhkäkäynnillä pieni imu öljykorkista sisään kun ittaa pois
-
Näun sanoo tekoäly.
A vacuum at the oil cap, particularly on a B5254T6 engine, is generally not a cause for alarm. It's often a result of the engine's Positive Crankcase Ventilation (PCV) system functioning correctly. The PCV system uses vacuum to draw combustion gases and other byproducts from the crankcase and into the engine, where they are burned, thus preventing pressure buildup.
Itsellä täysin sama auto ja moottori johka tehty huohotin remppa ja tyhkäkäynnillä pieni imu öljykorkista sisään kun ittaa pois
Juu, tosta on yksimielisyys että pieni alipaine on ok, löytyipä jopa ihan numeroarvo öljytikun putkesta mitattuna. Itsellä vaan on tota alipainetta edelleen aika tavalla ja tyhjäkäynti menee kehnon puolelle kun nappaa öljykorkin irti. Jos on tylsä hetki, niin koitappa mitä sulla käy kun nappaat öljykorkin irti auton käydessä :)
-
Juu, tosta on yksimielisyys että pieni alipaine on ok, löytyipä jopa ihan numeroarvo öljytikun putkesta mitattuna. Itsellä vaan on tota alipainetta edelleen aika tavalla ja tyhjäkäynti menee kehnon puolelle kun nappaa öljykorkin irti. Jos on tylsä hetki, niin koitappa mitä sulla käy kun nappaat öljykorkin irti auton käydessä :)
Tekee ihan samallailla kun korkin ottaa pois ja menee normaaliks ku laittaa korkin tai kämmenen aukonpäälle
-
Mulla alkoi pelaamaan kun vaihdettiin koko öljysuodatin jalusta kokonaan ..loppui alipaineet.