Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: petriko - 05.06.2025, 17:37:40
-
Ihan tuli mieleen vaikka hybridiakkua ladataan, lataa se samalla käynnistysakkua. Jos nyt tuota joskus ihan ylläpitolaturilla latais, niin ladataanko apukäynnistys kohdista vai voiko suoraan navoista tai + navasta ja - rungosta takaa jossa akun miinus menee. XC70 2014 oli paikat merkattu hyvin.
Tuo kieltomerkki varmaan tarkoitta, älä anna itse apuvirtaa
(https://i.ibb.co/DgLxZTYb/1.jpg) (https://ibb.co/DgLxZTYb)
(https://i.ibb.co/35vPzRsy/2.jpg) (https://ibb.co/35vPzRsy)
-
Ihan tuli mieleen vaikka hybridiakkua ladataan, lataa se samalla käynnistysakkua. Jos nyt tuota joskus ihan ylläpitolaturilla latais, niin ladataanko apukäynnistys kohdista vai voiko suoraan navoista tai + navasta ja - rungosta takaa jossa akun miinus menee. XC70 2014 oli paikat merkattu hyvin.
Tuo kieltomerkki varmaan tarkoitta, älä anna itse apuvirtaa
(https://i.ibb.co/DgLxZTYb/1.jpg) (https://ibb.co/DgLxZTYb)
(https://i.ibb.co/35vPzRsy/2.jpg) (https://ibb.co/35vPzRsy)
Ite olen lataillut joskus XC60sta ja edellistäkin diesel-Volvoa ihan sieltä moottoritilasta juuri noista ympyröidyistä kohdista, mitkä sinulla oli kuvissakin. Olen jättänyt ylläpitolatauksen nykyään vähemmälle kun tosiaan hybridiakkua ladattaessa virtaa menee myös 12V akulle. Käytössä Defa laturi, jossa näkee hyvin myös palkkeina akun varauksen.
-
Ite olen lataillut joskus XC60sta ja edellistäkin diesel-Volvoa ihan sieltä moottoritilasta juuri noista ympyröidyistä kohdista, mitkä sinulla oli kuvissakin. Olen jättänyt ylläpitolatauksen nykyään vähemmälle kun tosiaan hybridiakkua ladattaessa virtaa menee myös 12V akulle. Käytössä Defa laturi, jossa näkee hyvin myös palkkeina akun varauksen.
Näin ajattelinkin, XC70 lataus on juuriki samoissa paikoissa ja jphdon olin exidellä kiinnittänyt
(https://i.ibb.co/WvB5Yyd2/15.jpg) (https://ibb.co/WvB5Yyd2)
-
Turhaa hommaa ja hyöty on nolla. Menee vain 12V akun elinkaatilaskenta pieleen kun lataillaan ulkoisella latauksella. Auto hoitaa täysin automaattisesti 12V akun latauksen ja jos sitö ei jostain syystä kykene suorittamaan niin siitä annetaan ilmoitus.
-
Turhaa hommaa ja hyöty on nolla. Menee vain 12V akun elinkaatilaskenta pieleen kun lataillaan ulkoisella latauksella. Auto hoitaa täysin automaattisesti 12V akun latauksen ja jos sitö ei jostain syystä kykene suorittamaan niin siitä annetaan ilmoitus.
Nythän haetaan akulle lisää elinkaarta ulkoisella latauksella. Toki auto tuotakin tekee polttomoottori ajolla ja sähkölatauksella. Omaa XC70 olen talvisin kerran kuussa tuota tehnyt ja tulen tekemään, myös tässä XC60:ssä.
Joku tehnyt jopa tutkimuksia
-Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää.
-Säännöllinen lataaminen estää akun sulfatoitumista ja voi pidentää nykyisen akun käyttöikää 2–3 kertaiseksi verrattuna normaaliin käyttöikään.
Mutta pointtihan oli latauspisteistä ja tämän sainkin myös muualta selville. Joten lataamisiin
-
Nythän haetaan akulle lisää elinkaarta ulkoisella latauksella. Toki auto tuotakin tekee polttomoottori ajolla ja sähkölatauksella. Omaa XC70 olen talvisin kerran kuussa tuota tehnyt ja tulen tekemään, myös tässä XC60:ssä.
Joku tehnyt jopa tutkimuksia
-Tutkimukset osoittavat CTEKin mukaan, että vähintään kerran kuukaudessa akun lataaminen auttaa pidentämään sen käyttöikää.
Puhutaan varmaan vanhoista lyijyakuista. Volvo lataa kun:
-Ajetaan polttomoottorilla
-Ajetaan sähköllä
-Ladataan ajoakkua
Mikään ei perustele lisälatausta ja kuten sanottua, Volvon oma 12V akun elinkaarilaskenta häiriintyy ja sitä kautta akun elinkaari laskee kun lataussykli on ”väärä” autoa käytettäessä. Kukin tekee kuitenkin miten haluaa. Lisälatausta ei ohjekirjassakaan pyydetä tekemään, tervetuloa 2000-luvulle :)